het begin

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Robbert A
Lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:00

het begin

Bericht door Robbert A »

hallo mensen,

ik kijk al een tijdje mee in andere topics met prachtige collecties van helmen en uniformen en andere spullen
ook zullen jullie wel gemerkt hebben dat ik af en toe is wat leuke objecten er tussen uit pik.
veel mensen zullen daarom ook wel wat dingen herkennen (meer dan de helft komt ook van het forum vandaan)

in het nieuwe jaar komen er zeker nog wel wat nieuw spul bij, heb nog een oogje op een 3-tal Duitse medailles.
omdat ik zelf nog weinig kennis bezit over de vele verschillende spullen en onderdelen, ga ik nu veel uit op gevoel, zeker als ik het object in handen heb.

ik had eerst een vitrinekast met daarin niet alleen wo2 spullen maar ook modelbouw en nog andere interesses (fossielen en munten).
dat wilde ik niet zo laten zien (chaotisch) en gister een nieuwe vitrinekast aangeschaft (moet er nog wel een lampje in maken, nu een beetje donker)
nu het er zo veel beter uit ziet, kan ik het aan jullie laten zien :)

de vitrine kast
Afbeelding

Afbeelding
wat kleine dingetjes, zoals een Frans biljet uit 1943.
een aantal hulsjes, een Russische koppelslot, wat munten (Duits en Nederlands) een herrineringsmunt uit kamp Westerbork.
ook een Repro Airborne klikker, was een souvenir die mijn broer had meegenomen uit Frankrijk.
een rijwielbelasting plaatje en nog wat medailles uit Rusland.
een aantal Duitse postzegels en nog wat inflatiegeld uit 1923 en 1924 (1 miljoen Mark (hehe ben rijk :D )

Afbeelding
mijn Duitse civiele gasmasker.
met daarnaast de SchieBbuch, met een foto van een gasmask apel, 2 stofbrilletjes (zien er nog super goed uit) en als laatste mijn EK2 met zwaarden.
(ook heb ik hier nog een repro Duitse onderscheiding liggen, deze wil ik nog wel weg doen (iemand interesse? pm me dan :wink: )

Afbeelding
mijn Nederlandse gasmasker, jammer genoeg is er 1 riempje gescheurd, maar nog voor de rest in goede staat.
de waterproofset voor de M1 gasmasker en wat bodemvondst hulzen met originele M1 garand magazijnen.

Afbeelding
mijn Belgische civiele gasmasker, met daarachter een U.S. First Aid.
en deze is vrij bijzonder, een U.S. gasmeter uit de wo2, in goede staat (ben er vrij zeker van dat die het nog doet)

Afbeelding
de nieuwste aanwinst, een Belgische militaire gasmasker.
aan de zijkant, buiten de vitrinekast ligt de zak waarin je hem kan opbergen.
ik had er geen ruimte mee voor om ook die er in te leggen.

nu deze bijna vol is moet ik helaas in mijn andere vitrinekast wat ruimte gaan maken :( :P
en nog wat naoorlogsspul
Afbeelding

mijn doelen:
- een Westwall medaille (met zakje)
- een Winterslacht im osten medaille
- een edelweiss
- een Wherpass
- US garand hulzen

wat vinden jullie er van?

groeten
Robbert
Laatst gewijzigd door Robbert A op 01 mei 2010, 19:29, 3 keer totaal gewijzigd.
''het spijt me dat ik het uniform heb aangetrokken, niet dat ik deelgenomen heb aan de gevechten, maar dat ik het uniform heb aangetrokken. Er zit een onuitwisbare vlek op'' --- Nederlandse oud-SSer

The Pacific, Hell was just an ocean away
Robbert A
Lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:00

Re: het begin

Bericht door Robbert A »

heb nog een heel bijzonder boek van na de oorlog.
Afbeelding
Gevecht in en om Dordrecht uit 1947, eerste druk.
zelf nog niet gelezen, maar wil dat nog wel eens doen.

en nog een 2 tal tekeningen.
ze zijn wel erg kwetsbaar, ze scheuren wel erg snel :(
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Robbert A op 02 jan 2010, 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
''het spijt me dat ik het uniform heb aangetrokken, niet dat ik deelgenomen heb aan de gevechten, maar dat ik het uniform heb aangetrokken. Er zit een onuitwisbare vlek op'' --- Nederlandse oud-SSer

The Pacific, Hell was just an ocean away
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: het begin

Bericht door zjopske »

Robbert A schreef: mijn doelen:
- een Westwall medaille (met zakje)
- een Winterslacht im osten medaille
- zo'n "alpenbloem" (ben even de naam kwijt :oops: )
- een Wherpass
- US garand hulzen
Zo`n alpenbloem heet een edelweiss :)

Leuk begin, de dingen waar je naar op zoek gaat komen regelmatig voorbij dus veel succes!
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Robbert A
Lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:00

Re: het begin

Bericht door Robbert A »

zjopske schreef:
Zo`n alpenbloem heet een edelweiss :)

Leuk begin, de dingen waar je naar op zoek gaat komen regelmatig voorbij dus veel succes!
bedankt, was het even vergeten :oops: :P
''het spijt me dat ik het uniform heb aangetrokken, niet dat ik deelgenomen heb aan de gevechten, maar dat ik het uniform heb aangetrokken. Er zit een onuitwisbare vlek op'' --- Nederlandse oud-SSer

The Pacific, Hell was just an ocean away
Gebruikersavatar
US army
Lid
Berichten: 549
Lid geworden op: 11 dec 2009, 16:41
Locatie: Belgium!

Re: het begin

Bericht door US army »

Mooi begin! Nu volhouden!
"Nuts!" - General MacAuliffe
'Ik schreef mijn naam in een steen om zeker te weten dat ik nooit zou worden vergeten' - Harmen van Straaten

Opzoek naar BOB patched items
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: het begin

Bericht door Kugelblitz »

Ziet er al netjes uit en zorgvuldig neergezet!
Klein en rustig aan beginnen, kennis komt met de jaren... Ga zo door! :)

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
fritz derochebrune
Lid
Berichten: 517
Lid geworden op: 06 okt 2007, 21:33
Locatie: Misj

Re: het begin

Bericht door fritz derochebrune »

Heel mooi begin :wink: Succes met je verzameldoelen, ik kan je alleen maar gelijk geven het rustig aan te doen. Haast ende spoed zijn zelde goed :wink:
In persecutione extrema S.R.E. sedebit Petrus Romanus, qui pascet oves in multis tribulationibus: quibus transactis civitas septicollis diruetur, et Iudex tremendus iudicabit populum. Finis.
Robbert A
Lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:00

Re: het begin

Bericht door Robbert A »

bedankt voor de reacties :)
nee ik ga me niet haasten, ik ga eerst wat kleinschalig spul verzamelen, dit zal niet alleen Duits zijn, maar ook Amerikaans en Russisch.
ik weet nog niet waar ik me echt op ga richten, misschien ga ik dat wel helemaal niet doen.
uniformen gaan er niet komen, misschien over een jaar of 10 of 20, maar nu heb ik er geen behoefte aan (en geen plaats).
het enigste struikelpunt is mijn vader, die heeft het niet zo op die adelaartje en hakenkruisen, ik begrijp het wel maar het is onafscheidelijk met elkaar verbonden (wo2 en Hitler)

eind doel is waarschijnlijk een Duitse helm met decals, en ook nog een geweer (waarvan nog geen idee)
maar mocht ik hem eerder tegen komen dan doe ik hem meteen aanschaffen :P
''het spijt me dat ik het uniform heb aangetrokken, niet dat ik deelgenomen heb aan de gevechten, maar dat ik het uniform heb aangetrokken. Er zit een onuitwisbare vlek op'' --- Nederlandse oud-SSer

The Pacific, Hell was just an ocean away
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: het begin

Bericht door Kugelblitz »

Robbert A schreef:bedankt voor de reacties :)
nee ik ga me niet haasten, ik ga eerst wat kleinschalig spul verzamelen, dit zal niet alleen Duits zijn, maar ook Amerikaans en Russisch.
ik weet nog niet waar ik me echt op ga richten, misschien ga ik dat wel helemaal niet doen.
uniformen gaan er niet komen, misschien over een jaar of 10 of 20, maar nu heb ik er geen behoefte aan (en geen plaats).
het enigste struikelpunt is mijn vader, die heeft het niet zo op die adelaartje en hakenkruisen, ik begrijp het wel maar het is onafscheidelijk met elkaar verbonden (wo2 en Hitler)

eind doel is waarschijnlijk een Duitse helm met decals, en ook nog een geweer (waarvan nog geen idee)
maar mocht ik hem eerder tegen komen dan doe ik hem meteen aanschaffen :P
Dat is inderdaad de goede instelling, eerst wat klein spul... Uniformen wil ik op het moment ook niet en is ook helemaal geen must.
Uiteindelijk komt een verzamelrichting van zelf wel, aan het begin is globaal oriënteren het best.

Wat betreft je vader: ik denk datb alle ouders zich een beetje zorgen maken wanneer hun kind ineens een fascinatie krijgt voor de Tweede Wereldoorlog en dan met name de Duitse tak. Dit zal vanzelf wel verdwijnen als duidelijk wordt dat je er goed me om kunt gaan en werkelijk vanuit historisch oogpunt verzamelt. Geef hem wat tijd, komt goed! :)

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Akko
Lid
Berichten: 1048
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:14
Locatie: den Belgique

Re: het begin

Bericht door Akko »

Al een mooi begin,
Doe zo voort ;)
Delete mijn account, ik ben het forum zijn kinderachtigheid beu zoals velen al hebben ondervonden.
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: het begin

Bericht door zjopske »

Robbert A schreef: nee ik ga me niet haasten, ik ga eerst wat kleinschalig spul verzamelen, dit zal niet alleen Duits zijn, maar ook Amerikaans en Russisch.
ik weet nog niet waar ik me echt op ga richten, misschien ga ik dat wel helemaal niet doen.
Als je rustig gaat verzamelen kom je er vanzelf achter, goed inlezen en verzamelaars uithoren in je omgeving en op het forum is een pre!
Robbert A schreef: uniformen gaan er niet komen, misschien over een jaar of 10 of 20, maar nu heb ik er geen behoefte aan (en geen plaats).
het enigste struikelpunt is mijn vader, die heeft het niet zo op die adelaartje en hakenkruisen, ik begrijp het wel maar het is onafscheidelijk met elkaar verbonden (wo2 en Hitler)

eind doel is waarschijnlijk een Duitse helm met decals, en ook nog een geweer (waarvan nog geen idee)
maar mocht ik hem eerder tegen komen dan doe ik hem meteen aanschaffen :P
Wacht maar, dat dacht ik eerst ook; geen uniform want daar is geen plek voor.
Nu staat er een op mijn kast en eentje naast de vitrine, het is nu echt vol.
Maar ik heb laatst weer een complete uitrusting gekocht om wat mee te verdienen en ja hoor met een hagel nieuwe buste en deze zal ongetwijfeld niet op zolder blijven staan want er is altijd wat ruimte te maken. Wie weet staat dadelijk mijn nachtkastje op zolder.

Mijn pa keek eerst ook van: ''nauw, moet dat nu al die kruizen'' maar nadat er een vitrine plank vol lag met van alles en nog wat maakte het niet meer uit.
Van mij mag alles mits minimaal 90% origineel is, daaronder vallen enkele stukken waar bijna niet aan te komen is.
Als meer dan 50% repro is is er geen sprake van een verzameling uit historisch oogpunt maar vanuit een neo oogpunt.

Je moet wel verzamelaar zijn om de hoge prijzen voor alles neer te tellen (uitzonderingen daargelaten).

Ik hoop dat je het een beetje kan vertolken en je pa zo ver krijgt. Mijn advies; gewoon een medaille kopen en in de vitrine leggen en stukje bij beetje opbouwen dan komt het wel goed :)
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Gebruikersavatar
fritz derochebrune
Lid
Berichten: 517
Lid geworden op: 06 okt 2007, 21:33
Locatie: Misj

Re: het begin

Bericht door fritz derochebrune »

Nog een tip: Laat iedereen in je omgeving weten dat je verzamelt! Dan kan de kostprijs van bv. een vals paspoort zakken naar een doosje Merci :wink: (eigenlijk gewoon gratis, maar een bedankje is altijd op zijn plaats...)

P.S. Lord of the Rings is vèèèèèèèèèèèèt! (serieus, ik heb de 3 extended editions hier ook staan :wink: )
In persecutione extrema S.R.E. sedebit Petrus Romanus, qui pascet oves in multis tribulationibus: quibus transactis civitas septicollis diruetur, et Iudex tremendus iudicabit populum. Finis.
Robbert A
Lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:00

Re: het begin

Bericht door Robbert A »

bedankt voor de reacties :)

mijn omgeving weet wel dat ik verzamel maar die doen er niet echt heel veel mee, jammer maar helaas.
is niet erg, dan maar wat vaker de antiek en dump shops binnen stappen.

morgen de rest fotografen, heb nog 2 tekeningen en een schitterend boek

ps, Lord of the Rings is gewoon gaaf, heb die extended editions ook staan, de film muziek en een 2 tal posters (moet nog van de 1ste en 2de film nog) en wil de boeken ook nog.
gewoon zalig dat verhaal :)
''het spijt me dat ik het uniform heb aangetrokken, niet dat ik deelgenomen heb aan de gevechten, maar dat ik het uniform heb aangetrokken. Er zit een onuitwisbare vlek op'' --- Nederlandse oud-SSer

The Pacific, Hell was just an ocean away
Gebruikersavatar
mmbroek
Lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 28 sep 2009, 16:13
Locatie: Zuid-Holland

Re: het begin

Bericht door mmbroek »

Mooie verzameling heb je al! :)
Robbert A
Lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:00

Re: het begin

Bericht door Robbert A »

vandaag had ik een gekke bui en besloot op zoek te gaan naar wat wo2 spul.
heb 3 uur lang in de vele verschillende antiek en dumpshops in Dordrecht rond gelopen.
ben hierbij een 8 of 9 tal vooroorlogse camera's tegen gekomen ( zoals Agfa en Kodak) moet eerst nog even uitzoeken in welke tijd deze zijn gemaakt.
als laatste ben ik in een 2 tal munten en postzegel winkels binnengelopen en heb dit meegenomen:

inflatiegeld en onderin (niet goed zichtbaar) een vierkante Nederlandse 5 cent uit 1941
Afbeelding
boven in een biljet van de Deutsche Reichsbanf uit 1923 van eine million Mark

middel een biljet uit Oost Indonesie van de Japanse Regering (helaas geen datum)

onder nog een biljet van de Deutsche Reichsbanf uit 1920? (niet goed leesbaar vanwege die witte streep)

rechts een biljet uit de Sovjet unie uit 1901 (bestond de Sovjet unie toen al?)
en als laatste een 4 tal Duitse postzegels van 5, 10, 20 en 30 Pfenning

weer een paar leuke aanwinsten vond ik zelf :)
''het spijt me dat ik het uniform heb aangetrokken, niet dat ik deelgenomen heb aan de gevechten, maar dat ik het uniform heb aangetrokken. Er zit een onuitwisbare vlek op'' --- Nederlandse oud-SSer

The Pacific, Hell was just an ocean away
Plaats reactie