waarom wilde hitler de joden dooden?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gast

Re: waarom wilde hitler de joden dooden?

Bericht door Gast »

broeloe schreef:als meneer het niet kan winnen gaat hij vragen om bronnen.
Dat heeft verdomde weinig met "niet kunnen winnen" te maken maar alles met eerdere ervaringen. Het zou verre van de eerste keer zijn dat je zomaar iets roept dat je niet met bronnen kunt onderbouwen of dat je met bronnen probeert te onderbouwen die jou tegenspreken of die je verkeerd interpreteert. Eerder in dit topic was dat bijvoorbeeld nog het geval: http://wo2forum.nl/viewtopic.php?f=11&t ... 15#p366775
En ja dan wil ik toch voorkomen dat ik moet reageren op vragen die nergens op slaan. Want je weet één gek kan meer vragen dan tien wijzen kunnen beantwoorden ;)

Dat ik het "niet kan winnen" lijkt mij overigens een kwestie van perspectief. Ik sta meer dan mijn mannetje in discussies met jou :W
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: waarom wilde hitler de joden dooden?

Bericht door zjopske »

Gast schreef:Meerdere mensen zijn in een enigszins verhitte maar wel diepgaande discussie verwikkeld. Bovendien is het een leerzame discussie. Wat is je reden voor je oproep, "zjopske"?
Voordat je het doorhebt raakt de discussie oververhit, wat de sfeer verpest :)
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: waarom wilde hitler de joden dooden?

Bericht door michiel01 »

Timo, dit is precies de reden waarom zjopske zijn opmerking plaatst.
Dat ik het "niet kan winnen" lijkt mij overigens een kwestie van perspectief. Ik sta meer dan mijn mannetje in discussies met jou
Discussieren prima, op de man spelen niet, dat geldt overigens voor jullie beide. Als het niet fatsoenlijk kan, dan gebeurd het gewoon niet.
Gast

Re: waarom wilde hitler de joden dooden?

Bericht door Gast »

Dus dan moet je iemand die bijzonder kwalijke onzin verkondigt over de Holocaust maar z'n gang laten gaan omdat met hem in discussie gaan de "sfeer verpest"? :?

Bovendien vind ik de sfeer in dit topic buitengewoon goed vergeleken met de manier waarop verzamelaars op elkaar reageren in de daartoe bestemde topics.

Michiel, volgens mij speel ik in het door jou geciteerde bericht niet op de man maar geef ik juist fatsoenlijk maar met een knipoog antwoord. Er valt geen onvertogen woord, of interpreteer jij "mijn mannetje staan" anders?
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: waarom wilde hitler de joden dooden?

Bericht door michiel01 »

ik ga hier niet over in duscussie want ik was geloof ik wel duidelijk. Hou het fatsoenlijk.

en mogelijk interpeteer ik je opmerking vijandiger dan je het bedoelde, maar das een kwestie van perceptie denk ik.

dus nogmaals, prima maar hou het gewoon fatsoenlijk zonder het op de man te spelen. Verder ga ik me hierin niet mengen.
Gast

Re: waarom wilde hitler de joden dooden?

Bericht door Gast »

Interpretatie is een kwestie van perceptie. Die houden we erin ;)

Nee ik snap je punt Michiel, geen probleem.
Gebruikersavatar
broeloe
Lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 29 mar 2005, 17:46

Re: waarom wilde hitler de joden dooden?

Bericht door broeloe »

timo schreef:Als je bedoelt wanneer begon de systematische moord op de Joden: 22 juni 1941 toen de Einsatztruppen in het kielzog van de Wehrmacht de Sovjet-Unie binnenvielen.
Ok, deze hele discussie draait dus eigenlijk om één punt: de rol van de Einsatztruppen.
Je mag de discussie van me hebben als je twee dingen kan aantonen:

- De door de Einsatzgruppen omgebrachte joden (dus niet door Roemeniërs, letten, litouwers etc..) werden geselecteerd op ras en niet op ideologie/politieke overtuiging.
(wat jou dagrapport dan weer tegenspreekt "Only persons were set free who were able to clear themselves beyond reproach and who were neither politically nor criminally implicated.")

- De Einsatztruppen handelden volgens richtlijnen van hogerhand en niet door overijverige officieren die een wit voetje probeerden te halen.
Wie vrede wil bereidt zich voor op oorlog
Gast

Re: waarom wilde hitler de joden dooden?

Bericht door Gast »

Blijf nou niet in cirkeltjes draaien, "broeloe", je vraagt naar de bekende en reeds besproken weg. Je doet het nu voorkomen alsof Joden vrijgelaten werden als zij hun onschuld konden bewijzen maar de volledige tekst luidde:

Almost all the male inhabitants of the town were placed into it. The Einsatzgruppe was asked to screen the camp together with the Secret Field Police. Only persons were set free who were able to clear themselves beyond reproach and who were neither politically nor criminally implicated. The remainder, left behind in the camp, will be subjected to careful investigation. 1050 Jews were subsequently liquidated. Others are executed daily. With regard to non-Jews left in the camp, liquidation of the criminals, the officials, the Asiatics, etc. was started.

Dat staat er, de hele mannelijke bevolking van de stad werd opgepakt en alleen diegenen die konden aantonen dat zij absoluut onschuldig waren werden vrijgelaten. Om neither politically nor criminally implicated te zijn moest je om te beginnen aantonen dat je niet Joods was. Was je Joods dan viel je sowieso niet in de categorie die vrijgelaten werd en dus lezen wij dat 1050 Joden onmiddellijk werden omgebracht en dat er dagelijks meer volgden. Er staat zelfs dat ze om te beginnen de Joden sowieso doodschoten en vervolgens naar de niet-Joden gingen kijken om de criminelen, communistische functionarissen en Aziaten te liquideren. Joden waren namelijk bij voorbaat verdacht zo lezen wij elders in hetzelfde rapport:

It emerges more and more clearly that the main responsibility lies with the rear section of the army area for the seizure of resistance groups, partisans, Red functionaries, and Jews.

Het oppakken van verzetsgroepen, partizanen, communistische functionarissen en Joden. Staat er Joodse verzetsstrijders? Staat er Joodse partizanen, staat er Joodse communisten? Nee, er staat oppakken omdat het Joden zijn:

Apart from 215 Jewish and Bolshevik officials, 15 more NKVD agents were shot in Bialystok.

Werden Joden doodgeschoten omdat zij bolsjewistische functionarissen waren? Nee, 215 mensen werden doodgeschoten omdat ze Joods of bolsjewist waren.

In Vilnius by July 8th the local Einsatzkommando liquidated 321 Jews. The Lithuanian Ordnungsdienst which was placed under the Einsatzkommando after the Lithuanian political police had been dissolved was instructed to take part in the liquidation of the Jews. 150 Lithuanian officials were assigned to this task. They arrested the Jews and put them into concentration camps where they were subjected the same day to Special Treatment. This work has now begun, and thus about 500 Jews, saboteurs amongst them, are liquidated daily.

"The liquidation of the Jews", "they arrested the Jews", "500 Jews are liquidated daily". De Joden werden opgepakt en vermoord omdat het Joden waren.
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Re: waarom wilde hitler de joden dooden?

Bericht door koos24 »

broeloe schreef:
timo schreef:Als je bedoelt wanneer begon de systematische moord op de Joden: 22 juni 1941 toen de Einsatztruppen in het kielzog van de Wehrmacht de Sovjet-Unie binnenvielen.
Ok, deze hele discussie draait dus eigenlijk om één punt: de rol van de Einsatztruppen.
Je mag de discussie van me hebben als je twee dingen kan aantonen:

- De door de Einsatzgruppen omgebrachte joden (dus niet door Roemeniërs, letten, litouwers etc..) werden geselecteerd op ras en niet op ideologie/politieke overtuiging.
.
Zagen de Duitsers Joden als niets als geloof ipv ras.
Tenminste, volgens mij stond dat in Ian Kershaw (Hitler)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
hearting to

Re: waarom wilde hitler de joden dooden?

Bericht door hearting to »

Als ras. Het waren niet voor niets de rassenwetten waarmee ze in eerste instantie werden uitgesloten uit de samenleving.
Gast

Re: waarom wilde hitler de joden dooden?

Bericht door Gast »

Sorry dat ik terugkeer naar het begin van het onderwerp, maar ik hoorde laatst dat Adolf Hitler in zijn dertigerjaren goed bevriend was met dhr Friedrich Nietzsche, en het was Nietzsche die met het idee van de massamoord op de joden kwam. Ik weet niet in hoeverre dit idee waar is, maar het is eventueel wel een discussiepunt dat ter zake doet in dit topic...
Gast

Re: waarom wilde hitler de joden dooden?

Bericht door Gast »

"ik hoorde laatst" is niet bepaald een zinnige basis voor een constructieve discussie.
Gast

Re: waarom wilde hitler de joden dooden?

Bericht door Gast »

Ter aanvulling op mijn opmerking dat "ik hoorde laatst" geen zinnige basis is voor een discussie: Friedrich Wilhelm Nietzsche overleed in Weimar op 25 augustus 1900. De kans dat hij ruim dertig jaar later "goed bevriend was" met Adolf Hitler acht ik bijzonder klein. Denk een beetje na voor je wat post.
vortex
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 okt 2009, 15:06

Re: waarom wilde hitler de joden dooden?

Bericht door vortex »

Gast schreef:Ter aanvulling op mijn opmerking dat "ik hoorde laatst" geen zinnige basis is voor een discussie: Friedrich Wilhelm Nietzsche overleed in Weimar op 25 augustus 1900. De kans dat hij ruim dertig jaar later "goed bevriend was" met Adolf Hitler acht ik bijzonder klein. Denk een beetje na voor je wat post.
Heerlijk :lol:
Ratje2000
Lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 04 jan 2010, 21:22

Re: waarom wilde hitler de joden dooden?

Bericht door Ratje2000 »

Nogmaals mijn excuses hierover. Ik ben reeds terechtgewezen over dit thema in een andere post. Mijn bron was incorrect en zodoende bied ik mijn excuses aan. Toch blijft me opvallend at hier erg agressief wordt gereageerd als iemand probeert bij te dragen aan het volledig beantwoorden van een vraag. Het moet toch ook vriendelijk kunnen?
Plaats reactie