Proces tegen ss officier Friedrich Engel gestaakt,

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Proces tegen ss officier Friedrich Engel gestaakt,

Bericht door Roel R. »

LEIPZIG (ANP) - De Duitse federale rechtbank heeft het proces tegen voormalig SS-officier Friedrich Engel vrijdag stopgezet. Engel staat terecht wegens de executie van Italiaanse krijgsgevangenen tijdens de Tweede Wereldoorlog. De rechtbank zei rekening te houden met de hoge leeftijd van de verdachte.

In juli 2002 veroordeelde een rechtbank in Hamburg de 95-jarige 'Beul van Genua' tot een gevangenisstraf van zeven jaar. Tegen verschillende Duitse en Italiaanse dagbladen had de man gezegd verantwoordelijk te zijn voor de moorden, maar tegen de rechter ontkende hij.

Engel zou in mei 1944 opdracht hebben gegeven voor de executie van de Italiaanse gevangenen, uit wraak voor een aanslag op een bioscoop vol Duitse soldaten. Ook zou hij een rol hebben gespeeld bij het doden van 246 andere gevangenen, hetgeen Engel in zijn dagbladinterviews altijd heeft bestreden.

Een Italiaanse militaire rechtbank veroordeelde Engel in 1999 bij verstek tot levenslang. De Duitser was echter onvindbaar, tot de Duitse tv-zender ARD hem in 2001 opspoorde. Het is volgens de Duitse wet niet mogelijk Duitse staatsburgers aan andere landen uit te leveren.

Planet.nl
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Engel toen:

Afbeelding

Engel nu:

Afbeelding
Gebruikersavatar
gilles
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 27 jan 2004, 20:06
Locatie: Hofstade (aalst)

Bericht door gilles »

Normaal ben ik tegen opsluiting van oorlogmisdadigers op hoge leeftijden, maar persoonlijk vind ik dat deze het verdiend.Hij is zelf nog te laf om het toe te geven :x
Wedden dat je hier niet durft op klikken:

http://www.freewebs.com/gillesstaels
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

gilles schreef:Normaal ben ik tegen opsluiting van oorlogmisdadigers op hoge leeftijden, maar persoonlijk vind ik dat deze het verdiend.Hij is zelf nog te laf om het toe te geven :x
dat waren er wel meer. Er was er uiteindelijk maar 1 (belangrijke?) die toegaf aan zijn misdaden, ben wel de naam kwijt.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

een SCHANDE dat ze het stopzetten!!!!! Gewoon opsluiten moeten ze hem!
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Hij geeft het zelf toe(Niet tegen de rechter)tot hij een aantal mensen heeft vermoord,en dan laten ze hem nog gaan :x
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Gebruikersavatar
Giel
Lid
Berichten: 1460
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:05
Locatie: Gent

Bericht door Giel »

Ik vind dat eigenlijk aan de ene kant wel erg, opluiten in een gevangenis dient er eigenlijk voor om eens goed na te denken over wat je gedaan hebt, en schuldgevoelens te krijgen, maat in tegenstelling tot deze man, het is tenslotte 60 jaar geleden hé, laat die man nog wat genieten van zen leven. De pers heeft hier ook alweer de mottigste foto kunne trekken. En natuurlijk is mensen vermoorden het ergste wat er bestaat, maar het was toen oorlog, hou daar rekening mee. Maar het blijft wel erg, omdat de soldaten niets misdeden!
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

hoezo laten genieten van z´n leven?? hij heeft die mensen ook niet laten genieten dus ik vind dat ze geen genade voor hem moeten hebben en gewoon achter de tralies stoppen!!
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Giel schreef:Ik vind dat eigenlijk aan de ene kant wel erg, opluiten in een gevangenis dient er eigenlijk voor om eens goed na te denken over wat je gedaan hebt, en schuldgevoelens te krijgen, maat in tegenstelling tot deze man, het is tenslotte 60 jaar geleden hé, laat die man nog wat genieten van zen leven. De pers heeft hier ook alweer de mottigste foto kunne trekken. En natuurlijk is mensen vermoorden het ergste wat er bestaat, maar het was toen oorlog, hou daar rekening mee. Maar het blijft wel erg, omdat de soldaten niets misdeden!
krijgsgevangen neerschieten kan je niet onder het etiket oorlog plakken. Wel onder oorlogsmisdaden.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
gilles
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 27 jan 2004, 20:06
Locatie: Hofstade (aalst)

Bericht door gilles »

Giel schreef:. En natuurlijk is mensen vermoorden het ergste wat er bestaat, maar het was toen oorlog, hou daar rekening mee. Maar het blijft wel erg, omdat de soldaten niets misdeden!
Ok, het was oorlog, maar zoveel mensen liquideren, dat noem ik geen oorlog niet meer :x
Wedden dat je hier niet durft op klikken:

http://www.freewebs.com/gillesstaels
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

precies! dat is gewoon onmenselijk
Skylighter
Lid
Berichten: 2088
Lid geworden op: 06 jun 2004, 17:54

Bericht door Skylighter »

Die man is 95, beetje laat om hem nu pas te berechten vinden jullie ook niet?


Rick
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

het is nooit te laat voor gerechtigheid
Starting up again
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

nee ben ik het niet mee eens! De man moet gewoon berecht worden, als Dutroux 95 zou zijn voordat ze hem gepakt hadden zouden ze hem toch ook niet moeten laten lopen??
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Da's natuurlijk hét probleem: de rechten van de mens gelden voor iedereen, niet alleen voor oude gevangenen in vergeten Russische cellen.
Plaats reactie