Het verzet: Helden of Ezels ?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie

Het verzet: Helden of Ezels ?

Helden
37
67%
Ezels
9
16%
Geen mening
9
16%
 
Totaal aantal stemmen: 55

Mohnkey
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 sep 2009, 21:52

Het verzet: Helden of Ezels ?

Bericht door Mohnkey »

Ik heb een grondige kennis van de tweede wereldoorlog en heb een vraag die ontstaan is uit het babbelen met oudere personen die de tweede wereldoorlog hebben meegemaakt. Vele mensen hebben het niet voor het verzet,
het waren jong mannekes, impulsief, kenden de gevaren niet en waren ondeugend tegen de Duitsers.
"Zij dachten dat ze de oorlog konden winnen, door een telefoonkabel door te knippen" of door een trein op te blazen met als gevolg dat verschillende burgers werden gedood en Duitsers alleen nog maar kwader werden.
Uit onderzoek van enkele Historici is gebleken dat alle acties van het verzet er niet hebben voor kunnen zorgen dat de oorlog op militair gebied een dag minder lang heeft gedood. Triest om te horen. Zoveel burgers die gestorven zijn allemaal voor een telefoonkabel? of voor een Engelse piloot die werd teruggestuurd over het kanaal? Waarschijnlijk iets waar veel over gediscussieerd kan worden en uiteindelijk iedereen een andere mening heeft. Maar het verzet heeft ook veel mensen gered piloten, Joden, onderduikers enz....
Andere mensen hoor ik dan weer zeggen iedereen was bij het verzet! als een Duitser aan je vroeg heb je een fiets voor mij (gratis) dan zou niemand deze geven ... Ik hoor andere mensen zeggen zie ze daar staan aan de steen/monument van 11 Novemeber wij hebben gevochten toen het moest, maanden in kampen gezeten, geleden en afgezien, en zij zien zich als de bevrijders omdat ze? ... ahja een telefoonkabel hebben doorgeknipt met als gevolg 3 burgers dood. als wraak van de Duits. of bv de verzet/opstand actie in 1944 in Warschau met als gevolg het platgooien van de stad honderdduizenden doden...

Daarom vraag ik rechtuit u mening Ezels of Helden ?
Ik schrijf dit niet vanuit persoonlijk standpunt maar vanuit het standpunt van vele oudere mensen die mij altijd hetzelfde vertelden.
Gast

Re: Het verzet: Helden of Ezels ?

Bericht door Gast »

Wat een onzinnige zwart-wit stelling. Het verzet dat waren ook de mensen die Joden verborgen en neergestortte geallieerde piloten verborgen, de mensen die illegaal kranten drukten, de mensen die distributiekantoren overvielen voor voedselbonnen, de koeriersters die brieven en kranten smokkelden, de mensen die informatie verzamelden over de Duitse troepensterkte, de mensen die met geheime zenders berichten doorstuurden naar Engeland, enz., enz., enz.

Jonge mannekes? Wat een onzin. Jij met je "grondige kennis" :roll:
Ratje2000
Lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 04 jan 2010, 21:22

Re: Het verzet: Helden of Ezels ?

Bericht door Ratje2000 »

Mijn mening is dat ze misschien niet de oorlog eerder hadden kunnen doen aflopen, maar ze hebben wel geholpen in het doorstaan van de oorlog, en dat is ook zeker een belangrijk gegeven!
Mohnkey
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 sep 2009, 21:52

Re: Het verzet: Helden of Ezels ?

Bericht door Mohnkey »

Gast schreef:Wat een onzinnige zwart-wit stelling. Het verzet dat waren ook de mensen die Joden verborgen en neergestortte geallieerde piloten verborgen, de mensen die illegaal kranten drukten, de mensen die distributiekantoren overvielen voor voedselbonnen, de koeriersters die brieven en kranten smokkelden, de mensen die informatie verzamelden over de Duitse troepensterkte, de mensen die met geheime zenders berichten doorstuurden naar Engeland, enz., enz., enz.

Jonge mannekes? Wat een onzin. Jij met je "grondige kennis" :roll:
Het zou fijn zijn mocht je dit ook lezen

"Ik schrijf dit niet vanuit persoonlijk standpunt maar vanuit het standpunt van vele oudere mensen die mij altijd hetzelfde vertelden."
LEO
Lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 30 apr 2005, 16:17
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Het verzet: Helden of Ezels ?

Bericht door LEO »

Mijn vader zat in het verzet tijdens de Tweede Wereldoorlog. En ik ga antwoorden op je vraag.

- Held : Ja.
- Ezel : Ja.

Over held zijn : Hij was een Belgische rijkwachter (politieman) die onder toezicht van de Duitsers bewakingsopdrachten uitvoerden.Hij gaf informatie door naar Londen over de bewapening en vrachten die Duitse bommenwerpers richting Engeland meenamen vanop het vliegveld van Melsbroek. Organiseerde sabotagedaden in het spoorwegarsenaal van Mechelen waar locomotieven en spoormateriaal voor de Duitse inzet werden hersteld. Was, via zijn vooroorlogse carriérré, goed thuis in het milieu van sluikslachters en smokkelaars die hij aanmaande om bepaalde (joodse) families van voedsel te voorzien. Enz...

Over ezel zijn: Schoot twee Duitse feldwebels dood bij een overval op een klein munitietransport van de Duitsers in de Belgische Kempen. Was daarna verplicht om drie jaar in de illegaliteit te leven. Zijn vrouw (mijn moeder) werdt geobserveerd door de Gestapo en bevriende collaborateurs, waaronder zijn neef Robert Verbelen.
Hij is mee met de Engelse troepen Mechelen binnengevallen, Had even tijd om mij te verwekken en is verder getrokken met de Engelsen. Hij kon zich niet meer aanpassen aan een burgerleven na drie jaar in de illegaliteit. Hij werkte tot 1953 voor de Amerikaanse C.I.C. Waar ook zijn neef Verbelen gerecruteerd was zonder dat hij het wist. Amerikanen hé.

Vele mensen vragen al eens ' Waar komt je obsessie voor de oorlog vandaan'. Wel daardoor.

Mijn ouders zijn gescheiden enkele jaren na de oorlog. Ik had met beiden een goede verstandhouding. Mijn ouders waren jonge mensen van pakweg dertig toen de oorlog uitbrak. Moeder had een miskraam tijdens vaders jarelange afwezigheid, Vader werdt een alcoholicus.

Ik heb mijn vader zien wenen op zijn sterfbed, niet omdat zijn tijd gekomen was, maar om wat hij had meegemaakt.

Wie is nu de held en wie is de ezel ?
Mohnkey
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 sep 2009, 21:52

Re: Het verzet: Helden of Ezels ?

Bericht door Mohnkey »

LEO schreef:Mijn vader zat in het verzet tijdens de Tweede Wereldoorlog. En ik ga antwoorden op je vraag.

- Held : Ja.
- Ezel : Ja.

Over held zijn : Hij was een Belgische rijkwachter (politieman) die onder toezicht van de Duitsers bewakingsopdrachten uitvoerden.Hij gaf informatie door naar Londen over de bewapening en vrachten die Duitse bommenwerpers richting Engeland meenamen vanop het vliegveld van Melsbroek. Organiseerde sabotagedaden in het spoorwegarsenaal van Mechelen waar locomotieven en spoormateriaal voor de Duitse inzet werden hersteld. Was, via zijn vooroorlogse carriérré, goed thuis in het milieu van sluikslachters en smokkelaars die hij aanmaande om bepaalde (joodse) families van voedsel te voorzien. Enz...

Over ezel zijn: Schoot twee Duitse feldwebels dood bij een overval op een klein munitietransport van de Duitsers in de Belgische Kempen. Was daarna verplicht om drie jaar in de illegaliteit te leven. Zijn vrouw (mijn moeder) werdt geobserveerd door de Gestapo en bevriende collaborateurs, waaronder zijn neef Robert Verbelen.
Hij is mee met de Engelse troepen Mechelen binnengevallen, Had even tijd om mij te verwekken en is verder getrokken met de Engelsen. Hij kon zich niet meer aanpassen aan een burgerleven na drie jaar in de illegaliteit. Hij werkte tot 1953 voor de Amerikaanse C.I.C. Waar ook zijn neef Verbelen gerecruteerd was zonder dat hij het wist. Amerikanen hé.

Vele mensen vragen al eens ' Waar komt je obsessie voor de oorlog vandaan'. Wel daardoor.

Mijn ouders zijn gescheiden enkele jaren na de oorlog. Ik had met beiden een goede verstandhouding. Mijn ouders waren jonge mensen van pakweg dertig toen de oorlog uitbrak. Moeder had een miskraam tijdens vaders jarelange afwezigheid, Vader werdt een alcoholicus.

Ik heb mijn vader zien wenen op zijn sterfbed, niet omdat zijn tijd gekomen was, maar om wat hij had meegemaakt.

Wie is nu de held en wie is de ezel ?

ik denk dat veel mensen verschrikkelijke dingen hebben meegemaakt en dat het verzet veel goede dingen heeft gedaan absoluut, geen discussie daarover. Maar ik vrees dat als je de balans op maakt tussen het aantal mensen, dat het verzet gered heeft en dat er door gestorven zijn vrees ik dat je op een negatieve resultaat komt, enkele voorbeelden.
Er word een spoor opgeblazen --> Duitsers kwaad gaan naar dorp waar dat spoor ligt vragen wie heeft dat gedaan ? niemand die die persoon verklikt (al gebeurde dit toch soms, wat we dan een collaborateur noemen) gevolg 3 burgers werden dood geschoten willekeurig...
of in Polen, massale opstand--> Hitler woest ---> platgooien van steden ----> massa's doden
Natuurlijk kan je zeggen (en zo is het ook) fout van de Duitsers dan kan je nog de vraag stellen waarom ?
omdat het verzet de Duitsers lastig viel..., dus moest er nu bv geen verzet zijn geweest tijdens de oorlog
had ze even lang geduurd want het verzet heeft er niet voor kunnen zorgen dat de oorlog een dag minder lang heeft geduurd (is onderzocht) en waren er minder doden gevallen.
Want uiteindelijk zijn we door de Amerikaan bevrijd en niet door het verzet he ..
Mohnkey
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 sep 2009, 21:52

Re: Het verzet: Helden of Ezels ?

Bericht door Mohnkey »

Gast schreef:Wat een onzinnige zwart-wit stelling. Het verzet dat waren ook de mensen die Joden verborgen en neergestortte geallieerde piloten verborgen, de mensen die illegaal kranten drukten, de mensen die distributiekantoren overvielen voor voedselbonnen, de koeriersters die brieven en kranten smokkelden, de mensen die informatie verzamelden over de Duitse troepensterkte, de mensen die met geheime zenders berichten doorstuurden naar Engeland, enz., enz., enz.

Jonge mannekes? Wat een onzin. Jij met je "grondige kennis" :roll:
Jonge mannekes, ja jonge mannekes in mijn gemeente staat een kapel met allemaal verzetsleden die in een hinderlaag zijn gelopen omdat de Engelsen zeiden dat ze er wapens zouden droppen, die zijn er nooit gekomen maar het verzet was er wel en de Duitsers ook? de rest kan je wel aanvullen zeker.

allemaal jongens van 17-18-19-20 jaar die net te laat waren voor de legerdienst gingen in het verzet.
(natuurlijk zullen er ook oudere geweest zijn)
Gast

Re: Het verzet: Helden of Ezels ?

Bericht door Gast »

Bevrijd door "de Amerikaan"? Daar gaat je "grondige kenis" weer aardig de mist in. De Britten, Canadezen, Polen en al die andere geallieerden doen niet meer mee?

Jonge mannekes: het verzet bleef beperkt tot jouw gemeente? Het verzet in Nederland en België (en nog meer in de rest van Europa) was een zaak van jong en oud, man en vrouw.
Mohnkey
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 sep 2009, 21:52

Re: Het verzet: Helden of Ezels ?

Bericht door Mohnkey »

Gast schreef:Bevrijd door "de Amerikaan"? Daar gaat je "grondige kenis" weer aardig de mist in. De Britten, Canadezen, Polen en al die andere geallieerden doen niet meer mee?

Jonge mannekes: het verzet bleef beperkt tot jouw gemeente? Het verzet in Nederland en België (en nog meer in de rest van Europa) was een zaak van jong en oud, man en vrouw.
Je bent je eigen land vergeten Brigade Piron deed toch ook mee he? maarja ik ken er niks van. zal wel fout zijn
Gast

Re: Het verzet: Helden of Ezels ?

Bericht door Gast »

Ik schreef "al die andere geallieerden" dat waren toch ook de Belgen, dus hoezo "vergeten".

En Brigade Piron heeft helemaal niets met mijn eigen land te maken en gaat bovendien voorbij aan mijn punt.
Mohnkey
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 sep 2009, 21:52

Re: Het verzet: Helden of Ezels ?

Bericht door Mohnkey »

Gast schreef:Ik schreef "al die andere geallieerden" dat waren toch ook de Belgen, dus hoezo "vergeten".

En Brigade Piron heeft helemaal niets met mijn eigen land te maken en gaat bovendien voorbij aan mijn punt.
De regio waar ik woon is enkel bevrijd geweest door de Amerikaan, en ja je hebt gelijk ik had beter geallieerden kunnen zeggen maar goed er zijn zo wel meer dingen die anders geformuleerd kunnen worden.
LEO
Lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 30 apr 2005, 16:17
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Het verzet: Helden of Ezels ?

Bericht door LEO »

Nou luister, ik leg hier mijn ziel bloot in verband met " helden of ezels". Ik wou een bijdrage brengen aan het topic. En we zijn weer aan het afzwaaien naar een debat dat geen voeling heeft met de kern van de zaak.

Kan er iemand uitsluitsel geven over wat ik schreef. Of is dat onbelangrijk ?

Wie waar wat bevrijdt heeft laat me koud. In dit topic gaat het over "helden of ezels". Ik heb mijn opvatting erover geventileerd.
Gebruikersavatar
Dreesen
Lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 08 jan 2010, 10:18
Locatie: Dilsen-Stokkem

Bericht door Dreesen »

er is daar op gereageerd denk ik
'Berlijn is een historisch mijnenveld'
Gebruikersavatar
Akko
Lid
Berichten: 1048
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:14
Locatie: den Belgique

Re: Het verzet: Helden of Ezels ?

Bericht door Akko »

Ik vind dat het verzet Helden zijn.
Ze zorgden voor vertraging bij de duitsers.
Zoals opblazen van bruggen ...
Als deze er niet waren geweest dan waren er ook niet veel amerikaanse airborne of andere airborne in leven gebleven.
Dit is mijn opinie hiervan.

Grtz N.
Delete mijn account, ik ben het forum zijn kinderachtigheid beu zoals velen al hebben ondervonden.
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Het verzet: Helden of Ezels ?

Bericht door sobel »

Ik wil graag LEO bedanken voor zijn bijdragen aan dit topic, persoonlijke verhalen betekenen nu eenmaal veel meer.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Plaats reactie