Duitse Luger '42

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
feye1908

Duitse Luger '42

Bericht door feye1908 »

Beste Kenners,

Ik ben in het bezit van een 100% nr. gelijke luger uit 1942.

Het verhaal gaat dat de burgemeester van Venlo dit pistool gekregen heeft als geschenk van de duitsers in oorlogstijd.

Kan dit kloppen, kregen meer belangrijke mensen geschenken van de Duitsers?
Wie weet waar ik ergens informatie zou kunnen verkrijgen over dit onderwerp? Het lijkt me super als ik de levensloop van dit pistool op papier kan krijgen.Maar misschien heeft dit pistool geen schot gelost in oorlogstijd.

Ik ben benieuwd naar jullie reactie's

groeten
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Duitse Luger '42

Bericht door michiel01 »

Dat is een alleraardigst item om te hebben, dat kunnen we zeker waarderen. Verhalen kunnen soms wat verdraait worden gedurende de oorlog, maar het is zeker niet onmogelijk dat wat je zegt klopt. Meerdere belangrijke (Duitsgezinde) mensen kregen dit soort geschenken. Mijn overgrootopa kreeg een buitgemaakte Klewang, niet dat hij belangrijk was :mrgreen:

De levensloop van het pistool boven water krijgen, voor je dat gaat doen moet je er wel even bij stil staan wat de nederlandse wetgeving daarvan vindt! Sowieso in het bezit hebben van een dergelijk item is aan regels gebonden.
Gast

Re: Duitse Luger '42

Bericht door Gast »

Klopt, Ik ben in het bezit van een vuurwapenverlof en het bezit is allemaal volgens de regels.

Bedankt voor je reactie ik hoop op meer!
Cas
Lid
Berichten: 975
Lid geworden op: 31 aug 2005, 13:09
Locatie: Margraten

Re: Duitse Luger '42

Bericht door Cas »

Altijd even het gemeente archief of de lokale heemkunde vereniging proberen te raadplegen, wie weet wat je aan info vind !
Adoptant van:
T/5 Raymond Leon Miller 327th Glider Infantry Regiment 101st Airborn Division
Sgt Kurt Franzman 28th Inf. Reg 8th Infantry Division
John S. Williams 120th Inf. Reg 30th Infantry Division
Harrold Rogers 119th Inf. Reg 30th Infantry Division
shelby09
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 feb 2010, 21:50

Re: Duitse Luger '42

Bericht door shelby09 »

heb je deze van iemand overgenomen of is deze onlangs plots opgedoken?
in dat laatste geval zou ik, als ik in je schoenen stond toch wel blij verrast zijn :)
ik hoop voor je, dat het binnenmechaniek nog na zoveel jaren tiptop in orde is.
Gast

Re: Duitse Luger '42

Bericht door Gast »

Deze luger is al zeker 15 jaar in de familie.

Ik heb er al zeker 100 schoten mee gelost en hij schiet als een scheermes, hij heeft volgens mij voor die tijd heel weinig munitie geslikt, hij ziet er gewoon nog perfect uit.

Heeft iemand een idee wat zoiets op zou brengen?Heb op verschillende amerikaanse forums rondgeneusd en daar staan prijzen van 10.000 dollar+ op :shock:
Gebruikersavatar
christiaan1989
Lid
Berichten: 549
Lid geworden op: 27 aug 2006, 20:28

Re: Duitse Luger '42

Bericht door christiaan1989 »

Vologens mij doen die iets van 1000-1500 euro?
"In the absence of orders, go find something and kill it." Erwin Rommel
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Duitse Luger '42

Bericht door racefiets »

De prijs is volledig afhankelijk van de fabrikant, de staat (opnieuw geblauwd of niet), nummergelijkheid en eventueel nummer gelijk magazijn.
Prijs loopt van een 500 euro voor een shooter tot ........
Gebruikersavatar
christiaan1989
Lid
Berichten: 549
Lid geworden op: 27 aug 2006, 20:28

Re: Duitse Luger '42

Bericht door christiaan1989 »

10000 dollar is wel mogelijk voor een luger?
"In the absence of orders, go find something and kill it." Erwin Rommel
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Duitse Luger '42

Bericht door racefiets »

Dat hangt helemaal van de zeldzaamheid van het exemplaar af. Een lange luger met bijbehorende aanzetkolf komt aardig in de richting.
Gebruikersavatar
christiaan1989
Lid
Berichten: 549
Lid geworden op: 27 aug 2006, 20:28

Re: Duitse Luger '42

Bericht door christiaan1989 »

Ik vind dit altijd wel aparte combinaties:
Afbeelding

Zal toch nog wel een aardig effectief bereik hebben gehad.
"In the absence of orders, go find something and kill it." Erwin Rommel
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Duitse Luger '42

Bericht door racefiets »

Zulke modellen bedoel ik inderdaad. Deze brengen de top op.
pistole38
Lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 19 jan 2009, 22:35
Locatie: NH
Contacteer:

Re: Duitse Luger '42

Bericht door pistole38 »

De Duitsers hadden vuurwapenbezit onder "normale" burgers ten strengste verboden. Mensen die een vuurwapen wilden moesten een vergunning aanvragen bij de lokale politie. Normaal gesproken werden prive vergunningen alleen afgegeven aan mensen die in het leger zaten of bij een andere "Duitse" organisatie zaten. Als de burgemeester bijvoorbeeld lid was van de NSB dan is het goed mogelijk dat die gerechtigd was om een wapen te bezitten/dragen. De vraag van de Wehrmacht naar pistolen (p.08-p.38) was in 1942 dusdanig groot dat er eigenlijk nergens 9mm pistolen te koop waren voor prive bezit (daarom kochten officieren prive vaak de kleinere pp/ppk of hsc). De kans dat een wapen uit het leger arsenaal aan een prive persoon gegeven werd acht ik bijzonder klein. (er zijn wel gevallen bekend van wapen-giften maar deze kwamen meestal als speciale order uit de fabriek en waren dan bijvoorbeeld extra mooi afgewerkt/ verguld/gegraveerd etc).

Is jouw luger civiel of militair gestempeld??? Als die civiel gestempeld is dan zou het kunnen dat het een kadootje geweest is. Als die militair gestempeld is dan betwijfel ik het.
http://www.pistole38.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Duitse Luger '42

Bericht door racefiets »

Ik ken een verhaal van een schipper die aan boord met een cz27 hebben staan knallen en die het betreffende pistool later gekregen heeft van de officier. Pistool is nog steeds in het bezit van dezelfde persoon.
Plaats reactie