DOVO ruimde in 2009 191 ton explosieven op

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gesloten
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

DOVO ruimde in 2009 191 ton explosieven op

Bericht door sniper snoop »

De ontmijningsdienst van het leger, DOVO, heeft in 2009 3.027 oproepen gekregen om springtuigen uit de twee Wereldoorlogen op te ruimen, goed voor 191 ton aan explosieven. Dovo heeft verschillende basissen, ondermeer in Poelkapelle en Zeebrugge. DOVO moest ook 104 maal tussenkomen op vraag van de gerechtelijke overheden, om vermoedelijke bompakketten onschadelijk te maken of om na explosies als expert op te treden. Dat heeft de ontmijningsdienst donderdag bekendgemaakt in haar kwartieren in Oud-Heverlee.

De cijfers liggen in de lijn van de afgelopen jaren, zegt commandant Patrick Merckx, de chef van het intelligentiecentrum van DOVO. "Jaarlijks krijgen we zo'n 3.000 tot 3.500 aanvragen voor springtuigen uit de Wereldoorlogen. De laatste drie jaar is er een kleine daling merkbaar maar we moeten nog afwachten of die zich doorzet. Het overgrote deel van de aanvragen komt vanuit de Westhoek, van de slagvelden van de Eerste Wereldoorlog."

DOVO komt niet alleen tussen om oude springtuigen op te ruimen, de gerechtelijke overheden doen ook een beroep op de militairen. "Het gaat dan om het onschadelijk maken van verdachte pakjes of tussenkomsten nadat bij misdrijven explosieven gebruikt zijn. Ook die aanvragen blijven min of meer op hetzelfde niveau. In 2004 en 2005, na de aanslagen in Madrid en Londen, hebben we wel pieken gekend met meer dan 200 oproepen, maar dat is gekalmeerd."

Bij DOVO zijn 291 mensen aan de slag van wie er 167 opgeleid zijn om springtuigen te ontmijnen. Zij zitten verdeeld over de basissen van Meerdaal in Oud-Heverlee, Poelkapelle en Zeebrugge. (Bron: Belga)
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
Stefan
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 23 jan 2007, 19:13

Re: DOVO ruimde in 2009 191 ton explosieven op

Bericht door Stefan »

191 ton explosieven...

Dat dat nog in de grond ligt na zo'n lange tijd...
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: DOVO ruimde in 2009 191 ton explosieven op

Bericht door sniper snoop »

Stefan schreef:191 ton explosieven...

Dat dat nog in de grond ligt na zo'n lange tijd...
Tjah, er ligt zeker nog meer dan 400 ton onder de grond. Zeker weten. Ik dacht vorig jaar dat ze boven de 200 ton haalden. België kan je niet vergelijken met Nederland, absoluut niet! Ook al hebben de Duitsers Rotterdam gebombardeerd. Er werden meer steden in België bestookt dan Nederland (zie Wo1).
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
Stefan
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 23 jan 2007, 19:13

Re: DOVO ruimde in 2009 191 ton explosieven op

Bericht door Stefan »

Het is maar goed dat deze sprintuigen op tijd worden gevonden, voordat ze ontploffen.
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: DOVO ruimde in 2009 191 ton explosieven op

Bericht door dvaupell »

sniper snoop schreef:Tjah, er ligt zeker nog meer dan 400 ton onder de grond. Zeker weten. Ik dacht vorig jaar dat ze boven de 200 ton haalden. België kan je niet vergelijken met Nederland, absoluut niet! Ook al hebben de Duitsers Rotterdam gebombardeerd. Er werden meer steden in België bestookt dan Nederland (zie Wo1).
400 ton - Dan kan België in theorie in 2 jaar van deze narigheid af zijn... Hoe kom je trouwens aan het getal van 400 ton?
Voor wat betreft WO1 - Daar heeft België midden in gezeten, qua vechthandelingen en was Nederland formeel neutraal.
In WOII - Ik zou willen voorkomen dat er een soort wedstrijd ontstaat welk land het meeste schade heeft geleden. Laten we niet dat spoor opgaan.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: DOVO ruimde in 2009 191 ton explosieven op

Bericht door sniper snoop »

Ik geef een geschat aantal. Maar meer dan 400 ton ligt er zeker. Jaarlijks komen tussen de 100 en de 200 ton explosieven uit de grond. Ik geloof 2008 meer dan 200 ton. Overigens werden vier jaar lang in de Westhoek, iedere dag, duizenden granaten afgeschoten. De Britten knalden tijdens de Derde Slag om Passendale ongeveer 5.000.000 granaten af. Ik stel voor eventjes een tonnage te bereken. We nemen eens enkel 18 pounders HE. Ongeveer 9 kilo x 5.000.0000 = 45.000.000 Kg. Enkel deze slag, enkel deze leger en enkel deze lichte kaliber (dus de totale tonnage ligt zeker hoger). Granaten konden oplopen tot 650 kg. We hebben natuurlijk nog de andere legers, de vliegtuigbommen enz..... Natuurlijk veel explodeerd, maar het cijfer hierboven geeft zowel gevaarlijke als ongevaarlijke munitie. Ondertussen zijn er al enkelen tonnen van de vernoemde munitie naar boven gebracht.

Waarom neem ik dit getal? We kunnen geen vast getal plaatsen. Maar zoals ik al eerder zei, er blijft maar munitie opdagen. Jaarlijks tussen de 100 en 200 ton. Ik ben er zeker overtuigd van dat er meer dan 400 ton ligt in de grond. Absoluut!. Want bossen bevatten de meeste geheimen. Ze groeien terug na de oorlog en bleven. Nooit geploegd wat betekend nooit naar boven zal komen.... Het bleef liggen in de grond. Ieper is een bebost gebied dat bestond voor de oorlog en zich terug herstelde na de oorlog.

De Mijnenslag van 1917. Er werden 24 gangen gegraven en voorzien met springstoffen. Eventjes cijfers geven. Tussen de 20 en de 35 ton! 20 exploderen (19 tijdens de slag, 1 op 15 juni 1955). Dus we hebben nog vier gangen over. Stel elk 20 ton = 80 ton munitie. En het getal ligt zeker hoger. OPf de overige vier er nog liggen, is niet zeker. Maar gangen die tussen de 20 en de 35 meter diep liggen (verschillende dieptes. Hill 60 was 27 meter en Caterpillar 31 meter), hebben weinig kans te exploderen vanwege de oorlog enkele meters boven, en ik zie geen ploeg of schop zo diep graven.

Etc.......

En we hebben meer dan Ieper, meer dan Wo1.
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: DOVO ruimde in 2009 191 ton explosieven op

Bericht door dvaupell »

... Kortom, er liggen nog veel niet geëxplodeerde explosieven in de bodem.. en die 400 ton is een persoonlijke inschatting die verder niet door cijfers wordt ondersteund, wat niet wil zeggen dat het niet klopt.
sniper snoop schreef:En we hebben meer dan Ieper, meer dan Wo1.
Wat je precies wilt zeggen met deze laatste opmerking is me onduidelijk. Wie stelt dat de Belgische historie alleen maar over Ieper gaat of alleen over WO1?

Over Ieper gesproken trouwens; Ik ben meer dan eens in Ieper geweest, ook bij de ceremonies bij de Menenpoort. Trouwens ook in het In Flanders Fields Museum in de lakenhal. Beiden zeer indrukwekkend, maar dat is volkomen off-topic.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: DOVO ruimde in 2009 191 ton explosieven op

Bericht door sniper snoop »

dvaupell schreef:... Kortom, er liggen nog veel niet geëxplodeerde explosieven in de bodem.. en die 400 ton is een persoonlijke inschatting die verder niet door cijfers wordt ondersteund, wat niet wil zeggen dat het niet klopt.
sniper snoop schreef:En we hebben meer dan Ieper, meer dan Wo1.
Wat je precies wilt zeggen met deze laatste opmerking is me onduidelijk. Wie stelt dat de Belgische historie alleen maar over Ieper gaat of alleen over WO1?

Over Ieper gesproken trouwens; Ik ben meer dan eens in Ieper geweest, ook bij de ceremonies bij de Menenpoort. Trouwens ook in het In Flanders Fields Museum in de lakenhal. Beiden zeer indrukwekkend, maar dat is volkomen off-topic.
Ik richt me enkel op mijn omgeving. Ik ben in Ieper geboren en opgegroeid. Dus ik weet wat ik spreek. Vandaar mijn antwoord. En we hebben meer dan Ieper, meer dan Wo1. Met andere woorden, ik hou mij geen rekening met streken zoals Diksmuide, Luik, Antwerpen....geen rekening over Wo2. Dus BelgiPe (waarover de cijfers gaan) bestaat uit meer dan één getroffen steden en uit meerdere oorlogen. Overigens, ik bega eventjes in de fout. Ik heb twee jaar in Roeselare gewoond. Raad eens waar? In de wijk dat rust op een oude Duitse Wo1 munitiedepot (Munitieplein. Zie: http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/v ... hp?t=19019). Volgens de inwoners en stad Roeselare, ligt er nog munitie onder het pleintje en wijk (daarom, vermoed ikzelf, dat de wijk geen kelders bezit).

Meer dan 400 ton munitie, wel en niet geëxplodeerd, over heel België.......geen twijfel.
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: DOVO ruimde in 2009 191 ton explosieven op

Bericht door jurgen »

als er elk jaar 150-200 ton wordt opgehaald, dan ligt 4000 ton volgens mij dichter bij de waarheid dan 400 ton.
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: DOVO ruimde in 2009 191 ton explosieven op

Bericht door sniper snoop »

jurgen schreef:als er elk jaar 150-200 ton wordt opgehaald, dan ligt 4000 ton volgens mij dichter bij de waarheid dan 400 ton.
Lezen jullie wel nog?
sniper snoop schreef:Tjah, er ligt zeker nog meer dan 400 ton onder de grond. Zeker weten. Ik dacht vorig jaar dat ze boven de 200 ton haalden. België kan je niet vergelijken met Nederland, absoluut niet! Ook al hebben de Duitsers Rotterdam gebombardeerd. Er werden meer steden in België bestookt dan Nederland (zie Wo1).
sniper snoop schreef:Ik geef een geschat aantal. Maar meer dan 400 ton ligt er zeker. Jaarlijks komen tussen de 100 en de 200 ton explosieven uit de grond. Ik geloof 2008 meer dan 200 ton. Overigens werden vier jaar lang in de Westhoek, iedere dag, duizenden granaten afgeschoten. De Britten
Waarom neem ik dit getal? We kunnen geen vast getal plaatsen. Maar zoals ik al eerder zei, er blijft maar munitie opdagen. Jaarlijks tussen de 100 en 200 ton. Ik ben er zeker overtuigd van dat er meer dan 400 ton ligt in de grond. Absoluut!. Want bossen bevatten de meeste geheimen. Ze groeien terug na de oorlog en bleven. Nooit geploegd wat betekend nooit naar boven zal komen.... Het bleef liggen in de grond. Ieper is een bebost gebied dat bestond voor de oorlog en zich terug herstelde na de oorlog.
.
Nergens vermeld dat er 400 ton ligt, maar wel meer dan 400 ton.
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: DOVO ruimde in 2009 191 ton explosieven op

Bericht door dvaupell »

OK, De DOVO ruimde vorig jaar 191 ton aan explosieven op en volgens Sniper snoop ligt er nog ten minste 400 ton in de grond. Genoeg over gezegd, lijkt me.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: DOVO ruimde in 2009 191 ton explosieven op

Bericht door dvaupell »

Op uitdrukkelijk verzoek van Sniper snoop heb ik het onderwerp heropend. Hij heeft nog wat nieuwe informatie toe te voegen.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: DOVO ruimde in 2009 191 ton explosieven op

Bericht door sniper snoop »

dvaupell schreef:Op uitdrukkelijk verzoek van Sniper snoop heb ik het onderwerp heropend. Hij heeft nog wat nieuwe informatie toe te voegen.
Bedankt. Een nieuwe bron, de website van het Belgisch leger, verklaard dat er meer ton werd opgehaald. Ik geloof de cijfers meer, want aan de hand van cijfers van de afgelopen jaren, is het cijfer 215 ton nog lager dan bijvoorbeeld de andere jaren voordien (241 in 2008, 803 (waarvan 140 uit Fort Loncin en 450 ton uit een oude munitiedepot. Komt dus neer op 353 ton "dagelijkse" oude munitie) in 2007).

DOVO ruimt 215 ton munitie op

De Dienst voor Opruiming en Vernietiging van Ontploffingstuigen (DOVO) heeft in 2009 215 ton munitie opgeruimd.
Bij de 3.182 oproepen waren er 3.027 vragen om oude munitie (EOD: explosive ordnance disposal) op te ruimen, tegenover 2.977 in 2008. In 2009 waren er ook 104 oproepen voor geïmproviseerde springtuigen (improvised explosive device disposal: IEDD), tegenover 101 in 2008. Vaak gaat het dan om verdachte pakketten in zaken van zwaar banditisme en terrorisme.
Er is wel een kleine afname in gewicht. In 2009 maakte DOVO 215 ton munitie onschadelijk, het jaar voordien was dat nog 241 ton.
Het aantal EOD-aanvragen bedraagt jaarlijks om en bij de 3.000. Hierbij wordt telkens tussen 250 en 300 ton munitie onschadelijk gemaakt. Een tiende daarvan bevat giftige stoffen. Die toxische munitie ontmantelt DOVO in haar speciale ontmantelingsinstallatie in Poelkapelle.
DOVO maakte deze cijfers bekend bij de voorstelling van zijn nieuwe korpscommandant, majoor Luc Moerman (rechts). Hij vervangt luitenant-kolonel Eric Carette (links) als hoofd van de militaire ontmijningsdienst.

Ondertussen heb ik aan de hand van overige nieuws berichten, eventjes een statieken begonnen. Momenteel heb ik 2007, 2008 en 2009, die je hier terug kan vinden: http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/w ... atistieken

Bedankt voor eventjes te openen. :wink:
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gesloten