Vraag over intreden US in ww2

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
ForestLaw
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 jul 2009, 03:41

Vraag over intreden US in ww2

Bericht door ForestLaw »

Hallo,

Als japan niet behoorde tot de axis powers. Zou de US dan nooit met duitsland in oorlog raken?
En is japan de reden waarom de US duitsland aanviel? Of was het een andere reden?

Ik speculeer alleen en mij kennis over ww2 is slecht. Ik zou graag een jullie mening willen weten. Alvast bedankt!
Opgeheven account 4914

Re: Vraag over intreden US in ww2

Bericht door Opgeheven account 4914 »

Je stelt nu een What If ? vraag,
Hierop kunnen verschillende antwoorden op zijn.
Dus gaan we dit nooit zeker weten!

Maar mijn mening: ik denk dat Duitsland wel ooit eens de oorlog aan de Us zou verklaren.
Omdat Amerika Engeland hielp terwijl de US nog neutraal was, en de Duitsers dit wisten !
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Vraag over intreden US in ww2

Bericht door Jan Klaassen »

De Duitsers verklaarden inderdaad de oorlog aan Amerika nadat de Japanners dat hadden gedaan. Op het moment dat de Japanners en Duitsers niet in hetzelfde schuitje hadden gezeten en Duitsland het dus alleen tegen de VS had moeten opnemen, had het voor hun alleen maar slecht uitgepakt. Dus Duitsland leek er wel bij gebaat om samen met Japan oorlog tegen de VS te voeren.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Re: Vraag over intreden US in ww2

Bericht door Moengoman »

Men mag niet vergeten dat Duitsland en de VSA in de tweede helft van 1941 feitelijk bezig waren met een onverklaarde oorlog op de Atlantische Oceaan. Allerlei schepen van de Amerikaanse marine joegen op U-boten. Hitler's oorlogsverklaring hield eigenlijk alleen in dat de U-boten eindelijk de vrije hand kregen.

Eigenlijk denk ik dat Hitler's oorlogsverklaring meer te maken had met de nederlaag die Legergroep Midden voor Moskou had geleden, waardoor Hitler een beetje laat moest toegeven dat de Sovjet-Unie niet op korte termijn verslagen kon worden. Zo van: als het dan toch een lange oorlog wordt, dan maar een totale oorlog.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Vraag over intreden US in ww2

Bericht door Jan Klaassen »

Moengoman schreef:Men mag niet vergeten dat Duitsland en de VSA in de tweede helft van 1941 feitelijk bezig waren met een onverklaarde oorlog op de Atlantische Oceaan. Allerlei schepen van de Amerikaanse marine joegen op U-boten. Hitler's oorlogsverklaring hield eigenlijk alleen in dat de U-boten eindelijk de vrije hand kregen.

Eigenlijk denk ik dat Hitler's oorlogsverklaring meer te maken had met de nederlaag die Legergroep Midden voor Moskou had geleden, waardoor Hitler een beetje laat moest toegeven dat de Sovjet-Unie niet op korte termijn verslagen kon worden. Zo van: als het dan toch een lange oorlog wordt, dan maar een totale oorlog.
Dat eerste klopt volgens mij maar gedeeltelijk; de Duitse U-boten hebben, bij mijn weten, constant schepen aangevallen, ook Amerikaanse. Daar was een naam voor die 'operatie', maar die is mij even ontschoten.

Dat tweede betwijfel ik ook ten zeerste. Het is voor mij compleet onwaarschijnlijk dat Hitler 'och, doe mij dan maar een patatje wereldoorlog' dacht; dat doet een leider, en zeker zo'n overtuigde, niet snel. Volgens mij wachtte Hitler gewoon net zo lang totdat Japan de VS de oorlog verklaarde, zodat hij veiliger zou kunnen opereren.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
LEO
Lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 30 apr 2005, 16:17
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Vraag over intreden US in ww2

Bericht door LEO »

Hitler was zich niet bewust van de ' Duitsland eerst ' optie van de geallieerden toen hij de oorlog verklaarde aan de VS.

Logischerwijze zou de VS zijn ganse kracht ontladen tegen zijn aanvaller, Japan dus. Dit pakte voor Hitler anders uit.
Plaats reactie