1:35 Airborne jeep/Nick's gallery

Bespreek in dit subforum alles over modelbouw

Moderator: Jurrie

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nick-H
Lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 mei 2008, 22:35

1:35 Airborne jeep/Nick's gallery

Bericht door Nick-H »

Hier een paar foto's van mijn 2e Airborne jeep. Ik heb er al een keer een gemaakt maar deze is mooier :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tips and tricks are welcome.

Groetjes Nick/Rupert
Laatst gewijzigd door Nick-H op 07 aug 2009, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.tommy-talk.com

Dying for freedom isn’t the worst that could happen, being forgotten is
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: 1:35 Airborne jeep

Bericht door Charly1975 »

Nick-H schreef:Tips and tricks are welcome.

Groetjes Nick/Rupert
Misschien een heel kleintje: ik mis het spoor van de banden in de ondergrond :wink:

Verder niets anders dan wederom een bewondering van mijner zijde _/-\o_ _/-\o_
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Westwall
Lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 20 okt 2008, 15:23

Re: 1:35 Airborne jeep

Bericht door Westwall »

Inderdaad een mooi bouwwerk!
Gebruikersavatar
ijstheepak
Lid
Berichten: 261
Lid geworden op: 12 mei 2009, 14:46
Locatie: hoogeveen

Re: 1:35 Airborne jeep

Bericht door ijstheepak »

Ik snap niet hoe jullie dat altijd doen als ik het probeer word het nooit zo mooi. :(
Maar een echt pracht werk! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Mvg Jordi.
manen blijven altijd kinderen alleen de speeltjes worden wat duurder!
Gebruikersavatar
Nick-H
Lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 mei 2008, 22:35

Re: 1:35 Airborne jeep

Bericht door Nick-H »

Bedankt voor de reacties :D
k snap niet hoe jullie dat altijd doen als ik het probeer word het nooit zo mooi. :(
als je de kleine details met een sate stokje schildert kan je veel nauwkeuriger werken probeer maar eens.

Groetjes Nick/Rupert

PS: Ik zal morgen wat foto's plaatsen van mijn eerdere AB jeep creatie
http://www.tommy-talk.com

Dying for freedom isn’t the worst that could happen, being forgotten is
Gebruikersavatar
ijstheepak
Lid
Berichten: 261
Lid geworden op: 12 mei 2009, 14:46
Locatie: hoogeveen

Re: 1:35 Airborne jeep

Bericht door ijstheepak »

Bedankt ik zal het eens proberen.
Mvg Jordi.
Laatst gewijzigd door ijstheepak op 07 aug 2009, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
manen blijven altijd kinderen alleen de speeltjes worden wat duurder!
Gebruikersavatar
Nick-H
Lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 mei 2008, 22:35

Re: 1:35 Airborne jeep/Nick's gallery

Bericht door Nick-H »

Hier een paar foto's van mijn eerdere AB jeep creatie.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Nick/Rupert
http://www.tommy-talk.com

Dying for freedom isn’t the worst that could happen, being forgotten is
Gebruikersavatar
Nick-H
Lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 mei 2008, 22:35

Re: 1:35 Airborne jeep/Nick's gallery

Bericht door Nick-H »

Hier een aantal foto's van mijn Bren Carrier.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar modellen volgen vanavond.

Groetjes Nick/Rupert
http://www.tommy-talk.com

Dying for freedom isn’t the worst that could happen, being forgotten is
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: 1:35 Airborne jeep/Nick's gallery

Bericht door sobel »

Tip, als ik jou was zou ik al deppend de modder aanbrengen en het liefst nog in een donkerbruine kleur, komt nog wat realistischer over
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
ijstheepak
Lid
Berichten: 261
Lid geworden op: 12 mei 2009, 14:46
Locatie: hoogeveen

Re: 1:35 Airborne jeep/Nick's gallery

Bericht door ijstheepak »

Wederom pracht werkjes! _/-\o_
Mvg Jordi.
manen blijven altijd kinderen alleen de speeltjes worden wat duurder!
Helmbrug
Lid
Berichten: 312
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:55

Re: 1:35 Airborne jeep/Nick's gallery

Bericht door Helmbrug »

mooi gedaan.

als je de dieptes in het gezicht van de soldaat beter wilt zien moet je een donkerbruine wash aanbrengen en daarna de basiskleur herstellen (behalve in de diepe groeven en holtes) en daarna met een iets lichtere huidskleur heel voorzichtig highlighten.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: 1:35 Airborne jeep/Nick's gallery

Bericht door Jim »

Nick-H schreef:Hier een paar foto's van mijn 2e Airborne jeep. Ik heb er al een keer een gemaakt maar deze is mooier :)

Afbeelding

Afbeelding

Tips and tricks are welcome.

Groetjes Nick/Rupert
Ik mis de eenheid /pegasus tekens.
De pegasus zat zat meestal rechts voor op de bumber en links achter op de jeep.Soms geschilderd maar soms aangebracht op een plaat die bevestigd was.

Tip:Ik heb eens kentekens van Britse airborne eenheden op de pc in het groot nagemaakt en verkleind tot 1/35 en deze op dun papier uitgeprint.
Afbeelding
Verklein deze pegasus in een tekenprogramma tot een miniatuur en print hem uit in kleur! Eenmaal op een jeep ziet het resultaat er perfect uit. Mensen zullen niet snappen hoe je zoiets zo haarscherp "geschilderd" krijgt.
De lichtblauwe census nummer (nummer op de motor kap) voor een jeep begint deze altijd met een M veel airborne jeep beginnen met een 5 oudere jeeps met een 4.
Dit kan je met de Transfer cijfers doen die in bij de doos geleverd worden.
Ook mogelijk maar dan heb je echt veel geduld nodig. de schilderd het stuk waar de nummers moeten komen wit of lichtblauw. Je schaft je wrijf cijfer /letters aan in het juiste formaat (boekhandel) deze plak je op het beschilderde gedeelte.
Daarna maak je het geheel groen. Goed laten drogen. dan de cijfertjes en letter met een mesje of plakband verwijderen.
En dan komt daaronder het cijfer / letter in de juiste kleur te voorschijn. is wel moeilijk werkje.
Ik zelf knipt liever de juiste cijfers uit een transfer en plak die dan op.

Elk voertuig had een zogenaamde brug clasificatie. Dit was een ronde gele plaat met daarop het gewicht van het voertuig. Dit was gewoonlijk een 3 maar vele jeeps trokken ook een aanhanger en die werd gesteld op 2. Dus mogelijk is het nummer 3 maar ook een 3 met een zwarte streep en daaronder een 2, maar ook 5 kwam voor. Heel erg strict werd het niet gevolgd.
Deze plaat zat vaak voor de linker koplamp. Standaard hadden de airborne jeeps een bevestinging op de bumper waaraan ze in geval van pech ook aan voort gesleept konden worden.
(maar er zijn altijd uitzonderingen als het om airborne uitvoeringen gaat!)
Afbeelding
1) ronde gele plaat met brug klasse in dit geval 3 met zwarte streep eronder en dan een 2 (aanhanger)
2) een pegasus plaat op de grille bevestigd. Dit is officieel. Vaak had men ook meestal rechtsonder op de bumber een pegasus (lichtblauw op bordeau rood geschilderd (officieel is dit te klein maar heel vaak gedaan)
3) sleep haak
4)ster aan de zijkant. ook wel eens groter van formaat net achter de zitting van de bestuurder. (Deze sterren zijn als transfer aanwezig in de bouwdoos.) Kwamen ook vaak genoeg niet voor.
achter zijde:
Afbeelding
A) Pegasus plaat (lokatie kon ook ergens ander achterop de jeep zijn en geschilderd.
B)Census nummer van de Jeep. Veel zeggen dat deze lichtblauw behoord te zijn maar het kan zijn dat standaard wit ook mogelijk is.
C)eenheid nummer in dit geval betreft het de Kings Own Scottish Borderers jeep. getal 67 op een lichtbruine plaat.
(Ergens in 1944 zijn deze nummers veranderd en het is mogelijk op orginele foto's een jeep te zien met een ander nummer van dezelfde eenheid genomen op een ander moment.)
Deze nummers hieronder zijn voor zowel de 1ste als de 6de airb divisie gebruikt. Vanaf halverwege 1944.
De verkenners (recce) weken af van de officiele groen blauw voor op het voertuig en gebruikten gewoon groen geel en vaak het bordje schuin in twee kleuren, groen driehoek linksboven en rechtsonder geel. droegen sommigen ook op hun helm.
Afbeelding
D)Wit differentieel. Onder de jeep zat een lampje dit scheen op het differentieel. De achterkomende voertuigen zagen in het donker zo waar een voertuig reed zodat men in kolonne kon rijden zonder verdere verlichting aan te hoeven.
Wit differentieel kwam op vele andere (Britse) infantrie voertuigen ook gewoon voor.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Nick-H
Lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 mei 2008, 22:35

Re: 1:35 Airborne jeep/Nick's gallery

Bericht door Nick-H »

hallo Jim

Allereerst bedankt voor de tips!! ik heb aan veel van de dingen die je hier noemt gedacht om erop te maken maar bij gebrek aan materialen niet gedaan. echter hebben beide jeeps wel een wit differentieel. de jeep die op het plankje staat heeft zelfs een lampje die je alleen niet meer kan zien omdat de jeep vast staat.(oeps) Maar dat met die lettertjes ga ik zeker een keer uitproberen. Nogmaals bedankt!

Groetjes Nick / Rupert
http://www.tommy-talk.com

Dying for freedom isn’t the worst that could happen, being forgotten is
Gebruikersavatar
wo2maneke
Lid
Lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 02 aug 2009, 14:07

Re: 1:35 Airborne jeep/Nick's gallery

Bericht door wo2maneke »

dat zijn wel mooi gebouwden auto`s zeg die eersten jeep vond ik het aller mooist daar na die soorte usa tank
:yes: :yes: :yes: :yes: :)
yo ik hou van bodem vonsten van de oorlog en ik verzaamel het ook graag ik vind wel de bodem vonsten mooi als ze uit de wo1 of wo2 komen dit is een coole site
Gebruikersavatar
seeadler
Lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 13 mar 2009, 22:10
Locatie: Weesp

Re: 1:35 Airborne jeep/Nick's gallery

Bericht door seeadler »

Hallo,

Jou bren carrier is super!
Daarintegen lijkt jou Jeep nog "te nieuw" in mijn ogen. Ik zou hem nog lekker toetakelen.

Mvg. Mark.
Plaats reactie