Uitrusting Gebirsjager (hoeveel?)

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Opgeheven account 4914

Uitrusting Gebirsjager (hoeveel?)

Bericht door Opgeheven account 4914 »

Hallo,
ik zou graag uitrusting hebben van een Gebirsjager.
'k Heb al een eetketel, gasmaskerbus en pet.
Maar ik zoek nog een originele riem met koppelstuk, y-riem en riempjes voor eetketel en gasmaskerbus.
Later zou ik een feldbluse kopen.
Maar wat moet dat kosten zonder de feldbluse meegerekend?
Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Uitrusting Gebirsjager (hoeveel?)

Bericht door Kugelblitz »

Hola,

Alle items die je noemt zijn gewoon Heer varianten, aangezien de GJ daar onderdeel van uitmaken... Een koppelriem met slot kost je zo'n €120,- afhankelijk van de staat, model slot etc. Riempje voor de eetketel zal zo'n €20,- zijn, misschien iets minder als je geluk hebt (of je moet gewoon een mantelriempje kopen voor een tientje). Zo'n gasmasker set zal wat duurder zijn, waarschijnlijk zo tegen de €60,- à €80,-... Enkel het riempje voor de sluiting van het deksel kost los al gauw €30,-, laat staan de draagriemen en de koppelhaak...
Ik zou je aanraden je huidige bus te verkopen en een complete set te kopen voor €150,- inclusief alle riempjes!
De Feldbluse is met de Feldmütze het duurste item en zal grof geschat tegen de €1000,- aanzitten...

Ik ben overigens wel benieuwd naar de Gebirgsjäger Mütze! :)

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Opgeheven account 4914

Re: Uitrusting Gebirsjager (hoeveel?)

Bericht door Opgeheven account 4914 »

Kugelblitz schreef:Hola,

Alle items die je noemt zijn gewoon Heer varianten, aangezien de GJ daar onderdeel van uitmaken... Een koppelriem met slot kost je zo'n €120,- afhankelijk van de staat, model slot etc. Riempje voor de eetketel zal zo'n €20,- zijn, misschien iets minder als je geluk hebt (of je moet gewoon een mantelriempje kopen voor een tientje). Zo'n gasmasker set zal wat duurder zijn, waarschijnlijk zo tegen de €60,- à €80,-... Enkel het riempje voor de sluiting van het deksel kost los al gauw €30,-, laat staan de draagriemen en de koppelhaak...
Ik zou je aanraden je huidige bus te verkopen en een complete set te kopen voor €150,- inclusief alle riempjes!
De Feldbluse is met de Feldmütze het duurste item en zal grof geschat tegen de €1000,- aanzitten...

Ik ben overigens wel benieuwd naar de Gebirgsjäger Mütze! :)

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Dag Kugel.
Maar ik heb al een Feldütze maar dan replica.
Is het dan niet beter replica? Dan kan ik het ook nog gebruiken voor re-enactment.
Waarvoor ik nog te jong ben. Is dit een goed idee?
Groetjes Jenty
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Uitrusting Gebirsjager (hoeveel?)

Bericht door jurgen »

Je moet zelf doen wat je het liefste hebt, iedereen verzamelt voor zichzelf.
Maar replica is niet origineel en zal het ook nooit worden, daar heb je mijn inziens dus helemaal niets aan in een verzameling.

Spaar dan gewoon wat langer door en koop een echte.

Bij mijn weten wordt er in België geen gebirsgjäger gereënact, daar zou je dus niet veel mee zijn.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Uitrusting Gebirsjager (hoeveel?)

Bericht door Kugelblitz »

Jentyyy schreef:
Kugelblitz schreef:Hola,

Alle items die je noemt zijn gewoon Heer varianten, aangezien de GJ daar onderdeel van uitmaken... Een koppelriem met slot kost je zo'n €120,- afhankelijk van de staat, model slot etc. Riempje voor de eetketel zal zo'n €20,- zijn, misschien iets minder als je geluk hebt (of je moet gewoon een mantelriempje kopen voor een tientje). Zo'n gasmasker set zal wat duurder zijn, waarschijnlijk zo tegen de €60,- à €80,-... Enkel het riempje voor de sluiting van het deksel kost los al gauw €30,-, laat staan de draagriemen en de koppelhaak...
Ik zou je aanraden je huidige bus te verkopen en een complete set te kopen voor €150,- inclusief alle riempjes!
De Feldbluse is met de Feldmütze het duurste item en zal grof geschat tegen de €1000,- aanzitten...

Ik ben overigens wel benieuwd naar de Gebirgsjäger Mütze! :)

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Dag Kugel.
Maar ik heb al een Feldütze maar dan replica.
Is het dan niet beter replica? Dan kan ik het ook nog gebruiken voor re-enactment.
Waarvoor ik nog te jong ben. Is dit een goed idee?
Groetjes Jenty
Ha Jenty,

Dat dacht ik al, gezien een originele GJ Feldmütze tegenwoordig erg duur is...
Wat is beter... Als je originele militaria verzamelt is repro natuurlijk nooit beter. Dat je je momenteel geen origineel exemplaar kunt veroorloven is begrijpelijk (ik ook niet), maar om dan naar repro te grijpen is een keus die niet door iedereen gewaardeerd zal worden.

Een GJ Feldmütze is duur, maar niet onrealistisch en met wat sparen zeker te kopen. Zolang jij tevreden bent met een repro item in je collectie is dat helemaal prima! :) Re-enactment ermee kan inderdaad later ook nog...

Ik zou je echter aanraden je toe te leggen op een betaalbare tak van het Duitse leger en misschien niet direct een complete pop. Het valt me op dat vrijwel elke beginnende verzamelaar een pop wil maken, maar waarom niet beginnen met kleine dingen zoals medailles etc.?
Daarnaast zou je ook met een gewone Heer soldaat kunnen beginnen met een paar hoge laarzen, lange overjas en een schuitje... Dan ben je met €600,- een heel eind, terwijl je daar nog geen GJ Feldmütze voor kunt kopen. Koppel en K98 tasjes erbij en je hebt een mooie pop staan.

Anyhow, doe vooral wat je wilt en laat je niet door mij van je 'droom' afbrengen. Als jij het geduld en de discipline kunt opbrengen te sparen voor een GJ Feldbluse en Feldmütze is dat schitterend... Je zult dan echter wel tussen de €1500,- en €2000,- moeten ophoesten!
Als je het geen probleem vindt sommige dingen door repro te vervangen kun je inderdaad goed een GJ gaan maken, maar bedenken dat repro geen militaria is en geen marktwaarde heeft... Elke cent is dus vrijwel weggegooid, terwijl je voor compleet origineel spul altijd minstens je aankoopwaarde terug kunt krijgen!

Genoeg om over na te denken dus... Verzamel naar je leeftijd en budget, grote plannen komen later nog wel! :) Ik ben ook ooit begonnen met een Verundeten-Abzeichen in Schwarz voor €15,- en heb tot op heden nog geen complete pop staan, laat staan een Feldbluse etc. (alhoewel dat ook komt door mijn interesse...)

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Opgeheven account 4914

Re: Uitrusting Gebirsjager (hoeveel?)

Bericht door Opgeheven account 4914 »

Hallo Kugel,
Ja dat is wel waar wat je allemaal verteld. Ik zou beter beginnen met medailles, om later op te bouwen naar duurdere dingen, maar ga me ook wel wat toeleggen op uitrusting van een Wehrmacht soldaat; ik heb al een eetketel en gasmaskerbus. En ben nog op zoek naar een veldfles. Ik heb nog domino gedaan (vroeger). Met de echte Dominostenen van domino-day. En ik ben ze aan het verkopen. Dat zal ook wel veel opbrengen. En daarnaast verkoopt er iemand uit m'n gemeente een Duitse riem. Als ik die dominostenen heb verkocht zal ik eens vragen hoeveel hij min. vraagt. Maar om af te wisselen verzamel ik ook ABL wat natuurlijk goedkoper is.

Groetjes Jenty
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Uitrusting Gebirsjager (hoeveel?)

Bericht door Kugelblitz »

Kijk, dat klinkt goed!
Is ook niet verkeerd hier en daar te informeren naar de prijzen, dan weet je wat wel en niet realistisch is...
Een mooie koppelriem (met slot) is zeker een belangrijk stuk en kun je later nog alle kanten mee op!

Mocht je vragen hebben ben je altijd welkom! :)

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Opgeheven account 4914

Re: Uitrusting Gebirsjager (hoeveel?)

Bericht door Opgeheven account 4914 »

Kugelblitz schreef:Kijk, dat klinkt goed!
Is ook niet verkeerd hier en daar te informeren naar de prijzen, dan weet je wat wel en niet realistisch is...
Een mooie koppelriem (met slot) is zeker een belangrijk stuk en kun je later nog alle kanten mee op!

Mocht je vragen hebben ben je altijd welkom! :)

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Bedankt Kugel !

Hier mag een slotje op, veranderd van mening... Zal later starten met een pop.

Groeten
utmi
Lid
Berichten: 805
Lid geworden op: 17 jan 2006, 15:01
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: Uitrusting Gebirsjager (hoeveel?)

Bericht door utmi »

Jentyyy schreef:Dag Kugel.
Maar ik heb al een Feldütze maar dan replica.
Is het dan niet beter replica? Dan kan ik het ook nog gebruiken voor re-enactment.
Waarvoor ik nog te jong ben. Is dit een goed idee?
Groetjes Jenty
??? je hebt een repro pet die je evt. voor reenactment gaat gebruiken, maar wil originele uitrusting bij elkaar verzamelen die je neem ik an niet voor reenactment gaat gebruiken? Wat ookwel neer komt op: een goede GJ mütze is te duur...

Jentyyy schreef: Bedankt Kugel !

Hier mag een slotje op, veranderd van mening... Zal later starten met een pop.

Groeten
Je bent wel heel snel overgehaald om anders te gaan verzamelen door Kugel...laat je niet inpakken LOL :lol:

:wink:
Their name liveth for evermore
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Uitrusting Gebirsjager (hoeveel?)

Bericht door zjopske »

utmi schreef:
Je bent wel heel snel overgehaald om anders te gaan verzamelen door Kugel...laat je niet inpakken LOL :lol:

:wink:
En hij heeft gelijk, als je meteen begint met een pop dan weet je niet eens hoe een ek1 er uit ziet :evil:

Rustig beginnen en vanuit daar op naar meer :P
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Opgeheven account 4914

Re: Uitrusting Gebirsjager (hoeveel?)

Bericht door Opgeheven account 4914 »

Zeg, het is niet omdat ik een beginnend verzamelaar ben dat ik daarom niet zou weten hoe een EK1 eruitziet :mrgreen:
rood
Lid
Berichten: 926
Lid geworden op: 19 jul 2006, 15:50
Locatie: Dirksland

Re: Uitrusting Gebirsjager (hoeveel?)

Bericht door rood »

Ik ben ook zo wisselvallig hoor Jentyyy. Dan wil ik weer dit, en dan wil ik weer dat. Kost wel een hoop geld bytheway :mrgreen:
Plaats reactie