Hoe wordt een bajonet op een K98 bevestigd?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jonkerman
Lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 25 jan 2009, 22:36

Hoe wordt een bajonet op een K98 bevestigd?

Bericht door Jonkerman »

Hallo forum-leden,

Ik ben al een tijdje benieuwd hoe men een bajonet op een Mauser K98 bevestigd. Heeft zo'n bajonet een inkeping voor het geweer of wordt het op een andere manier bevestigd? Ik hoop dat iemand me dat uit kan leggen. (het liefst zelfs met foto's als het niet te veel gevraagd is). En kan iemand zien of een van deze bajonetten op een Mauser past: deze en deze.
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Hoe wordt een bajonet op een K98 bevestigd?

Bericht door jurgen »

Die bajonetten passen allebei, de linkse is een parada bajonet en de rechtse voor aan het front.

Een bajonet bevestigen is zo simpel als bonjour, (ik neem aan dat je er zelf één hebt en deze wilt bevestigen of is het gewoon uit nieuwsgierigheid?) je neemt de bajonet en drukt de drukknop in, terwijl je dit doet schuif je de bajonet gewoon over het stuk waar die hoort te zitten (dat wijst zichzelf wel uit) en als die helemaal beneden is laat je los en zit die vast.
Gebruikersavatar
Jonkerman
Lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 25 jan 2009, 22:36

Re: Hoe wordt een bajonet op een K98 bevestigd?

Bericht door Jonkerman »

Nu nog uit nieuwsgierigheid, anders had ik het zelf wel geprobeerd :P. Ik wil namelijk die ene voor aan het front kopen en later een Mauser omdat ik op het moment niet veel geld heb en geen vaste bijbaan.
Tenzij iemand hier nog een Mauser heeft liggen voor een mooi prijsje? (Ik weet het, ik moet naar het gevraagd topic).
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Hoe wordt een bajonet op een K98 bevestigd?

Bericht door zjopske »

Jonkerman schreef:Nu nog uit nieuwsgierigheid, anders had ik het zelf wel geprobeerd :P. Ik wil namelijk die ene voor aan het front kopen en later een Mauser omdat ik op het moment niet veel geld heb en geen vaste bijbaan.
Tenzij iemand hier nog een Mauser heeft liggen voor een mooi prijsje? (Ik weet het, ik moet naar het gevraagd topic).
De prijs van een mauser varieert, voor een vooroorlogse ben je minder kwijt dan voor een oorlogse.
ook de staat speelt mee.

Mijn tip: zoek een leuk baantje en koop een mooie mauser.
Als je later doorgaat met verzamelen staat de ''mindere'' mauser niet mooi, en wil je er toch nog van af.
Het duurt wel wat langer, maar je geduld word beloond neem daarom ook de tijd om een goede mooie betaalbare mauser te vinden.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Gebruikersavatar
Jonkerman
Lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 25 jan 2009, 22:36

Re: Hoe wordt een bajonet op een K98 bevestigd?

Bericht door Jonkerman »

Je hebt zeker gelijk, maar ik ben ook van plan om op kort termijn en als mij fysieke conditie het toelaat (ik ben (nog) dik :P :lol: ) aan re-enactment te gaan beginnen. En daarmee kan ik nu dus al in kleine maten de uitrusting verzamelen voordat ik met iets als een uniform begin. Plus staat een Mauser altijd mooi in je kamer :P.
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Hoe wordt een bajonet op een K98 bevestigd?

Bericht door zjopske »

Onderschat de kosten van het uniform niet!
Jonkerman schreef: Plus staat een Mauser altijd mooi in je kamer :P.
Dat wel mits je een mooie vitrine of iets dergelijks hebt om hem op te bergen (de mijne ligt onder mijn bed :cry: , maar ik ga binnenkort de vitrine bouwen)
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Hoe wordt een bajonet op een K98 bevestigd?

Bericht door coco »

De mijne hangt aan de muur, nu wil ik men bajonet eronder dat staat echt leuk :)
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Kristof

Re: Hoe wordt een bajonet op een K98 bevestigd?

Bericht door Kristof »

Héy,
Ik heb zo een parada bajonet kunnen bemachtigen maar ik krijg deze niet gemonteerd, een normale bajonet heb ik ook en die gaat gelijk niks
Heeft de mauser een speciale bevestiging voor parades? je ziet duidelijk een verschil dat de verticale sleuf van de parade bajonet smaller is als de gewone.
Gaat het hier over fake?

mvg, Krisof
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Hoe wordt een bajonet op een K98 bevestigd?

Bericht door Kugelblitz »

Kristof schreef:Héy,
Ik heb zo een parada bajonet kunnen bemachtigen maar ik krijg deze niet gemonteerd, een normale bajonet heb ik ook en die gaat gelijk niks
Heeft de mauser een speciale bevestiging voor parades? je ziet duidelijk een verschil dat de verticale sleuf van de parade bajonet smaller is als de gewone.
Gaat het hier over fake?

mvg, Krisof
Ik weet niet of men een paradebajonet überhaupt op een K98 kan bevestigen, nog nooit geprobeerd...
De gewone gevechtsbajonet past echter inderdaad soms niet op een K98! Zo heb ik een bajonet die perfect past, maar heb ook een exemplaar gead dat er niet op ging...
Waar dat aan ligt weet ik niet precies, maar wel de moeite om eerst ui te proberen voor je een K98/bajonet aanschaft...

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Hoe wordt een bajonet op een K98 bevestigd?

Bericht door zjopske »

Kugelblitz schreef: Ik weet niet of men een paradebajonet überhaupt op een K98 kan bevestigen, nog nooit geprobeerd...
Kristof schreef: Heeft de mauser een speciale bevestiging voor parades? je ziet duidelijk een verschil dat de verticale sleuf van de parade bajonet smaller is als de gewone.
Niet echt mijn verzamelgebied maar ik heb ''toevallig'' een normale (hersteller JWN) een een parade variant liggen (eickhorn), en ik krijg er nog nummer gelijke een bij 8). Wat ik er mee doe... :roll:
Jammer dat ik geen mauser meer heb :evil:
Moet alle bij passen naar mijn mening.

Afbeelding
Afbeelding
Kristof schreef:Gaat het hier over fake?
Als je een foto hebt kan ik een gooi doen, maar repro bajonetten ben ik nog niet tot amper tegengekomen. Moet niet zo moeilijk zijn om een goede te herkennen.

Een bajonet wil soms niet passen omdat het gaatje waar de pompstok in moet dicht is, andere redenen komen niet zo snel in me op.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Hoe wordt een bajonet op een K98 bevestigd?

Bericht door Kugelblitz »

Mijn parade bajonet krijg ik er eveneens niet op... Op jouw foto's lijkt het ook net alsof de gleuf van de parade bajo net iets kleiner is dan die van de gevechtsversie... Kan uiteraard ook gewoon aan mijn K98 liggen, maar ik krijg er lang niet alle bajonetten op! :)

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Boekenwurm

Re: Hoe wordt een bajonet op een K98 bevestigd?

Bericht door Boekenwurm »

Is niet alleen bij de mauser zo. Dit verschil heb je bij meerdere geweren.
martinus
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 06 mar 2009, 17:48
Ontvangen: 9 keer

Re: Hoe wordt een bajonet op een K98 bevestigd?

Bericht door martinus »

Ik zat ook ff te kijken bij mijn k98, nu vraag ik me af, kan er een bajonet op als de pompstok er nog in zit? Lijkt me aardig in de weg zitten of valt dat mee?
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Hoe wordt een bajonet op een K98 bevestigd?

Bericht door zjopske »

martinus schreef:Ik zat ook ff te kijken bij mijn k98, nu vraag ik me af, kan er een bajonet op als de pompstok er nog in zit? Lijkt me aardig in de weg zitten of valt dat mee?
Dat past, houd er maar eens een schuifmaat in.
Het diepste punt van een bajonet is 12,4 cm, en loopt dus door tot aan het lemmet.
Kugelblitz schreef:Mijn parade bajonet krijg ik er eveneens niet op... Op jouw foto's lijkt het ook net alsof de gleuf van de parade bajo net iets kleiner is dan die van de gevechtsversie... Kan uiteraard ook gewoon aan mijn K98 liggen, maar ik krijg er lang niet alle bajonetten op! :)

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Ik heb ze even gemeten van totaal 3 stuk, het verschilt hooguit 0,5mm net als de achterkant.
Maar een kleine fout is al genoeg, als de bajonetten houder een afwijking heeft de andere kant op zit je al op 1mm wat al snel niet meer past.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Plaats reactie