Welke zilveren VWA aanschaffen

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Chrisje1978
Lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 26 jan 2010, 20:21
Locatie: Thuis

Welke zilveren VWA aanschaffen

Bericht door Chrisje1978 »

Hallo allen,

Om de collectie verder uit te breiden wil ik een zilveren VWA aanschaffen. Ik kan kiezen uit de twee onderstaande VWA, het prijsverschil tussen beide is 20 euro maar welke zouden de kenners nemen. Op beiden zit geen zichtbare hersteller.


Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Welke zilveren VWA aanschaffen

Bericht door Kugelblitz »

Ik zou de onderste nemen... Lijkt me een Buntmetall exemplaar en vindt de finish en patina mooier...
Het bovenste exemplaar lijkt me een zinken of Feinzink exemplaar met de typische zilveren finish die ze vaak hebben.

Ligt er maar net aan waar je van houdt, beiden verkeren in ongeveer dezelfde staat en zijn ongemerkt...
Het prijsverschil is €20,- geef je aan, zorg er in ieder geval voor dat je niet boven de €50,- zit bij een van deze! Kan ook meewegen in het besluit...

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
christiaan1989
Lid
Berichten: 549
Lid geworden op: 27 aug 2006, 20:28

Re: Welke zilveren VWA aanschaffen

Bericht door christiaan1989 »

Als da prijs gunstig is idd zou ik niet te lang twijfelen, voor 50-60 heb je ze echter ook met mooie makersstempel!
"In the absence of orders, go find something and kill it." Erwin Rommel
utmi
Lid
Berichten: 805
Lid geworden op: 17 jan 2006, 15:01
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: Welke zilveren VWA aanschaffen

Bericht door utmi »

Kugelblitz schreef:Ik zou de onderste nemen... Lijkt me een Buntmetall exemplaar en vindt de finish en patina mooier...
Het bovenste exemplaar lijkt me een zinken of Feinzink exemplaar met de typische zilveren finish die ze vaak hebben.
De onderste is juist een mid-oorlogse, met meegegoten catch en blokje voor de pin. Dit is dus een zinken versie. Finish is idd nog netjes, maar pas op, bij zinken badges kan dit snel veranderen!

De bovenste is een vroegere versie met los opgesoldeerd haakje en blokje, dit zou dus een buntmetalen kunnen zijn, maar dat is van de foto niet te zien...(vanaf deze foto zou ik zelfs zeggen dat dit geen buntmetalen versie is).

Prijs 40-50 euro is wat je voor deze 2 kan betalen (ongemerkt).
Their name liveth for evermore
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Welke zilveren VWA aanschaffen

Bericht door Kugelblitz »

Interessant, ik had juist vernomen dat een 'catchplaatje' duidt op een zinken exemplaar en dat een direct gesoldeerd haakje op Buntmetall duidt...
Ik heb zelf ook enkele items die duidelijk Buntmetall zijn en geen catchplaatje hebben!

Op WAF staat dit ook zo en vele dealers lijken dit ook te hanteren... Welke van de twee is nu juist?

Anyhow, ik zou bij ongemarkeerde exemplaren altijd kiezen voor een Buntmetall/vroegoorlogs exemplaar en een nette patina/finish...

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Chrisje1978
Lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 26 jan 2010, 20:21
Locatie: Thuis

Re: Welke zilveren VWA aanschaffen

Bericht door Chrisje1978 »

Hmm geeft een goede reden tot nadenken, de bovenste kost 55euro en de onderste 75euro. Is dus beduidend meer dan hier wordt geroepen.

Zijn er nog goede sites waar men iets dergelijks ook kan vinden?
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Welke zilveren VWA aanschaffen

Bericht door Kugelblitz »

Chrisje1978 schreef:Hmm geeft een goede reden tot nadenken, de bovenste kost 55euro en de onderste 75euro. Is dus beduidend meer dan hier wordt geroepen.

Zijn er nog goede sites waar men iets dergelijks ook kan vinden?
Jaa, €75,- is echt veel te veel, behalve als het een bijzondere sluiting is, maar ik heb me niet dusdanig verdiept in VWA...
€55,- is ook al aan de prijs maar niet té veel. Mario (Hiscoll.com) heeft er wel flink wat, vanaf €50,- maar wel echt mooie exemplaren met of zonder markering...

Voor de zilveren varianten zijn de prijzen vrij constant en vrijwel altijd zo tussen de €50,- en €70,-!

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
utmi
Lid
Berichten: 805
Lid geworden op: 17 jan 2006, 15:01
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: Welke zilveren VWA aanschaffen

Bericht door utmi »

Kugelblitz schreef:Interessant, ik had juist vernomen dat een 'catchplaatje' duidt op een zinken exemplaar en dat een direct gesoldeerd haakje op Buntmetall duidt...
Ik heb zelf ook enkele items die duidelijk Buntmetall zijn en geen catchplaatje hebben!

Op WAF staat dit ook zo en vele dealers lijken dit ook te hanteren... Welke van de twee is nu juist?

Anyhow, ik zou bij ongemarkeerde exemplaren altijd kiezen voor een Buntmetall/vroegoorlogs exemplaar en een nette patina/finish...

Groeten, Kugel! :mrgreen:
"Early piecess were die-struck in tombac with a silver plated finish and on these examples the hinge and retaining clip fittings were seperately attached to the flat plain reverse. Later examples tended to be pressure die-cast in zinc and featured hinges and sometimes retaining clips integral to the body of the award"

Het heeft dus met het productieproces te maken: kon je de catch etc. (vereenvoudigd) meegieten zoals bij zinken exemplaren of moesten ze bij gestanste exemplaren er los aan gesoldeerd worden... vrij logish.
Dit is natuurlijk geen gouden regel: zinken exemplaren kunnen ook los opgesoldeerde catches hebben. Echter buntmetaal zal nooit meegegoten catches hebben.

:wink:
Their name liveth for evermore
Gebruikersavatar
christiaan1989
Lid
Berichten: 549
Lid geworden op: 27 aug 2006, 20:28

Re: Welke zilveren VWA aanschaffen

Bericht door christiaan1989 »

Mooie info utmi! Wist ik niet.
"In the absence of orders, go find something and kill it." Erwin Rommel
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Welke zilveren VWA aanschaffen

Bericht door Kugelblitz »

Aah, goed te weten! Wat is de bron van dit Engelse stukje, WAF?
Gek dat het daar ook juist andersom beschreven stond...

Ik ben wel benieuwd naar andere meningen omtrent dit onderwerp! :)

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
utmi
Lid
Berichten: 805
Lid geworden op: 17 jan 2006, 15:01
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: Welke zilveren VWA aanschaffen

Bericht door utmi »

Deze info heb ik zogauw uit: Gordon Williamsons "The War Merit Cross" p.105
Staan ook goede close ups in van vroege en late exemplaren...

maar nogmaals de catch integraal meegieten kan alleen in een zink-giet productie proces...
Their name liveth for evermore
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Welke zilveren VWA aanschaffen

Bericht door Kugelblitz »

utmi schreef:Deze info heb ik zogauw uit: Gordon Williamsons "The War Merit Cross" p.105
Staan ook goede close ups in van vroege en late exemplaren...

maar nogmaals de catch integraal meegieten kan alleen in een zink-giet productie proces...
Aah, betrouwbaar dus! Dank, je behoedt me van een grote fout! _/-\o_
Dus over het algemeen geldt: Een meegegoten catch wijst vrijwel altijd op een zinken exemplaar. Een catch door middel van een plaatje op de onderscheiding duidt veelal op een soort Buntmetall (enorm veel metalen vallen hieronder) exemplaar...

Er zijn echter verschillende soortje catches. Zo heb je inderdaad echt de integraal meegegoten exemplaren en die op een plaatje. Hier tussenin heb je echter ook nog een variant die enkel bestaat uit een maanvormig haakje bestaand uit dik metaaldraad... Dit valt dan ook onder de 'Buntmetall-versies' neem ik aan? Hij is namelijk niet integraal, want hij is er los op gesoldeerd...

Wellicht interessant om ook de materialen te bespreken?
Bij veel vroegere onderscheidingen zat er namelijk een soort coating tussen het basismetaal en de finish. Wanneer deze finish is afgesleten is vaak enkel de coating te zien, maar velen menen dan het basismetaal te zien, wat erg misleidend kan zijn...
Hoe kun je het best beoordelen uit welk materiaal een onderscheiding bestaat? Bij zinken exemplaren zijn er op de achterzijde vaak 'bubbels' onder de finish te zien...

En zijn er nog meer verschillen tussen Zink en Buntmetall onderscheidingen? Gewicht etc...?

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Plaats reactie