Hoe kijkt Duitsland terug op de Tweede Wereldoorlog

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Hoe kijkt Duitsland terug op de Tweede Wereldoorlog

Bericht door Kugelblitz »

Hans Hakse schreef:Mijn opa was en duitser. Ik schaam me gewoon dat ik een duitse opa had. wil daar ook niks over weten. ik ga ook niet graag naar duitsland. Wat Duitsland niet allemaal gedaan heeft, niet alleen in de tweede wereldoorlog... maar al die oorlogen... het is een volk om voor te schamen. velen mensen haten duitsers. Terecht. ik haat mezelf ook
Ja toch! Jij komt er wel jongen... :cheer:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Hoe kijkt Duitsland terug op de Tweede Wereldoorlog

Bericht door coco »

Ik heb gehoord, dat in Duitsland alle wo2 dingen verboden zijn, maar waarom zou je je schamen voor je afkomst voor 80% is zeker dat mijn familie ook uit Duitsland komt, So what? ze kunnen iniedersgeval beter voetballen, en hadden en hebben altijd nog zeer goede wapen industrie!
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: Hoe kijkt Duitsland terug op de Tweede Wereldoorlog

Bericht door iknowdintoo »

coco schreef:Ik heb gehoord, dat in Duitsland alle wo2 dingen verboden zijn, maar waarom zou je je schamen voor je afkomst voor 80% is zeker dat mijn familie ook uit Duitsland komt, So what? ze kunnen iniedersgeval beter voetballen, en hadden en hebben altijd nog zeer goede wapen industrie!
Hakenkruizen zijn in sommige delen van Duitsland verboden. Da's wat anders dan in heel Duitsland alle 'wo2 dingen'.
Blitz
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 jul 2008, 21:10

Re: Hoe kijkt Duitsland terug op de Tweede Wereldoorlog

Bericht door Blitz »

oorlogsgek schreef:Maar ik denk dat de duitsers die oorlog snel willen vergeten.
Trots zijn ze niet (de meeste iniedergeval niet), maar ze hebben het er inderdaad leiver niet over....

Belachenlijke username heb jij trouwens!
Gebruikersavatar
Rysher
Lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 13 aug 2008, 11:53

Re: Hoe kijkt Duitsland terug op de Tweede Wereldoorlog

Bericht door Rysher »

blitz de kapsalon bij mij in de buurt heet ook blitz
The 8th Infantry Division was known as both the "Golden Arrow" and "Pathfinder" division during World War II
Blitz
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 jul 2008, 21:10

Re: Hoe kijkt Duitsland terug op de Tweede Wereldoorlog

Bericht door Blitz »

oorlogsgek schreef:blitz de kapsalon bij mij in de buurt heet ook blitz
Ja? dus?
Gebruikersavatar
Dreesen
Lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 08 jan 2010, 10:18
Locatie: Dilsen-Stokkem

"Wir haben es nicht gewusst"

Bericht door Dreesen »

"Wir haben es nicht gewusst"

Ik denk dat de Duitse bevolking, de gewone burger het echt niet geweten heeft. (Nazi kopstukken en hoge mannen absoluut wel..)

Wij stellen altijd de vraag aan de Duitsers "Wisten jullie van de concentratiekampen?"
Maar laat die vraag eens stellen aan onszelf de mensen in Nederland, Frankrijk, België stellen.
Wisten jullie van Breendonk? de Dossin kazerne? Vught? .. dan krijg ik meestal het antwoord als ik dit vraag aan mensen van 88-95 jaar "neen, wij wisten dat niet, hou zouden wij dat moeten weten?" (er zijn natuurlijk altijd enkele die wisten dat die plaats niet deugde maar daar stopt het dan ook)
En terwijl wij zeggen wij niks wisten van de kampen in ons land, schreeuwen we wel op de Duitsers dat zij het hebben moeten weten... hier kan je over nadenken ...

Of een tweede voorbeeld, een beesten wagon volgepropt met Joden vertrekt uit Frankrijk naar Polen, deze beesten wagons met Joden passeert doorheen Frankrijk, België soms Nederland en doorheen Duitsland.
Wij wisten niet wat met die mensen zou gaan gebeuren toen ze door onze landen heen gingen. maar zodra ze Duitsland passeren zeggen we wel "Jullie hebben dat moeten weten, jullie zien toch beestenwagens vol met Joden voorbijkomen richting Polen" .... ?

"Wir haben es nicht gewusst"
'Berlijn is een historisch mijnenveld'
Gast

Re: Hoe kijkt Duitsland terug op de Tweede Wereldoorlog

Bericht door Gast »

Je maakt geen onderscheid tussen concentratiekampen en vernietigingskampen. Dat is erg onzorgvuldig. ALLE Duitsers wisten van de concentratiekampen en het grootste gedeelte van de bevolking juichte dit toe. De vernietigingskampen bevonden zich buiten hun gezichtsveld en zijn daarom een andere verhaal. Zie hierover mijn reactie in jouw "Wir haben es nicht gewusst" topic.
Ratje2000
Lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 04 jan 2010, 21:22

Re: Hoe kijkt Duitsland terug op de Tweede Wereldoorlog

Bericht door Ratje2000 »

Never Forget Them schreef:Vergeet niet dat veel Duitsers in de oorlog verplicht in dienst moesten. En het was schieten of geschoten worden, wat kies je dan?
Ik heb zelf contact met een duitsers die mijn site aan het vertalen is. Hij vind het goed dat wij de geallieerden van ww2 herdenken. Hij wil ook een keer deze kant opkomen om te kijken hoe alles er hier aan toe gaat en na het lezen van mijn site is hij nog meer geintereseerd in ww2 geraakt. Ik ga deze man nog niet vragen hoe hij tegen zijn land aan kijkt in de oorlog. We hebben nu leuk contact, en heeft totaal geen nazistische ideeën ofzo. Ik denk eerder dat hij zich een beetje schaamt voor zijn land. Het is alweer meer dan 60 jaar terug dat ww2 was. Natuurlijk nog geen tijd om dit alles te vergeten. Maar wel tijd om de kijk op duitsers een nieuwe kans te geven. De meeste mensen die de oorlog overleefden zijn nu dood en de rest heeft nooit iets met de oorlog te maken gehad.
Maar om op de vraag terug te komen. De duitser die ik ken heeft nooit iets met de oorlog te maken gehad en is nu ook bezig met het herdenken van de geallieerde soldaten.
Hoe de rest van Duitsland erover denkt weet ik niet.
Ik ben geïnteresseerd in deze site. Mag ik misschien een URL?
Gast

Re: "Wir haben es nicht gewusst"

Bericht door Gast »

Dreesen schreef:"Wir haben es nicht gewusst"

Ik denk dat de Duitse bevolking, de gewone burger het echt niet geweten heeft. (Nazi kopstukken en hoge mannen absoluut wel..)

Wij stellen altijd de vraag aan de Duitsers "Wisten jullie van de concentratiekampen?"
Maar laat die vraag eens stellen aan onszelf de mensen in Nederland, Frankrijk, België stellen.
Wisten jullie van Breendonk? de Dossin kazerne? Vught? .. dan krijg ik meestal het antwoord als ik dit vraag aan mensen van 88-95 jaar "neen, wij wisten dat niet, hou zouden wij dat moeten weten?" (er zijn natuurlijk altijd enkele die wisten dat die plaats niet deugde maar daar stopt het dan ook)
En terwijl wij zeggen wij niks wisten van de kampen in ons land, schreeuwen we wel op de Duitsers dat zij het hebben moeten weten... hier kan je over nadenken ...

Of een tweede voorbeeld, een beesten wagon volgepropt met Joden vertrekt uit Frankrijk naar Polen, deze beesten wagons met Joden passeert doorheen Frankrijk, België soms Nederland en doorheen Duitsland.
Wij wisten niet wat met die mensen zou gaan gebeuren toen ze door onze landen heen gingen. maar zodra ze Duitsland passeren zeggen we wel "Jullie hebben dat moeten weten, jullie zien toch beestenwagens vol met Joden voorbijkomen richting Polen" .... ?

"Wir haben es nicht gewusst"
Onzin dit..

Veel nederlanders zullen niet geweten hebben wat er verder met hun familie, buren, ect gebeurde als ze de grens over waren!!
Maar je kan mij niet wijs maken dat we gewoon met ze allen maar een beetje hebben zitten wachten tot de bevrijders kwamen en onze geliefde weer kwamen opdag ??

Mijn opa vertelde dat de mensen in de omgeving van noord holland noord dondersgoed wist over vernietigings kampen.. waar zouden anders al die mensen naar toe zijn gevoerd ??
En daar was geen enkel kamp of zoiets in de buurt.

Hoe kan het dan anders dat het rode kruis maar ook familie pakketen stuurde naar deze kampen ??
Leg mij dat eens uit!????
Gebruikersavatar
Dreesen
Lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 08 jan 2010, 10:18
Locatie: Dilsen-Stokkem

Re: Hoe kijkt Duitsland terug op de Tweede Wereldoorlog

Bericht door Dreesen »

Welke namen van vernietigingskampen wist je opa dan? want deze waren echt niet zo bekend, concentratiekampen wel maar vernietigingskampen niet. En was het dan zo vanzelfsprekend dat deze naar een vernietigingskamp gingen? Duitse families waren zelf op zoek naar politiekers in hun familie die opeens nergens te bespeuren waren. Als het zo vanzelfsprekend is waarom wisten deze mensen dan niet dat deze naar kampen waren?
'Berlijn is een historisch mijnenveld'
Gast

Re: "Wir haben es nicht gewusst"

Bericht door Gast »

Gast schreef:Hoe kan het dan anders dat het rode kruis maar ook familie pakketen stuurde naar deze kampen ?? Leg mij dat eens uit!????
Omdat er concentratiekampen waren en vernietigingskampen en daar zit een groot verschil tussen. En omdat de naam kennen van een kamp - zelfs als het een vernietigingskamp betrof - nog niet zegt dat je weet wat daar gaande was, omdat medewerkers van het Rode Kruis als zij de kampen bezochten een rad voor ogen werd gedraaid, omdat er zelfs binnen vernietigingskampen verschillende secties waren (b.v. Auschwitz I waar gewerkt moest worden terwijl in Auschwitz II de massavernietiging bezig was), omdat er wel post ontvangen werd maar slechts heel minimaal uitgaande post was en die uitgaande post was zwaar aan regels gebonden en werd gecensureerd, omdat die concentratiekampen in Duitsland lagen maar de vernietigingskampen erbuiten, en omdat de Duitse bevolking het eens was met de concentratiekampen. Moet ik nog doorgaan?
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Re: "Wir haben es nicht gewusst"

Bericht door Moengoman »

Gast schreef:Omdat er concentratiekampen waren en vernietigingskampen en daar zit een groot verschil tussen.
Niet echt - Auschwitz was lang niet alleen vernietigingskamp; toch zijn er in geen enkel ander kamp zoveel doden gevallen. Aan de andere kant was de overlevingskans groter dan in Chelmno, Treblinka en Sobibor. Maar dit is niet relevant voor de discussie.
De bevolking, noch in Duitsland, noch in de bezette landen, wist dat het doel van de Endlösung uitroeiing was. Men wist wel dat er kampen waren en ook dat het bepaald geen vakantieoorden waren. Waarom anders onderduiken? Waarom anders de februaristaking?
Gast

Re: "Wir haben es nicht gewusst"

Bericht door Gast »

Bijzonder, eerst citeer je selectief dit gedeelte van mijn bericht niet
Gast schreef:omdat er zelfs binnen vernietigingskampen verschillende secties waren (b.v. Auschwitz I waar gewerkt moest worden terwijl in Auschwitz II de massavernietiging bezig was)
en vervolgens ga jij mij vertellen dat Auschwitz lang niet alleen vernietigingskamp was. Punt waar jij nu overheen kijkt is dat Auschwitz vooral vernietigingskamp was (Birkenau en III waren velen malen groter dan het werkkamp Auschwitz I). Wat was nu eigenlijk het nut van je reactie?
Thom
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 19 dec 2008, 00:33
Locatie: Utrecht / Hamburg

Re: Hoe kijkt Duitsland terug op de Tweede Wereldoorlog

Bericht door Thom »

Hans Hakse schreef: Mijn opa was en duitser. Ik schaam me gewoon dat ik een duitse opa had. wil daar ook niks over weten. ik ga ook niet graag naar duitsland. Wat Duitsland niet allemaal gedaan heeft, niet alleen in de tweede wereldoorlog... maar al die oorlogen... het is een volk om voor te schamen. velen mensen haten duitsers. Terecht. ik haat mezelf ook
Misschien is het een lichte geruststelling dat vele miljoenen Duitsers zich ook voor jou zouden én zullen schamen.
Plaats reactie