Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
emileverbunt
Lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 14 feb 2007, 15:34
Locatie: Bloemendaal

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door emileverbunt »

Dank voor de reacties.

De M34 grote maat wordt in het boek van De Joode al geproduceerd vòòr de standaard M34 en wel in 1932. Wel merkwaardig. Lijkt me een verschrijving, aangezien de M34 produktie pas in 1934 voorzichtig begon. Volgens mij is de lijntekening van de standaard M34 ook uit 1934.

Deze helm heeft een binnenwerk met een omtrek van de lederen ring van ±63 cm. Dat komt wel erg overeen met de "helm grote maat" zoals beschreven door De Joode.

De helm is met zorg gespoten, zoals de "M38, Naar KNIL" voor politiegebruik. Er is geen enkel spoor van een vroegere bevestiging van een helmplaat te zien. Het binnenwerk lijkt me inderdaad ook na-oorlogs t.b.v. de Politie.

Heb jij een afbeelding van een grote maat KNIL of maat 2 van VerBliFa? Doorgebruikt of in originele staat?

Ik heb wel al grote (of eventueel maat 2) helmen gezien van waarschijnlijk MILSCO productie of eventueel van een derde producent. Deze maat 2 heeft afwijkende details. KNIL binnenwerk vastgezet met holle klinknagels en heeft een brde kinriem met gesp welke lijkt op een groot uitgevallen gesp voor de M53 binnenhelm. Géén gelijkenis met VB of Milsco gesp.

Overigens doet de hier behandelde helm me denken aan de helm zoals getoond door de medewerker van MILSCO in het boek van De Joode.

Dank voor alle reacties. Ik hoop op een oplossing voor dit raadsel.

Groet,
Emile
MILSCO.Man in Helmet.jpg
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door dutchhelmets »

Emile,

Jou helm is naar mijn mening zeker geen "grote maat" helm. Daar wijkt de bolling te veel vanaf.
Ik ben er nog steeds van overtuigd dat het een Verblifa KNIL helm is puur vanwege het feit dat ik deze eerder heb gezien met plaat en KNIL binnenwerk.

In 1932 zijn er wel degelijk m34 helmen gemaakt, echter wel zeer beperkt! Heb zelf een m34 door AI gemaakt en gestempeld '32. Heb ook een Verblifa m34 gestempeld '33. Deze helmen zijn proef modellen.

groet,
i'd rather die scared to death than die bored to death
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door dutchhelmets »

Ik moet mij even corrigeren, de spitse KNIL die ik eerder bedoelde heeft geen plaat(heb even mijn foto's bekeken). Ondanks dit gaat het duidelijk om een verblifa KNIL helm wat goed te zien is aan de gekraalde rand. Dit is ook goed te zien op de helm van Emile, een typische Verblifa gekraalde rand..

Emile, ik zal de foto's naar je mailen.

groet,
i'd rather die scared to death than die bored to death
emileverbunt
Lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 14 feb 2007, 15:34
Locatie: Bloemendaal

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door emileverbunt »

Dank voor deze info. Ik ben hiermee gecorrigeerd!

Benieuwd naar de foto's.

Het wordt steeds wat duidelijker. Wat mij verbaast is dat er zo weinig exemplaren van deze helm opduiken. Is dit de z.g. "maat 2"?

Wel vreemd dat het binnenwerk een afmeting heeft van 63 cm?!? Toch nog verwarrend!

Groet,
Emile
emileverbunt
Lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 14 feb 2007, 15:34
Locatie: Bloemendaal

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door emileverbunt »

Om toch even door te gaan op dit onderwerp plaats ik een foto van een standaard M34 en de helm in kwestie.

Zoals te zien is hier sprake van dat de kilinknagels bij de rechterhelm lager zijn geplaatst dan bij de standaard M34. Dit heeft tot gevolg dat het binnenwerk een omtrek heeft van plusminus 63 cm.

Ik zeg niet dat dit een M34 "Grote maat" is want daarvoor wijkt deze teveel af. Géén riemsleuf en waarschijnlijk nooit voorzien van een leeuwplaat.

De helm is na-oorlogs doorgebruikt en voorzien van nieuw binnenwerk t.b.v. Politie.
De helm lijkt nogal op een KNIL helm, maar niet identiek.
De helm lijkt ook wel wat op een M38 "naar KNIL", maar is fors groter.
Het voorscherm loopt enigszins spits toe.
De helm vertoont "stressmarks".

Kan dit een Milsco KNIL maat 2 zijn?

Graag hoor ik wat Zjopske en Dutchhelmets ervan vinden.

Groet,
Emile
Bijlagen
EV-004, M34 en EV-091, KNIL-2, front,  8.jpg
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door dutchhelmets »

Emile,

Bij de KNIL helmen is de maat 2 kleiner dan de maat 1.
Ik heb al wel een sterke vermoeden wat het wel is. Er is namelijk een gat tussen mei '40 en de eerste Milsco levering...
Ik mail je wel, lijkt me beter.

groet,
i'd rather die scared to death than die bored to death
Jeroen79
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 apr 2010, 12:32

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Jeroen79 »

hallo allemaal,

Kan iemand mij misschien vertellen hoe ik kan herkennen of het leeuwenembleem op een m34 nadehand is aangebracht of niet. Ik ga binnenkort een m34 helm ophalen en wil er zeker van zijn dat ik een echte koop en geen 'gereviseerde'. De kleur van de helm is lichtolijfgroen ipv de donkere kleur die je vaker ziet. Is dit origineel?
Jeroen79
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 apr 2010, 12:32

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Jeroen79 »

Ik heb ter verduidelijking een foto toegevoegd. Kan iemand mij vertellen of dit plaatje origineel is met originele verf of is deze helm 'gereviseerd'

?
Afbeelding 190-3.jpg
Gebruikersavatar
magicdutchmen
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 08 aug 2007, 19:09
Contacteer:

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door magicdutchmen »

Sorry Jeroen, deze foto is te overbelicht en laat te weinig zien om daar serieus antwoord op te kunnen geven, heb je nog meer foto's? Als je er toch heen gaat kun je controleren of de verf aan de buitenkant overeenkomt met de verf onder het binnenwerk dan kun je er van uitgaan dat deze origineel is.
http://warhelmets.nl/
Op zoek naar Nederlandse helmen pre 40.
Jeroen79
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 apr 2010, 12:32

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Jeroen79 »

Bedankt voor je antwoord. Ik heb momenteel geen extra foto's.Ik zal, als ik de helm opgehaald heb, wat meer foto's posten.

mvg

Jeroen
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door dutchhelmets »

Jeroen,

Zo te zien lijkt deze helm wel goed te zijn. Ik zie geen afwijkingen.

groet,
i'd rather die scared to death than die bored to death
Jeroen79
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 apr 2010, 12:32

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Jeroen79 »

Hallo,

Kan iemand mij misschien vertellen wat de waarde is van een mooie nederlandse M16,m27 en m34 mariniershelm .

Ik heb een hele mooie in bijna nieuwstaat verkerende m27 helm gezien met de mooie donkergroene korrelverf. De eigenaar vraagt 500 euro. Is dit een realistisch bedrag?

groeten,

Jeroen
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door zjopske »

Ha, een Artillerie inrichtingen helm uit de jaren 30.
500.- is veel te veel, een prijs van 175-200 zou realistischer zijn (met ongepoetste plaat)

Een M16 en de M34 mariniers helmen gaan toch over de 300.- heen, niet echt mijn gebied de mariniers helmen. En een M16 moet ooit nog een keertje komen :)
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door dutchhelmets »

Als het om een standaard m27Nm helm gaat dan is €500,- echt te veel! Maar goed, er zijn exemplaren die het wel waard zijn....
€300,- voor een m16A of m16B is ook wat aan de hoge kant. Dit zijn meer bedragen voor een "van Heijst", m16C en m16D.
Voor een m34 Marine/Mariniers mag je gerust de buidel open trekken. Deze zijn best prijzig!

groet,
i'd rather die scared to death than die bored to death
Jeroen79
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 apr 2010, 12:32

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Jeroen79 »

Hi,

Bedankt voor de informatie. Ik heb ter verduidelijking wat foto's van de M27 helm toegevoegd. Is deze m27 helm 500 eoro waard?

mvg,

Jeroen
Bijlagen
027.jpg
018.jpg
017.jpg
Plaats reactie