Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door Schijnwerper »

Ja heel mooi stukje techniek ja, :) bij een van mijn zaklampen Pertrix No.678 heb ik alleen een kleuren schuif zitten doormiddel van de zijkant schuif hendel bediend word, de rest is leeg, ook staan er aan de bovenkant van de lamp de pijltjes geen kleuren bij dus dat kan kloppen.
Bij de andere die ik heb is wel alles aanwezig, even als de pijltjes met kleuren aan de bovenkant gemakeerd.
Ja nog opzoek natuurlijk naar de Pertrix type No.677 :/ Met de bolle lens.
En hopelijk nog de Pertrix No.676.
Maar tot nu toe niet ontevreden blijf verzamelen zo.
Toch vraag ik me wel eens af waarom het Duitse leger toen dertijd zo veel verschillende type zaklampen in dienst namen
en geen standaard namen voor 2a3 verschillende type.
Lijkt me een stuk efficiënter te produceren zeker na 1941 begin 1942 waarbij de hele industrie door Speer onderhanden werd genomen.
Nah ja gelukkig voor ons natuurlijk voor die zovele variatie in type's zaklampen die je zoal tegen komt.
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Destruction schreef:Ja heel mooi stukje techniek ja, :) bij een van mijn zaklampen Pertrix No.678 heb ik alleen een kleuren schuif zitten doormiddel van de zijkant schuif hendel bediend word, de rest is leeg, ook staan er aan de bovenkant van de lamp de pijltjes geen kleuren bij dus dat kan kloppen.Het huls type van de 678 werd ook voor andere modellen gebruikt dan alleen als luftschutz lampe met een blauw filter dat was natuurlijk om de kosten te drukkenBij de andere die ik heb is wel alles aanwezig, even als de pijltjes met kleuren aan de bovenkant gemakeerd.
Ja nog opzoek natuurlijk naar de Pertrix type No.677 :/ Met de bolle lens

En hopelijk nog de Pertrix No.676.die zijn er nog wel hebben een domlens.
Maar tot nu toe niet ontevreden blijf verzamelen zo.das mooi ga zo door
Toch vraag ik me wel eens af waarom het Duitse leger toen dertijd zo veel verschillende type zaklampen in dienst namen.omdat elek onderdeel wel weer andere type en constructie nodig had en deze nooit uit een fabriek konden komen in de 2WO.Veel ondernemers die een metaalwaren fabriekje hadden moesten gaan werken voor de Nazi's bv een fabriek die voorheen blikken tabak doosjes maakten en of aanstekers .Deze maakten nu plots voor de nazi's zaklampen deze stap was dan ook niet zo groot ..daardoor kom je veel Duitse militaire lampen tegen zonder logo dat zijn 90% kopieen zijn van de bekenste duitse merken Daimon -Pertrix -Zeiler -Crone -Ennwell .en geen standaard namen voor 2a3 verschillende type.
Lijkt me een stuk efficiënter te produceren zeker na 1941 begin 1942 waarbij de hele industrie door Speer onderhanden werd genomen.in de begin periode ging alles nog zoals het hoorde hoe verder de oorlog verliep verzwakte daarmee alles en weet je zelf wel hoe dat ging, werkelijk alles werd gebruikt door de Nazi's in die laatste fase 1944 tot onze fietsen toe en die waren ook niet voor militair doeleinde bestemd en eens door speer voorgeschreven,Nah ja gelukkig voor ons natuurlijk voor die zovele variatie in type's zaklampen die je zoal tegen komt.


NB: Zo ken ik een verzamelaar uit de USA die al meer dan 40 jaar duitse 9mm para verzameld enkel die voor de nazi;s bedoeld waren.Hij heeft in die 40 j een enorme hoeveel aan 9X19 vrianten bij elkaar verzameld maar zal nooit alle types in verzameling krijgen. Bedenkt wel en zo gaat het ook met zaklampen of alle andere uitrustingen je zult nimmer in je hele verzamelleven alle merken en type die speciaal voor de Nazi's gemaakt zijn kunnen bemachtigen al is dat ook maar vanuit een item wat je verzameld, er moet ook altijd ruimte blijven om er na zoeken dás verzamelen en info's doorgeven delen met elkander das nog belangrijker :idea:
.
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door Schijnwerper »

Ja zeker idd Custom, bedankt voorje reactie :) Ik ben bescheiden en wil ze zelfs niet allemaal verzamelen, :wink: heb daar ook de Financien ook niet voor, alleen die ik mooi en intresant vind helaas zijn dat er toch nog al wat :D , En deze makelijk weer te verhandelen zijn later voor normale prijzen aan geïntreseerde.
Waar ik ze doorgaans ook voor koop.

Heb hier nog een Pertrix Nr 601 heb nog geen idee welke periode? Heb hem hier nog niet voorbij zien komen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ga ik verder met mijn Pertrix Civile en hulpdienst zaklampen Na Oorlogs! :evil: (Pertrix taschenlampen nach dem krieg WW2 produziert!) (German Pertrix Flashlight after WW2)
Van L links naar R rechts van boven naar benden.
Pertrix Type No.668
Pertrix Type No.666 :evil:
Pertrix Type No.668

Afbeelding

Pertrix Type No.667 x3

Afbeelding
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

@Destruction

De Pertrix Nr 601 is er een uit de 30e jaren .ik heb hem zelf ook die van mij is in Oliv Grun lijkt die jou ook te zijn of nie mooi fraai lampje de rest is uit jaren 50 maar dat wist je al wel een mooie verzameling lampen heb hoe dan ook :wink: .
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Hier nog even de Mercedes onder de Duitse militaire zaklampen Zeiler bakeliet meer voor officieren bedoelt deze overleven elke generatie, als waren ze gisteren gemaakt zelfs een bodemvondst blijft dan nog gaaf op het binnenwerk na.Een gehele restauratie is hier te vinden in dit forum een Zeiler Nr 4350 DRP bodemvondst van bruno Zie laatste afbeelding nadat deze weer geheel gerestaureerd is.

Zeiler Nr 4640 Nr M 4848 / Wehrmacht - SS 1934 -1938
Afbeelding

Bodemvondst Bruno Zeiler4350 DRP Wehrmacht - SS 1934 -1938
Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 05 mar 2010, 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

De nieuwe aanwinst een zeer fraaie zaklamp gemaakt in Frankrijk 30e jaren,deze komt ook in het nieuwe boek te staan en zal daarin uitvoerig verder besproken worden dus even gedult nog.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door Schijnwerper »

Weer een mooie aparte zeldzame type :o Custom!
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
Bakel
Lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 08 mei 2007, 16:30
Locatie: In Bakel & Milheeze

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door Bakel »

Wat denken jullie van deze Daimon Ambulancia? Goed of niet goed?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Thanks
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

@Bakel
Daimon Ambulancia nr 2212 met luftschutz filter vanaf ca 1934 en gebruikt
door het Duitse leger in de 2WO.in 1943 zal alle Daimon fabrieken in het Ruhr
gebied gebombardeerd.
Laatst gewijzigd door custom op 07 mar 2010, 19:28, 3 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Destruction schreef:Weer een mooie aparte zeldzame type :o Custom!
Ja dank je :) idd ik vondt het ook wel een aparte lamp.
Elke oorlog is er een teveel !
BRUNO FRANCK
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 apr 2007, 14:22
Locatie: Merksem - Antwerpen

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door BRUNO FRANCK »

hello allemaal


je hebt een mooie verzameling pertrix lampen daar destruction,bedankt voor het tonen,

dag custom,ik tel de dagen af wanneer het boek uitkomt (ik niet alleen denk ik),je hebt daar een mooie lamp op de kop getikt,mooie vangst

hoi bakel volgens my ben je ook actief op de WAF denk ik,ik ken deze lamp :wink:

hier is myn laatste aanwinst

grts bruno

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Bakel schreef:Wat denken jullie van deze Daimon Ambulancia? Goed of niet goed?
Thanks

@Bakel

ja idd Bakel deze vraag had je ook al op WAF gesteld en is tevens beantwoord door Bruno of wil je graag twee maal bewijs hebben dat het om een oorlogs product gaat...LOL :mrgreen:

NB: de andere Ambulancia die je op WAF laat zien daarvan is het leerwerk niet origineel meer en er later op gezet ,als je wilt maak dan aub enkele duidelijke foto's van het leerwerk wanneer je het leer uitklapt dan zie je het gelijk, en daar kan een ieder weer wat van opsteken de holle klinknagels moeten los geweest zijn om weer nieuwe riempjes te kunnen monteren maak ook daar een marco opname van als je wilt.

In afwachting van de foto's :) .

Groet,
Laatst gewijzigd door custom op 08 mar 2010, 12:02, 5 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Een fraaie WIF heb je daar gevonden Bruno _/-\o_ .Dit type zie je niet zo vaak het leerwerk is ook iets afwijkend van degenen met verduisteringkap nr 1136 maar zijn verder gelijk ca 1936 gemaakt bij WIF in Oostenrijk tevens gebruikt door het Duitse leger vanaf 1938 na de aansluiting met Oostenrijk kwam er toen veel militaire uitrustingen vrij voor de Nazi's,daarom zie je vaak op foto's Wehrmacht soldaten met WIF lampen en ander Heeres uitrustingen.
Elke oorlog is er een teveel !
e.bird5
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 mar 2010, 20:01

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door e.bird5 »

custom schreef:
BRUNO FRANCK schreef:dag Custom :)

prachtige lamp die NIRONA daar ben ik nog naar opzoek,zyn broer heb ik al gevonden

verzamelgroetjes van bruno :)

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Beste Bruno,
Nog even zoeken naar deze Nirona ze zijn wel schaars aan het worden en ook aan de prijs dat komt omdat ze voormamelijk voor de SS - Welu bedoelt waren. :wink: .En wist je trouwens ook al dat deze fabriek voor de oorlog voornamelijk huishoudelijke artikelen en fietslampen maakten, en tevens het emaille vergiet...de mallen daarvan moesten onder de Nazi's in 1939 snel gewijzigd worden voor de ''Deutsche Stahlhelm'' dat was een kleine wijziging immer Nirona heeft daar een groot aandeel in gehad. [/size][/color]

Hallo,
Ik heb me op dit forum ingeschreven, niet omdat ik nu zoveel van doen heb met de 1e en 2e W.O., maar temeer daar ik vandaag in een oude doos ben aangelopen tegen de zaklamp waar jullie het over hebben. Het is een Nirona D.R.G.M. met o.a. een blauw filter erin. Nu schijnt deze, volgens jullie kenners, zeldzaam te worden/zijn. Ik zag zelfs dat er in februari 2010 één verkocht is voor 151 euro op Ebay. Maar goed, dat is een veilingprijs, waarbij je maar net geluk moet hebben wie zo'n ding zoekt, wie er in die week (bij die site) een zoekopdracht geeft voor zo'n lamp (en nog meer van dergelijke factoren...) Is jullie een waarde bekend, wat zo'n ding zou kunnen opbrengen op een beurs?
Verder vroeg ik me af: er zit van dat zwarte papier in en ik vroeg me af waar dat voor heeft gediend? Verder valt me op dat op alle foto's de lamp zo'n mooie, ovale ronding heeft, terwijl de mijne meer een toeter er bovenop heeft waar die kleurenfilters in zitten. Of zou dat gezichtsbedrog zijn?
BRUNO FRANCK
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 apr 2007, 14:22
Locatie: Merksem - Antwerpen

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door BRUNO FRANCK »

hoi allemaal

ik wil jullie even men nieuwe aanwinsten tonen

het is een vooroorlogse daimon met het originele doosje,ik weet niet of dit type door het duitse leger is gebruikt maar ik denk wel dat custom dit wel weet

ook heb ik nog een originele batery en lampjes voor een amerikaanse TL 122 lamp op de kop getikt,de batery is in goede staat en 1944 gestempeld

grts bruno

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie