Panzer doodskaartje

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Panzer doodskaartje

Bericht door jurgen »

hallo,

Ik heb hier een doodsprentje liggen van de genaamde Franz Prechtl, obergefreiter in een panzer division.

Ik heb enkele vragen.
Hij is geboren in Danglsing in de gemeente Altheim. Nu zijn er een 3-tal gemeentes die Altheim noemen, maar geen van hen heeft dorpen/gehuchten die Danglsing noemen, alleszins niet volgens wikipedia.

Hij sneuvelde op 25 augustus 1943 op 31-jarige leeftijd. Zou dit aan de gevolgen van de slag bij Koersk kunnen zijn, die eindigde 2 dagen eerder. (Ik weet het niet, ik gooi ook maar een balletje op.)
En is het mogelijk om uit te vissen tot welke panzer divisie die behoorde?

Dus kort samengevat:
-Waar is hij geboren?
-Waar is hij gesneuveld?
-Tot welke divisie behoorde hij?

alvast bedankt voor het meezoeken :)

mvg,
Jurgen
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Panzer doodskaartje

Bericht door S1991 »

Even navragen bij de volksbund, die kunnen je meer uitkomst bieden dan ons.
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Panzer doodskaartje

Bericht door jurgen »

Ik vind de site van de volksbund de meest hatelijke die ik ooit ben tegengekomen...
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Panzer doodskaartje

Bericht door S1991 »

Vind ik niet. Heb al veel hulp van ze gehad, maar heb dan wel contact met een persoon die daar werkt. Als ik hem mailtje stuur met alle gegevens krijg ik wel pas na 3 maanden al is het niet langer pas antwoord per brief met wat gegevens. Soms zelfs helemaal niet, dat is wel jammer.
Helaas kun je vrij weinig vinden over Duitse soldaten zonder de volksbund. Of meen ik het maar?
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Panzer doodskaartje

Bericht door michiel01 »

Je kan ook via de Wast een zoekslag in archieven laten maken. Dat kan ook in het Engels.
overigens zie:
volksbund
Waar dat dorpje dan precies ligt...?? Voor de divisie kun je echt prima terecht bij de Wast, voor de link:
http://www.dd-wast.de/frame_e.htm
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Panzer doodskaartje

Bericht door jurgen »

Drie maanden wachten op een antwoord? amai, ik heb gisteren toch een mail gestuurd naar iemand van de volksbund, als ik daar 3 maanden op moet wachten..

Ik zal eens op de site van Wast kijken, daar had ik nog niet van gehoord.
Plaats reactie