Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
BRUNO FRANCK
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 apr 2007, 14:22
Locatie: Merksem - Antwerpen

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door BRUNO FRANCK »

goedendag e.bird5

welkom op de topic van Custom

zoals je al zegt loopt de prys voor een mooie lamp soms hard op,soms te veel ........

maar dit komt meestal dat er verschillende kapers op de kust zyn die deze lamp willen,of soms wordt er ook gebruikt gemaakt door een funbieder om de prys op te dryven
ook kan het gebeuren dat een verzamelaar die lamp nog juist mist in zyn verzameling en dan een hogere prys wil betalen............
ik heb zeker nog 1 lamp die in men hoofd die ik wil in men verzameling en dat is de BERKER ik weet die te koop staan voor 250 euro op een bekende verkoop site maar dit vind ik teveel voor een zaklamp,maar ik denk wel dat er iemand dit er gaat voor geven

ik ben benieuwd naar de fotos van je NIRONA zaklamp,dan weten we er meer over te zeggen , en zeker custom daar ben ik zeker van

grts bruno
e.bird5
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 mar 2010, 20:01

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door e.bird5 »

Hierbij wat foto's. Kreeg er maar 3 geupload... Weet niet waar dat aan ligt, maar zal de andere 2 nog wel proberen te plaatsen. Ik denk inderdaad dat het toch gezichtsbedrog was, wat betreft de vorm.
Bijlagen
lamp 3-1.JPG
lamp 2.JPG
lamp 1.JPG
e.bird5
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 mar 2010, 20:01

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door e.bird5 »

Dan maar in 2 keer. Hierbij nog de andere 2 foto's.
Bijlagen
lamp 4.JPG
lamp 3-2.JPG
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

@Bruno.

Daar heb je weer en mooie aanwinst op de kop getikt vooral de Daimon Nr 3001 deze lampen zij door de Werhmacht gebruikt samen met het pertrix type K10 zie bijgaand een afbeelding daarvan, de gloeilampjes van Mazda zijn 50e/60 jaren zo ook de Militaire RAY (O) VAC batterijen.

Afbeelding

Afbeelding

Pertrix K10 /Daimon Nr 3001 1934
Afbeelding

Afbeelding


door e.bird5 » 14-03-2010 20:46 citaat
Ik zag zelfs dat er in februari 2010 één verkocht is voor 151 euro op Ebay. Maar goed, dat is een veilingprijs, waarbij je maar net geluk moet hebben wie zo'n ding zoekt, wie er in die week (bij die site) een zoekopdracht geeft voor zo'n lamp (en nog meer van dergelijke factoren...) Is jullie een waarde bekend, wat zo'n ding zou kunnen opbrengen op een beurs?


Beste ebrids,

Ik maak de verzamel prijzen niet voor militaire zaklampen en ga daar ook geen richtprijs aan verbinden dat lijkt mij gezonder.Bedenkt wel bij zulks lampen is het gewoon wie heeft de langste adem en de dikste knip op dat moment.Ik kan je wel zeggen dat voornamelijk bieders uit de USA - Italië -Frankrijk -letland waanzinnig hoog kunnen bieden op Duits materieel op ebay ..en let op! zij bepalen mede hierdoor op den duur de echte verzamelwaarden van al het militair materieel uit de (1-2WO) bv...Bruno zoekt nog een bakelieten Berker en zag deze voor 250 E ergens liggen op een beurs wat overigens een waanzinnige prijs is ,reken maar dat veel verkopers zich doorop gaan richten .En sowieso als ze straks zelf zo'n exemplaar dubbel hebben en willen verkopen…dan hoor je al heel snel en zoals je zelf ook doet maar ik zag hem op ebay voor zoveel.

PS: ik zag trouwens ook al dat je deze Nirona nu al weer op (MP) te koop had staan dan succes met de verkoop :) .

Gr,
Elke oorlog is er een teveel !
e.bird5
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 mar 2010, 20:01

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door e.bird5 »

Ok, dank voor je antwoord.
Ja, heb hem inderdaad op bieden staan, maar weet niet of er op MP veel interesse voor zal zijn. Denk inderdaad dat ik zal moeten uitwijken naar Ebay.
Ik zou niet weten, wat ik ermee moet. Voor jullie is het hobby en je wilt iets compleet proberen te maken.
Bij mij ligt het in een kast of in een doos en that's it! Ik kan (wat het dan ook moge opbrengen) zo'n bedrag beter bij een nieuwe tv leggen of zo! :)
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Geen dank graag gedaan..ja idd op ebay maak je meer kans dan MP vooral als genoemde bieders op je advertentie afkomen en elkander dan gaan opjutten .Zij bieden soms om de 5min om maar telkens weer bovenaan te staan da's echt te dom voor woorden :bonk: maar natuurlijk goed voor een verkoper, en wel minder voor de verzamelaars.Als ik zie dat genoemde bieders daarop zitten stop ik altijd gelijk met bieden want dat heeft geen zin als iets 2x van de werkelijke verzamelwaarde op deze wijze over de kop gaat, en dat maakt het verzamelen dan ook minder leuk.
Elke oorlog is er een teveel !
BRUNO FRANCK
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 apr 2007, 14:22
Locatie: Merksem - Antwerpen

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door BRUNO FRANCK »

hoi Custom

bedankt voor de info en de fotos van de daimon lamp,mooi

ik denk wel dat de mazda lampjes naoorlogs zyn ,maar volgens my is de batery van de 2 de wo hy is gestempeld op de bodem jan 44,als je goed ziet op de foto zie je de datum

grts bruno
BRUNO FRANCK
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 apr 2007, 14:22
Locatie: Merksem - Antwerpen

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door BRUNO FRANCK »

hoi Custom

hier ben ik weer,ik denk dat de lampjes ook wel eens oorlogs kunnen zyn ,dit heb ik gevonden op internet

Mazda is een handelsmerk naam gebruikt door General Electric en anderen voor gloeilampen van 1909 tot 1945;

ik heb de lampjes en de batery samen in een lotje gekocht daarby zat ook een TL 122 B lamp in goede staat

ik weet dat dit je favoriete lamp niet is ,de amerikaanse,er wordt ook veel gezegd dat de TL 122 D uitvoering niet oorlogs is en dat denk ik ook

ik kom veel in contact met metaal detector zoekers ,ik woon redelyk dicht by TOP HAT dit was een amerikaans kamp op antwerpen linkeroever ,de laatste tyd komen er veel personen zoeken met de detector en al een paar keer zyn er stukken gevonden van de plastieken TL B en C lampen maar nog nooit van de D uitvoering,ook in de belgische ardennen hebben ze er ook al gevonden maar ook niet van de D uitvoering ,ook al wordt dit beweerd in sommige boeken,maar zoals meerdere keren moeten we de boeken niet altyd geloven ,dat heb jy ook al meer dan 1 keer bewezen

grts bruno
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Bruno,

Ik kan het waarderen dat je ook zelf onderzoek doet.Wat de batterijen betreft dat heb ik even voor jou opgezocht en (idd je hebt gelijk deze zijn van laat 1944.Het is ook erg verwarrend met deze (BA30) Dry cell type de eerste Leakproof sealed in steel” dry cell battery zijn voor het eerst uitgebracht in 1939 door Rayovac.Maar let op!!!!deze zijn tot 1980 geheel ongewijzigd gebleven. je kunt het enkel zien aan het contract nummer de laatste 3 cijfers.De GE/Madza lampjes heb ik nog niet nagekeken maar zou dan ook best kunnen ik ben niet zo'n USA fan :lol:

PS:Het ''GE" logo op de lampjes verpakking is wel van het oude type zie ik zojuist ,dat kun je namelijk zien aan de gebogen krullen bij een recent ''GE'' logo zijn die krullen licht gebogen maar bij het oude zijn deze sterk naar binnen gebogen.ik heb zelf 20 jaar onder ''GE'' gewerkt en daar ernstige gehoorbeschadigingen opgelopen ,maar da’s een geheel ander verhaal. Zij maken namelijk niet alleen batterijen maar ook straalmotoren voor in vliegtuigen zowel voor de burger vliegmaatschappijen als militaire..... etc en maken nog veel meer te veel om op te noemen wat ze al niet maken.
Laatst gewijzigd door custom op 16 mar 2010, 10:41, 8 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
BRUNO FRANCK
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 apr 2007, 14:22
Locatie: Merksem - Antwerpen

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door BRUNO FRANCK »

hoi Custom

bedankt voor de lyst door te sturen van de bateryen,ik weet dat je intresse voor de amerikaanse lampen miniem is maar zeker bedankt voor de hulp
ik heb het doosje van de lampen voorzichtig ontleed en deze stempel gevonden ,ik denk dat deze de datum van productie voorsteld

grts bruno


Afbeelding
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Bruno,
Die cijfer stempelcode op de verpakking behoeft niet speciaal het jaartal - maand - dag te zijn, dat kan natuurlijk ook een andere betekenis hebben. Maar kun je misschien een macro opname maken van het lampje zelf ongeveer zoals onderstaand dan kan ik wellicht iets meer zeggen over de periode van ontwikkeling ,en welke code en of tekst staat er op de lampfitting zelf ?

PS:Splendor laat ze in Honkong maken :lol: ".

succes

Afbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
BRUNO FRANCK
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 apr 2007, 14:22
Locatie: Merksem - Antwerpen

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door BRUNO FRANCK »

dag Custom

hier is een foto van dat amerikaans lampje
grts bruno


Afbeelding
Gebruikersavatar
pietertje
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 jul 2008, 09:42
Locatie: Rijssen

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door pietertje »

heb eerlijk gezegd niet de moeite genomen om het hele topic te lezen (79 pagina's over lampen :shocked: ) heb de eerste paar pagina's en de laaste pagina's gelezen en heb wel een redelijke impressie zo. zou iemand mij wat kunnen vertellen over de lampen gebruikt in de NVA? het is een beetje uit de richting maar misschien toch nog dichtbij genoeg. ik heb het over lampen bij het FDU jaren 70/80. alvast bedankt!
mvg,
pietertje
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Beste pietertje .

Helaas moet ik je dan toch naar de 79 pagina's verwijzen :) Ik heb daar de meest gebruikte lampen uit genoemde periode 70/80 e jaren van de voormalige (NVA) besproken en ook afgebeeld.

NB: hier een voorproefje van dat beeldmateriaal.

Gr,

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
pietertje
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 jul 2008, 09:42
Locatie: Rijssen

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door pietertje »

bedankt voor de info. k zal is even gaan rondneuzen:)
mvg,
pietertje
Plaats reactie