Prinses irene brigade

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
pistole38
Lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 19 jan 2009, 22:35
Locatie: NH
Contacteer:

Prinses irene brigade

Bericht door pistole38 »

Wie weet waar ik meer informatie over de uitrustings stukken van de PIB kan vinden?

Is er verschil in emblemen/rangen e.d. tussen de PIB die tijdens de oorlog actief was en het KNIL en daarna?

Kun je emblemen van de PIB makkelijke determineren (tijd ed).

Ik heb contact met een oude KNIL veteraan die bij de PIB gezeten heeft. Is er informatie bekend wat het PIB precies gedaan heeft in
indie? Hij heeft mij verteld dat hij in ieder geval actie heeft gezien....Het onderstaande citeer ik. Ik weet niet precies wie hij met "kameraden" bedoelde, maar waarschijnlijk waren het amerikanen met garands (hij sprak over .30-06).
Weet iemand misschien of het KNIl (PIB) ooit met Amerikanen samen gewerkt hebben in indie?

"De vijand verschool zich achter de palmbomen en onze .30 patronen (uit de m1 karabijn) waren niet in staat om door de bomen de vijand te raken.
De wapens van onze kameraden schoten dwars door de palmbomen heen om de vijand tot zwijgen te brengen.
"
http://www.pistole38.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Prinses irene brigade

Bericht door Jim »

http://www.prinsesirenebrigade.nl/

Amerika veroordeelde de politionele actie scherp. Bang dat de koloniale actie het communisme zou aanwakkeren.
Kortom er hebben geen Amerikaanse militairen daar gezeten.

De Nederlanders zelf gebruikten o.a. ook Amerikaanse uitrusting en wapens. De Nederlandse mariniers waren gedurende wo2 in Amerika opgeleid en hadden geheel Amerikaanse uitrusting en kledij. Het borstzakje van de Amerikaanse kledij waar het Amerikaanse mariniers embleem opgedrukt stond werd losgemaakt en met de binnenkant buiten er weer opgestikt.

Het PIB heeft niet in meegedaan met de politionele acties omdat het in 1945 ontbonden werd.

Er werd in 1946 een regiment Prinses Irene opgericht (met dienstplichtigen uit 1945) 3de batallion deze heeft in Ned-Ind gevochten.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gast

Re: Prinses irene brigade

Bericht door Gast »

Bedankt Jim!

Weet jij misschien wie er in het KNIl .30-06 wapens hadden? Waren dit de Nederlanders zelf?

Ik zal binnenkort eens met de veteraan afspreken om eens te kijken wat ik nog meer te weten kan komen.
Hij heeft in ieder geval nog een pet liggen van de "prinses irene brigade" zoals hij het zelf zegt. Maar dit
zal dus waarschijnlijk het regiment Prinses Irene zijn als ik jouw verhaal volg.

Weet jij misschien wat voor een Pet hij waarschijnlijk bedoeld?

alvast bedankt,
Dennis
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Prinses irene brigade

Bericht door Jim »

Amerikaanse wapens werden o.a. door de Nederlandse mariniers gebruikt hoewel Britse wapens hoofdzakelijk gebruikt werden.
Als je op politionele acties / knil via google op afbeeldingen zoekt zie je genoeg Amerikaanse uitrustingen en ook hier en daar wapens.

http://www.hetdepot.com/hoofddeksels0.html
Een PIB veteraan kan in welke eenheid dan ook ook in Indië gediend hebben.
Het embleem had zijn oorsprong in Engeland en wordt door verschillende mensen als PIB embleem gezien.

Er zijn een hoop variaties aan emblemen gemaakt en meestal ook on officieel gedragen.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Plaats reactie