Operatie Veritable 65 jaar herdenking

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
karell
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 31 mei 2006, 11:56

Operatie Veritable 65 jaar herdenking

Bericht door karell »

Vandaag is het 65 jaar geleden dat in omgeving Nijmegen/Groesbeek, een groot aantal troepen, voorafgegaan door een angstaanjagend grote artilleriebarrage het Reichswald in trokken. Dit was het begin van operatie Veritable.
Gekeken naar de omvang en de ingezette middelen is het één van de grootste slagen van de tweede wereldoorlog aan het westelijke front. Toch vergeten vele auteurs van geschiedkundige boeken deze slag ook maar enigszins te vermelden, terwijl deze minimaal in het rijtje D-day, Market Garden en het Ardennenoffensief thuis hoort.
Ongetwijfeld kennen jullie, WO2-geinteresseerden, deze slag, maar 65 jaar na dato is deze slag nog vaak één van de vergeten slagen onder het grote publiek. Om hier verandering in te brengen, zijn Frank en ik (Kevin) jaren terug een keer bij elkaar gekomen. Studie, werk, en andere activiteiten bemoeilijkte dit onder het mom van tijdgebrek. Om eerlijk te zijn hebben we nog steeds last van het fenomeen tijdgebrek. Toch hebben we het niet los kunnen laten, mede door onze interesse in WO2 en het feit dat elke dag als we opstaan en het raam uitkijken we het angstaanjagende maar nu zo vredige Reichswald zien. Daarom hebben we de laatste jaren ons er niet van kunnen weerhouden om toch met die slag bezig te zijn. Veel (onbekende) literatuur verzameld, ooggetuigen gesproken, veteranen gesproken. We hebben zowaar een netwerk van kennis opgebouwd. Zelfs in die mate dat er vanuit verschillende WO2-associaties al contact met ons is gezocht, en zij hun kennis en netwerk ter beschikking stellen aan het vervaardigen van ons project.

Ons project: een (interactieve) site opzetten, gebaseerd op een uitgebreide (literatuur) studie en kennisuitwisseling. Ons doel is om zo volledig mogelijk te zijn en beide partijen aan bod te laten komen. We willen het in een aantrekkelijk en interactief jasje steken zodat we het groter publiek kunnen bereiken. Hierbij moeten we rekening houden dat we de goede balans vinden tussen de algemeenheid en het detail in de stof die we aanbieden. We zijn nu bezig met het opzetten van de structuur van de site en de literatuurstudie in kaart te brengen.
We weten dat het erg veel tijd gaat kosten en dat dit juist ons schaarse goed is, maar met vertrouwen en passie zullen we eraan werken. Wij hopen dat jullie er rekening mee houden dat het dus een 'continu-project' is op vrijwillige basis, oftewel vanaf nu gezien een 10-plus-jaren-plan.
Op de site komt binnenkort het plan te staan, en we zullen de site beetje bij beetje opbouwen, en bestaande tekst aanpassen wanneer nodig of wanneer we extra informatie hebben.
Geïnteresseerden kunnen de volgende site in de gaten houden, neem ook nu al een kijkje:

http://www.operation-veritable.com

Groeten Frank en Kevin


(Mods, ik wist niet of het bij actueel moest --> 8 februari, of bij teksten en publicatie. Aan jullie natuurlijk de vrijheid om dat te bepalen)
Gebruikersavatar
Stefan
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 23 jan 2007, 19:13

Re: Operatie Veritable 65 jaar herdenking

Bericht door Stefan »

Natuurlijk mag dit niet vergeten worden, heel leuk idee.
Daarom hebben jullie van mij (voorlopig) toestemming om dit te laten staan.
Alleen zou ik het wel op prijs stellen volgende keer mij of een andere mod van te voren een PB te sturen, zodat we dit kunnen overleggen.

Met een vriendelijke groet,

Stefan.
Gebruikersavatar
Tommes
Lid
Berichten: 152
Lid geworden op: 24 sep 2008, 21:57

Re: Operatie Veritable 65 jaar herdenking

Bericht door Tommes »

Mooie video. Zelf ben ik tientallen keren in dat gebied geweest. En het is zeker een stuk geschiedenis wat niet vergeten mag worden.
Gezocht alles M.B.T Deventer/Schalkhaar 40-45
Plaats reactie