'Oud-SSer Heinrich Boere veroordeeld'

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Martijn95
Lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 25 feb 2008, 18:18

'Oud-SSer Heinrich Boere veroordeeld'

Bericht door Martijn95 »

Oud-SSer Heinrich Boere veroordeeld

Boere krijgt die straf voor de moord in 1944 op de Bredase apotheker Frits Bicknese, op Teun de Groot en op Frans Kusters. De Nederlander deed dat destijds als korporaal van een speciale eenheid van de SS in Nederland uit vergelding voor aanslagen, gepleegd door het verzet.

Boere heeft die moorden bekend, maar zegt slechts bevelen te hebben gevolgd. Volgens hem zou hij zelf zijn geëxecuteerd als hij had geweigerd.

Boere was in een rolstoel aanwezig bij het vonnis. De zoons van De Groot en Bicknese waren in de rechtszaal aanwezig om het vonnis van de rechtbank aan te horen.

Doodstraf

Het vonnis komt ruim een halve eeuw na zijn eerste veroordeling (1949) in Nederland voor dezelfde moorden. Hij kreeg daarvoor toen de doodstraf, die later werd omgezet in levenslang.

Boere wist echter te ontsnappen en kwam in 1954 in Duitsland terecht. Nederland heeft daarna verscheidene pogingen ondernomen om de oud-SS'er alsnog zijn straf te laten uitzitten.

Staatsburger

Omdat Boere Duits staatsburger was geworden, kon Duitsland hem niet uitleveren. Het Nederlandse vonnis was in Duitsland niet geldig, waardoor hij daar niet gevangen kon worden gezet. Een nieuwe rechtszaak was wel mogelijk en die begon in november vorig jaar.

Hoger beroep

Boere gaat in hoger beroep tegen zijn straf. Dat heeft zijn advocaat Gordon Christiansen kort na de uitspraak van de rechtbank in Aken gezegd.

Zolang de veroordeling niet definitief is, zal Boere niet achter de tralies verdwijnen, verwacht zijn advocaat. ''En dat gaat waarschijnlijk nog jaren duren.'' Gezien de hoge leeftijd van de Nederlandse oorlogsmisdadiger en zijn slechte gezondheid is het de vraag of Boere ooit nog in de cel zal belanden.

Fouten

Het Federale Hof in Karlsruhe buigt zich in hoger beroep over het vonnis van Heinrich Boere. Die hoge rechterlijke instantie doet niet het hele proces over, maar zal alleen kijken of de rechtbank in Aken geen juridische fouten heeft gemaakt.

Daarna kan Boere eventueel nog naar het Europese Hof om zijn levenslange veroordeling aan te vechten.

Boere hoorde zijn straf uiterlijk onbewogen aan. Tijdens de motivering van de rechtbank sloeg hij zelfs zijn ogen toe. Volgens Christiansen reageerde Boere naar hem ook rustig op zijn veroordeling. ''Hij had hier rekening mee gehouden en zich hier op ingesteld. Natuurlijk zijn we er niet tevreden mee.''

Blij

Dolf Bicknese is blij met de veroordeling tot levenslang van Heinrich Boere, de moordenaar van zijn vader Frits. Dat zei hij dinsdag, nadat de rechtbank in Aken uitspraak had gedaan tegen de inmiddels 88-jarige oud-SS'er Boere.

Hij vindt het een belangrijke uitspraak voor de Duitse justitie, omdat die volgens hem nog altijd de verdenking tegen zich heeft oud-Nazi's te beschermen.

Teun de Groot junior, zoon van een van de andere slachtoffers, is ook tevreden. ''Meer dan levenslang kan je niet vragen.'' Hij is verder blij dat het ''eindelijk is gelukt'' Boere veroordeeld te krijgen.

Bron: Nu.nl

Ben blij dat hij eindelijk veroordeeld is, alleen helaas te laat.
rammkommando
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 jul 2006, 10:28

Re: 'Oud-SSer Heinrich Boere veroordeeld'

Bericht door rammkommando »

Ik heb een raar gevoel bij deze veroordeling. Dit kwam bij me op:

Dienen soldaten niet veroordeeld te worden door een militaire rechtbank ipv een burgerlijke rechtbank?


Misschien dat de stad Dresden morgen alle geallieerden (en nu bejaarde) piloten die meededen aan het bombardement van hun stad in 1945 voor de rechtbank dagen voor misdaden tegen burgers? Op een burgerlijke rechtbank zouden deze mensen zeker kunnen veroordeeld worden. Ik durf wedden dat de aanklagers gerust kunnen zeggen dat de bommerwerpers niet erg selectief bombardeerden aan de hand van de luchtfoto's...

De silbertanne moorden waren toch moorden die het volgende tot nut moesten hebben: het verzet duidelijk maken dat aanslagen op Duitse soldaten represaillemaatregelen tot gevolg kunnen hebben. Gewapend verzet is toch illegaal bij een bezetting volgens de conventie van Geneve, niet? En in principe zijn represaillemaatregelen tegen burgers ook illegaal MAAR kunnen ze wel plaatsvinden wanneer deze gebeuren ter preventie van onwettige aanvallen op de bezetters, of klopt dit niet? Via internet lees ik daar heel weinig over, kan iemand dit bevestigen of ontkrachten? Dus als de silbertanne moorden (wat uiteraard een zeer wrede vorm van ordehandhaving is) militaire acties waren die volgens de conventie van geneve in bepaalde gevallen legaal waren, zou Boere toch nooit veroordeeld kunnen worden door een militaire rechtbank?

Ik zou het interessant vinden als deze gedachtegang wordt gelezen en bekritiseerd waar nodig en dit op een rationele manier en niet op een emotionele zoals op andere forums het geval is (vb. http://forum.fok.nl/topic/1430417/1/25 ), dank u.
Cas
Lid
Berichten: 975
Lid geworden op: 31 aug 2005, 13:09
Locatie: Margraten

Re: 'Oud-SSer Heinrich Boere veroordeeld'

Bericht door Cas »

Overigens, Boere is al voor de misdaad veroordeeld, double jeopardy ?
Adoptant van:
T/5 Raymond Leon Miller 327th Glider Infantry Regiment 101st Airborn Division
Sgt Kurt Franzman 28th Inf. Reg 8th Infantry Division
John S. Williams 120th Inf. Reg 30th Infantry Division
Harrold Rogers 119th Inf. Reg 30th Infantry Division
rammkommando
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 jul 2006, 10:28

Re: 'Oud-SSer Heinrich Boere veroordeeld'

Bericht door rammkommando »

Dank je Cas voor je reactie.

Ik vind het raar dat er zo weinig gereageerd wordt op dit onderwerp. Op andere fora post men er duchtig op los en op dit WO2 forum niet.

groeten,
rammkommando
Cas
Lid
Berichten: 975
Lid geworden op: 31 aug 2005, 13:09
Locatie: Margraten

Re: 'Oud-SSer Heinrich Boere veroordeeld'

Bericht door Cas »

Overigens, als Boere onverhoopt NIET achter tralies komt, is er ophef. Waar was alle ophef toen vlak na de oorlog verschillende oorlogsmisdadigers zonder proces ter dood zijn gebracht. Is het omdat we nu beter weten, omdat er minder emotie is dan vlak na de oorlog ? Ik vraag het me af.

Boere leeft nog gezien zijn gezondheid waarschijnlijk nog maar een paar jaar, waarschijnlijk is hij al overleden voordat hij überhaupt een cel van binnen ziet, zijn de nabestaanden dan nog steeds blij met levenslang c.q. zijn veroordeling ?
Adoptant van:
T/5 Raymond Leon Miller 327th Glider Infantry Regiment 101st Airborn Division
Sgt Kurt Franzman 28th Inf. Reg 8th Infantry Division
John S. Williams 120th Inf. Reg 30th Infantry Division
Harrold Rogers 119th Inf. Reg 30th Infantry Division
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: 'Oud-SSer Heinrich Boere veroordeeld'

Bericht door panzer lehr »

oorlogsmisdadigers boven de 80 laat je beter met rust tegen de tijd dat ze daadwerkelijk naar de cel moeten zijn ze al dood of zo goed als
Gebruikersavatar
Stefan
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 23 jan 2007, 19:13

Re: 'Oud-SSer Heinrich Boere veroordeeld'

Bericht door Stefan »

Wat is dat nu voor onzin?
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: 'Oud-SSer Heinrich Boere veroordeeld'

Bericht door panzer lehr »

Ja het is een oorlogsmisdadiger maar hij is maar een kleine garnaal.vergeleken met de rest ik ben heus niet de enige die vind dat ze bejaarden van boven
de80 of 90 beter met rust laten voor de paar jaar die hun nog rest.?
Nieuwkomer
Lid
Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: 01 mar 2010, 16:10

Re: 'Oud-SSer Heinrich Boere veroordeeld'

Bericht door Nieuwkomer »

Bevel is bevel is opzich wel de waarheid, over tien jaar zou je het toch ook raar vinden als je de mensen gaat veroordelen die afghaanse terroristen of iets dergelijks hebben neer geschoten, bevel is bevel.
Het gaat dan wel ver dat het 3 'onschuldige' burgers waren maarja, als hij het niet had gedaan lag hij waarschijnlijk in de duinen de keuze is niet heel lastig dan denk ik..
Think out of the box!
Gebruikersavatar
LordChaos
Lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 28 jan 2010, 19:40

Re: 'Oud-SSer Heinrich Boere veroordeeld'

Bericht door LordChaos »

Maar anderen zijn vroeger wel ter dood veroordeeld, was dat dan in veel gevallen ook geen bevel?
"Quand les riches se font la guerre, ce sont les pauvres qui meurent." - Jean Paul Sartre
rammkommando
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 jul 2006, 10:28

Re: 'Oud-SSer Heinrich Boere veroordeeld'

Bericht door rammkommando »

Mijn vraag was of Boere een oorlogsmisdadiger is? En dit gezien de situatie van 1944 waar het verzet eerder al aanslagen had gepleegd op de Duitse bezetter EN dit gezien de conventie van Genève?

We moeten de zaak "Boere" bekijken vanuit de situatie en niet los trekken van de omstandigheden die er toen waren. Wie durft dit aan?

groeten,
rammkommando
Gebruikersavatar
Stefan
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 23 jan 2007, 19:13

Re: 'Oud-SSer Heinrich Boere veroordeeld'

Bericht door Stefan »

panzer lehr schreef:Ja het is een oorlogsmisdadiger maar hij is maar een kleine garnaal.vergeleken met de rest ik ben heus niet de enige die vind dat ze bejaarden van boven
de80 of 90 beter met rust laten voor de paar jaar die hun nog rest.?
Ook al is het een kleine garnaal.
Hij heeft mensen van het leven beroofd, athans daar werd ie van verdacht, en is ook hiervoor veroordeeld.
Dus jij vind het normaal als ik 2 mensen dood schiet, ik vlucht naar een ander land en leef daar tot mijn 80'ste.
Ze vinden mij in dat land, pakken me op, en laten me weer gaan, omdat de reden is:

Ja die Stefan heeft toch nog maar een paar jaar te gaan, laat hem die paar jaren ook nog maar vrij rond lopen.
Nee, dit vind ik niet correct.
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: 'Oud-SSer Heinrich Boere veroordeeld'

Bericht door panzer lehr »

1 van die drie mensen die hij heeft doodgeschoten was iemand van het verzet en die 2 anderen bleken later onschuldig.
voor die terrorist die ze hebben doodgeschoten kunnen ze weinig zegen er is een of ander regeltje in de conventie van geneve dat hun lot bepaald .
die 2 ander was moord dat hij daarvoor berecht word is nog te begrijpen maar zij die feiten niet verjaard na 65 jaar ?
Gebruikersavatar
Stefan
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 23 jan 2007, 19:13

Re: 'Oud-SSer Heinrich Boere veroordeeld'

Bericht door Stefan »

Misschien klopt dat wel, maar...

Ik vind niet, dat iemand zoals Boere oorlogsmisdaden pleegt, dit niet te berechten, omdat deze persoon een hoge leeftijd heeft.
rammkommando
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 jul 2006, 10:28

Re: 'Oud-SSer Heinrich Boere veroordeeld'

Bericht door rammkommando »

En als de conventie van Genève zou toelaten dat er "beperkte" represaillemaatregelen kunnen toegepast worden op de burgerbevolking om de bezettingsmacht te beschermen tegen onwettige aanvallen van mensen die zich niet houden aan conventie van Genève (vb. verzet die geen uniform draagt)? Ik meen dat dit opgenomen is in de 2de conventie van genève. Is Boere dan nog steeds een oorlogsmisdadiger? Hoe onmenselijk dit ook mag lijken nu en hoe onschuldig ook die twee mensen waren...

Wie van dit forum kent de conventie van genève als z'n broekzak en kan dit bevestigen?
Plaats reactie