Kar98

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Kar98

Bericht door JimK »

Sander89 schreef:
Rinke Feenstra schreef:Als Nederlander word het moeilijk om aan wapens te komen zonder de juiste papieren.
Ook al heb je een wapenvergunning mag je in Nederland geen automatische wapens bezitten.
Dus een mp40,mp44,garand etc mag je niet bezitten.
Uiteraad zijn er uitzonderingen en zijn er mensen die dit wel mogen denk aan musea oid maar die hebben ook de nodige papieren die niet of niet snel aan de "gewone" man wordt uitgereikt.
Dus een lee enfield,kar 98 en ander grendelgeweren mits volgens de nederlandse wetgeving onklaar en volgens mij voor een bepaalde periode zijn gemaakt zijn vrij te hebben.
Maar vraag altijd wel naar een certificaat van onklaar gemaakt want je hebt er mierenn@#$%ers tussen zitten die er zelfs moeilijk overdoen als je deze ook niet hebt.

Dit is wat ik er van weet,als iemand aanvullende of correctie heeft graag!!!

grtz Rinke.

Ps het zelfs in Nederland verboden om lege magazijnen van wapens te bezitten.
In Nederland zijn wapens niet verboden, je hebt alleen wel de juiste papieren nodig om ze te mogen bezitten. Prima regelgeving, veel wat in het buitenland echt verboden is mag je in Nederland wel hebben.
Niets aan toe te voegen :+

In Nederland is tenminste nog een keer wat mogelijk. En hoeven wapens niet altijd verkr*cht te worden.
Als je er maar moeite voor doet om de papieren geregeld te krijgen, wat mij ook niet meer dan normaal lijkt. Zo houd je het ook bij mensen die er serieus mee om zouden moeten kunnen gaan.
Men of Valor
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 04 okt 2009, 20:53

Re: Kar98

Bericht door Men of Valor »

Volgens mij staat dat ook in mijn post,dat je wapens mag bezitten mits je de juiste papieren hebt.En die geven ze niet aan iedereen.
En bedoel ook met het verkrijgen van wapens voor je collectie dat een Lee enfield etc door iedereen boven de achttien en volgens de wetgeving onklaar gemaakt is geen enkel probleem is.
Alleen is mij vertelt dat je geen automatische vuurwapens mag bezitten ook al zijn ze onklaar gemaakt voor collectie's.
Want ik mag wel gewoon een Lee enfield bezitten maar een Sten mk3 sub-machine gun(ook al is hij onklaar)mag naar mijn weten niet.
Zelfs een bodemvondst Mp40 is zonder de juiste papieren niet toegestaan.
En zoals ik al aangaf hebben musea natuurlijk hier wel een verlof voor net als voor handgranaten, mortiergranaten ed,die mag een verzamelaar ook niet hebben ook al zijn ze onklaar(in Belgie is het een ander verhaal).
Net zoals op een schietvereniging mag je niet met volautomatische wapens schieten alleen semi-automatisch.

groet Rinke.
Voorheen bekend als Rinke Feenstra op dit forum.
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Kar98

Bericht door Haplo »

Rinke Feenstra schreef: En zoals ik al aangaf hebben musea natuurlijk hier wel een verlof voor net als voor handgranaten, mortiergranaten ed,die mag een verzamelaar ook niet hebben ook al zijn ze onklaar(in Belgie is het een ander verhaal).
Ook hier weer, zolang men over de juiste papieren bezit is het allemaal mogelijk.
Het vraagt alleen een hoop tijd om dit voor elkaar te krijgen.
Ik ben het dan ook met Sander, Jim en Han eens dat het allemaal perfect is geregeld hier.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
beno
Lid
Berichten: 700
Lid geworden op: 18 apr 2009, 21:01

Re: Kar98

Bericht door beno »

Hier staan er ook nog veel te koop:
http://www.dandbmilitaria.com/rifles-27-c.asp
-=TB=-
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:17

Re: Kar98

Bericht door -=TB=- »

the_beno schreef:Hier staan er ook nog veel te koop:
http://www.dandbmilitaria.com/rifles-27-c.asp
Staat leuk spul op, alleen hier weer hetzelfde probleem, deze wapens zijn volgens de Engelse wetgeving onklaar gemaakt. Deze kunnen nog grendelen en droog vuren en dat is hier niet toegestaan.
Gotcha
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 sep 2009, 09:27

Re: Kar98

Bericht door Gotcha »

Als deko (Dus volgens de NL wet onklaar gemaakt), mag je alles hebben (Mits >18jr).
Alleen betekent dit dat:
- Grendelgeweren ed, alles moet zijn vastgelast, en de loop dichtgegoten. (Niets mag dus meer werken).
- Semi- en volautomatische geweren en pistolen, moeten overlangs zijn doorgezaagd en op een bord gemonteerd.

Werkende exemplaren: (op sportschuttersverlof):
- Mogen alleen semi automatisch zijn. Volautomatische functie moet duurzaam zijn geblokkeerd. (En moeten voor 2005 al op een NL. erkenning of verlof staan, maar dat zal met deze "oudjes" geen probleem zijn).
- Als het een geweer is dat pistoolmunitie schiet (bijv. MP40), dan moet je bovendien een NPSA licentie hebben, of lid zijn van APS, in verband met de discipline die je ermee kan schieten.
- Grendelgeweren zijn natuurlijk niet automatisch, en kunnen gewoon als Militair geweer, of veteranengeweer op je verlof staan.

Zelf schiet ik als sportschutter oa. met een Kar98k uit 1940.

Een sportschuttersverlof kan je aanvragen nadat je minimaal een jaar bij een schietsportvereniging hebt geschoten, en aan alle eisen voldoet waaronder een verklaring dat je van onbesproken gedrag bent (VOG).
Gotcha
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 sep 2009, 09:27

Re: Kar98

Bericht door Gotcha »

Rinke Feenstra schreef:Waar staat dan dat magazijnen legaal zijn?
:? :?
grtz Rinke
Magazijnen mag je idd. niet zomaar hebben.
Als je het bijbehorende wapen op vergunning (verlof WM4) hebt, dan mag je ze uiteraard wel gewoon hebben.
Er zijn mogelijkheden om alleen magazijnen te verzamelen en daarvoor een soort vergunning te krijgen, net zoals dat met munitie kan (WM10), en met wapens (WM18). De laatste is erg moeilijk om te krijgen. Je moet dan als eerste lid zijn van Eduard de Beaumont, en duidelijk actief zijn in de materie die je wilt verzamelen. Ik heb er geen ervaring mee, maar ik heb begrepen dat dit een lange weg te gaan is.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Kar98

Bericht door racefiets »

Dat is inderdaad een meer jaren project maar zeker te doen.
private parts
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 dec 2007, 19:31
Locatie: uitgeest
Contacteer:

Re: Kar98

Bericht door private parts »

een huls, magazijn, of clip is een onderdeel van een wapen en mag je niet zonder veguning bezitten.

ben zelf in het bezit van een garand die blank-firing is, iemand van de bijzondere wetten zei tegen mij,
dat alles wat met een wapen te maken heefd verboden is.

als je de juiste verguningen heb, mag je gewoon een mp40 of thompson bezitten, alleen voor de schietsport mag je niet,
vol auto schieten, behalve dan weer op militair terein, ook weer met de juiste vergunningen.

dus als een kind een huls vind, mag hij die niet meenemen naar huis ook als de huls onbruikbaar is geworden.
is een onderdeel van een wapen.


het klinkt allemaal heel stom, maar zo zijn de regels wel, heb er 3 dagen over gedaan om het wetboek er over na te lezen,
wat wel en niet mag.



vrgr rik
29th lets go!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Nieuwkomer
Lid
Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: 01 mar 2010, 16:10

Re: Kar98

Bericht door Nieuwkomer »

Een lege huls is gewoon vrij te bezitten dan heb je toch niet goed gelezen.
Clips (lees k98, of garand) zijn gedoogd, officieel niet vrij te bezitten maar als je ze hebt doen ze niet moeilijk.
Bajonetten zijn vrij te bezitten zodra je er 2 of meer bezit (als ik dit goed heb begrepen)
De rest, magazijnen, kogelpunten,volle (werkende) munitie, (hand)granaten, maar ook wapens met vrij grendel e.d. zijn niet vrij te bezitten ZONDER vergunning, als je deze wel hebt is het natuurlijk geen probleem.
Andere delen van een wapen, de grendel of de veer bijv. zijn ook niet vrij te bezitten.
Think out of the box!
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Kar98

Bericht door racefiets »

private parts schreef:een huls, of clip is een onderdeel van een wapen en mag je niet zonder veguning bezitten.

dus als een kind een huls vind, mag hij die niet meenemen naar huis ook als de huls onbruikbaar is geworden.
is een onderdeel van een wapen.

het klinkt allemaal heel stom, maar zo zijn de regels wel, heb er 3 dagen over gedaan om het wetboek er over na te lezen,
wat wel en niet mag.

vrgr rik
Rik, ik denk dat je nog een keertje moet gaan zitten om de boel opnieuw te lezen. Een huls en een clip is geen onderdeel van een wapen. Een afgeschoten huls mag je zonder meer bezitten als die voor verzamel doeleinden is. Een clip zoals een garandclip is gewoon vrij. Ook diverse niet essentiële onderdelen van wapens mag men vrij bezitten. Denk bv aan een kolf maar ook diverse veren en onderdelen van bv het vizier.
Nieuwkomer
Lid
Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: 01 mar 2010, 16:10

Re: Kar98

Bericht door Nieuwkomer »

@ racefiets, officieel vallen de clips onder een magazijn, maar een clip word (zoals ik reeds vermeld heb) gedoogd!
Think out of the box!
Gebruikersavatar
Bolt Action
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 07 feb 2010, 22:56

Re: Kar98

Bericht door Bolt Action »

Magazijnen zijn verboden omdat ze voor een modern wapen niet kunnen ontbreken om het te gebruiken.
Citaat "Circulaire wapens en munitie 2005"
Met ‘patroonmagazijn’ wordt gedoeld op een voorwerp bedoeld om meerdere patronen
te bundelen teneinde het vervoer en/of het laden te vergemakkelijken, maar dat geen
integraal onderdeel van het wapen is. Dit voorwerp beïnvloedt het functioneren van het
wapen omdat het na het laden in het bundelen van de patronen voor het wapen
voorziet en verschilt van de patroonhouder in het feit dat een patroonmagazijn is
voorzien van enig aanbreng- of toevoermechanisme.
Een patroonhouder is toegestaan omdat ze wel in het geweer gebruikt worden en het degelijk beinvloeden, maar omdat hetzelfde wapen ook zonder zou kunnen worden afgevuurd.
Citaat "Circulaire wapens en munitie 2005"
Met ‘patroonhouder’ wordt gedoeld op een voorwerp (bijvoorbeeld de Garand clip)
bedoeld om meerdere patronen te bundelen teneinde het vervoer en/of het laden te
vergemakkelijken en waarbij het invloed uitoefent op het functioneren van het wapen
doordat het in het wapen wordt gebracht en daar ook de functie van patroon "houder"
vervult. Een patroonhouder bevat slechts patronen en is in tegenstelling tot een
patroonmagazijn niet voorzien van enig aanbreng- of toevoermechanisme.
Het PDF bestand kan op deze pagina worden gedownload.

Niet alles m.b.t. verzamelen staat hierin vermeldt omdat dit voor de schietsport is, maar er staan dingen degelijk in uitgelegd dat ik het zelf ook gebruik. Heeft iemand misschien een betere, want ik heb moeite met het vinden van een uitleg waarin zo ongeveer de meeste aspecten van verzamelen worden uitgelegd.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Kar98

Bericht door racefiets »

Nieuwkomer schreef:@ racefiets, officieel vallen de clips onder een magazijn, maar een clip word (zoals ik reeds vermeld heb) gedoogd!
Dus niet. Wat Bold Action nog vergat:
Uit de circulaire:
Voor een goed begrip wordt opgemerkt dat géén onderdeel van een wapen zijn: patroonschakels, patroonbanden,
patroonhouders en laadstrips. Hieronder volgt een uitleg van deze begrippen.
Voor de uitleg van de begrippen zie de post hierboven.

@ Bold Action. Voor informatie over hetr verzamelen van munitie kan je informatie vinden op de site van de NVBMB. Voor info over het verzamelen van wapens kan je terecht bij Edouard de Beaumond.
Gebruikersavatar
Bolt Action
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 07 feb 2010, 22:56

Re: Kar98

Bericht door Bolt Action »

Dank je (t'is trouwebs bolt met een t :wink: )
Plaats reactie