Bombardement Mortsel herdacht

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
LordChaos
Lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 28 jan 2010, 19:40

Bombardement Mortsel herdacht

Bericht door LordChaos »

Op 5 april eerstkomend wordt in Mortsel het vreselijke bombardement van 5 april 1943 herdacht. Die dag werden 2 scholen en talloze burgerwoningen in de as gelegd door een bombardement met als gevolg 937 doden en duizenden gewonden. Geen enkele militair werd gedood. Ieder Morstels gezin heeft die dag minstens een familielid verloren.
De helden die dit bombardement uitvoerden : de Amerikanen.
In Morstel zijn de mensen nooit Amerikaans gezind geweest, zoals elders in het land. De massamoord van 5 april 1943 is de reden.
Oh ja, toen was het excuus voor het bombardement : het vernietigen van de Erla-Werke, enkele kilometers verder dan de kraterinslagen, waar beschadigde Messerschmitt's werden gerepareerd.
Kwatongen in Mortsel beweren dat de Amerikanen de burgerbevolking zou hebben willen straffen, omdat er natuurlijk mensen uit Mortsel in de Erla-Werke aktief waren, maar dat is natuurlijk totaal onmogelijk.

Bron: http://forum.politics.be/showthread.php?t=2579
"Quand les riches se font la guerre, ce sont les pauvres qui meurent." - Jean Paul Sartre
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: Bombardement Mortsel herdacht

Bericht door Charly1975 »

Door welke troepen is dat dorp bevrijd ? Waarschijnlijk niet door de Amerikanen dan zeker ?
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
LordChaos
Lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 28 jan 2010, 19:40

Re: Bombardement Mortsel herdacht

Bericht door LordChaos »

Mortsel ligt vlakbij Antwerpen dus misschien Canadezen? Ik ben niet helemaal zeker.
"Quand les riches se font la guerre, ce sont les pauvres qui meurent." - Jean Paul Sartre
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Bombardement Mortsel herdacht

Bericht door jurgen »

Voor zover ik weet zijn er geen Amerikanen in Vlaanderen geweest, alleen commenwealth troepen.
Ze hadden ze daar zowiezo niet graag zien komen,
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Bombardement Mortsel herdacht

Bericht door johan willaert »

jurgen schreef:Voor zover ik weet zijn er geen Amerikanen in Vlaanderen geweest, alleen commenwealth troepen.
Je weet het dus niet... Wat dacht je van Tienen, Hasselt, en andere delen van Limburg???

Antwerpen is voornamelijk door Britten van de 11th Armoured Division bevrijd....

Duizenden Amerikanen passeerden in Camp Top Hat in Antwerpen
Laatst gewijzigd door johan willaert op 06 apr 2010, 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
LordChaos
Lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 28 jan 2010, 19:40

Re: Bombardement Mortsel herdacht

Bericht door LordChaos »

Bij mijn grootmoeder zijn ook nog Amerikanen blijven logeren vlak voor ze naar de Ardennen moesten vertrekken in december 1944. En mijn oma woont zelfs niet eens in Limburg...
"Quand les riches se font la guerre, ce sont les pauvres qui meurent." - Jean Paul Sartre
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Bombardement Mortsel herdacht

Bericht door jurgen »

johan willaert schreef:
jurgen schreef:Voor zover ik weet zijn er geen Amerikanen in Vlaanderen geweest, alleen commenwealth troepen.
Je weet het dus niet... Wat dacht je van Tienen, Hasselt, en andere delen van Limburg???

Antwerpen is voornamelijk door Britten van de 11th Armoured Division bevrijd....

Duizenden Amerikanen passeerden in Camp Top Hat in Antwerpen
Ik wist het dus inderdaad niet dat ze in bepaalde delen wel zijn geweest, we leren weeral wat bij. :)
Plaats reactie