Wat is jou mening over deze stelling?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie

De Russen hebben de Duitsers verslagen, maar Geallieerden hebben ons bevrijd

Akkoord
11
55%
Niet akkoord
6
30%
Geen mening
3
15%
 
Totaal aantal stemmen: 20

Gebruikersavatar
Dreesen
Lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 08 jan 2010, 10:18
Locatie: Dilsen-Stokkem

Wat is jou mening over deze stelling?

Bericht door Dreesen »

Geef je mening!

:)
'Berlijn is een historisch mijnenveld'
Boekenwurm

Re: Wat is jou mening over deze stelling?

Bericht door Boekenwurm »

Ik vind dit nogal een vreemde stelling. De Russen behoorden toch ook tot de geallieerden! Ze hebben misschien Nederland dan wel niet 'bevrijd' maar ze hebben er inderdaad wel aan bijgedragen dat Duitsland de oorlog verloren heeft.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Wat is jou mening over deze stelling?

Bericht door Kugelblitz »

In principe wel natuurlijk, ligt eraan hoe je het bekijkt...
De Russen hebben de Duitsers de 'genadeklap' gegeven in Berlijn, maar wellicht was dit de andere geallieerden ook wel gelukt op lange termijn.

Daarnaast is het de vraag of je de Russen wel of niet bij de geallieerden rekent. Ze hebben ons land (Nederland) dan wel niet direct bevrijd, maar toch een belangrijk aandeel gehad in de algehele overwinning op Duitsland...

Heb dus op 'geen mening' gestemd, aangezien de vraagstelling nogal vaag is.

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Akko
Lid
Berichten: 1048
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:14
Locatie: den Belgique

Re: Wat is jou mening over deze stelling?

Bericht door Akko »

Ja het is zoals Kugelblitz zegt, het is nogal vaag.
Maar de Russen hebben de duitsers wel inderdaad de genadeklap gegeven.

De Russen zitten ook in de geallieerden, dus ja.
Wat versta jij onder de geallieerden? Russen inclusief of niet.

Als de een er niet was geweest was het andere misschien ook niet gebeurd;
Delete mijn account, ik ben het forum zijn kinderachtigheid beu zoals velen al hebben ondervonden.
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Wat is jou mening over deze stelling?

Bericht door jurgen »

De één kon niet zonder de ander.
Laat ons wel wezen, als de Duitsers de Russen hadden verslagen ergens in 1942 hadden de Amerikanen en Britten nooit Europa binnengevallen zoals ze dat nu gedaan hebben.

De Amerikaans lend-lease overeenkomst met de Russen voorzag hen dan ook weer van belangrijk oorlogsmateriaal, maar of de Russen daar fataal over zouden gestruikeld hebben moest dit niet het geval geweest zijn, durf ik niet te zeggen.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Wat is jou mening over deze stelling?

Bericht door Jan Klaassen »

En de Russen hebben Berlijn ingenomen, veelal omdat ze dat van de Westerse Geallieerden werd gegund. (volgens mij ergens gehoord op NatGeogr. dat Eisenhower heeft bevolen Berlijn aan de Russen te laten).
Dus, zoals gezegd, hadden de Westerse geallieerden het ook wel kunnen doen; maar niet alleen natuurlijk!
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Re: Wat is jou mening over deze stelling?

Bericht door okke »

De geallieerden hebben de Duitsers verslagen en ons bevrijd. De Sovjets hebben van de geallieerden de meeste strijd geleverd met de Duitsers op wereldniveau. In Nederland waren dat de Amerikanen en Britten. De Canadezen hebben de grootste delen van Nederland bevrijd.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Nieuwkomer
Lid
Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: 01 mar 2010, 16:10

Re: Wat is jou mening over deze stelling?

Bericht door Nieuwkomer »

Rare vraag: Russen zijn geallieerden, zo klinkt de vraag als: wie zijn er beter de Russen of de Amerikanen soort na-oorlogse propaganda?
Zoals gezegd, de Russen zorgde voor een genade klap en hebben het meeste bevrijd (overigens valt er over 'bevrijd' nog te twisten :lol: ) maar in het westen hebben de Amerikanen, Britten, Canadezen, Australiërs en de rest die ik vergeten ben alles bevrijd dus je kan niet echt een bepaalde bevrijder noemen denk ik, we moeten allang blij zijn dat we bevrijd zijn :)
Think out of the box!
Gebruikersavatar
Dreesen
Lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 08 jan 2010, 10:18
Locatie: Dilsen-Stokkem

Re: Wat is jou mening over deze stelling?

Bericht door Dreesen »

Ik weet niet of je de Russen echt wel 100% geallieerden kunt noemen...
De Amerikanen moesten hun niet echt hebben, de Britten helemaal niet (onderhandelingen met Duitsland om de oorlog verder te zetten tegen de Russen samen, als Hitler van de macht gezet werd...)
Verder hebben de Westerse Geallieerden Europa bevrijd, de Russen (die ook hierbij zouden horen, hebben Oost-Europa BEZET --> koude oorlog)
Ik zie de Russen eerder als een grootmacht die de Duitsers willen verslaan net zoals de andere geallieerden maar deze wilden de gebieden niet bevrijden maar ook in hun macht nemen, wat voor nog eens 45 jaar problemen heeft gezorgd.
Hitler schonk ook weinig aandacht aan het Westfront, zo nam hij de 5de Panzedivisie van Dietrich weg in het westen en verplaatste deze naar het Oostfront (wat een van de redenen is geweest voor de nederlaag in de Ardennen) want volgens Hitler was de echte vijand de Russen volgens hem zouden de Westerse Geallieerden wel een vrede akkoord met hem sluiten...
Om af te sluiten miss nog enkele cijfers: 800.000+- Duitsers aan het Westfront gesneuveld en 3.4 miljoen aan het Oostfront.
'Berlijn is een historisch mijnenveld'
Gebruikersavatar
Dreesen
Lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 08 jan 2010, 10:18
Locatie: Dilsen-Stokkem

Re: Wat is jou mening over deze stelling?

Bericht door Dreesen »

De Russen hebben geen enkel land bevrijd ze hebben heel Centraal en Oost Europa bezet!
'Berlijn is een historisch mijnenveld'
Nieuwkomer
Lid
Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: 01 mar 2010, 16:10

Re: Wat is jou mening over deze stelling?

Bericht door Nieuwkomer »

Ik zet 'bevrijd' niet voor niets tussenhaakjes....+ het feit dat daar over te twijfelen valt.
De Russen vallen onder geallieerden net zozeer als de Fransen, Belgen en Nederlanders die hebben meegevochten om eigen land/ andere europese landen te bevrijden.
Persoonlijk vind ik dat je de Russen op dit moment van de tijd balk nog moet zien als bondgenoten en dat ze pas na 1945 als echt grote 'bedreiging' werden gezien en ze van die rare praktijken uit gingen halen.
Think out of the box!
Gebruikersavatar
Dreesen
Lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 08 jan 2010, 10:18
Locatie: Dilsen-Stokkem

Re: Wat is jou mening over deze stelling?

Bericht door Dreesen »

De Britten wouden de oorlog verder zetten tegen de Russen, samen met de Duitsers als Hitler afgezet werd. Dit toont toch aan dat de Britten de Russen niet echt zagen als een vriend (de politiek van Engenland dan he ...)
'Berlijn is een historisch mijnenveld'
Nieuwkomer
Lid
Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: 01 mar 2010, 16:10

Re: Wat is jou mening over deze stelling?

Bericht door Nieuwkomer »

Tja dan noem je wat ook Britten...kom op zeg wat die allemaal niet hebben uitgehaald de afgelopen pakweg 250 jaar dan moeten ze toch nog iets goeds doen voor de wereld om hun fouten te verbergen :lol:
Maar je hebt gelijk er was zeker een mogelijkheid geweest dat Duitsland samen met de westerse geallieerden (beter woord) een oorlog tegen Rusland was begonnen maar dan zonder Hitler of kop stukken, misschien had die '44 coupe goed daarbij kunnen helpen maarja dat is maar raden want nobody knows ;)
Think out of the box!
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Wat is jou mening over deze stelling?

Bericht door jurgen »

Dat was Stalin zijn grootste schrik, dat de wehrmacht, uitgerust en aangevuld met Amerikaanse troepen en materieel tegen de Russen ten strijde zouden trekken.

Tijdens de conferentie van Casablanca hadden Roosevelt en Churchill gezegd dat er geen einde zou komen aan de oorlog tenzij Duitsland zich onvoorwaardelijk zou overgeven.
Die uitspraak houdt niet meteen een achterpoortje in waarin ze de Duitsers extra gaan bewapenen en er hun bondgenoten van maakten. Patton weigerde zelfs naar Praag op te trekken omdat hij zich niet wilde bemoeien met politiek, hoewel ze er, als hij toegezegd had, makkelijk voor de Russen hadden kunnen zijn en dat had Tsjechië heel wat problemen kunnen besparen.

De kans dat ze dus met de Duitsers zouden gaan samenwerken acht ik vrijwel onbestaande.
Gebruikersavatar
Dreesen
Lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 08 jan 2010, 10:18
Locatie: Dilsen-Stokkem

Re: Wat is jou mening over deze stelling?

Bericht door Dreesen »

Er zijn meerdere keren besprekingen geweest met Duitsland voor een verdere oorlog tegen de Russen, dat zijn nu eenmaal feiten die bewezen kunnen worden en waar ook veel getuigen van zijn/waren.

Politiek is alles mogelijk en alles gebeurd achter gesloten deuren niet voor de camera of voor publiek...
'Berlijn is een historisch mijnenveld'
Plaats reactie