Illegale foto's

Forumonderdeel m.b.t. afbeeldingen uit de Tweede Wereldoorlog
Plaats reactie
Gebruikersavatar
magicdutchmen
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 08 aug 2007, 19:09
Contacteer:

Illegale foto's

Bericht door magicdutchmen »

Nu heb ik pas van mijn grootouders een kleine foto in het bezit gekregen die vrij bekend is.
Hier staat de brandende pier van Scheveningen op die in 1943 vermoedelijk door de Duitsers in brand is gezet.
Het verhaal gaat dat foto's in dit formaat als een vorm van verzet werden verspreid. Wellicht geen super bijzondere foto maar toch speciaal aangezien die lang in de portemonee van mijn overgrootvader en grootvader heeft gezeten. Enfin. wat is er van het verhaal waar dat illegale foto's tijdens de bezetting werden gedrukt en verspreid.

Afbeelding
http://warhelmets.nl/
Op zoek naar Nederlandse helmen pre 40.
Gebruikersavatar
magicdutchmen
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 08 aug 2007, 19:09
Contacteer:

Re: Illegale foto's

Bericht door magicdutchmen »

Is hier bij niemand iets van bekend??
http://warhelmets.nl/
Op zoek naar Nederlandse helmen pre 40.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Illegale foto's

Bericht door Kugelblitz »

Het verhaal van de afgebrande Pier te Scheveningen kan ik bevestigen... Dat deze foto's illegaal werden verspreid door het Verzet is mij onbekend...
Wel werden destijds veelal foto's van belangrijke of indrukwekkende gebeurtenissen in grotere getalen afgedrukt (al dan niet voorzien van een toelichting) en verkocht/uitgedeeld bij bijvoorbeeld sigarenboeren. Deze foto's waren dan meestal wel door een professionele fotograaf gemaakt.

Zo heb ik zelf ook een foto van mei 1940, waarop een drietal Ju-52's te zien is boven Den Haag, welke parachutisten afwerpen. Ook van deze originele fotoafdruk zijn er meerdere exemplaren bekend. Het gaat hier echter niet om een commerciële fotoserie, maar om een groter aantal afdrukken van dezelfde foto, in mijn geval ook voorzien van een opdruk en op de achterzijde met de hand beschreven.

Wellicht dat jouw foto een soortgelijke geschiedenis heeft. Het is dus zeker origineel, zij het niet uniek, maar zeker een echte foto en geen goedkope fotoserie.

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
magicdutchmen
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 08 aug 2007, 19:09
Contacteer:

Re: Illegale foto's

Bericht door magicdutchmen »

Bedankt voor je reactie.
Wel werden destijds veelal foto's van belangrijke of indrukwekkende gebeurtenissen in grotere getalen afgedrukt (al dan niet voorzien van een toelichting) en verkocht/uitgedeeld bij bijvoorbeeld sigarenboeren. Deze foto's waren dan meestal wel door een professionele fotograaf gemaakt.
Gebeurde dat vlak na de oorlog of nog tijdens de bezetting?
Zo heb ik zelf ook een foto van mei 1940, waarop een drietal Ju-52's te zien is boven Den Haag, welke parachutisten afwerpen. Ook van deze originele fotoafdruk zijn er meerdere exemplaren bekend. Het gaat hier echter niet om een commerciële fotoserie, maar om een groter aantal afdrukken van dezelfde foto, in mijn geval ook voorzien van een opdruk en op de achterzijde met de hand beschreven.
Het is een hele kleine foto dat inderdaad geen nadruk is o.i.d.
http://warhelmets.nl/
Op zoek naar Nederlandse helmen pre 40.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Illegale foto's

Bericht door Kugelblitz »

magicdutchmen schreef:Bedankt voor je reactie.
Wel werden destijds veelal foto's van belangrijke of indrukwekkende gebeurtenissen in grotere getalen afgedrukt (al dan niet voorzien van een toelichting) en verkocht/uitgedeeld bij bijvoorbeeld sigarenboeren. Deze foto's waren dan meestal wel door een professionele fotograaf gemaakt.
Gebeurde dat vlak na de oorlog of nog tijdens de bezetting?
Zo heb ik zelf ook een foto van mei 1940, waarop een drietal Ju-52's te zien is boven Den Haag, welke parachutisten afwerpen. Ook van deze originele fotoafdruk zijn er meerdere exemplaren bekend. Het gaat hier echter niet om een commerciële fotoserie, maar om een groter aantal afdrukken van dezelfde foto, in mijn geval ook voorzien van een opdruk en op de achterzijde met de hand beschreven.
Het is een hele kleine foto dat inderdaad geen nadruk is o.i.d.
Tijdens de oorlog ook, heb ik me laten vertellen, dus inderdaad tijdens de bezetting... Schijnbaar was dit geen probleem en uiteraard ook lastig te controleren/verbieden op deze kleine schaal.

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Plaats reactie