Crusher cap.

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Nieuwkomer
Lid
Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: 01 mar 2010, 16:10

Crusher cap.

Bericht door Nieuwkomer »

Hier zetten we de discussie voort voordat we verder off-topic gaan, het gaat om dit:

http://wo2forum.nl/viewtopic.php?f=35&t=15502&start=330

mvg,
Think out of the box!
Nieuwkomer
Lid
Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: 01 mar 2010, 16:10

Re: Crusher cap.

Bericht door Nieuwkomer »

Hier zie je een leuke Nebelwerfer Crusher: http://www.wehrmacht-awards.com/forums/ ... ost3959533
Think out of the box!
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Crusher cap.

Bericht door Kugelblitz »

Dat het om een 'crusher' of Alter Art Schirmmütze gaat lijkt me duidelijk...
Inderdaad te zien aan de BeVo stoffen insignia, de lederen klep (welke hier wel erg glimt door de lak, wat ik eigenlijk niet eerder heb gezien) en het ontbreken van de metalen spiraal, welke de typische 'Tellerform' geeft...

Dit is dus een echte crusher, wat door velen destijds werd nagebootst door eenvoudig de spiraal uit de Schirmmütze te verwijderen en deze dan in te drukken (crushen)... Vind persoonlijk de 'crusher look' altijd zeer mooi! :)

Foto's hiervan zie je minder vaak en ik denk dat deze postkaart dan ook makkelijk een €15,- + zal opleveren! Bij welk onderdeel de man zat is lastig te zeggen, enkel dat de bies erg licht van kleur is, wat de mogelijkheden beperkt...

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Nieuwkomer
Lid
Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: 01 mar 2010, 16:10

Re: Crusher cap.

Bericht door Nieuwkomer »

Ik zat er toch naast net als Kugelblitz,
Na overleg met een andere verzamelaar zijn we (hij) erachter gekomen dat dit GEEN crusher is maar een schirmmutze met crusher eigenschappen, het meest kenmerkende voor een älter art (bedankt) is namelijk de leren klep, zodat de pet tussen de riem gestoken kon worden (vandaar het crushen) bij deze kan dat niet vanwege de stijve klep en is het geen echte älter art, maar een Schirmmutze älter art styl (snappen we het nog?)
Het is dus geen lak wat Kugelblitz aangeeft maar gewoon een stijve klep, al blijf ik er beetje sceptisch over :lol:

Als de foto postkaart formaat is is de prijs inderdaad 15 euro verkeerd ingeschat, is het een gewone foto zou hij denk ik maximaal 7,50 opleveren.

groetjes
Think out of the box!
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Crusher cap.

Bericht door Kugelblitz »

Aah, de klep kwam me al vreemd voor...
Heb namelijk nooit een echte crusher gezien met een lak klep, maar altijd mat zwart... Wat ik echter gek vind zijn de stoffen emblemen!
Wie weet inderdaad een crusher style Schirmmütze met stoffen emblemen, of een echte crusher, maar dan met lakklep, wie zal het zeggen...

Mooie foto in ieder geval met een vrij zeldzame Schirmmütze! Zeker €15,- waard in mijn ogen mits postkaartformaat!

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Crusher cap.

Bericht door Jan Klaassen »

Is ansichtkaartformaat...is volgens mij veel hetzelfde. Zal de precieze maat nog wel doorgeven, maar is zeker geen standaard klein formaatje.
Ben blij te horen dat het nog wel wat waard is ;)

En Nieuwkomer; bedankt voor het openen van een apart topic; (Kugelblitz ook bedankt!) ben weer een heel stuk wijzer x)
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Crusher cap.

Bericht door michiel01 »

Nieuwkomer zit helemaal op het goede spoor. Het is overigens geen ongewone schirmmütze, zoals nu bij verzamelaars waren deze alter art mutze erg populair. Het kwam veelvuldig voor, dat kan ik alleen al baseren op het aantal foto's dat ik hiervan heb gezien, dat UFFZ en OFZ een schirmmutze aan lieten passen op deze wijze. Ik heb gegevens ingezien van een bekende Bredase maker van hoofddeksels, zeker een bekende naam onder de verzamelaars van Nederlandse militaria, hier zijn veel van dergelijke aanpassingen gedaan.

Maa ja, het ziet er ook gewoon beter uit, de Duitsers hadden toen al smaak voor wat er goed uitziet. Dat bewijzen de alter art (hadden ze nooit moeten vervangen) en deze gemodificeerde schirmmutze.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Crusher cap.

Bericht door Kugelblitz »

Vanaf wanneer zijn deze Alter Art Mützen eigenlijk vervangen door de bekende Schirmmützen?

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Crusher cap.

Bericht door michiel01 »

Volgens mij is dat een geleidelijk proces geweest, de Alter art is een nazaat van de van de Kratzchen uit wo1 deze modificeerde naar een kratzchen met schirm en zo ontstond de M10 schirmmutze. De M10 schirmmutze was een stoffen muts (het kratzchen) met een lederenklep eraan. Tijdens de Reichswehrperiode ontstonden hieruit de eerste schrimmütze zoals ze ook in wo-2 gedragen werden. In de jaren '20 werd de kokarde vervangen door een eikenbladkrans en kokarde van de Reichswehr en werden de regels vastgelegd over de band (off en Uffz anw zilver/zwart, UFFz leder) en waffenfarbe. De alter art zijn in 1938 officieel vervangen door de M38 schirmmütze. De alter art had een uitfasering tot 1942, echter bleven ze na 1942 nog gewild en werden ze nog altijd gedragen.
Nieuwkomer
Lid
Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: 01 mar 2010, 16:10

Re: Crusher cap.

Bericht door Nieuwkomer »

Dus als ik het goed begrijp is een gewone schirmmutze een M38 Schirmmutze?
Bedankt voor de info Michiel!
Think out of the box!
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Crusher cap.

Bericht door Kugelblitz »

Dank! _/-\o_
Dat ze geleidelijk werden vervangen (en doorontwikkelt vanuit de Reichswehr) wist ik, maar niet vanaf welk jaar...

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Crusher cap.

Bericht door michiel01 »

Ja een M1938 is wat wij een schirmmütze noemen. Niet fout overigens, het is en blijft een "muts met klep" er zit gewoon wat verschil qua modellen, dus eerder onvolledig om het alleen schirmmütze te noemen. Om ook een binnengekomen kijkersvraag te beantwoorden: of de Alter Art een aanduiding had als M..., dat weet ik niet, zal ik eens opzoeken.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Crusher cap.

Bericht door Jan Klaassen »

Dus; als ik het goed begrijp natuurlijk, is dit een schirmmütze, aangepast om een Alter Art-look te hebben?

De afmetingen zijn trouwens 8.5(breedte)x14.5(hoogte).
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Nieuwkomer
Lid
Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: 01 mar 2010, 16:10

Re: Crusher cap.

Bericht door Nieuwkomer »

Ja klopt helemaal Jan, een post kaart formaat dus, naar mijn mening 10 tot 15 euro waard :)
Think out of the box!
Opgeheven account 4914

Re: Crusher cap.

Bericht door Opgeheven account 4914 »

Nieuwkomer schreef:Ja klopt helemaal Jan, een post kaart formaat dus, naar mijn mening 10 tot 15 euro waard :)
Waarom zei je eerst 7,50 euro?
Plaats reactie