Wapens in België die vrij zijn voor wapenrek .

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
speurneus
Lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 10 mei 2006, 14:49
Locatie: limburg belgie

Wapens in België die vrij zijn voor wapenrek .

Bericht door speurneus »

Hallo beste verzamelaars .

Ik open een nieuwe toppik met als thema " wapens die vrij zijn voor wapenrek in België "

Ten 1e ben ik de Belgische overheid erg dankbaar dat ze diverse wapens hebben vrijgegeven die je vrij mag bezitten voor wapenrek .
Ze zijn sinds 02-08-2007 toen deze lijst uitkwam in het Belgische staatsblad constant bezig geweest met aanpassingen en vernieuwingen .
We mogen dus meer vrije wapens verwachten binnenkort .
het is mij opgevallen dat er verschillende fouten zijn gemaakt in deze lijst van vrije wapens .
In deze toppik wil ik verzamelaars vragen of ze opmerkingen en fouten in de nieuwe lijst kunnen melden om zo op deze mannier de fouten en opmerkingen kunnen bundelen voor de proefbank in Luik .

Ik heb zelf al diverse fouten gevonden in de lijst van vrije wapens die behandeld en verbeterd worden in de nieuwe lijst , dit komt allemaal ten goede voor de wapenverzamelaars in België .

de fouten die ik zelf heb gevonden zijn :

De Nederlandse Hembrug No3 M95 geweer , staat niet vermeld !
Peru Mauser 98 model 1909 kaliber 7x57 , behoort kaliber 7,65x53 te zijn

en er zijn er nog veel meer ! :wink:

HIERBIJ ROEP IK DUS ALLE BELGISCHE (WAPEN/MILITARIA) VERZAMELAARS OP OM TE KIJKEN OF ER FOUTEN STAAN IN DE LIJST VOOR WAPENS VRIJ VOOR WAPENREK .


Zie hier een link naar de lijst van vrije wapens in België .
http://www.unact.org/nlmain/pdf/coordK20031991_DECO.pdf
zoek en ge zult vinden en door het juist te doen vreest gij niemand.
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Wapens in België die vrij zijn voor wapenrek .

Bericht door jurgen »

Kunnen die "fouten" ook iets in de trant zijn van een model wapen dat gewoon niet vermeld staat?
Bv. (ik zeg nu maar iets) er worden verschillende versies van een mosin nagant vermeldt maar eentje die een ander kaliber heeft gekregen staat er niet bij.

Ik heb al meermaals gehoord dat men zo ook genaaid wordt omdat men een wapen, dat voor de rest bijna niet verschilt van andere modellen, dan toch niet mag hebben.
Gebruikersavatar
speurneus
Lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 10 mei 2006, 14:49
Locatie: limburg belgie

Re: Wapens in België die vrij zijn voor wapenrek .

Bericht door speurneus »

jurgen schreef:Kunnen die "fouten" ook iets in de trant zijn van een model wapen dat gewoon niet vermeld staat?
Bv. (ik zeg nu maar iets) er worden verschillende versies van een mosin nagant vermeldt maar eentje die een ander kaliber heeft gekregen staat er niet bij.

Ik heb al meermaals gehoord dat men zo ook genaaid wordt omdat men een wapen, dat voor de rest bijna niet verschilt van andere modellen, dan toch niet mag hebben.


Hallo Jurgen .
Dit heb ik kunnen vinden op de site van http://www.wapenunie.be/node/275


Wij stellen soms vast dat wapens te koop worden aangeboden als "HFD-wapens", terwijl deze vergunningsplichtig zijn. Zo bijvoorbeeld wordt de Mosin-Nagant model 1891-30 als vrij verkrijgbaar beschouwd. Echter, dit wapen komt niet voor op de lijst. Verkeerdelijk was het wapen wel vermeld in de lijst die op 2 augustus 2007 in het Staatsblad verscheen. De fout werd rechtgezet door een erratum dat op 4 april 2008 verscheen.

De gouden regel is dus om alvorens een HFD-wapen aan te kopen steeds zorgvuldig na te kijken of het wapen op de lijst voorkomt. Alle kenmerken (kaliber, land van oorsprong, benaming, type en model) moeten overeenstemmen.
Als het wapen niet op de lijst staat, dan is het vergunningsplichtig. Sommige handelaars zijn niet altijd even goed op de hoogte van de juiste lijst.

Wie een wapen verwerft of in bezit houdt en er verkeerdelijk van uitgaat dat het een hfd-wapen is (b.v. een Mosin-Nagant 1891/30 zonder vergunning), riskeert een zware geldboete en/of gevangenisstraffen alsook verbeurdverklaring van de wapens. Ook wie een wapen overdraagt dat vergunningsplichtig is aan iemand die geen vergunning heeft voor het wapen begaat een inbreuk op de wapenwet. Elke veroordeling wegens overtreding van de wapenwet sluit trouwens ook toekomstig wapenbezit uit.

Voorzichtigheid is dus geboden !

Update 3 december 2008:
Ondertussen vernemen we dat zelfs de proefbank voor Vuurwapens ten onrechte attesten aflevert waarin wordt bevestigd dat de Mosin 1891/30 een wapen voor wapenrekken is. Dergelijke attesten zijn waardeloos. De wettelijke opdracht van de proefbank is ertoe beperkt wapens te proeven. In tegenstelling tot wat het geval was onder de wet van 3 januari 1933, is de proefbank niet langer bevoegd om vragen over de indeling van wapens te beantwoorden. Enkel de minister van Justitie, die belast is met de uitvoering van de wet, kan zulks nog doen, bijvoorbeeld via de federale wapendienst. Een attest van de proefbank dat manifest ingaat tegen de uitdrukkelijke bepalingen van het KB van 21 september 1991 is dus waardeloos. Het voorbeeld van de Mosin 1891/30 is des te frappanter, daar de regelgever een erratum publiceerde op 4 april 2008 waarin het wapen uitdrukkelijk wordt verwijderd... Duidelijker kan het dus niet, en het is dan ook onbegrijpelijk dat de proefbank dergelijke attesten aflevert.
zoek en ge zult vinden en door het juist te doen vreest gij niemand.
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Wapens in België die vrij zijn voor wapenrek .

Bericht door jurgen »

Dat er iets niet helemaal juist is in de communicatie staat alleszins buiten kijf.

Na uw uitleg schiet me wel een vraag te binnen.
De proefbank dient toch om wapens onklaar te maken, en daar kan een attest bij te pas komen. Maar uit uw uitleg leid ik af dat ze ook gewoon attesten uitschrijven om te bevestigen/ontkennen of een wapen vrij is? Lees ik dit goed of vergis ik me?
In ieder geval, als iemand met een mosin nagant m91/30 naar de proefbank gaat om een wapen onklaar maken, dan is dat wapen achteraf toch in orde. Immers mag men elk wapen hebben als het onklaar is gemaakt door de proefbank van Luik. In dat geval mogen ze wel een soort attest afleveren waarin staat dat die is onklaargemaakt, het gaat dus niet om zulk papier?

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben.
Gebruikersavatar
speurneus
Lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 10 mei 2006, 14:49
Locatie: limburg belgie

Re: Wapens in België die vrij zijn voor wapenrek .

Bericht door speurneus »

jurgen schreef:Dat er iets niet helemaal juist is in de communicatie staat alleszins buiten kijf.

Na uw uitleg schiet me wel een vraag te binnen.
De proefbank dient toch om wapens onklaar te maken, en daar kan een attest bij te pas komen. Maar uit uw uitleg leid ik af dat ze ook gewoon attesten uitschrijven om te bevestigen/ontkennen of een wapen vrij is? Lees ik dit goed of vergis ik me?
In ieder geval, als iemand met een mosin nagant m91/30 naar de proefbank gaat om een wapen onklaar maken, dan is dat wapen achteraf toch in orde. Immers mag men elk wapen hebben als het onklaar is gemaakt door de proefbank van Luik. In dat geval mogen ze wel een soort attest afleveren waarin staat dat die is onklaargemaakt, het gaat dus niet om zulk papier?

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben.
Hallo Jurgen .
De proefbank dient niet enkel om wapens onklaar te maken maar ook om wapens te controleren en te beproeven .
Als je een wapen wilt invoeren of uitvoeren dient dit onder controle van de proefbank te gaan , dienst Vlaamse gemeenschap "wapen vergunning "schrijft een vergunning uit die vervolgens naar Luik gaat om te kijken of het kaliber overeen komt met het wapen wat in/uit gevoerd word , , heb je de papieren hier van binnen dan kan het verstuurd worden naar de koper/verkoper , vervolgens moet het wapen ook aan de Doaune getoond worden om te zien of de wapen nummers kloppen met de vergunning .
Een hele toer dus !
Diens wapen controle ( proefbank ) in Luik heeft dus veel taken .
Het onderwerp ging eigelijk enkel over wapens die nog werken , wapens die vrij verkrijgbaar zijn volgens het staatsblad van 02-08-2007 ( vrij verkrijgbare wapens voor wapenrek )
Hier zijn enkele fouten in gemaakt , deze fouten moeten worden verbeterd en de lijst moet worden aangepast zodat de verzamelaars zonder problemen hun wapens kunnen verzamelen .
Hopelijk heb je een juist antwoord op jou vraag .
zoek en ge zult vinden en door het juist te doen vreest gij niemand.
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Wapens in België die vrij zijn voor wapenrek .

Bericht door jurgen »

Dat is inderdaad een antwoord op mijn vraag, bedankt voor de verduidelijking.
Gebruikersavatar
speurneus
Lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 10 mei 2006, 14:49
Locatie: limburg belgie

Re: Wapens in België die vrij zijn voor wapenrek .

Bericht door speurneus »

jurgen schreef:Dat is inderdaad een antwoord op mijn vraag, bedankt voor de verduidelijking.
Graag gedaan Jurgen . :)
zoek en ge zult vinden en door het juist te doen vreest gij niemand.
Plaats reactie