Wat is jou mening over deze stelling?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.

De Russen hebben de Duitsers verslagen, maar Geallieerden hebben ons bevrijd

Akkoord
11
55%
Niet akkoord
6
30%
Geen mening
3
15%
 
Totaal aantal stemmen: 20

jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Wat is jou mening over deze stelling?

Bericht door jurgen »

Dreesen schreef:Er zijn meerdere keren besprekingen geweest met Duitsland voor een verdere oorlog tegen de Russen, dat zijn nu eenmaal feiten die bewezen kunnen worden en waar ook veel getuigen van zijn/waren.

Politiek is alles mogelijk en alles gebeurd achter gesloten deuren niet voor de camera of voor publiek...
Waar en wanneer hebben die besprekingen dan plaatsgevonden? Daar wil ik wel meer over weten.
Gebruikersavatar
Dreesen
Lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 08 jan 2010, 10:18
Locatie: Dilsen-Stokkem

Re: Wat is jou mening over deze stelling?

Bericht door Dreesen »

De bekendste is Himmler op het einde, vanuit Lubbeck.
Onderling is er nog vaker over gebabbeld geweest, ik weet hier niet zoveel van maar weet wel heel zeker dat beide partijen hierover nadachten. Dit word door Otto Günche en Linge de adjudanten van Hitler meerdere malen afzonderlijk bevestigd. Maar omdat de voorwaarde van Engeland "Zonder Hitler" was sprongen deze besprekingen ieders keer af. Het werd steeds maar uitgesteld waardoor er niets van kwam. Daarom nam Himmler zelf het touw in handen..
'Berlijn is een historisch mijnenveld'
Nieuwkomer
Lid
Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: 01 mar 2010, 16:10

Re: Wat is jou mening over deze stelling?

Bericht door Nieuwkomer »

Goebbels schreef in de laatste Signaal hierover(is terug te vinden op het forum maar waar weet ik zo snel niet).
HIj schrijft over een oostblok en een koude oorlog, hij heeft dus ergens geweten dat er ontwikkelingen waren voor een oorlog tegen Rusland.
Think out of the box!
Gebruikersavatar
Dreesen
Lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 08 jan 2010, 10:18
Locatie: Dilsen-Stokkem

Re: Wat is jou mening over deze stelling?

Bericht door Dreesen »

Zeker hebben die geweten dat na hun zelfmoord nog problemen zouden ontstaan met Rusland ^^
'Berlijn is een historisch mijnenveld'
Boekenwurm

Re: Wat is jou mening over deze stelling?

Bericht door Boekenwurm »

Dreesen schreef:Zeker hebben die geweten dat na hun zelfmoord nog problemen zouden ontstaan met Rusland ^^
Daar gokten ze wel op maar het heeft ze niet geholpen. Nogmaals de stelling is vreemd geformuleerd. Natuurlijk behoorden de Russen gedurende WOII tot de geallieerden. De Britten en Amerikanen zagen wel in dat men elkaar nodig had om Hitler Duitsland te verslaan. Vandaar dat de Russen ook gesteund werden met lend-lease goederen.
Drie kwart van de Duitse strijdkrachten bevond zich aan het oostfront. En aan het oostfront is ook de genadeklap aan Hitler Duitsland toegebracht. Ik denk dat het toch wel een harde noot geweest zou zijn om te kraken voor de Anglo-Amerikanen zonder de Russen.
Men was dus min of meer aan elkaar veroordeeld. Na 1945 ging het dan ook snel bergafwaarts met de geallieerde samenwerking. Deze breuk is dan ook grotendeels toe te schrijven aan Stalin zelf. Deze bekeek de verbroedering van Amerikaanse en Russische soldaten in Duitsland dan ook met argusogen. Stalin zag immers overal een complot tegen hem in. Teveel westerse invloed was niet goed voor de Sovjet indealogie vond hij. Of de Britten gedurende de oorlog de Russen nu zo wantrouwden weet ik niet. Er hebben tenslotte ook Britse vliegersquadrons in Rusland gevlogen (Moermansk). Het zijn ook de Britten geweest die de Russen de straalmotor hebben geleverd. Hiervan zouden de Amerikanen gedurende de Koreaoorlog nog een hoop hinder van ondervinden (MIG 15).
Gebruikersavatar
Dreesen
Lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 08 jan 2010, 10:18
Locatie: Dilsen-Stokkem

Re: Wat is jou mening over deze stelling?

Bericht door Dreesen »

Ik vind het wel grappig enkele dagen geleden, toen de president van Polen omkwam en dat Rusland zo hielp met steun aan Polen..
En dan roept een politieker van Polen: "Bedankt Russische vrienden" terwijl ze op weg waren naar een plaats waar 20.000 Polen vermoord waren.
Wat draait de geschiedenis toch snel om! :)
'Berlijn is een historisch mijnenveld'
Gast

Re: Wat is jou mening over deze stelling?

Bericht door Gast »

Nieuwkomer schreef:Goebbels schreef in de laatste Signaal hierover(is terug te vinden op het forum maar waar weet ik zo snel niet).
HIj schrijft over een oostblok en een koude oorlog, hij heeft dus ergens geweten dat er ontwikkelingen waren voor een oorlog tegen Rusland.
Je zegt dat Goebbels schreef over een Koude Oorlog? Als dat zo is snap ik niet waarom je zegt dat hij wist dat er "ontwikkelingen waren voor een oorlog tegen Rusland" want dat is heel iets anders. Overigens wil ik graag een bron zien van deze veronderstelde uitspraken van Goebbels.

Wat Günsche en Linge zeggen over Himmler is leuk maar verder van geen waarde. Een vriend van mij, de gerenomeerde onderzoeker en auteur Danny S. Parker, heeft mij delen van zijn manuscript over Peiper laten lezen (aangezien ik hem help met een deel van dit onderzoek waar hij al 25 jaar aan werkt) en daaruit blijkt vooral de groeiende wanhoop die Himmler in zijn greep nam omdat de geallieerden hem vrijwel negeerden. Je noemt Lubbeck (je bedoelt Lübeck), welke besprekingen moeten dat geweest zijn? Himmler sprak er op 23 april 1945 met Bernadotte over het vrijlaten van concentratiekampgevangenen maar dat staat los van wat jij stelt. Op 27 april liet Himmler vanuit Lübeck een "voorwaardelijke overgave" voorleggen via Bernadotte en het Zweedse ministerie van Buitenlandse Zaken - zowel de Amerikanen als de Britten verwierpen het voorstel onmiddellijk en het feit dat zij die afwijzing de volgende dag - 28 april - ook via persbureau Reuters bekend maakten was er de oorzaak van dat Himmler bij Hitler uit de gratie raakte ("das Schlimmste Verrat!"). Linge en Günsche waren niet bij Himmler, Heinrich Springer wel. Op 30 april nam Himmler de wijk van Lübeck naar Plön om Dönitz te ontmoeten. Dus hoezo zeg je dat er "onderling veel over gebabbeld" is en dat "beide partijen hierover nadachten"?
Gebruikersavatar
502
Lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 04 okt 2007, 19:25

Re: Wat is jou mening over deze stelling?

Bericht door 502 »

De Russen hebben de Duitsers verslagen, maar Geallieerden hebben ons bevrijd...

Antwoord zit toch al in de zin zelf?
Gast

Re: Wat is jou mening over deze stelling?

Bericht door Gast »

Dreesen schreef:Ik vind het wel grappig enkele dagen geleden, toen de president van Polen omkwam en dat Rusland zo hielp met steun aan Polen..
En dan roept een politieker van Polen: "Bedankt Russische vrienden" terwijl ze op weg waren naar een plaats waar 20.000 Polen vermoord waren.
Wat draait de geschiedenis toch snel om! :)
Grappig zou ik het niet willen noemen. Ik zou zelf eerder het woord opmerkelijk daarvoor willen gebruiken. Maar waarom zouden de Russen die hulp niet geven? Ze zouden zichzelf internationaal gezien alleen maar in verlegenheid hebben gebracht als ze dat niet zouden hebben gedaan. Zeker gelet op de reden waarom de Polen naar (Wit) Rusland kwamen.
Dat het vliegtuigongeval samenvalt met een herdenking voor de vermoorde Poolse militairen bij Katyn is een tragische samenloop van omstandigheden.

Maar we gaan een beetje off topic zo. Volgens mij ging het om een (onjuiste) stelling of dat de Russen nu wel tot de geallieerden behoorden of niet.
Nieuwkomer
Lid
Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: 01 mar 2010, 16:10

Re: Wat is jou mening over deze stelling?

Bericht door Nieuwkomer »

@gast, zoek even rond op het forum, in de laatste signal enkel duits uitgegeven maart 1945 staat een heel stuk over oprukkend communisme en kaputalimse en over een koude oorlog niet zozeer zoals wij dat kennen maar dat er iets stond te gebeuren.
@502, De Russen hebben ook hele delen van europa 'bevrijd' dus die zin is niet goed + het feit dat de Russen ook geallieerden zijn..
Think out of the box!
Opgeheven account 4914

Re: Wat is jou mening over deze stelling?

Bericht door Opgeheven account 4914 »

Ik ga eerder niet akkoord met de stelling: mocht er staan dat de Geallieerden (incl. de Russen) Duitsland had verslaan. Dan ga ik hiermee eens. Oké, de Russen hadden het Duitse leger de genadeklap gegeven. Maar je moet wel weten dat de Amerikanen veel meer krijgsgevangenen genomen hadden dan de Russen.
Gebruikersavatar
502
Lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 04 okt 2007, 19:25

Re: Wat is jou mening over deze stelling?

Bericht door 502 »

De Russen hebben niemand bevrijd. Ze hebben enkel de taken van de Duitsers overgenomen.
Nieuwkomer
Lid
Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: 01 mar 2010, 16:10

Re: Wat is jou mening over deze stelling?

Bericht door Nieuwkomer »

Heel strikt genomen hebben de Russen zeker wel bevrijd, tot en met aan delen van Oostenrijk toe..
Alle landen (muv Polen, Tjechie, Hongarije en nog wat landen) zagen de Russen echt wel als bevrijders hoor, dit is echt een misvatting van het westen..
Think out of the box!
Opgeheven account 4914

Re: Wat is jou mening over deze stelling?

Bericht door Opgeheven account 4914 »

Ja, inderdaad. Alsook delen van Rusland die bezet waren door de Duitsers. Daar werden ze zéker als bevrijders beschouwd!
Gast

Re: Wat is jou mening over deze stelling?

Bericht door Gast »

Jentyyy schreef:Ik ga eerder niet akkoord met de stelling: mocht er staan dat de Geallieerden (incl. de Russen) Duitsland had verslaan. Dan ga ik hiermee eens. Oké, de Russen hadden het Duitse leger de genadeklap gegeven. Maar je moet wel weten dat de Amerikanen veel meer krijgsgevangenen genomen hadden dan de Russen.
Je zegt de Russen hebben de Duitsers de genadeklap gegeven: kun je dat nog even uitleggen want ik snap niet wat je bedoelt. Ook ontgaat mij wat het aantal krijgsgevangenen daarmee te maken heeft. Je doet het voorkomen alsof de Amerikanen het zware werk hebben gedaan tegen de Duitsers en de Russen enkel even kwamen opdraven om Berlijn te veroveren of zo.
Plaats reactie