Hitler parodieên van Youtube gehaald

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dreesen
Lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 08 jan 2010, 10:18
Locatie: Dilsen-Stokkem

Hitler parodieên van Youtube gehaald

Bericht door Dreesen »

Op Youtube staan heel wat filmpjes over Adolf Hitler die zich opwindt over bepaalde gebeurtenissen. Het fragment dat voor die parodieën gebruikt wordt, komt uit de film “Der Untergang”. Maar daar komt nu een einde aan, want de videowebsite verwijdert alle fragmenten.



Filmpjes die de oorlogsfilm “Der Untergang” parodiëren zijn al jaren een succes op Youtube. Na het verschijnen van de film in 2004 zijn er namelijk tientallen parodieën gemaakt op de bekende scène in de bunker in Berlijn waar Hitler in woede uitbarst nadat zijn generaals hem duidelijk maakten dat de oorlog verloren is.

Gebruikers passen de ondertiteling aan om Hitler zogenaamd boos te laten worden over de meest uiteenlopende onderwerpen. Hilter was onder meer woedend omdat de iPad tegenviel, omdat Susan Boyle X-factor niet won en omdat hij geen X-Box Live meer mocht spelen. Deze parodie werd meer dan vier miljoen keer bekeken voor het filmpje door Youtube werd geblokkeerd.

De fragmenten worden momenteel offline gehaald na een klacht van filmproducent Constantin Film. Dat is een opmerkelijke zet, want door de parodieën bleef de film onder de aandacht. Bovendien liet Oliver Hirschbiegel, de regisseur van de film, verschillende keren optekenen dat hij wel kon lachen met de filmpjes. “Als regisseur kun je geen groter compliment krijgen”, zei hij eerder dit jaar nog.

De actie van Constantin Film en Youtube roept natuurlijk de nodige vragen op, want parodieën vallen onder de fair use-regel en daardoor is er eigenlijk geen sprake van inbreuk op het auteursrecht. Blijft de vraag of Youtube en Constantin Film de filmpjes sneller kunnen verwijderen dan internetgebruikers ze kunnen uploaden.

Alsof ze dit gaan kunnen tegenhouden, ik denk dat ze er morgen weer allemaal opstaan.
'Berlijn is een historisch mijnenveld'
Nieuwkomer
Lid
Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: 01 mar 2010, 16:10

Re: Hitler parodieên van Youtube gehaald

Bericht door Nieuwkomer »

Vanaf wanneer worden ze eraf gehaald?
Ik zit net te kijken en ze staan nog gewoon erop, overigens blijven de overgesproken parodieën gewoon erop staan (i hope) zoals deze: http://www.youtube.com/watch?v=qDim2TuS104 :lol: .
Think out of the box!
Gebruikersavatar
Akko
Lid
Berichten: 1048
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:14
Locatie: den Belgique

Re: Hitler parodieên van Youtube gehaald

Bericht door Akko »

Ja ben wel benieuwd,
zoizo dat deze er allemaal terug gaan opstaan, ook vanwege het succes enzo.
Toch wel goed gevonden :p en heel goed dat de regisseur ermee lacht.
Delete mijn account, ik ben het forum zijn kinderachtigheid beu zoals velen al hebben ondervonden.
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: Hitler parodieên van Youtube gehaald

Bericht door Jurrie »

Ik begrijp het probleem niet, het is alleen maar extra & gratis reclame voor de film..

Jurrie
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Hitler parodieên van Youtube gehaald

Bericht door jurgen »

Ik weet niet of het zo een slechte zet is.
Die parodieën worden alleen maar bekeken door mensen die er weet van hebben of het toevallig tegenkomen.

Als zulk een artikel over het verwijderen van parodieën nu in de krant, online artikels etc. komt bereikt het een veel groter publiek.
De filmpjes worden toch terug geupload, dat is het probleem niet.

Eindconclusie is gewoon dat er meer aandacht is, of dat nu de werkelijke reden voor het verwijderen is of niet.
Plaats reactie