het Vlaams Blok

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

Zoals ik het zo lees zou het mijn keus niet zijn ....
Starting up again
lapijntje
Lid
Berichten: 234
Lid geworden op: 22 okt 2002, 17:56
Locatie: België (Bredene)

Bericht door lapijntje »

Mja, Antwerpx, misschien heb je wel gelijk. We kunnen hierbij dus nog iets leren over de invloed van de media :P. Originele documenten en dergelijke kan ik je helaas niet bezorgen :lol: gezien ik in feite een ongelofelijke allergie heb aan deze partij die alles wat mij nauw aan het hart ligt zomaar van de baan wil schuiven, en nog veel meer trouwens.
Maar ik - met mijn kleine vleugeltjes - wil de hele wereld zonnig kleuren...
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Inderdaad, de media speelt een grote rol in de kwestie Vlaams Blok. Hoe meer ze de partij negeren of uitsluitend negatief in het beeld brengen (kijk bijvoorbeeld naar een Vlaams-blok gemeenteraadslid die zijn vrouw heeft geslagen: voorpaginanieuws met een immense foto in de krant De Morgen, waar normaal gezien alleen bescheidener foto's in verschijnen), hoe meer stemmen de partij krijgt. Als je er écht iets aan wilt doen moet je een serieuze analyse van de partij doen verschijnen, dan kunnen de kiezer alles eens rustig bekijken. Iemand een mening opdringen heeft altijd een averechts effect.
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

VANAVOND: VLAAMS BLOK STIJGT IN DE PEILINGEN

Presentatie: Frank du Mosch - NCRV

In Netwerk een verslag van het partijcongres van het Vlaams Blok aan de vooravond van de regionale verkiezingen op 13 juni. De partij doet het goed in de peilingen, maar is recent ook veroordeeld voor racisme door de rechtbank van Gent.

Prominente Vlamingen
Het Vlaams Blok wordt door steeds meer kiezers als een acceptabele politieke partij gezien en steeds meer prominente Vlamingen sluiten zich bij het Blok aan.

Uitzenddatum: Ma. 7 juni 2004, 20.30u

Voor de geintreseerden met dit onderwerp !
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Filmpje over de essentie van het Vlaams Blok op ablog.be. (ik doe geen directe link; een link naar het filmpje staat in het artikel 'Werkzaam' van 7/6/2004)
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Vlaams Blok heeft zoals jullie weten een grote overwinning behaald op de verkiezingen. Ik wilde wat meer weten over deze partij en bezocht hun website, vooral de veelgestelde vragen vond ik erg interessant. De antwoorden op deze vragen vind ik zeer redelijk en ik bespeur geen extreem rechtse ondertoon. http://vlaamsblok.be/index.shtml

Ik vraag me af hoe het komt dat we (in Nederland) zo'n enorm negatief beeld hebben van het Vlaams Blok. Komt dit door de partij zelf of wordt de partij continu zwart gemaakt door tegenstanders net als dat in Nederland met Pim Fortuyn gebeurde?

Ik vind politiek steeds vaker een smerig spelletje waarin mensen elkaar op een lage manier onderuit trappen. Partijen zullen zich meer moeten richten op hun eigen partijpunten dan dat ze de punten van anderen op een lage manier aanvallen. Mensen zijn zelf heus wel slim genoeg om zelf hun oordeel te vormen over een partij.
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Gebruikersavatar
Robin V
Lid
Berichten: 1620
Lid geworden op: 05 okt 2003, 13:55
Locatie: Brussel

Bericht door Robin V »

KevinP schreef:Ik vraag me af hoe het komt dat we (in Nederland) zo'n enorm negatief beeld hebben van het Vlaams Blok. Komt dit door de partij zelf of wordt de partij continu zwart gemaakt door tegenstanders net als dat in Nederland met Pim Fortuyn gebeurde?
Ja, helemaal hetzelfde.
Als de andere partijen het cordon sanitair (geschutskring rond het VB) niet opheffen zie ik ze in 2007 als de grootste partij van het land.
lapijntje
Lid
Berichten: 234
Lid geworden op: 22 okt 2002, 17:56
Locatie: België (Bredene)

Bericht door lapijntje »

Volgens mij ben je verkeerd bezig als je je alleen afstemt op wat de partijen zeggen op hun website. Uiteraard zullen ze daar niet zeggen: weg met de vreemdelingen! Uiteraard zullen ze hun mooie kantjes, vredelievende kantjes naar voren schuiven. Dat doen ze allemaal. Daarom is het aan ons, aan de kiezer om verder te kijken dan het mooie plaatje dat de partijen ons willen voorschuiven. Politiek is nu eenmaal niet iets waar je je één dag mee bezig kan houden en dan weet je 't allemaal. Helemaal niet, dat is iets wat gevolgd moet worden. Als je dat niet doet, vind ik persoonlijk, kan je er niet over oordelen. Daarom ook ben ik misschien fout geweest om dit topic te oordelen: ik volg de politiek nog te weinig om me er in te moeien.

Je moet trouwens niet alleen verder kijken dan hun website: jullie zeggen zelf dat het stom dat politiekers het vlaams blok zwartmaken. Wat doet het vlaams blok dan wel niet met Guy Verhofstadt? Ik blijf erbij: probeer zoveel mogelijk verder te kijken dan je neus lang is, tussen de lijnen te lezen en de partij te zien zoals ze effectief is. Dan weet je volgens mij genoeg. Volgens mij --> ik respecteer ieders mening en probeer hier ook niet om mensen af te breken. Ik zie de partij gewoon als een tegenpool van mijn persoonlijke ideëen.

Waar je ook absoluut moet rekening mee houden, is het feit dat vele mensen voor het Blok stemmen uit proteststem. Ze hebben een punt dat er iets moet veranderen, al ben ik persoonlijk absoluut niet te vinden voor de manier waarop ze dat uiten.

Tja, in het rijk der blinden is éénoog koning zeker.
Maar ik - met mijn kleine vleugeltjes - wil de hele wereld zonnig kleuren...
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Natuurlijk stem ik me niet alleen af op de website van het Vlaams Blok maar ik vergelijk deze alleen maar met de eerste post van dit topic.

Verder woon ik in Nederland en volg ik de Belgische politiek nauwelijks. Het is dus aan de Belgische forumleden om aan de Nederlanders uit te leggen hoe het nou zit met het Vlaams Blok. ;)
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

lapijntje schreef:Uiteraard zullen ze daar niet zeggen: weg met de vreemdelingen!


Sinds wanneer is dat dan wel een standpunt van het Blok? Bij mijn weten stellen zij gewoon een zéér strenge integratieprocedure voor mensen die de Belgische nationaliteit nog niet hebben en die willen verkrijgen. Wie weigert één der Belgische landstalen te leren zal worden teruggestuurd. Ook strengere controles op Belgen van een ander afkomst behoort tot hun échte standpunten. Verbeter me als ik fout zit.
lapijntje schreef: Je moet trouwens niet alleen verder kijken dan hun website: jullie zeggen zelf dat het stom dat politiekers het vlaams blok zwartmaken. Wat doet het vlaams blok dan wel niet met Guy Verhofstadt?
Wat één van hun belangrijkste standpunten is , is natuurlijk de kritiek op de huidige regering. Die zwartmakerij jegens Verhofstadt is niet meer dan een opsomming van reeds vertelde leugens. Voor zover ik weet hebben ze die leugens tot nu toe allemaal al kunnen bewijzen. Dat toont natuurlijk niets aan over een eventueel wanbeleid, maar echt zwartmakerij zoals men met het Blok zelf doet vind ik nog iets anders. Verbeter me als ik fout zit.
lapijntje schreef:Tja, in het rijk der blinden is éénoog koning zeker
Mag ik vragen waarop je dit juist bedoelt? Ik vind het nu een beetje onduidelijk.
lapijntje
Lid
Berichten: 234
Lid geworden op: 22 okt 2002, 17:56
Locatie: België (Bredene)

Bericht door lapijntje »

Uiteraard zullen ze daar niet zeggen: weg met de vreemdelingen!
Ik bedoelde helemaal niet dat ze dit als standpunt hebben, het was dan ook een slecht gekozen voorbeeld. Mijn excuses. Wat ik wél wilde zeggen, is dat alle partijen (zeker niet het Vlaams Blok alleen!) het allemaal mooi voorstellen, terwij we soms amper kunnen weten wat ze precies willen. Daarin moet ik eerlijk toegeven dat het Vlaams Blok duidelijk stelt wat het wil, al is het zoals ik al eerder zei allemaal wel als een plaatje voorgesteld.
Sommige andere partijen zijn daarin inderdaad nog veeeeeel erger, ze stellen niet helemaal duidelijk wat ze precies willen veranderen. Dat stoort me wel.
Nogmaals dus, dat was helemaal niet kwaad bedoeld of zo hé. Al kan ik wel zeggen dat ik ook helemaal niet akkoord ben met die strengere integratieprocessen. Ik ken sommige migranten. Daarin is er een kleine minderheid die inderdaad fundamentalistisch is, en ze hebben gelijk als ze daarop willen reageren. Maar door alles helemaal drastisch te veranderen, straf je onschuldigen. Eén van mijn beste vriendinnen is praktisch belg, zij spreekt zo goed nederlands dat je het gewoon niet meer kan horen dat ze geen belg is. Ze is enorm geïntegreerd en soms zelfs meer bezig met de Belgische politiek dan wij. Haar verzoek om hier te mogen verblijven werd eerst afgewezen (dus zou ze hier al niet meer mogen zijn van het Vlaams Blok) maar door in beroep te gaan kon ze gelukkig blijven. Ze kan gewoon niet meer terug. In haar vaderland Kosovo is haar vader vermoord omwille van politieke redenen. Zij en haar familie zijn gelukkig nog kunnen vluchten. Maar zij sowieso al voor de rest van haar leven geschonden: ze kan haar deur niet meer uit zonder eerst aandachtig rond te kijken of er geen doden liggen, heel vaak droomt ze nog van dode mensen en komt ze compleet overstuur op school. Ik kan je zeggen dat zij helemaal geen uitzondering is. Maar migranten die praktisch belg zijn vallen uiteraard niet op. Helaas wordt hun toekomst verpest door domme migranten die keet schoppen en fundamentalistisch tekeer gaan. Helemaal gelijk als je tegen die mensen ingaat, maar straf de échte slachtoffers niet.
lapijntje schreef:
Je moet trouwens niet alleen verder kijken dan hun website: jullie zeggen zelf dat het stom dat politiekers het vlaams blok zwartmaken. Wat doet het vlaams blok dan wel niet met Guy Verhofstadt?


Wat één van hun belangrijkste standpunten is , is natuurlijk de kritiek op de huidige regering. Die zwartmakerij jegens Verhofstadt is niet meer dan een opsomming van reeds vertelde leugens. Voor zover ik weet hebben ze die leugens tot nu toe allemaal al kunnen bewijzen. Dat toont natuurlijk niets aan over een eventueel wanbeleid, maar echt zwartmakerij zoals men met het Blok zelf doet vind ik nog iets anders. Verbeter me als ik fout zit.
Je kunt mensen ook respectvol op hun fouten wijzen. Je hebt gelijk als je zegt dat de regering paars-groen niet gewerkt heeft, maar ook zij hebben toch hun best gedaan. Je hebt zeker ook gelijk als je zegt dat het gedaan moet zijn met al die leugens, maar de manier waarop het Blok dat aanpakt vind ik eerlijk gezegd gewoon onbeschoft. Ik citeer: Zijne majesteit, Guy I de onfeilbare,, even later: het blauwe heerschap, even later: Verkiezingsverliezer Verhofstadt.
Zo ook hun commentaar over Geert Bourgois: de zichzelf Vlaams nationalist noemende volksvertegenwoordiger Geert Bourgeois, machtsgeilaard en pseudo-flamingant Geert Bourgeois
Pas op: ze hebben gelijk als ze zeggen dat zowel Verhofstadt als Bourgois fouten gemaakt hebben en dat ze fout omgegaan zijn met het Vlaams Blok (lees: ook niet omgegaan zijn met Vl Bl)
Maar iedereen maakt fouten. Het is niet omdat de politici het Blok op een niet al te beste manier afgekraakt hebben, dat ook het Blok daarom die toer op moet gaan. Maar opnieuw: daarin gaan alle partijen in de fout.

En over dat gezegde: laat maar zitten :)
Is het nu een beetje duidelijk wat ik bedoel? Want zoals ik al in andere topics heb uitgelegd vrees ik dat ik inderdaad soms anders overkom dan ik eigenlijk wil. Nogmaals: mijn excuses! :)
Maar ik - met mijn kleine vleugeltjes - wil de hele wereld zonnig kleuren...
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

lapijntje schreef:En over dat gezegde: laat maar zitten :)
Is het nu een beetje duidelijk wat ik bedoel? Want zoals ik al in andere topics heb uitgelegd vrees ik dat ik inderdaad soms anders overkom dan ik eigenlijk wil. Nogmaals: mijn excuses! :)
Geen probleem hoor, ik vind het een aangename en eerlijke discussie :)
lapijntje
Lid
Berichten: 234
Lid geworden op: 22 okt 2002, 17:56
Locatie: België (Bredene)

Bericht door lapijntje »

Tja, discussies zijn meestal aangenaam vind ik, zolang je respect kunt opbrengen voor elkaars mening hé. En al vind ik dit topic daarin wel delicaat (ik geloof dat onze standpunten niet altijd bij elkaar aansluiten, maar dat hoeft niet hé :wink: ), ik ben blij dat het mogelijk is. :)
Maar ik - met mijn kleine vleugeltjes - wil de hele wereld zonnig kleuren...
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Ik weet niet of jullie de actualiteit hebben gevolg de laatste dagen? verscheidene Joodse kinderen aangevallen, waarvan één iemand neergestoken, door jongeren van Noord-Afrikaanse afkomst.

Welnu, het Vlaams Blok is de enige partij die al sinds enkele jaren pleit voor meer bescherming van de Joodse gemeenschap, ik geloof zelfs dat de islamitische gemeenschap werd aangeduid door het Blok als grootste bedreiging. Ik snap niet hoe het nog verwonderlijk kan bevonden worden dat de partij zo'n immense stemmenaantallen behaalt...
Gesloten