Gasmaskers België

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
US army
Lid
Berichten: 549
Lid geworden op: 11 dec 2009, 16:41
Locatie: Belgium!

Gasmaskers België

Bericht door US army »

Ik heb van een vriend 2 gasmaskers gekregen.
Het zijn vondsten.

Maar buiten de kokers vind ik de gasmaskers nog mooi
Bijden zijn gespempeld met Controle 1939. Eveneens de koker dinges die aan de gasmaskers zouden hangen. Deze zijn nog ongeopend.
Foto0580bewerkt.jpg
De eerste, Met een groene koker. (Hoe komt het dat deze groen is?)
Gasmasker BE Groen.jpg
De 2de, Met Grijze koker.
Gasmasker BL Grijs.jpg
En wat zijn de waarden van deze gasmaskers?
"Nuts!" - General MacAuliffe
'Ik schreef mijn naam in een steen om zeker te weten dat ik nooit zou worden vergeten' - Harmen van Straaten

Opzoek naar BOB patched items
Gebruikersavatar
christiaan1989
Lid
Berichten: 549
Lid geworden op: 27 aug 2006, 20:28

Re: Gasmaskers België

Bericht door christiaan1989 »

15 euro in goedes staat volgens mij (p/s)
"In the absence of orders, go find something and kill it." Erwin Rommel
Gebruikersavatar
US army
Lid
Berichten: 549
Lid geworden op: 11 dec 2009, 16:41
Locatie: Belgium!

Re: Gasmaskers België

Bericht door US army »

US army schreef:Ik heb van een vriend 2 gasmaskers gekregen.
Het zijn vondsten.

Maar buiten de kokers vind ik de gasmaskers nog mooi
Bijden zijn gespempeld met Controle 1939. Eveneens de koker dinges die aan de gasmaskers zouden hangen. Deze zijn nog ongeopend.
De bijlage Foto0580bewerkt.jpg is niet meer beschikbaar
De eerste, Met een groene koker. (Hoe komt het dat deze groen is?)
De bijlage Gasmasker BE Groen.jpg is niet meer beschikbaar
De 2de, Met Grijze koker.
De bijlage Gasmasker BL Grijs.jpg is niet meer beschikbaar
En wat zijn de waarden van deze gasmaskers?
Nog wat sfeer beelden x)
De grijze koker was wat vast geroest, heeft me een tijdje gekost om hem te openen.
Foto0573.1.jpg
Foto0574kopie.jpg
"Nuts!" - General MacAuliffe
'Ik schreef mijn naam in een steen om zeker te weten dat ik nooit zou worden vergeten' - Harmen van Straaten

Opzoek naar BOB patched items
Gebruikersavatar
fritz derochebrune
Lid
Berichten: 517
Lid geworden op: 06 okt 2007, 21:33
Locatie: Misj

Re: Gasmaskers België

Bericht door fritz derochebrune »

Dit zijn de 'gewone' L702 gasmaskers, veel gebruikt door verschillende diensten in NL, BE e.d.
Waarde hangt af van de staat. Een in mintstaat wordt wel eens verkocht voor zo'n 20 à 25 euro.(met geluk) Deze zijn jammer genoeg niet mint, maar precieze prijs durf ik niet te geven, ben geen expert op dit gebied (noch op enig ander gebied :lol: )
In persecutione extrema S.R.E. sedebit Petrus Romanus, qui pascet oves in multis tribulationibus: quibus transactis civitas septicollis diruetur, et Iudex tremendus iudicabit populum. Finis.
Gebruikersavatar
US army
Lid
Berichten: 549
Lid geworden op: 11 dec 2009, 16:41
Locatie: Belgium!

Re: Gasmaskers België

Bericht door US army »

christiaan1989 schreef:15 euro in goedes staat volgens mij (p/s)
En in de staat dat ze nu verkeren?
"Nuts!" - General MacAuliffe
'Ik schreef mijn naam in een steen om zeker te weten dat ik nooit zou worden vergeten' - Harmen van Straaten

Opzoek naar BOB patched items
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Gasmaskers België

Bericht door zjopske »

Een leek zou er 20.- voor overhebben.
Nog geen 10.- zijn ze waard in mijn ogen, de civiele gasmaskers kostte in die tijd niet veel en was een goede belegging.

Zoals jullie vast wel weten; in de 1e wereld oorlog is er heel veel met gasgranaten geschoten.
Dus goed verdienen, uit mijn hoofd zijn er 4 miljoen L702 gasmaskers in oploop gebracht.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Gebruikersavatar
KNIL.
Lid
Berichten: 320
Lid geworden op: 09 feb 2010, 17:57
Locatie: Zuid holland

Re: Gasmaskers België

Bericht door KNIL. »

zjopske schreef:Een leek zou er 20.- voor overhebben.
Nog geen 10.- zijn ze waard in mijn ogen, de civiele gasmaskers kostte in die tijd niet veel en was een goede belegging.

Zoals jullie vast wel weten; in de 1e wereld oorlog is er heel veel met gasgranaten geschoten.
Dus goed verdienen, uit mijn hoofd zijn er 4 miljoen L702 gasmaskers in oploop gebracht.
Heb er een op marktplaats te koop staan voor 17,50-,nog geen reactie.
Heb ze in Ciney voor 5,- gekocht.
Op koninginnedag ook geprobeert om hem te verkopen maar er was geen vraag naar...
Link:

http://verzamelen.marktplaats.nl/milita ... -1939.html
Laatst gewijzigd door KNIL. op 03 mei 2010, 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
fritz derochebrune
Lid
Berichten: 517
Lid geworden op: 06 okt 2007, 21:33
Locatie: Misj

Re: Gasmaskers België

Bericht door fritz derochebrune »

Wat iemand ervoor wilt betalen, ik denk tussen de 5 en de 10 euro? Pluspunt is dat er nog een handleiding bij zit, die heb je meestal er niet bij. Negatief punt is dat deze gasmaskers in slechte staat zijn, terwijl er altijd wel een mooie(re) versie is te vinden op een veilingsite.
In persecutione extrema S.R.E. sedebit Petrus Romanus, qui pascet oves in multis tribulationibus: quibus transactis civitas septicollis diruetur, et Iudex tremendus iudicabit populum. Finis.
Gebruikersavatar
KNIL.
Lid
Berichten: 320
Lid geworden op: 09 feb 2010, 17:57
Locatie: Zuid holland

Re: Gasmaskers België

Bericht door KNIL. »

fritz derochebrune schreef:Wat iemand ervoor wilt betalen, ik denk tussen de 5 en de 10 euro? Pluspunt is dat er nog een handleiding bij zit, die heb je meestal er niet bij. Negatief punt is dat deze gasmaskers in slechte staat zijn, terwijl er altijd wel een mooie(re) versie is te vinden op een veilingsite.
Ik heb er geen handleiding bij. :(
Onder het zuurstof busje (het ding wat eronder zit.) zit wel een grote sticker met tekst. (weet eigenlijk niet waarom,kijk de derde foto op de marktplaats link)
Gebruikersavatar
Akko
Lid
Berichten: 1048
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:14
Locatie: den Belgique

Re: Gasmaskers België

Bericht door Akko »

De gasmaskers zijn duidelijk nog in goede staat. (glazen perfect)
De ijzeren omhulsels niet meer, handleiding zit er bij maar niet zo'n goede kwaliteit en nog extra glaasjes.
Ik zou zeggen rond de 5-10 euro maximum.
Delete mijn account, ik ben het forum zijn kinderachtigheid beu zoals velen al hebben ondervonden.
Gebruikersavatar
fritz derochebrune
Lid
Berichten: 517
Lid geworden op: 06 okt 2007, 21:33
Locatie: Misj

Re: Gasmaskers België

Bericht door fritz derochebrune »

KNIL. schreef: Onder het zuurstof busje (het ding wat eronder zit.) zit wel een grote sticker met tekst. (weet eigenlijk niet waarom,kijk de derde foto op de marktplaats link)
Sticker die de fabricant erop heeft geplakt, net zoiets als de etiketten op al het supermarktvoedsel :wink: Er staat zoiets als:

Société Belge de l'azote et des Produits Chimiques du Marley (Fabricant, te Luik)
Cartouche Brevetée L 702 (Gepatendeerde houder L 702)
Type Agrée par le Gouvernement no 158 (Door de overheid erkend, nr. 158)
In persecutione extrema S.R.E. sedebit Petrus Romanus, qui pascet oves in multis tribulationibus: quibus transactis civitas septicollis diruetur, et Iudex tremendus iudicabit populum. Finis.
Gebruikersavatar
KNIL.
Lid
Berichten: 320
Lid geworden op: 09 feb 2010, 17:57
Locatie: Zuid holland

Re: Gasmaskers België

Bericht door KNIL. »

fritz derochebrune schreef:
KNIL. schreef: Onder het zuurstof busje (het ding wat eronder zit.) zit wel een grote sticker met tekst. (weet eigenlijk niet waarom,kijk de derde foto op de marktplaats link)
Sticker die de fabricant erop heeft geplakt, net zoiets als de etiketten op al het supermarktvoedsel :wink: Er staat zoiets als:

Société Belge de l'azote et des Produits Chimiques du Marley (Fabricant, te Luik)
Cartouche Brevetée L 702 (Gepatendeerde houder L 702)
Type Agrée par le Gouvernement no 158 (Door de overheid erkend, nr. 158)
Ok thanks,nu weet ik wat het betekend!
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: Gasmaskers België

Bericht door sniper snoop »

zjopske schreef:Een leek zou er 20.- voor overhebben.
Nog geen 10.- zijn ze waard in mijn ogen, de civiele gasmaskers kostte in die tijd niet veel en was een goede belegging.

Zoals jullie vast wel weten; in de 1e wereld oorlog is er heel veel met gasgranaten geschoten.
Dus goed verdienen, uit mijn hoofd zijn er 4 miljoen L702 gasmaskers in oploop gebracht.
Bedoel je dat deze Wo1 zijn? Want dan ben ik volledig oneens met u. De L702 (twee varianten: standaard en export) bestond sinds de jaren 1930 en niet sinds Wo1. De Belgen maakten tijdens Wo1 gebruik van Franse mùaskers en (enkele) eigen model(len) zoals het 1918 model (Duitse Lederschutzmasken in beslag genomen door de Belgen en voorzien met de filter voor de Franse ARS gasmaskers).
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Gasmaskers België

Bericht door zjopske »

Nee, ze zijn voornamelijk vervaardigd in 1939-1940.
Met de WO1 in het hoofd zijn er veel gasmaskers voor de inval verkocht in België.

Een beetje kromme uitleg misschien.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Gebruikersavatar
KNIL.
Lid
Berichten: 320
Lid geworden op: 09 feb 2010, 17:57
Locatie: Zuid holland

Re: Gasmaskers België

Bericht door KNIL. »

zjopske schreef:Nee, ze zijn voornamelijk vervaardigd in 1939-1940.
Met de WO1 in het hoofd zijn er veel gasmaskers voor de inval verkocht in België.

Een beetje kromme uitleg misschien.
Met inderdaad door het vele gebruik van gasaanvallen in Wo1 wilde België wel voldoende voorbereid zijn.
(daarom zijn ze in ruime getalen geproduceerd.)
Plaats reactie