11 - 11 einde woI

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

en dat beeld (foto nummer 4 dus) werd alleen overdekt met de hekenkruisvlag, niet opgeblazen dacht ik. Maar ik ga niet te straffe uitspraken meer doen voor ik dat stukje Wochenschau terug heb gezien, ik heb het nog ergens op band staan.
Gebruikersavatar
Lord_Vetinari
Lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 20 sep 2003, 22:18
Locatie: Oss

Bericht door Lord_Vetinari »

antwerpx schreef:en dat beeld (foto nummer 4 dus) werd alleen overdekt met de hekenkruisvlag, niet opgeblazen dacht ik. Maar ik ga niet te straffe uitspraken meer doen voor ik dat stukje Wochenschau terug heb gezien, ik heb het nog ergens op band staan.
Tijdens het tekenen van de overgave werd het bedekt. Na de overgave werd het opgeblazen en de wagon werd versleept naar Berlijn.
Hij, die niet leert van de geschiedenis, is gedoemd deze te herhalen... / Si non confectus non reficiat / Fighting for peace is like making love for virginity
Brodie
Lid
Berichten: 1597
Lid geworden op: 27 feb 2004, 09:14
Contacteer:

Bericht door Brodie »

Lord_Vetinari schreef:
Roel R. schreef:wat is dan afgebeeld op 3?
Shot in the dark, maar het zou kunnen dat daar het gebouwtje heeft gestaan waar de wagon in stond. Dat werd afgebroken om de wagon naar buiten te krijgen voor het tekenen van de Franse overgave.
ja daar staat een Repo van de wagon
A.H heeft de originele na zijn overwining op Frankrijk in 1940 mee genomen naar Duitsland en hij is in de laaste dagen van WOII gesloopt
Brodie
Lid
Berichten: 1597
Lid geworden op: 27 feb 2004, 09:14
Contacteer:

Bericht door Brodie »

Lord_Vetinari schreef:Op 11 november gaf Duitsland zich over. De wapenstilstand werd op 18 november getekend.
nee gespreken begonnen eerder in November en de wapenstilstand werd van kracht op 11 november om 11:00 AM in 1918
Bob Marien
Lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 27 jun 2004, 20:20

Bericht door Bob Marien »

Lord_Vetinari schreef:
Roel R. schreef:als het goed is is op 11 - 11 de vrede daar getekent, maar dat weet ik niet zeker en hoop ik nu uit te vinden, maar eerst zal ik de foto's laten zien!
Um, de Vrede van WO1 is in Versailles getekend en dat was pas in 1920. In 1918 is in het bos van Compiegne de wapenstilstand getekend. En volgens mij was dat op 18/11
Op 11/11/18 werd in de stafwagon van maarschalk Foch bij Compiègne een akkoord ondertekend. Op die 11de november om 11.00 uur was de wapenstilstand een feit. ( :x elk jaar begint in Duitsland op die datum, eveneens om 11.00 uur trouwels het karnaval)
Trouwens op 22 juni 1940 werd dezelfde plaats en treinwagon door Hitler gekozen om de Franse capitulatie te onderteken

De economische blokkade van Duitsland zou verder duren tot de ondertekening van een vredesverdrag.

Het Vredesverdrag van Versailles werd op 28/06/1919 ondertekend in de spiegelzaal van Versailles (waar in 1871, na de Franse nederlaag tegen de Duitsers het Duitse Keizerrijk werd opgericht!!). Het telde 440 artikelen.

-edit Proos/ BBCode ingeschakeld-
Plaats reactie