De beste Duitse generaal van De Tweede Wereldoorlog

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.

Wie was de beste Duitse generaal?

Keitel
1
1%
Jodl
0
Geen stemmen
Burgdorff
0
Geen stemmen
Krebs
0
Geen stemmen
Dietrich
0
Geen stemmen
Rommel
40
60%
Guderian
5
7%
Von Rundstedt
3
4%
Heussinger
0
Geen stemmen
Reichenau
0
Geen stemmen
Paulus
5
7%
Beck
0
Geen stemmen
Weidling
0
Geen stemmen
Von Manstein
9
13%
Een andere ...
4
6%
 
Totaal aantal stemmen: 67

Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: De beste Duitse generaal van De Tweede Wereldoorlog

Bericht door Jan Klaassen »

Gijscollector schreef:
Dreesen schreef:
Gijscollector schreef:Er waren in de tweede wereldoorlog helemaal geen goede Duitse generaals.......
Wat is dat voor onzin.
Dat is geen onzin. Vraag maar eens aan een Joodse man die Auswitz als enige van zijn hele familie heeft overleefd wie er nu een goede Duitse generaal was....


:roll:
Dat is net al feitelijk ontkracht; het gaat niet om goed of fout, goeierik of slechterik; maar om tactisch goede personen. Natuurlijk zullen velen hebben geweten wat er gebeurde, maar dat maakt ze nog niet allemaal waardeloze generaals?
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Gijscollector
Lid
Berichten: 212
Lid geworden op: 22 jan 2009, 20:06
Locatie: Breda

Re: De beste Duitse generaal van De Tweede Wereldoorlog

Bericht door Gijscollector »

Dat kan ik er anders niet uit opmaken hoor... :roll:

Dat is achteraf iets proberen goed te praten...
"Op den bresch voor Nederland"
Gebruikersavatar
christiaan1989
Lid
Berichten: 549
Lid geworden op: 27 aug 2006, 20:28

Re: De beste Duitse generaal van De Tweede Wereldoorlog

Bericht door christiaan1989 »

Ik geloof dat je nu wat dingen door elkaar gooit. Wie zegt dat elke Duitse generaal actief mee heeft gedaan aan het nazisme? Buiten dat kan een generaal (ook al is het een nazi) nog wel een goede generaal zijn.
"In the absence of orders, go find something and kill it." Erwin Rommel
Gebruikersavatar
broeloe
Lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 29 mar 2005, 17:46

Re: De beste Duitse generaal van De Tweede Wereldoorlog

Bericht door broeloe »

Gotthard Heinrici _/-\o_
wikipedia schreef:Op 26 januari 1942 kreeg Heinrici het bevel over het 4e leger. Deze eenheid was van cruciaal belang voor de Duitse verdedigingslinie in de richting van Moskou. Het 4e leger hield onder Heinrici’s bevel tien weken stand tegen het Sovjet-leger, dat 530.000 man verloor tegenover 'maar' 35.000 verliezen (waarvan 10.000 gesneuveld of vermist)voor het vierde leger. Heinrici’s troepen waren soms zwaar in de minderheid. Tijdens deze periode ontwikkelde Heinrici een van zijn bekendste tactieken: als hij wist dat er een Sovjet-aanval aan zat te komen liet hij al zijn troepen zich terugtrekken op een achterwaarts gelegen linie zodat ze niet werden getroffen door het artilleriespervuur. Daarna liet hij ze meteen weer oprukken naar de oorspronkelijke linie om het aanvallende leger tegen te houden.
Wie vrede wil bereidt zich voor op oorlog
Gebruikersavatar
Stevo
Lid
Berichten: 242
Lid geworden op: 11 aug 2009, 15:21
Locatie: Brugge, Westvlaanderen, België
Contacteer:

Re: De beste Duitse generaal van De Tweede Wereldoorlog

Bericht door Stevo »

Gijscollector schreef:Dat kan ik er anders niet uit opmaken hoor... :roll:

Dat is achteraf iets proberen goed te praten...
Zeker niet, je moet door zinnen heen leren lezen. Uiteraard kun je wit (de joodse man/vrouw) tegen zwart ( Duitse generaals) gaan plaatsen en kom je in dit geval absoluut met geen enkele goeie generaal voor de dag en al helemaal niet als je dan ook nog eens het nazisme erbij sleurt. Het leven is gewoon nooit zwart wit maar grijs.

Alle genomineerde officieren waren veldheren van één of andere belangrijke slag(en) of gevecht(en). We hebben het hier niet over officieren die besloten de joden in de getto van Warschau te isoleren en uit te hongeren of te laten sterven van dorst. Je moet beslist een koe een koe noemen en een paard een paard om het op zijn nuchter Vlaams te zeggen.

Je gooit ook iedereen op een hoop. Vele van die generaals waren van de oude school en waren niet eens lid van de NSDAP. Veldslagen winnen en leiden was hun beroep, of het nu Mongomery, Mc Arthur of Rommel is maakt fundamenteel niets uit. Al gaat deze poll hier over Duitse generaals in het bijzonder. Nazisme erbij sleuren is dus iets te makkelijk en daar gaat het hier uiteindelijk al helemaal niet over.

De poll is een objectieve vraag over wie het meeste kennis had wat veldslagen betrof en het succes die hij daarbij behaalde rekening houdende met de menselijke kant van de generaal. Ik zeg niet dat iedereen dat zo ziet. Het is in mijn geval de reden waarom ik voor Paulus gekozen heb. Als we er geloofsovertuigingen, politieke voorkeuren ( wat het nazisme uiteindelijk fundamenteel is anders zou AH niet verkozen zijn geweest) en zo voort erbij betrekken dan kunnen we dit draadje evengoed sluiten.

Stevo
Bessie Braddock: Sir, you are drunk.
Churchill: And you, madam, are ugly. But in the morning, I shall be sober.
Gebruikersavatar
Gijscollector
Lid
Berichten: 212
Lid geworden op: 22 jan 2009, 20:06
Locatie: Breda

Re: De beste Duitse generaal van De Tweede Wereldoorlog

Bericht door Gijscollector »

Dit is anders de enige toelichting voor de Poll...:
Dreesen schreef:Ik vraag me af wie de beste Duitse generaal van De Tweede Wereldoorlog was.
Daarom weer een "poll" als je iemand anders denkt mag je dat ook zeggen want ik noem er maar enkele op.
Ik weet het niet ^^

:roll:
"Op den bresch voor Nederland"
Gebruikersavatar
Stevo
Lid
Berichten: 242
Lid geworden op: 11 aug 2009, 15:21
Locatie: Brugge, Westvlaanderen, België
Contacteer:

Re: De beste Duitse generaal van De Tweede Wereldoorlog

Bericht door Stevo »

Gijscollector schreef:Dit is anders de enige toelichting voor de Poll...:
Omdat het voor 16 mensen die inmiddels gestemd hebben KLAAR EN DUIDELIJK lijkt te zijn.

Ik wil niet grof of onbeleefd zijn maar je snapt blijkbaar de essentie niet van de poll. Ik ben pro-Canadees en heul niet met naszisme maar het lijkt me loud en clear.

De is mijn laatste post hierover, Back to the corebusiness! (na de mislukte overname ABM-Amro door Fortis :lol: )

Stevo
Laatst gewijzigd door Stevo op 24 mei 2010, 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Bessie Braddock: Sir, you are drunk.
Churchill: And you, madam, are ugly. But in the morning, I shall be sober.
Gebruikersavatar
Stevo
Lid
Berichten: 242
Lid geworden op: 11 aug 2009, 15:21
Locatie: Brugge, Westvlaanderen, België
Contacteer:

Re: De beste Duitse generaal van De Tweede Wereldoorlog

Bericht door Stevo »

Dreesen schreef:Het is natuurlijk spijtig dat deze generaal de geschiedenis ingaat als de eerste Duitse generaal die in de handen van de vijand is gevallen.
Even spijtig als Rommel die als enige uitweg een cyanidepil zag om zijn verantwoordelijkheid te ontlopen tegenover zichzelf en zijn familie (en niet beginnen over het feit dat hij het deed om zijn familie te sparen want zijn echtelijk leven was een zo wie zo ook al een puinhoop, los van het mislukte complot tegen Hitler waarbij Rommel altijd staalhard enige betrokkenheid is blijven ontkennen) Al blijft de persoon Erwin Rommel uiteraard een "grootse" bevelhebber, daar ben ik het volledig mee eens.

Stevo
Bessie Braddock: Sir, you are drunk.
Churchill: And you, madam, are ugly. But in the morning, I shall be sober.
Gebruikersavatar
Dreesen
Lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 08 jan 2010, 10:18
Locatie: Dilsen-Stokkem

Re: De beste Duitse generaal van De Tweede Wereldoorlog

Bericht door Dreesen »

broeloe schreef:Gotthard Heinrici _/-\o_
wikipedia schreef:Op 26 januari 1942 kreeg Heinrici het bevel over het 4e leger. Deze eenheid was van cruciaal belang voor de Duitse verdedigingslinie in de richting van Moskou. Het 4e leger hield onder Heinrici’s bevel tien weken stand tegen het Sovjet-leger, dat 530.000 man verloor tegenover 'maar' 35.000 verliezen (waarvan 10.000 gesneuveld of vermist)voor het vierde leger. Heinrici’s troepen waren soms zwaar in de minderheid. Tijdens deze periode ontwikkelde Heinrici een van zijn bekendste tactieken: als hij wist dat er een Sovjet-aanval aan zat te komen liet hij al zijn troepen zich terugtrekken op een achterwaarts gelegen linie zodat ze niet werden getroffen door het artilleriespervuur. Daarna liet hij ze meteen weer oprukken naar de oorspronkelijke linie om het aanvallende leger tegen te houden.
Zeer interessant dit wist ik niet :)
'Berlijn is een historisch mijnenveld'
Gebruikersavatar
magicdutchmen
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 08 aug 2007, 19:09
Contacteer:

Re: De beste Duitse generaal van De Tweede Wereldoorlog

Bericht door magicdutchmen »

Wat ik altijd een beetje jammer vind aan topics als deze is dat er weinig kennis is dus er maar voor de bekendste wordt gekozen. Dat geldt uiteraard niet voor iedereen maar die indruk krijg ik.
http://warhelmets.nl/
Op zoek naar Nederlandse helmen pre 40.
Gebruikersavatar
broeloe
Lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 29 mar 2005, 17:46

Re: De beste Duitse generaal van De Tweede Wereldoorlog

Bericht door broeloe »

magicdutchmen schreef:Wat ik altijd een beetje jammer vind aan topics als deze is dat er weinig kennis is dus er maar voor de bekendste wordt gekozen. Dat geldt uiteraard niet voor iedereen maar die indruk krijg ik.
verras ons _/-\o_
Wie vrede wil bereidt zich voor op oorlog
Gebruikersavatar
Dreesen
Lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 08 jan 2010, 10:18
Locatie: Dilsen-Stokkem

Re: De beste Duitse generaal van De Tweede Wereldoorlog

Bericht door Dreesen »

magicdutchmen schreef:Wat ik altijd een beetje jammer vind aan topics als deze is dat er weinig kennis is dus er maar voor de bekendste wordt gekozen. Dat geldt uiteraard niet voor iedereen maar die indruk krijg ik.
Ik kan ze toch niet allemaal in de poll zetten. Geef zelf dan een naam, zoals iemand eerder al deed voor Heinrici.
'Berlijn is een historisch mijnenveld'
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: De beste Duitse generaal van De Tweede Wereldoorlog

Bericht door Jan Klaassen »

magicdutchmen schreef:Wat ik altijd een beetje jammer vind aan topics als deze is dat er weinig kennis is dus er maar voor de bekendste wordt gekozen. Dat geldt uiteraard niet voor iedereen maar die indruk krijg ik.
Misschien is voor velen de (voor jou) bekendste wel gewoon de beste? :roll:
Er is natuurlijk een reden voor die bekendheid...
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gast

Re: De beste Duitse generaal van De Tweede Wereldoorlog

Bericht door Gast »

Ik mis (en kies) Hasso Freiherr von Manteuffel. Niet omdat het zinnig of überhaupt mogelijk is om "de beste" aan te wijzen (dit soort topics zijn in die zin altijd nutteloos - maar hebben wel nut mensen te wijzen op mogelijkheden die zij nog niet kenden).

Dreessen, je zit er (weer eens) naast. Paulus was niet de eerste Duitse generaal die in vijandelijke handen viel.
Gast

Re: De beste Duitse generaal van De Tweede Wereldoorlog

Bericht door Gast »

Overigens, voor ik daar discussie over krijg, Paulus was de eerste Duitse veldmaarschalk die gevangen werd genomen. Zelf dacht ik sowieso aan generaal Ludwig Crüwell die op 29 mei 1942 door de Britten krijgsgevangen werd gemaakt en door navraag op een ander forum leer ik net dat generaal Hans von Ravenstein al op 29 november 1941 door Nieuw-Zeelanders bij Tobruk werd gevangen. Blijkt maar weer hoe zorgvuldig je moet zijn met zomaar wat roepen op een forum en dat een foutje zoals die van Dreesen snel gemaakt is.
Plaats reactie