De beste Duitse generaal van De Tweede Wereldoorlog

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.

Wie was de beste Duitse generaal?

Keitel
1
1%
Jodl
0
Geen stemmen
Burgdorff
0
Geen stemmen
Krebs
0
Geen stemmen
Dietrich
0
Geen stemmen
Rommel
40
60%
Guderian
5
7%
Von Rundstedt
3
4%
Heussinger
0
Geen stemmen
Reichenau
0
Geen stemmen
Paulus
5
7%
Beck
0
Geen stemmen
Weidling
0
Geen stemmen
Von Manstein
9
13%
Een andere ...
4
6%
 
Totaal aantal stemmen: 67

Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: De beste Duitse generaal van De Tweede Wereldoorlog

Bericht door Jan Klaassen »

En Paulus werd juist veldmaarschalk gemaakt, zodat hij zichzelf 'vast niet zou overgeven'.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Akko
Lid
Berichten: 1048
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:14
Locatie: den Belgique

Re: De beste Duitse generaal van De Tweede Wereldoorlog

Bericht door Akko »

Ik vind Rommel en Paulus toch de beste ;)
Alletwee zeer intelligente mannen, hun manschappen gingen voor de wil van hitler.
Delete mijn account, ik ben het forum zijn kinderachtigheid beu zoals velen al hebben ondervonden.
Gast

Re: De beste Duitse generaal van De Tweede Wereldoorlog

Bericht door Gast »

Rommel was als generaal in Frankrijk (1940) goed, als generaal in Afrika geniaal maar zéér fortuinlijk, maar als veldmaarschalk viel hij tegen, deels omdat hij zijn zin niet altijd kreeg van Hitler en het OKW, deels omdat hij defensief niet sterk was.
Gebruikersavatar
broeloe
Lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 29 mar 2005, 17:46

Re: De beste Duitse generaal van De Tweede Wereldoorlog

Bericht door broeloe »

Een goede generaal is imo ook een realist die besluiten naast zicht durft neer te leggen.
Dit kun je van Rommel wel zeggen: na D-day zag Rommel al snel in dat het een verloren zaak was, waar dan ook de opmerking "sluit vrede idioten" bij past.
Maar Paulus vindt ik meer een ja knikker van Hitler. Waarom reageerde hij veel te traag op de Russische omsingeling? Waarom deed hij geen poging om uit te breken? Waarom gaf hij zich veel te laat over?
Wie vrede wil bereidt zich voor op oorlog
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Re: De beste Duitse generaal van De Tweede Wereldoorlog

Bericht door Moengoman »

Dreesen schreef:Wat is het grote verschil tussen Rommel en Van Rundstedt?
Dat Rommel dacht de Slag om El Alamein te kunnen winnen en zo de Tweede Wereldoorlog te winnen, terwijl Von Rundstedt wist dat het Ardennenoffensief tot mislukken gedoemd was en kort na D-Day meende dat doorvechten irrationeel was.
Kortom Von Rundstedt had een veel en veel beter strategisch en logistiek inzicht en Rommel was bepaald geen realist. Hij was een tactisch genie en zeer geliefd bij zijn manschappen, maar overigens zwaar overschat. Hij komt wat mij betreft nog ver na Guderian, Von Manstein, Model en zelfs Von Bock en Von Leeb.
Rommel is een soort Duitse Popie Jopie en aldus de tegenhanger van Montgomery, die ook al zwaar overschat is.
Gebruikersavatar
Dreesen
Lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 08 jan 2010, 10:18
Locatie: Dilsen-Stokkem

Re: De beste Duitse generaal van De Tweede Wereldoorlog

Bericht door Dreesen »

Gast schreef:Overigens, voor ik daar discussie over krijg, Paulus was de eerste Duitse veldmaarschalk die gevangen werd genomen. Zelf dacht ik sowieso aan generaal Ludwig Crüwell die op 29 mei 1942 door de Britten krijgsgevangen werd gemaakt en door navraag op een ander forum leer ik net dat generaal Hans von Ravenstein al op 29 november 1941 door Nieuw-Zeelanders bij Tobruk werd gevangen. Blijkt maar weer hoe zorgvuldig je moet zijn met zomaar wat roepen op een forum en dat een foutje zoals die van Dreesen snel gemaakt is.
Ik heb dit uit een documentaire dus dan hebben ze daar een zware fout vertelt en heb ik die inderdaad overgenomen.
'Berlijn is een historisch mijnenveld'
Gast

Re: De beste Duitse generaal van De Tweede Wereldoorlog

Bericht door Gast »

Welke documentaire was dat?
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: De beste Duitse generaal van De Tweede Wereldoorlog

Bericht door Auke »

Wat vreemd dat Paulus op de tweede plaats staat, nog voor personen als Von Manstein. Paulus was een bekwaam stafofficier, maar als commandant zeer besluiteloos en ongeschikt...
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Heavy Fuel

Re: De beste Duitse generaal van De Tweede Wereldoorlog

Bericht door Heavy Fuel »

Kiezen doe ik niet,de personen genoemd hebben allemaal wat betekend in WO2. Maar in het algemeen kan men wel denken dat loyaliteit aan de "zaak"hoger in het aanzien was,dan het presteren van. Dat voorbeeld kan je goed zien aan Sepp Dietrich,een alcohlist die het zonder een goede staff,zijn positie onhoudbaar zou zijn.(zou hij destijds Hitler nuchter vervoerd hebben ? :+ )

Mvg
Willem
Gebruikersavatar
Dreesen
Lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 08 jan 2010, 10:18
Locatie: Dilsen-Stokkem

Re: De beste Duitse generaal van De Tweede Wereldoorlog

Bericht door Dreesen »

Gast schreef:Welke documentaire was dat?
Ho, dat weet ik niet meer hoor, ik denk "Apocalyps" die kleure versie overgesproken in het Vlaams of "The road To Stalingrad"
Maar ik zal me dan wel vergist hebben waarschijnlijk.
'Berlijn is een historisch mijnenveld'
marb29
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 jul 2010, 18:35

Re: De beste Duitse generaal van De Tweede Wereldoorlog

Bericht door marb29 »

ik kiies voor rommel
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: De beste Duitse generaal van De Tweede Wereldoorlog

Bericht door Jan Klaassen »

broeloe schreef:"sluit vrede idioten".
Maar Paulus vindt ik meer een ja knikker van Hitler. Waarom reageerde hij veel te traag op de Russische omsingeling? Waarom deed hij geen poging om uit te breken? Waarom gaf hij zich veel te laat over?
Die eerste opmerking was toch van von Rundstedt of zit ik nu mis?
En daarnaast, Paulus heeft wel degelijk proberen uit te breken, meerdere malen zelfs. Deze uitbraken gingen vaak in den beginne goed, alleen werden al snel gecounterd door Russische tegenaanvallen. Hij gaf zich zo laat over omdat hem was verteld dat de Luftwaffe alle nodige goederen zou kunnen transporteren naar het omsingelde Stalingrad (wat natuurlijk helemaal niet zo was. Sterk staaltje overdrijven van Goering).
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Jakie
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 jul 2010, 08:38

Re: De beste Duitse generaal van De Tweede Wereldoorlog

Bericht door Jakie »

Ik heb voor Von Rundtstedt gekozen maar Rommel heeft misschien wel meer betekent. Ook in het Afrika Corps
Gebruikersavatar
Dreesen
Lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 08 jan 2010, 10:18
Locatie: Dilsen-Stokkem

Re: De beste Duitse generaal van De Tweede Wereldoorlog

Bericht door Dreesen »

Aangezien de strategie van Guderian is gebruikt in de Golfoorlog door de Amerikanen, zullen we er maar van uitgaan dat de Duitse generaals voor hun tijd vooruitliepen op de tijd? of is dat overdreven?
'Berlijn is een historisch mijnenveld'
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: De beste Duitse generaal van De Tweede Wereldoorlog

Bericht door Jan Klaassen »

Er is zeker, even gekeken naar de 'Blitzkrieg'-tactieken, zeker te zeggen dat ze voor op hun tijd lagen; andere landen hadden veel moeite met deze manier van oorlogvoeren.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Plaats reactie