HELP MIJ SOS!!!!!! DAME IN NOOD :-(

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Lianda

HELP MIJ SOS!!!!!! DAME IN NOOD :-(

Bericht door Lianda »

Ik ben Lianda en zit in drie havo. Met geschiedenis heb ik een opdracht en die gaat over dierentuinen in de tweede wereldoorlog :? minder dus.
Ik heb een paar dringende vragen waar ik nodig antwoord op nodig heb.
Heb je een antwoord voor mij.....---> laat hem dan aub 8R.
Mijn vragen zijn:
Welke dierentuinen zijn aangevallen en/of gebombadeerd?
Waarom zijn die dierentuinen dan aangevallen en/of gebombadeerd?
Heeft dit dan gevolgen gehad voor de economie? Zo ja, hoe?
Wat is er met die dierentuinen gebeurd na de oorlog?

Heb je een antwoord voor mij laat hem dat aub achter.

PS Niet alleen antwoorden zijn welkom. Gewone berichten zijn ook leuk.
Wie weet spreek ik juh dan nog wel. Doei doei xxx :W
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door PPL »

Dames in nood probeer ik altijd graag te helpen 8)
Maar echt.... Poeh hé... Hier vraag je mij eens wat...

Ik denk wel dat Diergaarde Blijdorp in Rotterdam wat schade zal hebben opgelopen, maar van de rest weet ik het eigenlijk niet.

Is het misschien eens de moeite waard om contact op te nemen met het documentatiecentrumm van Blijdorp ?
Dat soort instituten houdt namenlijk vaak goede archieven bij, omdat er ook wetenschappelijk onderzoek wordt gedaan.

Suc6

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Gast

Bericht door Gast »

Hier een stuk tekst over toerisme in de 20ste eeuw. Er wordt zeer kort ingegaan op recreatie tijdens wo2.

http://pws.pepperfans.nl/pws/4.htm
Gebruikersavatar
LKP
Lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 20 apr 2003, 20:34
Contacteer:

Bericht door LKP »

Dat was ik ^van het antwoord hierboven O-)
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

<offtopic>
Nu weten we wel dat 't nieuwe systeem LKP! Gasten kunnen sinds gisteren (eergisteren?) reageren op threads in 't vragenforum.
</offtopic>
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door PPL »

Proos schreef:<offtopic>
Nu weten we wel dat 't nieuwe systeem LKP! Gasten kunnen sinds gisteren (eergisteren?) reageren op threads in 't vragenforum.
</offtopic>
Dus het geld alleen voor het vragenforum ?

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Ik heb verder nog niets aangepast.

Weet niet of de discussie daarover al helemaal is afgerond in 't staffroom-forum?
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gast

Bericht door Gast »

Proos schreef:<offtopic>
Nu weten we wel dat 't nieuwe systeem LKP! Gasten kunnen sinds gisteren (eergisteren?) reageren op threads in 't vragenforum.
</offtopic>
Sorry wat bedoel je met deze opmerking, staat er niet helemaal duidelijk. De enige reden dat ik het even meldde is omdat ik dit zelf prettiger vond.

Maar mocht dit onprettig overkomen op jullie, dan stop ik ermee :roll:
Gebruikersavatar
LKP
Lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 20 apr 2003, 20:34
Contacteer:

Bericht door LKP »

Ezel in het algemeen..... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Die ezel met die steen bedoel je :mrgreen:
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Anonymous schreef:
Proos schreef:<offtopic>
Nu weten we wel dat 't nieuwe systeem LKP werkt! Gasten kunnen sinds gisteren (eergisteren?) reageren op threads in 't vragenforum.
</offtopic>
Sorry wat bedoel je met deze opmerking, staat er niet helemaal duidelijk. De enige reden dat ik het even meldde is omdat ik dit zelf prettiger vond.

Maar mocht dit onprettig overkomen op jullie, dan stop ik ermee :roll:
Achter LKP moet nog "werkt" komen.

Voorheen moest je je registreren om te kunnen reageren in 't vragenforum. Je postje als "gast" kon daardoor nu wel.

edit: doe ik 't nog fout :bonk:
"Nu weten we wel dat 't nieuwe systeem werkt, LKP"
Ik ben echt duf vandaag :)
Laatst gewijzigd door Proos op 13 mei 2003, 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
monmax
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 26 nov 2002, 22:10

Bericht door monmax »

In het boek 'De laatste slag' van Cornelius Ryan wordt melding gemaakt van de gebeurtenissen in de Berliner Tiergarten in de nadagen van de oorlog.
Hij meldt o.a. dat de dierentuin zwaar is beschadigd door de Geallieerde bombardementen. Diverse dieren zijn of gedood of moesten afgemaakt worden omdat het risico te groot was dat ze uit zouden breken.
Uit liefde voor een van de beesten neemt een verzorger zelfs een Maraboe in huis die het eind overleeft.
Deze dierentuin noch welke andere dan ook zal bewust aangevallen zijn. Het diende immers geen enkel doel. Als ze werden getroffen door krijgsgeweld zal dit een gevolg van, geweest zijn.

Misschien wat info op de toeristische site van Berlijn?

Succes.
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door PPL »

monmax schreef:Misschien wat info op de toeristische site van Berlijn?

Succes.
Ik heb even gekeken op http://www.berlin.de, maar daar vond ik verder niets.

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
mike
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 mei 2003, 19:23
Locatie: Hengelo(O)
Contacteer:

Bericht door mike »

ey linda,
ik denk dat je gewoon de sites van dierentuinen moet bezoeken
en dan kijken of er info over WO2 staat :P :oops: :D :wink:
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Het is niet veel, maar misschien kun je het gebruiken:
Het houden van giraffen in Burgers’ Zoo gaat terug tot ver voor de opening van het safaripark. Het huidige bongoverblijf is eind jaren dertig gebouwd voor giraffen; vandaar dat daar nog steeds van die hoge deuropeningen te zien zijn! In het begin waren er twee giraffen. Een van hen, Selly, heeft zelfs als enige Nederlandse giraffe de Tweede Wereldoorlog en de slag om Arnhem overleefd!
Van: http://www.burgerszoo.nl/nieuws/november2002/arie.html

Over Artis:
In de nacht van 13 op 14 juli 1941 werd Artis getroffen door een aantal staafbrandbommen, afgeworpen door een Engelse bommenwerper, bedoeld voor het rangeerterrein bij het Entrepotdok. Op de foto het huis aan de Plantage Doklaan 46-48 dat stond op de plek tussen het huidige Insectarium en het huidige Voedselmagazijn. Destijds woonde daar onder andere baas Bol, de opzichter van Artis, met zijn gezin. De woning brandde uit, maar het gezin had geluk. Artisdirecteur Sunier deelde het Artisbestuur hierover onder meer het volgende mee: 'een aantal brandfakkels bleef in de vloeren der slaapkamers steken, waarvan drie stuks juist rondom het bedje van een der kinderen, terwijl ook in de smalle gang, waardoor man, vrouw en vier kinderen het huis moesten verlaten, een brandfakkel brandde.'
Van: http://www.artis.nl/inhoud/jrg46_3.htm#oorlogsjaren

Burgers Zoo"
Het dierenpark heeft veel te lijden gehad van de Tweede Wereldoorlog. Op 17 september 1944 lag het midden in het oorlogsgebied. Heel Arnhem was geëvacueerd, alleen de dierentuin mocht blijven, inclusief de familie en drie verzorgers. Twee verzorgers kwamen helaas om het leven. Op het terrein vielen zo’n 700 bommen en granaten. V1’s sloegen ten oosten en westen van het park in. In de Slag om Arnhem werd driekwart van de dierenverblijven beschadigd en tweederde van de dieren vond de dood of nam de benen. Om een indruk te krijgen van de schade: van de tienduizenden huizen die Arnhem toen kende, waren er maar 57 onbeschadigd gebleven. Met de opbouw werd in april 1945 een aanvang genomen. Heel wonderlijk is eigenlijk dat het dierenpark nooit een dag dicht is geweest.
Van: http://www.management.nl/NIVE_verenigin ... 140704.asp
Plaats reactie