Veteraan overlijdt tijdens herdenking in Duinkerke

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Opgeheven account 4914

Veteraan overlijdt tijdens herdenking in Duinkerke

Bericht door Opgeheven account 4914 »

Oud-strijder overlijdt aan hartaanval tijdens herdenking in Duinkerke

Een veteraan is vandaag aan een hartaanval overleden tijdens de herdenking van de zeventigste verjaardag van operatie Dynamo, waarbij tijdens de Tweede Wereldoorlog Britse troepen in Duinkerke massaal geëvacueerd werden. Dat zegt de burgemeester van Duinkerke, Michel Delebarre.

De 91-jarige oud-strijder André Carlier kreeg een hartval tijdens de herdenkingsceremonie. Brandweerlui probeerden hem tevergeefs te reanimeren. De man werd nog overgebracht naar een ziekenhuis in Duinkerke, waar hij uiteindelijk overleed. "Hij is naar het herdenkingsevenement gekomen en heeft zich nu bij zijn makkers uit die tijd die op onze stranden gesneuveld zijn, vervoegd", zei burgemeester Delebarre na de ceremonie.

Sinds donderdag en nog tot morgen herdenkt de stad Duinkerke de zeventigste verjaardag van operatie Dynamo, waarbij in 1940 zo'n 345.000 geallieerden geëvacueerd konden worden. Heel wat Britse, maar ook Belgische, Tsjechische en Franse veteranen wonen de herdenking bij.

Naar HLN.be
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: Veteraan overlijdt tijdens herdenking in Duinkerke

Bericht door sniper snoop »

Dat is het gevaar voor die lui. Ze komen naar zeer emotionele gebeurtenissen op hun bejaarde leeftijd. En dan krijgen ze minder of geen lucht omdat het te erg word. De kans bestaat altijd dat er één uit de ceremonie moet omdat hij er niet meer tegen kan. Ik heb hiermee al genoeg ervaring. Man man man, hoeveel mannen en vrouwen heb ik moeten uit begeleiden uit de Menenpoort omdat het allemaal teveel word? En die vochten toen zelfs niet mee. Enkel omdat ze weten wat er gebeurde met hun familie.

Maar zo erg heb ik het nog nooit meegemaakt. Moge zijn ziel nu in vrede rusten na het dapper vechten tijdens Wo2.
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
Akko
Lid
Berichten: 1048
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:14
Locatie: den Belgique

Re: Veteraan overlijdt tijdens herdenking in Duinkerke

Bericht door Akko »

Ja, ik heb het nog niet meegemaakt.
Maar het is wel erg. Ook te begrijpen waarom het bij de meeste, het teveel word.
Moge zijn ziel in vrede rusten na alle dappere dingen hij gedaan heeft in wo2
Delete mijn account, ik ben het forum zijn kinderachtigheid beu zoals velen al hebben ondervonden.
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Re: Veteraan overlijdt tijdens herdenking in Duinkerke

Bericht door Proos »

Het viel mij in Wageningen (defilé) ook al op dat er bij elk groepje veteranen een ehbo'er aanwezig was, met een tas met spullen.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Plaats reactie