Werden katholieken vermoord?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gast

Re: Werden katholieken vermoord?

Bericht door Gast »

Bijzonder dat je enkel reageert op mijn laatste zin - en zelfs voorbarige conclusies trekt over nationaliteit en betrouwbaarheid - zonder verder in te gaan op mijn verzoek meer informatie te verschaffen. Goed, we weten nu dat zowel Günsche als Linge iets vertelden over twee priesters. Daarmee zijn we echter nog geen millimeter dichter bij de vraag wie die priesters waren, wat er is voorgevallen en wat er van hen is geworden. Care to enlighten us Dreesen?
Gebruikersavatar
Dreesen
Lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 08 jan 2010, 10:18
Locatie: Dilsen-Stokkem

Re: Werden katholieken vermoord?

Bericht door Dreesen »

Gast schreef:Bijzonder dat je enkel reageert op mijn laatste zin - en zelfs voorbarige conclusies trekt over nationaliteit en betrouwbaarheid - zonder verder in te gaan op mijn verzoek meer informatie te verschaffen. Goed, we weten nu dat zowel Günsche als Linge iets vertelden over twee priesters. Daarmee zijn we echter nog geen millimeter dichter bij de vraag wie die priesters waren, wat er is voorgevallen en wat er van hen is geworden. Care to enlighten us Dreesen?
Neen inderdaad we zijn nog geen millimeter korter. Maar ik kan er niks aan doen dat Göring niet meer heeft vertelt over die twee priesters tegen Hitler. Zodat Günsche en Linge het in hun boek konden schrijven. Het enige wat ze weten heb ik al vermeld.
Wat er met hun gebeurd is zullen we dus nooit weten.
'Berlijn is een historisch mijnenveld'
Gast

Re: Werden katholieken vermoord?

Bericht door Gast »

Sterker: of het überhaupt waar is zullen wij nooit weten.
LEO
Lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 30 apr 2005, 16:17
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Werden katholieken vermoord?

Bericht door LEO »

08 jan 1934 - (Interbellum) In Duitsland worden pastors Dangemaier en Sturm gearresteerd wegens politieke bedrijvigheid en naar concentratiekamp Kuhberg gebracht.
Gast

Re: Werden katholieken vermoord?

Bericht door Gast »

Okay, dus dat is het. Wel weer typisch dat een hele reeks Nederlandse websites allemaal klakkeloos informatie van elkaar overnemen waardoor hij overal Dangemaier heet terwijl hij toch echt om Alois Dangelmaier gaat, de pastoor van Metzingen. Googlen met de juiste schrijfwijze leert ons dat hij een lijkdienst voor zes terechtgestelde communisten had voorgedragen. Dangelmaier werd echter na enkele maanden weer vrijgelaten. In 1936 kwam hij in conflict met Gustav Dickert - de Kreisleiter van Waiblingen - die hem uit zijn ambt liet zetten en in 1937 kwam daar een verbod op het geven van catechisatie en ander religieus onderwijs overheen maar het bleef bij die paar maanden Kuhberg in 1934 en hij overleefde de oorlog.

Het ontgaat mij volledig wat de opsluiting van Dangelmaier en Sturm met het vermoorden van katholieken te doen heeft.
LEO
Lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 30 apr 2005, 16:17
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Werden katholieken vermoord?

Bericht door LEO »

Met mijn exkuses voor de foute schrijfwijze gast. Gelukkig kunnen we voor verbeteringen steeds op je rekenen :wink:

Ik plaatste het bericht alleen ter titel van inlichting en omdat ik dacht dat het paste in de context van de vraag.
Gast

Re: Werden katholieken vermoord?

Bericht door Gast »

Leo, die schrijfwijze is uiteraard jouw fout niet - dat ligt bij het probleem dat geen enkele Nederlandse website deze naam goed spelt (ik neem aan omdat zij klakkeloos informatie van elkaar overnamen). En de informatie die je gaf is ook zeker wel nuttig omdat je de opmerking van Dreesen verduidelijkte (al weet ik niet of dit Sturm en Dangelmaier de door Göring bedoelde priesters waren - Linge en Günsche traden respectievelijk in 1939 en 1943 in dienst bij Hitler).
Cre@tive

Re: Werden katholieken vermoord?

Bericht door Cre@tive »

Wow, bedankt allemaal voor de reacties. :D
Gast

Re: Werden katholieken vermoord?

Bericht door Gast »

Graag gedaan.

Groet van het ruimteaapje
Plaats reactie