Onbekende verrekijker

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nick.Dracu
Lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 20 jun 2010, 19:52
Locatie: Torhout/ Belgie

Onbekende verrekijker

Bericht door Nick.Dracu »

Hallo,
Kunnen julie me misschien wat meer vertellen over deze verrekijker?
volgens mij is hij ouder dan de 2de wereldoorlog daarom post ik hem hier.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
het nummer op de tweede en derde foto is het volgend:
8(*)912
ook op de achterkant van de leren zak staat pirson gekrast.
alvast bedankt,
Gebruikersavatar
beno
Lid
Berichten: 700
Lid geworden op: 18 apr 2009, 21:01

Re: Onbekende verrekijker

Bericht door beno »

Ik herken het model niet, maar ik geloof WO1 (Waarschijnlijk Brits aangezien er een broad arrow opstaat...)
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Onbekende verrekijker

Bericht door Jan Klaassen »

Is Brits (inderdaad de arrow). Periode is mij onbekend.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: Onbekende verrekijker

Bericht door sniper snoop »

De Amerikanen hebben een zeer gelijkaardige verrekijker uit de burgeroorlog. De verrekijker van de Amerikanen werden ontworpen medio de 19de eeuw. Het is heel identiek, enkel de handvatten waren uit leder. Als je inzoomt en uit zoomt, dan word de verrekijker langer of korter. Test dit eens? Maar qua uitzicht, 99% op die Amerikaanse verrekijkers. Mogelijk hebben de Britten toen ook deze soort verrekijker gebruikt.
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Onbekende verrekijker

Bericht door Jim »

Een vergelijkbaar model verrekijker ligt /lag in het airborne museum Hartenstein. Dat type heeft bruinleren handgrepen.
http://www.blitzandpeaces.co.uk/Museum/ ... /main3.asp
vijfde rij van boven 1 plaatje. lijkt mij identiek.

De Britse firma H.Huges & Sons London heeft een vergelijkbaar model geproduceerd.

Het Britse leger heeft zowel in WO1 als WO2 niet alleen verrekijkers gebruikt die speciaal voor het leger waren geproduceerd gebruikt (voorzien van datum, fabrikant, Broad arrow = pijltje). Maar ook verschillende aantallen burger verrekijkers opgekocht en gebruikt.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Nick.Dracu
Lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 20 jun 2010, 19:52
Locatie: Torhout/ Belgie

Re: Onbekende verrekijker

Bericht door Nick.Dracu »

sniper snoop schreef:De Amerikanen hebben een zeer gelijkaardige verrekijker uit de burgeroorlog. De verrekijker van de Amerikanen werden ontworpen medio de 19de eeuw. Het is heel identiek, enkel de handvatten waren uit leder. Als je inzoomt en uit zoomt, dan word de verrekijker langer of korter. Test dit eens? Maar qua uitzicht, 99% op die Amerikaanse verrekijkers. Mogelijk hebben de Britten toen ook deze soort verrekijker gebruikt.
Het is inderdaad zo dat deze langer en korter word,
Maar het is eigenlijk een raar verhaal de persoon van wie ik heb gekregen had hem eigenlijk bemachtigd in de jaren voor WO1, dus daarom vraag ik me af waarom die britse pijl daar op? dat lijkt me toch niet helemaal juist, toch weet ik voor zekerheid te vertellen dat de hoes en de verrekijker al altijd bij elkaar gebleven zijn.
Misschien een andere vraag voor jullie, is zo'n verrekijker eigenlijk zeldzaam of duikt hij regelmatig op?
bedankt,
nick
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: Onbekende verrekijker

Bericht door sniper snoop »

Tjah, Lebels kwamen ook nog voor in Wo2? Terwijl ze dateren voor Wo1. Russische model 1910 Maxims kwamen ook nog voor, tijdens Korea? Ook deze dateren voor Wo1. Materiaal kon tientallen jaren in dienst blijven. En ik denk niet dat verrekijkers gauw worden vervangen. Het kan best zijn dat de Britten ook die Amerikaanse verrekijkers produceerden (met de Britse arrow erop) en gebruikten tot de oorlog uitbrak of zelfs tijdens de oorlog zelf.
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Onbekende verrekijker

Bericht door Jim »

Omdat deze verrekijker lijkt op een Amerikaanse verrekijker wil niet zeggen dat deze ook Amerikaans is.
Zelfs als het model identiek is aan een Amerikaanse verrekijker kan het 100% Brits zijn.
Het is ook mogelijk dat een zelfde fabrikant zowel in Amerika als in Groot-Brittannië het zelfde geproduceerd heeft.

De broad arrow als overheids eigendom teken was al in gebruik sinds de 16de eeuw. Dus een dergelijke markering op een gebruiksvoorwerp van voor WO1 is niet aparts.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Plaats reactie