realistische uitrusting?

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

realistische uitrusting?

Bericht door jurgen »

Ik heb gisteren nog eens mijn mantel uit de kast getrokken en er wat uitrusting opgegooid.

Nu weet ik wel niet of dit effectief zo gedragen werd, en dan heb ik het vooral over de patroontas. Iemand een idee?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: realistische uitrusting?

Bericht door Kugelblitz »

Doet eerder wat amerikaans aan (bandolier), maar kan opzich wel natuurlijk...
Kan me zelf geen foto's hiervan herinneren, maar het zal ongetwijfeld voor zijn gekomen.

De combinatie van de accesoires vind ik echter wel wat vreemd. Hij draagt 2 K98 tasjes, wat doet vermoeden dat hij een K98 draagt. Daarnaast heeft hij een holster voor een pistool én hij draagt een MG band rond de nek en heeft twee MG kisten naast zich staan?

Beetje 'over done' naar mijn mening, nu heeft hij in principe 3 wapens. Het zou wel een Mg lader kunnen zijn, maar dan zou ik persoonlijk het holster weglaten, aangezien dit meestal officieren droegen, en een MG lader vrijwel nooit een officier was.

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: realistische uitrusting?

Bericht door Erik S. »

Ok, even realistisch gezien, het is een wacht-mantel, en geen veldmantel. Deze werden uitgegeven aan troepen die dus, op wacht stonden.

De combinatie pistool/k98 tas kan niet. ook een bandje van 50 schots rond je nek verlies je zo, minstens 100 heb je er nodig!
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: realistische uitrusting?

Bericht door jurgen »

@kugelblitz, het holster erbij is inderdaad wat vreemd, maar ik had het liggen dus heb ik er het maar bij opgehangen.
Eigenlijk hoort die samen met de MG onderhoudstas en andere uitrusting bij een MG schutter, maar ik heb het nu maar snel zo gedaan.

@Erik, wat is het verschil tussen een wacht- en veldmantel? Ik heb nog nooit gehoord dat er een wezenlijk verschil is tussen deze mantels en dat ze enkel werden gedragen op wacht, of net in het veld.

Lange patroonbanden heb ik nog wel, ik mis enkel patronen om erin te doen...
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: realistische uitrusting?

Bericht door Erik S. »

Een normale mantel heeft 2 zakken met flappen. Een wachtmantel daarbijkomend 2 steekzakken daarboven. Meestal is deze gevoerd, of heeft deze een uithaalbare voering. Soms heeft deze ook nog de originele kapuchon.

De broodzakriem werd in werkelijk nooit echt gedragen, deze werd aan de koppel gedragen. Veruit de meeste foto's waar je deze draagriemen ziet zijn momenten waar ze net krijgsgevangenen genomen zijn en ze hun koppel hebben moeten afdoen.

In de broodzak werd dan nog de spullen bewaard die ze mochten houden. Een gasmasker mocht men soms ook houden.

Een combinatie van k98 tas + holster zou onmogelijk zijn. Waar ik me nog het meeste nog aan stoor is dat er geen epauletten opzitten :wink: .
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: realistische uitrusting?

Bericht door jurgen »

haha, ik heb een hele storende set-up gemaakt heb ik de indruk :mrgreen:

Al wat je omschrijft over de wachtmantel heeft deze inderdaad ook, de voering is wel niet uithaalbaar, en de kapucon zit er ook nog in.
Daar zeg je zoiets, epauletten. Alleen ken ik daar helemaal niets van en zou ik niet eens weten wat voor welke rang/eenheid staat, misschien moet ik me daar maar eens in gaan verdiepen.

Bedankt voor de info overigens!
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: realistische uitrusting?

Bericht door Kugelblitz »

jurgen schreef:haha, ik heb een hele storende set-up gemaakt heb ik de indruk :mrgreen:

Al wat je omschrijft over de wachtmantel heeft deze inderdaad ook, de voering is wel niet uithaalbaar, en de kapucon zit er ook nog in.
Daar zeg je zoiets, epauletten. Alleen ken ik daar helemaal niets van en zou ik niet eens weten wat voor welke rang/eenheid staat, misschien moet ik me daar maar eens in gaan verdiepen.

Bedankt voor de info overigens!
Wat betreft de schouderstukken kun je natuurlijk gewoon zelf kiezen, zowel wat rang als onderdeel betreft!
Infanterie vind ik zelf altijd mooi, maar is tegelijkertijd altijd vrij aan de prijs. Artillerie zou een goed alternatief zijn...

Ik zou het echter wel bij 'manschappen' houden, dus beter al geen onderofficiersrang en al helemaal geen officier (voor deze laatste is de mantel niet echt geschikt).
Obergefreiter lijkt me een nette rang, eventueel met een chevron op de mouw, maar ik ben me niet geheel zeker of deze ook op mantels werden gedragen.

Uiteraard moet je bovenstaande bepalen aan de hand van de soldaat die je wilt opzetten en de accessoires die erbij moeten.

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: realistische uitrusting?

Bericht door Erik S. »

Obergefreiter is zeker een nette rang, alleen werden deze niet als MG schutze 2 of 3 ingezet. Deze rangemblemen werden meestal ook op de overjassen gedragen.

Wanneer men op wacht stond overigens droeg men als uitrusting niet meer dan een helm, koppel 1(!) patroontas en bayonet.

Mvg,

Erik
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: realistische uitrusting?

Bericht door jurgen »

Gefreiter is voor mij ook al in orde, hangt er puur vanaf welke rang als MG schutze werd gebruikt.
Waren er overigens machinegeweer eenheden bij de artillerie? Want dat moet die worden.

Ik weet niet of het er iets toe doet, maar het moet een soldaat tijdens het Baltisch offensief voorstellen in september-november 1944, meerbepaald het riga offensief.
Sander89
Lid
Berichten: 245
Lid geworden op: 20 jun 2008, 13:51

Re: realistische uitrusting?

Bericht door Sander89 »

jurgen schreef:Gefreiter is voor mij ook al in orde, hangt er puur vanaf welke rang als MG schutze werd gebruikt.
Waren er overigens machinegeweer eenheden bij de artillerie? Want dat moet die worden.
Ja, zelfs de sanitäts (verzorgings) eenheden hadden MG's tot hun beschikking, voor zelfverdediging. De rang kan in princiepe van schütze tot obergefreiter. Pistool werd volgens de officiële documenten door de MG schutter én lader gedragen, maar in de praktijk had de laatste meestal een K98 omdat hij daar wat meer aan had. De K98 tas op de broodzakriem heb ik nog nooit gezien en zou ik niet zo doen (met name omdat de broodzakriem überhaupt al zelden werd gedragen).
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: realistische uitrusting?

Bericht door JimK »

Sander89 schreef:
jurgen schreef:Gefreiter is voor mij ook al in orde, hangt er puur vanaf welke rang als MG schutze werd gebruikt.
Waren er overigens machinegeweer eenheden bij de artillerie? Want dat moet die worden.
Ja, zelfs de sanitäts (verzorgings) eenheden hadden MG's tot hun beschikking, voor zelfverdediging. De rang kan in princiepe van schütze tot obergefreiter. Pistool werd volgens de officiële documenten door de MG schutter én lader gedragen, maar in de praktijk had de laatste meestal een K98 omdat hij daar wat meer aan had. De K98 tas op de broodzakriem heb ik nog nooit gezien en zou ik niet zo doen (met name omdat de broodzakriem überhaupt al zelden werd gedragen).
Ik denk ook niet dat de officier het zou toelaten als een soldaat op deze manier met een k98 tasje zou staan. Daarbijkomend dat wanneer vol met munitie dit veel te zwaar is om zo te gaan dragen aan een broodzakriem op de borst en niet praktisch in gebruik.

Groet Jim
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: realistische uitrusting?

Bericht door jurgen »

Hiscoll.com heeft een uitgebreid aanbod aan schouderstukken, maar een prijsverschil tussen artillerie en infanterie is niet echt groot.
Bovendien vind ik ook niet gemakkelijk een lage rang, vooral feldwebel en leutnant zijn in trek.

Deze lijken me bv. wel geschikt, de rang is ook ok, maar die gaan al naar 125 euro. http://www.hiscoll.com/shop/viewphoto.p ... 221&phqu=4

Is dit de prijs die betaald moet worden, of zijn ze goedkoper te vinden?
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: realistische uitrusting?

Bericht door Kugelblitz »

Is zeker de prijs, het is een matchend paartje... Daarnaast zijn lagere rangen gek genoeg vaak duurder en moeilijker te vinden dan hoge rangen!

Zo kosten officiersschouderstukken vaak maar €50,- en zijn onderofficiersschouderstukken vaak drie keer zo duur, evenals die van manschappen!

Misschien vind je ze voor een tientje minder, maar dit is wel de handelsprijs...

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: realistische uitrusting?

Bericht door Erik S. »

Mocht je er nog niet helemaal uit zijn wat voor een uitrusting je wilt hebben voor je pop, misschien is dit wel goede inspiratie:

Afbeelding
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie