Afsheids Brief uit Wolfenbüttel

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Plaats reactie
veenhuizen
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jun 2010, 20:30

Afsheids Brief uit Wolfenbüttel

Bericht door veenhuizen »

Ik heb een afsheids brief van mijn oom Antoon klein-Nengerman uit 23-12-1942 deze brief mocht hij schijven 1 uur voor executie.
Heel veel meer wist ik niet waarom hij ter dood was veroordeeld hoe hij ter dood is gebracht waar en of er een graf was.
De verhalen liepen in de familie sterk uit een.
Ben in 2004 op internet gaan zoeken en kwam toen in contact met de Heer Wilfried Knauer van Der Gedenkstatte von Strafgefängnis von Wolfenbüttel hij heeft mij geholpen om aan diverse gerechts stukken
van Antoon te komen.
De Duitser hielden alles heel goed bij op papier hier heb ik dank baar gebruik van gemaakt.
Hier onder heb ik het verhaal op gescheven van Antoon Klein-Nengerman.

=============================================================================================



Antoon Klein-Nengerman geboren op 7 juli 1914 in Vorden ging in 1939 naar plaats Liesborn in Duitsland om daar op een boerderij te gaan werken.
Hij was daar melker er waren daar meerdere Nederlandse boeren knechten aan het werk in Nederland was het crisis en daar was werk genoeg.
Hij raakte bevriend met diverse Nederlandse knechten uit naast gelegen dorpen.
Dat waren ---- Hendrik Olthof geb 29 nov 1912 te Stedem,---- Riemer Terpstra geb op 28 mei 1910 te Herbaum en---- Jan Dokter geb op 21 juli 1913 te Putten --- op de avond van 20 april 1941 gingen ze met z’n allen naar een café van Lippstadt en dronken daar wat bier, kort naar middernacht gingen ze met de fiets naar hun dorpen toe Wadersloch en Liesborn, toen ze onderweg waren vlogen er Engelse bommenwerpers over de dorpen in Duitsland, in de buurt hoorde ze het afweer geschut de Flaks van de duitsers die naar de Engelse bommenwerpers schoten dat kon je al vanaf ver horen, ze fietsen langs een grote veldschuur met hooiberg. Op een afstand van 1500 meter bevond zich een minutie fabriek met opslagplaats van het Duitste leger.
Hendrik Olthof kreeg het goede idee om de veldschuur in de brand te steken zodat de Engelse het als een richtpunt zouden zien en daar hun bommenlast op zouden laten vallen, daardoor zou de munitie fabriek en opslag plaats geraakt worden en fabriek en de munitie verloren gaan.
Ze gingen naar de veldschuur met hooi berg maakten de deur open en staken het stro op drie plekken aan de veldschuur ging in vlammen op.
De Engelse bommenwerpers hebben die nacht de omgeving van Lippstadt niet aangevallen maar vlogen door, na het voorval van de brandstichting op 20 april 1941 spraken ze af er verder over te zwijgen dat ging goed totdat Hendrik Olthof in 1942 in de gevangenis zat voor jagen en stropen van beesten in het wild.
Hendrik Olthof sprak in de gevangenis met Martin Kloestra wat ze op 20 april hadden gedaan.
Dit lekte uit en Olthof werd ondervraagd en bekende de brandstichting van 20 april 1941, hierdoor moest Antoon Klein Nengerman en Riemer Terpstra en Jan Dokter voor de rechtbank verschijnen.
Na aanleiding van deze brandstichting de schade aan veldschuur hooi en werktuigen was 18000 reichsmark maar hun doel was de munitie fabriek kregen zij allen de doodstraf in de strafgevangenis van Wolfenbuttel.
De doodstraf ging met een guillotine

Op 23-12-1942 om 20.06 uur viel de guillotine voor Riemer Terpstra
OP 23-12-1942 om 20.08 uur viel de guillotine voor Antoon Klein-Nengerman
Ook voor Jan Doktor en Hendrik Olthof viel de guilotine.

De veroordeelden mochten 1 uur voor executie briefen schijven naar hun familie en zich onderhouden met een dominee .
Daarna gingen ze naar de guillotine en elke 2 min Viel het mes.......

Dit alles heb ik uit orginele gerechts stukken kunnen lezen die de Heer Wilfried Knauer voor me heeft opgezocht.
Waar ik en mijn familie hem erg dankbaar voor zijn.

=============================================================================================
Gebruikersavatar
Akko
Lid
Berichten: 1048
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:14
Locatie: den Belgique

Re: Afsheids Brief uit Wolfenbüttel

Bericht door Akko »

Omay zeer interessant verhaal man ;)
Delete mijn account, ik ben het forum zijn kinderachtigheid beu zoals velen al hebben ondervonden.
Gebruikersavatar
christiaan1989
Lid
Berichten: 549
Lid geworden op: 27 aug 2006, 20:28

Re: Afsheids Brief uit Wolfenbüttel

Bericht door christiaan1989 »

Heftig!
"In the absence of orders, go find something and kill it." Erwin Rommel
Gebruikersavatar
Stefan
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 23 jan 2007, 19:13

Re: Afsheids Brief uit Wolfenbüttel

Bericht door Stefan »

Inderdaad heftig!
veenhuizen
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jun 2010, 20:30

Re: Afsheids Brief uit Wolfenbüttel

Bericht door veenhuizen »

hey akko uit Belgie, wist je dat in de nazomer van 1942 de verzetsgroep van "witte brigade" in Lichtervelde in Belgie werd gearresteerd. Deze zestien personen werden als "Nacht -und-Nebel" gevangen en overgebracht naar de gevangenkamp Esterwegen, later werden ze na strafgevangenis Wolfenbuttel gebracht.
Het "Volksgerichtshof" veroordeelde hen in Februari 1944 ter dood. Zestien leden van de groep Lichtervelde werden op 15 juni 1944 in strafgevangenis Wolfenbuttel geexecuteerd.
De stoffelijke overschotten werden terug gebracht naar Lichtenvelde waar nu een gedenkplaats is.
Gebruikersavatar
Akko
Lid
Berichten: 1048
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:14
Locatie: den Belgique

Re: Afsheids Brief uit Wolfenbüttel

Bericht door Akko »

hej veenhuizen,
dat wist ik helemaal nog niet, interressant weetje, bedankt.
Maar waarom zaten ze 2 jaar in de gevangenis, en werden ze dan pas geexecuteerd?
Delete mijn account, ik ben het forum zijn kinderachtigheid beu zoals velen al hebben ondervonden.
veenhuizen
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jun 2010, 20:30

Re: Afsheids Brief uit Wolfenbüttel

Bericht door veenhuizen »

In Juli tot Oktober 1942 werden de 17 verzetsstrijders uit Lichtervelde en Torhout opgepakt door de Gestapo ze waren verraden door een Belgische Gestapo-spion.
Vervolgens in hechtenis in de Gestapo-Gevangenis van Gent,verhoord en zwaar mishandeld.
Gegin 1943 overgebracht als "nacht-und-nebel" gevangenen naar kamp Estwegen.
Februari 1944 overgebracht naar Wolfenbuttel.
Gebruikersavatar
Akko
Lid
Berichten: 1048
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:14
Locatie: den Belgique

Re: Afsheids Brief uit Wolfenbüttel

Bericht door Akko »

Bedankt voor de interessante info man
Delete mijn account, ik ben het forum zijn kinderachtigheid beu zoals velen al hebben ondervonden.
~Mieke~
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 mei 2010, 11:11

Re: Afsheids Brief uit Wolfenbüttel

Bericht door ~Mieke~ »

In het kader van onderzoek doen naar familie: de opa van mijn vriend blijkt in een Duits werkkamp te hebben gezeten, maar we hebben hier eigenlijk nauwelijks informatie over. Weet iemand mss hoe ik daar het beste onderzoek naar kan gaan doen?
xSXEx
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 nov 2007, 12:02

Re: Afsheids Brief uit Wolfenbüttel

Bericht door xSXEx »

Een vreselijke gebeurtenis die nooit had mogen gebeuren!
Mijn overgrootvader Hilaire Demeyer is ook in Wolfenbüttel onthoofd geweest. Samen met de andere mannen uit Lichtervelde.
Naar het schijnt werden ze ook verplicht om met het gezicht naar boven te liggen, zodat ze de guillotine zouden zien vallen. Een vreselijke manier om te sterven.
Beste Veenhuizen indien u mij met de Heer Wilfried Knauer in contact zou kunnen brengen dan zou ik u daar zeer dankbaar voor zijn!
Ik ben namelijk ook op zoek naar zoveel mogelijk informatie over mijn overgrootvader.
Ik ben ooit eens bij de archivaris van Lichtervelde geweest, maar van haar moest ik niet veel medewerking verwachten.
Er wordt nogal geheimzinnig gedaan over heel die gebeurtenis. Zelfs nu nog na al die jaren.
Omdat er met deze gebeurtenis zeer veel politiek gemoeid is.
Moest er iemand zijn op het forum die mij zou kunnen helpen aan informatie, gelieve mij te contacteren.
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Afsheids Brief uit Wolfenbüttel

Bericht door michiel01 »

Kontakt:
Wilfried Knauer oder Markus Weber
Gedenkstätte in der JVA Wolfenbüttel
Ziegenmarkt 10
38300 Wolfenbüttel
Tel. 05331/807244
Fax 05331/807329

that must do the trick
evertjan
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 okt 2019, 11:48

Re: Afsheids Brief uit Wolfenbüttel

Bericht door evertjan »

Interessant stuk over de afscheidsbrief. Heeft u misschien nog een e-mail adres van Wilfried Knauer of Markus Weber? Ik ben bl ook opzoek naar de gegevens van mijn vader, die in 1943 2 maanden in de JVA Wolfenbüttel gevangen zat.
Met vr gr Gerrit Middelbeek gerritmiddelbeek(AT)gmail.com
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Afsheids Brief uit Wolfenbüttel

Bericht door Kugelblitz »

Ik heb het e-mailadres even aangepast, zodat het wat minder makkelijk voor spam etc. te misbruiken is.
Laten we het vooral gezellig houden! :)
JPDokter
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 apr 2020, 19:57

Re: Afscheids Brief uit Wolfenbüttel

Bericht door JPDokter »

Geachte Veenhuizen,

Staat er in uw kopieën (verkregen via JVA) ook iets van Jan Dokter?
Of zijn daar aparte gerechtsstukken van?

JP Dokter
Bart FM Droog
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 22 apr 2020, 23:01
Gegeven: 21 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Afsheids Brief uit Wolfenbüttel

Bericht door Bart FM Droog »

Zie ook het boek 'Den vaderland getrouwe. Een boek over oorlog en verzet. Samengesteld door Mathieu Smedts en geschreven door mensen die beleefd hebben wat ze schreven'. Arbeiderspers, Amsterdam, 1962.'

Smedts, journalist, was zelf Nacht und Nebelgefangene en zatvan 14 maart 1944 tot begin april 1944 in Wolfenbütte. Hij heeft de executie van de Witte Brigade van Lichtervelde meegemaakt (op 15 juni 1944) en beschreven, op blz. 58-59 van genoemd boek.

Het is vanaf € 2,50 te koop: https://www.boekwinkeltjes.nl/su/?qs=Sm ... &prijstot=
Plaats reactie