Wapen Ju-52

Forumonderdeel m.b.t. afbeeldingen uit de Tweede Wereldoorlog
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Wapen Ju-52

Bericht door Kugelblitz »

Heren,

Onlangs heb ik een foto binnengekregen met een Junkers Ju-52 transportvliegtuig erop. Dit toestel draagt op de neus een wapen bestaande uit een wit paard van een schaakspel. Iemand enig idee van welk(e) eskader/divisie dit wapen is?

Dank en groeten, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Wapen Ju-52

Bericht door Jim »

Ik neem aan deze bekende:
Afbeelding
1Z+IK was onderdeel van de 1e Gruppe van het Kampf geschwader zur besonderen Verwendung I (KGzbV 1).
KGzbV 1 had 4 Gruppen en iedere Gruppe had 4 sStaffeln. Degene met het paard logo was III Gruppe. Of iedere Staffel hiervan zijn eigen variant had weet ik niet Maar er zijn iedergeval 2 modellen te zien op orginele foto's . Een daarvan een witte paard geheel wit (tekening boven) en een andere een wit paard op een vierkant bord. (aviodrome)
voor de invasie van Polen zat deze eenheid: III / KGzbV 1 gestationeerd op Berlin-Tempelhof

Deze eenheid heeft nog mee gedaan aan de invasie van Nederland.

Op het aviodrome staat een Spaanse versie in dezelfde kleuren.
http://www.ruudleeuw.com/images/aviodro ... -1crew.jpg
http://www.dutchaviationpage.nl/museums/ad_ju52.htm
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Wapen Ju-52

Bericht door Kugelblitz »

Dank!
Had inmiddels ook iets meer gevonden en het gaat bij andere inspectie toch om het paard op bord, het aviodrome dus...
Dit schijnt het 1. KG z.b.V. 1 te zijn, welk inderdaad in mei 1940 heeft gevochten boven Den Haag, Rotterdam, Schiedam etc.
In mijn geval gaat het om een Ju-52, dus waarschijnlijk vervoerde het vliegtuig parachutisten.

Ik kocht de foto aangezien ik foto's van Den Haag en omstreken zoek, maar het verhaal komt dus goed overeen met het wapen op het vliegtuig. Interessant stukje historie dus!

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Plaats reactie