Bijzonder verhaal van veteraan of Opa

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Robby101st
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 08 okt 2009, 07:56

Re: Bijzonder verhaal van veteraan of Opa

Bericht door Robby101st »

Ik heb ook maar eens nagevraagd over mijn Duitse opa. Blijkt dat hij nog iets te jong was en hij niet gedient, zijn broer aan de andere kant wel.
Alleen is hij aan de het oost front op z'n 18de neergeschoten door de Russen toen hij uit een tank/half track klom omdat die het begeven had..

verder op dit moment niet meer info erover
http://www.freewebs.com/robby101st/" onclick="window.open(this.href);return false; voor de restauratie van mijn '42 Willys
SS collector
Lid
Berichten: 403
Lid geworden op: 13 jan 2009, 21:45

Re: Bijzonder verhaal van veteraan of Opa

Bericht door SS collector »

Mijn opa (overgrootvader moeders kant) heeft in het krijgsgevangenekamp Bergen-Belsen gezeten voor 3 maanden nadat hij werd gered door een Wehrmacht soldaat die hem bij zijn kraag uit het kanaal trok eer hij verdronk. ik heb nog steeds zijn document waaronder de entlassungsschein (hopelijk schrijf ik het goed) waarmee hij Bergen Belsen mocht verlaten met vele Wehrmacht stempels natuurlijk. Hierbij wat foto's:

Afbeelding
Afbeelding
Naam en gevangenummer: Afbeelding
Stempels: Afbeelding

Opa (overgrootvader langs vaders kant) ging in het Vlaams Legioen en is gestorven aan het Oostfront. Is jammer genoeg niets van over gebleven :(

over mijn grootvader van mijn moeders kant weet ik wel wat: zat in een bende, heeft de Feldgendarmerie op zijn dak gekregen na het beledigen van een dochter van een Vlaamse SSer, pijpje zitten roken die hij vond op een plek waar Belgische soldaten waren gaan vluchten tijdens 18 daagse veldtocht natuurlijk zo ziek als een hond (9-jarige ;)), ging altijd naar de Duitsers kijken naar dril en schietoefeningen en pakte de ketsers en lege hulzen op, speelde het ook na met zijn mede bende-kameraden, was ook een soort van fruitjongen voor de Duitse soldaten gaven hem geld en hij ging dan fruit halen voor hun zodat ze meer kregen (als duitser kreeg je toen minder voor hetzelfde aantal fennig), stal gereedschap van Amerikaanse soldaten in 1944-1945 :D, sloeg hoefijzers en spijkers in zijn schoenen zodat hij mee kon marcheren met de Duitsers als ze voorbij liepen, met een kameraad meegereden met de Duitsers heeft toen flink naar zijn voeten gekregen van mijn opa :lol:, heeft een dode duitser zijn laarzen gestolen, een helm waar door geschoten was,een SS 1 decal helm en nog bajonetten,kogels,geallieerde helmen,Stengun,... (meeste weggegooid door mijn opa toen mijn grootvader in dienst was in het leger :x:( ) zoals je kunt lezen was het nogal een kwajongen in die tijd is ook de reden dat ik WO2 Duits ben beginnen verzamelen door zijn verhalen, heeft mss niet meegevochten maar toch erg veel meegemaakt :)

Vergeef mij als het iets te groot is:)
A single spark of courage, can ignite the fires of hope
Alicia
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 jan 2010, 16:52
Locatie: Lochristi

Re: Bijzonder verhaal van veteraan of Opa

Bericht door Alicia »

Hey allemaal,
Mijn overgrootmoeder was tijdens WO II kapster en ze moest het haar van de Duitse soldaten doen die in Zaffelare waren. Op een dag kwam er één die een permanent wou, m'n overgrootmoeder heeft die kerel dan een permanentje gegeven... Z'n overste zal daar niet blij met geweest zijn want de dag daarna stond die soldaat daar terug en moest z'n haar af. M'n overgrootvader heeft ook ondergedoken gezeten omdat hij in Duitsland moest gaan werken en dat wou hij in geen geval. (wel begrijpelijk als je al krijgsgevangen hebt gezeten...) Zo zijn er nog van die dingen die m'n overgrootmoeder - en vader hebben meegemaakt, een deel ervan staat hieronder: Gezocht: getuigenissen Stalag XI b(Fallingbostel) + Maaseik en: opblazing brug Maaseik, heeft iemand info??
Voor de volledige verhalen en zo moet je maar een seintje geven...

Groetjes,
Alicia
"Logic brings you from A to B, imagination brings you everywhere." -Albert Einstein-
Gebruikersavatar
Robby101st
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 08 okt 2009, 07:56

Re: Bijzonder verhaal van veteraan of Opa

Bericht door Robby101st »

Robby101st schreef:Ik heb ook maar eens nagevraagd over mijn Duitse opa. Blijkt dat hij nog iets te jong was en hij niet gedient, zijn broer aan de andere kant wel.
Alleen is hij aan de het oost front op z'n 18de neergeschoten door de Russen toen hij uit een tank/half track klom omdat die het begeven had..

verder op dit moment niet meer info erover

Heb nu weer nieuw nieuws gekregen. Wat misschien wel interessant kan worden, alsthans hoop ik echt.
De broer van mijn oom heeft dus gevochten tijdens D-Day. Aan de duitse kant. Ik krijg dit weekend te horen of hij er over wil vertellen en nog dingen laat zien, hij is op dit moment 85 jaar oud.
Dus duimen maar...
http://www.freewebs.com/robby101st/" onclick="window.open(this.href);return false; voor de restauratie van mijn '42 Willys
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: Bijzonder verhaal van veteraan of Opa

Bericht door panzer lehr »

Mijn grootvader heeft niet gevochten zijn broer wel hij is gesneuvelt in Rusland in dienst van de nskk.weet er eigenlijk weinig over
mijn grootvader heeft er nooit over willen vertellen hij schaamde zich voor zijn broer. :(
Gebruikersavatar
Romke
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 jul 2010, 18:37

Re: Bijzonder verhaal van veteraan of Opa

Bericht door Romke »

Mijn eerste bericht hier op dit forum.

Alle broers van mijn opa zijn doodgeschoten, omdat ze in een groep op straat waren. Met z'n 16en waren ze geloof ik, daarvan 3 of 4 broers van mijn opa.
Ik heb op zolder nog ergens een soort van dorpkrantje waarin dit allemaal beschreven staat en waarin alle namen staan van die 16.
De jongste was 13, heette Steven en probeerde nog te ontsnappen door het prikkeldraad door te kruipen, maar het was al te laat.
Mijn opa was dus nog de enige van de broers die de oorlog heeft overleefd (hij was toen dit gebeurde een jaar of 7/8, en mocht dus van zijn moeder niet met de andere broers mee), maar is al overleden voordat ik geboren was. Ik zal het boekje nog eens opzoeken, en kijken wat er precies in staat, misschien dat ik het hier ook neer kan zetten.

Romke

EDIT: mijn vader nog eens gevraagd, het was op 3 mei '43, dus mijn opa was toen 10
Full victory - Nothing else
Gebruikersavatar
Jakie
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 jul 2010, 08:38

Re: Bijzonder verhaal van veteraan of Opa

Bericht door Jakie »

Bij mijn oma verkochten ze altijd eieren aan de Duitsers. Daardoor kregen ze geen controle en had niemand door dat ze joden op de zolder hadden zitten.
main@minevin
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 okt 2009, 16:21
Locatie: Ridderkerk

Re: Bijzonder verhaal van veteraan of Opa

Bericht door main@minevin »

Mijn overgrootopa is uit een trein gesprongen die naar een concentratiekamp reed. Meer weet ik niet. ik heb het van mijn vader gehoort want mijn opa wil er zelf niet over praten, en dat begrijp ik ook wel.
Gr.
Vincent.
Mauser Werke
Gebruikersavatar
Nick.Dracu
Lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 20 jun 2010, 19:52
Locatie: Torhout/ Belgie

Re: Bijzonder verhaal van veteraan of Opa

Bericht door Nick.Dracu »

Ik las vandaag het dagboekje van een lichterveldenaar die in het Krijgsgevangene kamp Dachau gezeten heeft.
Alles werd geschreven in potlood en sommige dingen waren bijna niet meer te lezen. Maar hoe verder ik las,
Hoe wreder het allemaal werd, je zag nog de traanvlekken op het papier staan ...
Maar echt het was vreselijk wat de man had meegemaakt. ik heb een soort van gevoel dat de harde realiteit me pal op de neus gedrukt heeft.
Goh, ben er wat mijn kluts van kwijt, vooral de laatste bladzijden hebben me zacht gemaakt,
De man heeft het nog overleefd maar alle brieven die zijn kameraden hem hebben geven enkele uren van hun dood stonden er ook in neer gepent.
En dat... echt waar... vreselijk.
Laat ik jullie allemaal een ding goed zeggen er is niets romantisch aan oorlog, het is niet een teken van moed om met een geweer te schieten,
het is een en al dikke miserie.
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Bijzonder verhaal van veteraan of Opa

Bericht door jurgen »

Dat is zo, oorlog is het verschrikkelijkste wat er bestaat.
Al valt een vernietigingskamp als Dachau niet meteen onder de term oorlog. Dit zijn gewoon extreme gruwelijkheden tegen de menselijkheid.




Al kun je dat van oorlog ook zeggen natuurlijk...
Thom
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 19 dec 2008, 00:33
Locatie: Utrecht / Hamburg

Re: Bijzonder verhaal van veteraan of Opa

Bericht door Thom »

jurgen schreef:Al valt een vernietigingskamp als Dachau niet meteen onder de term oorlog.

Fijn dat je het opmerkt. Dit nuanceverschil mis ik nog weleens, en dan niet alleen op dit forum.
Gebruikersavatar
Nick.Dracu
Lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 20 jun 2010, 19:52
Locatie: Torhout/ Belgie

Re: Bijzonder verhaal van veteraan of Opa

Bericht door Nick.Dracu »

2 maanden geleden had ik nooit gedacht dat ik ooit een politieke gevangene zou kunnen spreken,
maar vanochtend is het me gelukt. De heer A.V. geboren in oostende, aangesloten op zijn 15 bij de weerstand,
opgepakt in 1943 samen met zijn nonkel en vader die ook betrokken waren bij de weerstand.
Zijn vader en nonkel zijn later verscheept naar Dachau waar zijn nonkel daar gestorven is en zijn vader
spoorloos verdwenenen is bij een ontsnappingspoging in '44.
Wat hij allemaal meegemaakt heeft...
Vanmiddag terug een gesprek met M.V. te lichtervelde. dan overschrijd ik de lijn van 20 personen.
nick
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Bijzonder verhaal van veteraan of Opa

Bericht door jurgen »

Je hebt er al een serieuze speurtocht opzitten, 20 personen met verschillende verhalen en achtergronden opsporen en interviewen is bewonderenswaardig.

Heb je de interviews neergeschreven of opgenomen? En ben je er uiteindelijk iets mee van plan?
Gebruikersavatar
Nick.Dracu
Lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 20 jun 2010, 19:52
Locatie: Torhout/ Belgie

Re: Bijzonder verhaal van veteraan of Opa

Bericht door Nick.Dracu »

Dag jurgen,
Bedankt! het word inderdaad steeds moeilijker om mensen te vinden, maar ik blijf doorzetten é .
Ik neem mijn interviews allemaal op, omdat het gemakelijker is voor mij. Dan kan ik veel mensen in één periode doen
en later ,in wat minder drukke periodes, het allemaal op mijn gemakken uitschrijven.
Maar wat ik er mee ga doen... nog steeds een raadsel eigenlijk. sommige zeggen dat ik me moet uitdiepen op één persoon.
Maar aan de andere kant... als ik me nu vastbijt op één iemand dan verlies ik een hoop verhalen. verhalen die mss binnen 5 jaar nooit meer
aan het daglicht zullen komen. Eigenlijk weet ik het nog niet. ik denk gewoon voort te blijven doen met wat ik bezig ben en daarna zien we wel...
Vanmiddag ben ik bij iemand van het 1ste bataljon fuseliers geweest. Een bateljon opgericht vlak na de bevrijding bestaande uit oorlogsvrijwilligers onder canadees bewind.
De man was gelegerd aan een brug in Moerdijk. ik weet niet juist waar het ligt maar zal strakt wel eens google map gebruiken.
Weeral strave verhalen en leuke annekdotes. En nu maar wachten tot donderdag dan heb ik een afspraak met een weduwe van een omgekomen arbeider in een van de
vele duitse werkkampen. En na dat gesprek zal het plots veel minder worden. dan begint het hoger onderwijs opnieuw :r :wink:
david879
Lid
Berichten: 451
Lid geworden op: 31 mar 2009, 20:23

Re: Bijzonder verhaal van veteraan of Opa

Bericht door david879 »

Nick.Dracu schreef:Dag jurgen,
Bedankt! het word inderdaad steeds moeilijker om mensen te vinden, maar ik blijf doorzetten é .
Ik neem mijn interviews allemaal op, omdat het gemakelijker is voor mij. Dan kan ik veel mensen in één periode doen
en later ,in wat minder drukke periodes, het allemaal op mijn gemakken uitschrijven.
Maar wat ik er mee ga doen... nog steeds een raadsel eigenlijk. sommige zeggen dat ik me moet uitdiepen op één persoon.
Maar aan de andere kant... als ik me nu vastbijt op één iemand dan verlies ik een hoop verhalen. verhalen die mss binnen 5 jaar nooit meer
aan het daglicht zullen komen. Eigenlijk weet ik het nog niet. ik denk gewoon voort te blijven doen met wat ik bezig ben en daarna zien we wel...
Vanmiddag ben ik bij iemand van het 1ste bataljon fuseliers geweest. Een bateljon opgericht vlak na de bevrijding bestaande uit oorlogsvrijwilligers onder canadees bewind.
De man was gelegerd aan een brug in Moerdijk. ik weet niet juist waar het ligt maar zal strakt wel eens google map gebruiken.
Weeral strave verhalen en leuke annekdotes. En nu maar wachten tot donderdag dan heb ik een afspraak met een weduwe van een omgekomen arbeider in een van de
vele duitse werkkampen. En na dat gesprek zal het plots veel minder worden. dan begint het hoger onderwijs opnieuw :r :wink:
De Moerdijk brug ligt bij Dordrecht en is een verbinding van Zuid-Nederland met Zuid-Holland. Hier is in de Meidagen hard gevochten! Aan het eind van de oorlog zijn er inderdaad geallieerden (Canadezen) gelegerd. Eén van de daar gelegerde Shermans heeft een kogel de Dordtsche buitenwijk (Amstelwyck) in geschoten.
Plaats reactie