Radio receivers

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stevo
Lid
Berichten: 242
Lid geworden op: 11 aug 2009, 15:21
Locatie: Brugge, Westvlaanderen, België
Contacteer:

Radio receivers

Bericht door Stevo »

Beste mensen,

Vandaag even langs geweest bij een oudere man die ik goed ken en die weet dat ik me wat bezig hou met WO2 en die zei dat hij nog wel wat op zijn zolder had liggen die me misschien kon interesseren.

Hij had nog 2 radio ontvangers staan waar blijkbaar ook nog leven in zat. Hij vertelde me een warrig verhaal dat het radio-ontvangers uit een bommenwerper waren.

Ik daar naartoe en ik trof er inderdaad die 2 dingen aan. Toen ik vroeg wat hij er moest voor hebben zei hij dat ik ze gratis mocht mee nemen. :)

Prijs of waarde interesseren me niet, wat ik wel graag had geweten is of die dingen ook werkelijk in een bommenwerper hebben gezeten omdat vliegtuigen nu eenmaal mijn ding zijn. Is dit hoegenaamd door de geallieerden gebruikt? Of zijn ze voor iets anders gebruikt? Veel vragen, i know

Leuke is dat er een tiental cartridges bijzitten die je blijkbaar telkens moest uithalen en insteken om op een andere frequentie af te stellen.

De cartridges dragen een stempel met daarop enige info over het feit dat ze behandeld zijn tegen vocht en schimmel volgens een bepaalde signal corps specificatie in september 1944 (zie foto). Het lijkt me dus wel WO2 dingen die in een goeie staat verkeren. Ik heb alle onderdelen er nog bij zoals een zware kist met koelgaten waar die dingen inzaten.

Toestel is gemaakt in de USA maar bevat originele lampen en condensatoren die made in England gestempeld zijn. Geallieerd dus :)

Ik heb nog niet gekeken op google of zo wat de radio's betreft. Ik wou dit eerst even met jullie delen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Stevo
Bessie Braddock: Sir, you are drunk.
Churchill: And you, madam, are ugly. But in the morning, I shall be sober.
Gebruikersavatar
Stevo
Lid
Berichten: 242
Lid geworden op: 11 aug 2009, 15:21
Locatie: Brugge, Westvlaanderen, België
Contacteer:

Re: Radio receivers

Bericht door Stevo »

Zelf al één en ander gevonden :

http://www.radioblvd.com/National%20HRO.htm

Blijkbaar oa gebruikt door de Navy

Stevo
Bessie Braddock: Sir, you are drunk.
Churchill: And you, madam, are ugly. But in the morning, I shall be sober.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Radio receivers

Bericht door Jim »

De zenders HRO zijn ook door het Amerikaanse leger gebruikt als door de Britten.
Aan het begin van de oorlog was het gebruik en bezit in Engeland voorbehouden aan zend amateurs met veel geld. De aanwezige zenders konden makkelijk worden gevonden, omdat voor het gebruik een vergunning was vereist en via deze vergunningen konden locatie en eigenaren worden gevonden. Het Britse leger nam ze voor de duur van de oorlog in beslag. En bestelde in Amerika er een aantal. De eigenaren konden meestal meteen een uniform aantrekken en bleven hun eigen toestellen bedienen. :lol:
Ook de Royal Navy heeft ze gebruikt.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Plaats reactie