k98/mp44/p38

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
german collector
Lid
Berichten: 548
Lid geworden op: 14 aug 2005, 14:46
Locatie: gelderland

k98/mp44/p38

Bericht door german collector »

Mede forumleden, wellicht dat jullie mij met deze vraag kunnen helpen.
Ik zie hier regelmatig vragen voorbij komen, m.b.t tot wapens die je wel dan niet vrij voor handen mag hebben.
Ik weet dat hier in Nederland eigenlijk alleen grendelgeweren zijn toegestaan met de juiste aanpassingen zoals in het forum regelmatig benoemd.
Maar nu mijn vraag: stel dat je opa of een ander familielid een werkend wapen uit de oorlog heeft overgehouden, is deze dan wel te verhandelen aan iemand die wel de benodigde papieren heeft?
Het lijkt me nl. zonde als iemand een dergelijk historisch wapen moet laten vernietigen, na het ingeleverd te hebben op het politiebureau.
Ik heb zelf overigens niets in bezit wat volgens de Nederlandse wetgeving niet is toegestaan.
Wellicht dat er meer forumleden met deze vraag rondlopen :)
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: k98/mp44/p38

Bericht door racefiets »

Heb het zelf mee gemaakt. Een G43 die hooguit 4 maanden in handen van de duitse eigenaar is geweest en vervolgens nog 6 maanden in de handen van het verzet. Vervolgens 65 jaar liefdevol onderhouden in de kast gestaan bij een oud verzetsman. Er was geen mogelijkheid om deze legaal te laten maken behalve deze inleveren met het verzoek deze te schenken aan een museum. Gevolg is dat de officier van justitie gaat bekijken of de eigenaar nog te vervolgen is en daarna wordt besloten wat er met het wapen gaat gebeuren. Vernietigen, op nemen in een politie verzameling als referentiewapen of schenken aan een officieel museum. G43 is richting een politieverzameling gegaan helaas.
german collector
Lid
Berichten: 548
Lid geworden op: 14 aug 2005, 14:46
Locatie: gelderland

Re: k98/mp44/p38

Bericht door german collector »

Allereerst dank voor je reactie Racefiets.
Dit klinkt misschien te logisch ;-) Maar de g43 had toch gewoon volgens de nederlandse wetgeving onklaar gemaakt kunnen worden? Bij een Hes van Zweeden oid?
En anders wellicht de hulp inroepen van een handige lasser, je hebt dan weliswaar geen papiertje bij het onklaar gemaakte geweer.
Maar veel van de k98's die hier in nederland verhandeld worden hebben die ook niet volgens mij.
Als je voldoet aan de regels van onklaar maken, dan zou dat in principe geen problemen mogen geven, of zie ik dit niet goed? :-)
Gebruikersavatar
christiaan1989
Lid
Berichten: 549
Lid geworden op: 27 aug 2006, 20:28

Re: k98/mp44/p38

Bericht door christiaan1989 »

De g43 is een semi automatisch wapen. Verboden dus.
"In the absence of orders, go find something and kill it." Erwin Rommel
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: k98/mp44/p38

Bericht door jurgen »

Een vraag die bij me opkomt.
In België kun je niet alleen een wapen kopen, maar ook krijgen, erven en zelfs vinden (als ik het me allemaal goed herinner).
Kan je bijgevolg in België een wapen dat nog werkt onklaar laten maken zonder dat bekend is van waar het wapen komt.

En is het, als dat mogelijk is, niet beter om het aan iemand in België te geven of te verkopen? Je hebt het wapen niet meer maar het gaat tenminste naar een verzameling, en niet in één of ander depot waar je niet weet wat er mee gebeurd.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: k98/mp44/p38

Bericht door racefiets »

Voor mij is een dicht gelast wapen niets meer dan brandhoud en oud ijzer. Het was de bedoeling om het wapen in de verzameling op te nemen zeker omdat de gehele geschiedenis van het wapen bekend is. Wie de originele eigenaar was, wat ermee gebeurd was, welke verzetsman het wapen daarna gedragen heeft en waar. Nu staat die gewoon als G43 ergens in een referentieverzameling.
german collector
Lid
Berichten: 548
Lid geworden op: 14 aug 2005, 14:46
Locatie: gelderland

Re: k98/mp44/p38

Bericht door german collector »

De topicvraag ging ook niet over een G43 die werd er later bijgehaald.
Werkende grendelgeweren zijn hier in Nederland niet toegestaan, stel dat men zoiets, zoals Jurgen stelde, zou erven.
Is het dan mogelijk zoiets onklaar te laten maken?
En Racefiets ik ben het met je eens dat dit de waarde van het item doet kelderen.
Maar ik kan me wel voorstellen dat er mensen zijn die hier minder of geen problemen mee hebben.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: k98/mp44/p38

Bericht door racefiets »

Een wapenhandel zal een illegaal wapen niet aan nemen om onklaar te maken. Waarom, bij een controle kan er niet aangetoond worden waar het wapen vandaan komt. En voor die paar tientjes gaat een wapenhandel echt zijn erkenning niet op het spel zetten. Persoonlijk zou ik zeggen zelf lassen en boren volgens de geldende regels en daarna een verklaring gaan halen bij de wapenhandel dat het wapen volgens de regels onklaar is.
pistole38
Lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 19 jan 2009, 22:35
Locatie: NH
Contacteer:

Re: k98/mp44/p38

Bericht door pistole38 »

german collector schreef:Mede forumleden, wellicht dat jullie mij met deze vraag kunnen helpen.

Maar nu mijn vraag: stel dat je opa of een ander familielid een werkend wapen uit de oorlog heeft overgehouden, is deze dan wel te verhandelen aan iemand die wel de benodigde papieren heeft?

Er zijn manieren om hem via justitie legaal te maken. Neem maar contact met me op als je toevallig "iets" gevonden hebt op zolder
en dan kan ik je verder helpen.

Het komt regelmatig voor dat er wapens gevonden worden. Nadat het forensisch lab heeft vastgesteld dat er geen criminele handelingen
mee uitgevoerd zijn, kan het wapens bij musea/verzamelaars/sportschutters terecht komen. Veel mensen kennen alleen de weg niet.

Als je een dergelijk wapen vindt....meteen bij de politie inleveren maar nooit een afstandsverklaring tekenen (en ook duidelijk maken dat je dit niet wilt wat de politie ook zegt). Daarna contact opnemen met de juiste mensen die je verder kunnen helpen.


groet,
Pistole38
http://www.pistole38.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
german collector
Lid
Berichten: 548
Lid geworden op: 14 aug 2005, 14:46
Locatie: gelderland

Re: k98/mp44/p38

Bericht door german collector »

Gezien de reactie van Racefiets,betreffende de G43 lijkt me dat geen verstandige oplossing.
De kans lijkt me dan groot aanwezig dat je je verzamelstuk nooit meer terugziet. :?:
Laatst gewijzigd door german collector op 16 jul 2010, 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.
pistole38
Lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 19 jan 2009, 22:35
Locatie: NH
Contacteer:

Re: k98/mp44/p38

Bericht door pistole38 »

zolang je geen afstandverklaring tekent, kan de politie het niet vernietigen!!!

Voorhanden houden mag niet, dan ben je strafbaar.

Elke vondst in bewaring geven bij politie zonder afstand te doen. Een erkenninghouder kan
hem dan registreren en in het legale verkeer brengen! Hier is jurisprudentie over!

Wat er met de G43 van Racefiets gebeurd is, is een fout! Hij had makkelijk gelegaliseerd kunnen
worden maar wel door de juiste personen! (racefiets je hebt mijn email/pm als je hier meer over wil weten)
http://www.pistole38.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: k98/mp44/p38

Bericht door racefiets »

pistole38 schreef:zolang je geen afstandverklaring tekent, kan de politie het niet vernietigen!!!

Voorhanden houden mag niet, dan ben je strafbaar.

Elke vondst in bewaring geven bij politie zonder afstand te doen. Een erkenninghouder kan
hem dan registreren en in het legale verkeer brengen! Hier is jurisprudentie over!

Wat er met de G43 van Racefiets gebeurd is, is een fout! Hij had makkelijk gelegaliseerd kunnen
worden maar wel door de juiste personen! (racefiets je hebt mijn email/pm als je hier meer over wil weten)
Er komt altijd een officier van justitie aan te pas bij het aan treffen van een illegaal wapen. Er zal altijd gekeken worden of de eigenaar nog te vervolgen is voor dit feit. Een officier kan vervolgens kijken water met het wapen gebeurd en die gaan zelden naar een privaat persoon.
Voor die G43 is het helaas te laat.
Gebruikersavatar
snafu
Lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 jul 2006, 16:04
Locatie: Vlaanderen

Re: k98/mp44/p38

Bericht door snafu »

Laten onklaar maken en ergens in België in bewaring laten houden door een mede-verzamelaar?
Zoals racefiets zegt is een dichtgelast wapen geen kloten meer waard.
Spijtig dat door de NL wetgeving al zoveel k98 en dergelijke naar de vaantjes geholpen zijn.
Het rare in België is dan ook weer dat een G41 vrij is en niet onklaar gemaakt moet worden,
en een g43 is dan weer niet vrij?
Greifkommando!
Gebruikersavatar
Gijscollector
Lid
Berichten: 212
Lid geworden op: 22 jan 2009, 20:06
Locatie: Breda

Re: k98/mp44/p38

Bericht door Gijscollector »

snafu schreef:Laten onklaar maken en ergens in België in bewaring laten houden door een mede-verzamelaar?
Zoals racefiets zegt is een dichtgelast wapen geen kloten meer waard.
Spijtig dat door de NL wetgeving al zoveel k98 en dergelijke naar de vaantjes geholpen zijn.
Het rare in België is dan ook weer dat een G41 vrij is en niet onklaar gemaakt moet worden,
en een g43 is dan weer niet vrij?
Een G41 is misschien een uitzondering omdat er daar erg weinig meer van over zijn ten opzichte van de g43's...?
"Op den bresch voor Nederland"
Jorrit
Lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 09 dec 2009, 11:40

Re: k98/mp44/p38

Bericht door Jorrit »

Gijscollector schreef:
snafu schreef:Laten onklaar maken en ergens in België in bewaring laten houden door een mede-verzamelaar?
Zoals racefiets zegt is een dichtgelast wapen geen kloten meer waard.
Spijtig dat door de NL wetgeving al zoveel k98 en dergelijke naar de vaantjes geholpen zijn.
Het rare in België is dan ook weer dat een G41 vrij is en niet onklaar gemaakt moet worden,
en een g43 is dan weer niet vrij?
Een G41 is misschien een uitzondering omdat er daar erg weinig meer van over zijn ten opzichte van de g43's...?
dat komt omdat een G41 niet met hedendaagse munite kan schieten. De kamer, gasbuis,...kunnen de druk niet aan. Zo worden alle wapens gecontrolleerd die op de lijst der vrije wapens staan. In België wel te verstaan :wink:
Plaats reactie