stuka bom

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Gebruikersavatar
justin c
Lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 17 sep 2009, 16:20
Locatie: limburg
Contacteer:

Re: stuka bom

Bericht door justin c »

wat maakt dan het verschil? een k98 gebruikt toch ook clips. kunt u me dat uitleggen?
i like pig's. cats look down on us. dogs look up to us. pig's treat us as equels. winston c
Gebruikersavatar
beno
Lid
Berichten: 700
Lid geworden op: 18 apr 2009, 21:01

Re: stuka bom

Bericht door beno »

Dit is een magazijn:
Afbeelding

dit is een clip:
Afbeelding

En dit is een strip

Afbeelding

De bovenste is verboden, de anderen niet (maar de patronen wel).
Robbert A
Lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:00

Re: stuka bom

Bericht door Robbert A »

Dus als ik het goed begrijp is de eerste illegaal omdat deze deel uitmaakt van half automatisch wapen?
Ik heb begrepen dat een m1 garand ook een soort van half automatisch is en ook clips zijn toch een onderdeel van een wapen?

En nog iets, soms zie ik hier staart stukken van bv mortiergranaten voorbij komen. Dus deze zij legaal?
In mijn ogen is een staartstuk van een bom hetzelfde dus waarom is dat dan wel illegaal?
''het spijt me dat ik het uniform heb aangetrokken, niet dat ik deelgenomen heb aan de gevechten, maar dat ik het uniform heb aangetrokken. Er zit een onuitwisbare vlek op'' --- Nederlandse oud-SSer

The Pacific, Hell was just an ocean away
Gebruikersavatar
Robby101st
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 08 okt 2009, 07:56

Re: stuka bom

Bericht door Robby101st »

wil me er niet mee bemoeien en al helemaal niet in het wettelijke gedeelte verdiepen (is al ingewikkeld genoeg) maar hij heeft wel gelijk
een stip of clip is niks anders dan om meerdere kogels in te kunnen laden, niets anders dan een magazijn. Dus die 3 dingen zijn gewoon het zelfde en zouden onder de zelfde wet moeten vallen.

maar goed was ook wel benieuwd naar dat staart stuk van Stuka
http://www.freewebs.com/robby101st/" onclick="window.open(this.href);return false; voor de restauratie van mijn '42 Willys
Gebruikersavatar
justin c
Lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 17 sep 2009, 16:20
Locatie: limburg
Contacteer:

Re: stuka bom

Bericht door justin c »

hallo vanwegen groot intrese zal ik morgen foto's zetten. en ik dacht dat een mortier staart legaal was. bedanktvoor het duidelijk maken van clips.
i like pig's. cats look down on us. dogs look up to us. pig's treat us as equels. winston c
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Re: stuka bom

Bericht door Nick U »

Denk niet dat ze voor een staartvinnetje een inval komen doen hoor :lol:

Als ik de goeie staarvin voor me heb is dat een stuk metaal alleen... zit geen onsteker in niks...

plaats die foto's eens :wink:
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: stuka bom

Bericht door ammo »

the_beno schreef:Dit is een magazijn:
Afbeelding

dit is een clip:
Afbeelding

En dit is een strip

Afbeelding

De bovenste is verboden, de anderen niet (maar de patronen wel).

De tweede is geen clip maar en charger,en voor mij is gelukkig niks verbodenof ilegaal
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
beno
Lid
Berichten: 700
Lid geworden op: 18 apr 2009, 21:01

Re: stuka bom

Bericht door beno »

Is een clip dan gelijk aan een bloc clip?
Gebruikersavatar
Stevo
Lid
Berichten: 242
Lid geworden op: 11 aug 2009, 15:21
Locatie: Brugge, Westvlaanderen, België
Contacteer:

Re: stuka bom

Bericht door Stevo »

Bessie Braddock: Sir, you are drunk.
Churchill: And you, madam, are ugly. But in the morning, I shall be sober.
Robbert A
Lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:00

Re: stuka bom

Bericht door Robbert A »

maar wat is nou het verschil tussen een magazijn en een clip of charger of strip?
een magazijn bevind zich uitwendig aan het wapen en een clip, strip bevind zich inwedig van het wapen... DAT is het verschil.
er zit geen verschil met herladen, zie mp40/Thompson en dan de m1 garant, alle drie semi automatisch en toch het ene verboden en het andere niet :?

maar dat maakt niet uit,
want tussen een staartbom en een mortierstaart of granaatstaart zit ook geen verschil, het enige verschil is dat er een andere gewicht aan kruit of iets dergelijks (weet ik veel tnt? inzit)

er zit in mijn ogen geen logica in wat wel en wat niet verbieden. (tenminste over dit onderwerp.)
trouwens, kom maar op met die foto's, ben wel benieuwd naar die staart :wink:
''het spijt me dat ik het uniform heb aangetrokken, niet dat ik deelgenomen heb aan de gevechten, maar dat ik het uniform heb aangetrokken. Er zit een onuitwisbare vlek op'' --- Nederlandse oud-SSer

The Pacific, Hell was just an ocean away
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: stuka bom

Bericht door ammo »

[quote="Robbert A"]maar wat is nou het verschil tussen een magazijn en een clip of charger of strip?
een magazijn bevind zich uitwendig aan het wapen en een clip, strip bevind zich inwedig van het wapen...

De laadstrip gaat dus niet in het wapen.
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
beno
Lid
Berichten: 700
Lid geworden op: 18 apr 2009, 21:01

Re: stuka bom

Bericht door beno »

En een thompson/schmeisser is een volautomatisch wapen (de thompson kan wel semi-automatisch gebruikt worden).
Robbert A
Lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:00

Re: stuka bom

Bericht door Robbert A »

the_beno schreef:En een thompson/schmeisser is een volautomatisch wapen (de thompson kan wel semi-automatisch gebruikt worden).
dus, wat wil je me vertellen? gewoon een kwestie van instellen of het volautomatisch is of half automatisch is...
oftewel je kan dus ook aannemen dat het wapen half automatisch is.
ammo schreef:
Robbert A schreef:maar wat is nou het verschil tussen een magazijn en een clip of charger of strip?
een magazijn bevind zich uitwendig aan het wapen en een clip, strip bevind zich inwendig van het wapen...
De laadstrip gaat dus niet in het wapen.
en waar bevind zich het dan wel?
leg dat dan tenminste uit waar het zich wel bevind dan zo'n opmerking rondstrooien
zeg dan: nee die bevind zich niet in het wapen maar zit daar en daar.... of je gebruikt het voor dit of voor dat...

er is geen verschil tussen een magazijn en clip, want ze zijn er voor hetzelfde doel gemaakt, ze worden voor hetzelfde doel gebruikt en het grootste verschil is het aantal munitie dat die dingen kunnen bijhouden.

maar kom op mensen, ik trek hier alleen maar de conclusie uit dat ik het bij het rechte eind zit...
kom op volgens mij ben ik de enigste hier die de moeite steekt om opheldering over deze onderwerpen te vragen en als er alleen maar van dit soort opmerkingen worden geplaatst wordt er ook niemand wijzer
dit is een forum waar men mag discussiëren, en jullie hoeven echt niet bang te zijn dat ik bijt, want ik ben hier ook om te leren...

gegroet, en ik verwacht betere antwoorden dan dat :wink:

robbert
''het spijt me dat ik het uniform heb aangetrokken, niet dat ik deelgenomen heb aan de gevechten, maar dat ik het uniform heb aangetrokken. Er zit een onuitwisbare vlek op'' --- Nederlandse oud-SSer

The Pacific, Hell was just an ocean away
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: stuka bom

Bericht door michiel01 »

Robbert,
er is geen verschil tussen een magazijn en clip, want ze zijn er voor hetzelfde doel gemaakt, ze worden voor hetzelfde doel gebruikt en het grootste verschil is het aantal munitie dat die dingen kunnen bijhouden.
Dit is niet helemaal waar, ik heb geen verstand van munitie uit wo-2 daar het niet mijn verzamelgebied is, ervaring met moderne wapens heb ik daarentegen wel. Een clip is naar mijn weten voornamelijk een verpakkingsmateriaal met een aantal voordelen/doelen. Het voorkomt dat je onhandige moet gaan zitten klooien met losse patronen. Twee, het kan patronen groeperen in gebruikshoeveelheden en het laden van een wapen of magazijn vergemakkelijken. I.t.t. tot een clip heeft een magazijn een aanbrengvlak en veer welke de patronen in de kamer drukken.
Bij bijv een K98 druk je de patronen van de clip in het interne-magazijn, de clip is enkel om de patronen over te brengen in het wapen.
Er zijn maar een paar wapens (die ik ken) waarbij de clip werkelijk het wapen ingaat, maar dan is er nog een aanbrengvlak en veer die de patronen van de clip in de kamer drukken.
In de meeste gevallen gooi je clip weg als de patronen eraf zijn,dus in het wapen of magazijn zitten. Het is een verbruiksartikel.
Gebruikersavatar
beno
Lid
Berichten: 700
Lid geworden op: 18 apr 2009, 21:01

Re: stuka bom

Bericht door beno »

Een clip gaat in het wapen, een charger en een strip worden weggesmeten als de kogels in het wapen zitten en een magazijn zit vastgeklikt aan het wapen ;)
dus, wat wil je me vertellen? gewoon een kwestie van instellen of het volautomatisch is of half automatisch is...
oftewel je kan dus ook aannemen dat het wapen half automatisch is.
Het wapen wordt niet als semi-automatisch gezien als hij volautomatisch kan vuren (daarmee ga je de reglementen niet omzeilen :P )
Plaats reactie