Opsporen vliegtuig

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
LordChaos
Lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 28 jan 2010, 19:40

Opsporen vliegtuig

Bericht door LordChaos »

Beste forumleden,
Ik zoek informatie over een vliegtuig dat gecrasht is tijdens de Tweede Wereldoorlog. Ik weet exacte plaats en datum, echter niet of het al dan niet geallieerd was en over wel type vliegtuig het gaat. Wat is een goede manier om erachter te komen over welk vliegtuig het hier gaat (een site of een dienst die ik kan contacteren)? Let wel: de crash gebeurde op Belgisch grondgebied.

Met vele groeten
LordChaos
Laatst gewijzigd door LordChaos op 31 aug 2010, 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.
"Quand les riches se font la guerre, ce sont les pauvres qui meurent." - Jean Paul Sartre
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Opsporen vliegtuig

Bericht door ammo »

LordChaos schreef:Beste forumleden,
Ik ben te weten gekomen dat tijdens de Tweede Wereldoorlog in mijn woonplaats een vliegtuig is neergestort. Ik weet exacte plaats en datum, echter niet of het al dan niet geallieerd was en over wel type vliegtuig het gaat. Wat is een goede manier om erachter te komen over welk vliegtuig het hier gaat (een site of een dienst die ik kan contacteren)? Let wel: de crash gebeurde op Belgisch grondgebied.

Met vele groeten
LordChaos
Ik zou eerst het gemeente archief raadplegen, er zal waarschijnlijk wel een raport zijn opgemaakt.
Zonder datum begin je niks , en dan ter plaatse rondvragen, of er eventueel ooggetuigen zijn, die je meer kunnen vertellen.
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
LordChaos
Lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 28 jan 2010, 19:40

Re: Opsporen vliegtuig

Bericht door LordChaos »

Bedankt voor de informatie!
"Quand les riches se font la guerre, ce sont les pauvres qui meurent." - Jean Paul Sartre
Gebruikersavatar
Wargraves
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 jul 2009, 22:57
Contacteer:

Re: Opsporen vliegtuig

Bericht door Wargraves »

Of zet de gegevens die je bekent zijn op dit forum.
Wie weet wat voor reacties dat losmaakt.

Richard
Gebruikersavatar
Stevo
Lid
Berichten: 242
Lid geworden op: 11 aug 2009, 15:21
Locatie: Brugge, Westvlaanderen, België
Contacteer:

Re: Opsporen vliegtuig

Bericht door Stevo »

LordChaos schreef: de crash gebeurde op Belgisch grondgebied.
Over welke gemeente hebben we het? Crashes en de sites zijn reeds aardig in beeld gebracht door onze vereniging.

Stevo
Bessie Braddock: Sir, you are drunk.
Churchill: And you, madam, are ugly. But in the morning, I shall be sober.
Gebruikersavatar
Rysher
Lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 13 aug 2008, 11:53

Re: Opsporen vliegtuig

Bericht door Rysher »

Of je wat zult vinden bij het gemeentearchief weet ik niet zo zeker...
The 8th Infantry Division was known as both the "Golden Arrow" and "Pathfinder" division during World War II
TV92
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 nov 2009, 20:53

Re: Opsporen vliegtuig

Bericht door TV92 »

Het gemeentearchief raadplegen is zeker een slimme zet.
Er kunnen nog oude raporten, proces verbalen en dergelijke tussen zitten.
Je weet natuurlijk nooit van te voren wat er wél en wat er niet te vinden is.
Gebruikersavatar
Rysher
Lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 13 aug 2008, 11:53

Re: Opsporen vliegtuig

Bericht door Rysher »

Dan neem ik mijn woorden terug, ik ben ook een keer bij het gemeentearchief geweest voor informatie, niet veel opgeleverd.
Mischien heb jij wel geluk LordChaos :wink:
The 8th Infantry Division was known as both the "Golden Arrow" and "Pathfinder" division during World War II
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Opsporen vliegtuig

Bericht door ammo »

oorlogsgek schreef:Dan neem ik mijn woorden terug, ik ben ook een keer bij het gemeentearchief geweest voor informatie, niet veel opgeleverd.
Mischien heb jij wel geluk LordChaos :wink:

Zou ik ook zeker doen :wink:
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
Rysher
Lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 13 aug 2008, 11:53

Re: Opsporen vliegtuig

Bericht door Rysher »

Wargraves schreef:Of zet de gegevens die je bekent zijn op dit forum.
Wie weet wat voor reacties dat losmaakt.

Richard

idd, mischien zijn er meerdere mensen op dit forum die je hiermee kunnen helpen.
The 8th Infantry Division was known as both the "Golden Arrow" and "Pathfinder" division during World War II
Gebruikersavatar
Stevo
Lid
Berichten: 242
Lid geworden op: 11 aug 2009, 15:21
Locatie: Brugge, Westvlaanderen, België
Contacteer:

Re: Opsporen vliegtuig

Bericht door Stevo »

oorlogsgek schreef:idd, mischien zijn er meerdere mensen op dit forum die je hiermee kunnen helpen.
Heb reeds bovenaan het topic een post gedaan. Als hij de gemeente niet meedeelt zal niemand kunnen helpen op het forum tenzij je helderziende bent :bonk:

Stevo
Bessie Braddock: Sir, you are drunk.
Churchill: And you, madam, are ugly. But in the morning, I shall be sober.
Gebruikersavatar
Stevo
Lid
Berichten: 242
Lid geworden op: 11 aug 2009, 15:21
Locatie: Brugge, Westvlaanderen, België
Contacteer:

Re: Opsporen vliegtuig

Bericht door Stevo »

TV92 schreef:Het gemeentearchief raadplegen is zeker een slimme zet.
Er kunnen nog oude raporten, proces verbalen en dergelijke tussen zitten.
Je weet natuurlijk nooit van te voren wat er wél en wat er niet te vinden is.
Gemeente archieven zijn zowat de slechtste plaats om opzoekingen te doen. Veel rapporten werden door de bezetter bij het verlaten van het land vernietigd of meegenomen. Het woord proces-verbaal (processen-verbaal in het meervoud) waren letterlijk processen die verbaal (mondeling) door omeplisie werden meegedeeld aan de rechter/instanties. Het is pas later dat het op papier werd gezet. De term proces verbaal werd echter behouden. Ook zit er geen "systeem" in vele gemeentearchieven zoals alfabetisch rangschikken en zo voort. Daardoor is het een heel kluwen om zaken op te zoeken zonder garantie dat ze er al zijn.

De beste manier om bepaalde dingen te weten te komen is nog steeds de inmiddels hoogbejaarde inwoners van de gemeente aan te spreken. Of de landbouwer die na meer dan 60 jaar opeens aluminium stukjes begint te vinden tijdens het ploegen van het veld. Het zit in kleine zaken en aanwijzingen die het verschil kunnen maken.

Ik wacht nog even op de gemeente waarover we het hebben.................

Stevo
Bessie Braddock: Sir, you are drunk.
Churchill: And you, madam, are ugly. But in the morning, I shall be sober.
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Opsporen vliegtuig

Bericht door ammo »

Stevo schreef:
TV92 schreef:Het gemeentearchief raadplegen is zeker een slimme zet.
Er kunnen nog oude raporten, proces verbalen en dergelijke tussen zitten.
Je weet natuurlijk nooit van te voren wat er wél en wat er niet te vinden is.
Gemeente archieven zijn zowat de slechtste plaats om opzoekingen te doen. Veel rapporten werden door de bezetter bij het verlaten van het land vernietigd of meegenomen. Het woord proces-verbaal (processen-verbaal in het meervoud) waren letterlijk processen die verbaal (mondeling) door omeplisie werden meegedeeld aan de rechter/instanties. Het is pas later dat het op papier werd gezet. De term proces verbaal werd echter behouden. Ook zit er geen "systeem" in vele gemeentearchieven zoals alfabetisch rangschikken en zo voort. Daardoor is het een heel kluwen om zaken op te zoeken zonder garantie dat ze er al zijn.

De beste manier om bepaalde dingen te weten te komen is nog steeds de inmiddels hoogbejaarde inwoners van de gemeente aan te spreken. Of de landbouwer die na meer dan 60 jaar opeens aluminium stukjes begint te vinden tijdens het ploegen van het veld. Het zit in kleine zaken en aanwijzingen die het verschil kunnen maken.

Ik wacht nog even op de gemeente waarover we het hebben.................

Stevo
Ben ik niet helemaal met je eens In de gemeente archieven, kun je redelijk wat vinden, en het meeste is bewaard gebleven,
Wij(http://www.arga-nl.nl) hebben er wel wat aangehad.
maar het beste is iid ooggetuigen raadplegen.
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
Stevo
Lid
Berichten: 242
Lid geworden op: 11 aug 2009, 15:21
Locatie: Brugge, Westvlaanderen, België
Contacteer:

Re: Opsporen vliegtuig

Bericht door Stevo »

Je hebt het dan over Nederland. Ik werk veel met het stadsbestuur samen voor mijn job en de archieven zijn zoals ik ze boven heb beschreven, veelal een puinhoop, maar dat is in Belgie met alles zo en dat is dan weer een ander verhaal ;-)

Alleen jammer dat Lordchaos op zich laat wachten wat de gemeente betreft

Stevo,
Bessie Braddock: Sir, you are drunk.
Churchill: And you, madam, are ugly. But in the morning, I shall be sober.
Gebruikersavatar
LordChaos
Lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 28 jan 2010, 19:40

Re: Opsporen vliegtuig

Bericht door LordChaos »

Ik heb ondertussen de plaatselijke heemkundekring gecontacteerd, hoop nog op antwoord van hen. De gemeente waar het over gaat is overigens Ravels.
"Quand les riches se font la guerre, ce sont les pauvres qui meurent." - Jean Paul Sartre
Plaats reactie