48 uur, geen krijgsgevangene

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

48 uur, geen krijgsgevangene

Bericht door sniper snoop »

In de Docu D-Day: the shortest day, werden enkele oudstrijders geïnterviewd. Twee Britse oudstrijders zegden dat het Britse leger het bevel kreeg om de eerste 48 uur geen enkel krijgsgevangen te nemen, maar direct te doden. Want dit vroeg minimum twee soldaten om die te bewaken. Dus het verlies aan manschap.

Klop dit?
En was dit ook voor de Amerikanen?
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
LEO
Lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 30 apr 2005, 16:17
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: 48 uur, geen krijgsgevangene

Bericht door LEO »

Daar zou ik sterk aan twijfelen. Een leger dat zulke orders uitgeeft maakt zich schuldig aan het negeren van een ganse resem wetten en bepalingen.

Het is natuurlijk mogelijk dat een lagere officier zulk bevel gaf aan een beperkt aantal manschappen. Maar ook dan is hij een oorlogsmisdadiger.
Gebruikersavatar
sjaktabak
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 mar 2010, 19:55
Locatie: Goes

Re: 48 uur, geen krijgsgevangene

Bericht door sjaktabak »

dat lijkt mij ook want ik geloof ook nooit dat het geallieerden opperbevel zulke orders zou geven dan lijkt het mij ook eerder dat een lagere officier zulke orders zou geven
and when he goes to heaven. to st. peter he will tell. another marine reporting sir. i've served my time in hell!
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: 48 uur, geen krijgsgevangene

Bericht door panzer lehr »

Waar om zou dat niet mogelijk zijn de duitsers namen vaak ook niemand gevangen zelfs de russen deden het niet altijd.
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Re: 48 uur, geen krijgsgevangene

Bericht door Nick U »

Russen namen bijna nooit gevangenen...
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: 48 uur, geen krijgsgevangene

Bericht door panzer lehr »

wehrmacht soldaten hadden nog een kans bij de russen de meeste ss,ers werden direct neergeschoten.
Frontovik
Lid
Berichten: 274
Lid geworden op: 21 dec 2008, 12:31

Re: 48 uur, geen krijgsgevangene

Bericht door Frontovik »

Nick U schreef:Russen namen bijna nooit gevangenen...
Verklaar dan maar de complete Gulag's vol met Duitsers ... waarna ook veel Duitsers werden ingezet om steden her op te bouwen (zoals Stalingrad).
Maar ik snap wat je bedoeld. :wink: :)
Overigens lijkt het verhaal dat "Westerlijke Geallieerden" 48 uur geen gevangenen namen, sterk.
Sovjet re-enactment groep
http://krasnyoktjabr.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

What ever happens, we have got
the Maxim guns, and they have not!
Gebruikersavatar
beno
Lid
Berichten: 700
Lid geworden op: 18 apr 2009, 21:01

Re: 48 uur, geen krijgsgevangene

Bericht door beno »

Frontovik schreef:Overigens lijkt het verhaal dat "Westerlijke Geallieerden" 48 uur geen gevangenen namen, sterk.
Het is anders wel niet de eerste keer dat ik dit hoor :?
Gast

Re: 48 uur, geen krijgsgevangene

Bericht door Gast »

Beetje vreemd dat daar dan 66 jaar lang helemaal niets over naar buiten komt behalve slechts twee veteranen (en niet eens met een significante rang of functie) die zich dit zeggen te herinneren.
Gast

Re: 48 uur, geen krijgsgevangene

Bericht door Gast »

panzer lehr schreef:wehrmacht soldaten hadden nog een kans bij de russen de meeste ss,ers werden direct neergeschoten.
Wat raar dan dat tienduizenden Waffen-SS'ers gewoon gevangen werden genomen en uiterlijk midden jaren vijftig weer naar huis mochten. In oude edities van "Wikingruf" stonden maandelijks eindeloze namenlijsten van deze "Heimkehrer" waaronder bekende namen zoals Wilhelm Mohnke.
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: 48 uur, geen krijgsgevangene

Bericht door panzer lehr »

Als je hitlers vreemdelingenleger leest lees je dat ss'ers uit de ooszee staten landen als veraders worden vermoord en dat zijn er toch al enkel duizenden waarom vochten de meesten dan tot de dood in plaats van zich over te geven.
Gast

Re: 48 uur, geen krijgsgevangene

Bericht door Gast »

Maar jouw bewering was daarvoor nog dat de meeste SS'ers direct door de Russen werden doodgeschoten. Moet ik concluderen dat je zwaar overdreef?
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Re: 48 uur, geen krijgsgevangene

Bericht door Nick U »

Dat ze zich doodvochten had meer te maken met ideologie...
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: 48 uur, geen krijgsgevangene

Bericht door Charly1975 »

sniper snoop schreef:In de Docu D-Day: the shortest day, werden enkele oudstrijders geïnterviewd. Twee Britse oudstrijders zegden dat het Britse leger het bevel kreeg om de eerste 48 uur geen enkel krijgsgevangen te nemen, maar direct te doden. Want dit vroeg minimum twee soldaten om die te bewaken. Dus het verlies aan manschap.

Klop dit?
En was dit ook voor de Amerikanen?
Is het niet in Band of Brothers dat je ziet er Duitsers die zich willen overgeven toch worden doodgeschoten dit omdat de paratroepers niet in staat zouden zijn om gevangenen te bewaken. Zeker weten doe ik het uiteraard niet of dit een daadwerkelijk bevel was maar als ik het me herinner werd er inderdaad iets in beweerd dat er geen gevangenen genomen konden worden. Pas op het moment dat de paratroepers een stevige basis hadden of toen er verbinding was met het strand was er de mogelijkheid om gevangenen te bewaken. Nogmaals ik weet het niet zeker of het niet iets gewoon is in 'het heetst van de strijd' of dat het daadwerkelijk een bevel was.

Op zich zou het best logisch kunnen zijn echter is het inderdaad in strijd met....
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Re: 48 uur, geen krijgsgevangene

Bericht door Nick U »

In Dick winters zijn memoires lees je inderdaad dat Luitenant Speirs een twintigtal duitse krijgsgevangen om het zeep helpt...

Mja in de film komt naar voren dat het niet helemaal zeker is dat hij het is.. want het ene moment zie je hem erbij staan met een sigaret vol verbazing dat hijeen soldaatr al die lui ziet afknallen en daarna schiet hij zelf.. ( kijk maar na voor diegene die niet opgelet hebben)

Dus ja,,die dingen word ook over gezwegen...
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
Plaats reactie