M1 helm schaal ?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

M1 helm schaal ?

Bericht door panzer lehr »

Heb hier al enkele jaren een m1 helm schaal liggen en wou willen weten of die oorlogs is of na oorlogs en wat ie eventuweel waard is in deze staat. :)

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Robby101st
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 08 okt 2009, 07:56

Re: M1 helm schaal ?

Bericht door Robby101st »

misschien nog even kijken of er een naad in de rand "rim" zit. En of er een nummer voorin de helm gestelmpeld staat.
http://www.freewebs.com/robby101st/" onclick="window.open(this.href);return false; voor de restauratie van mijn '42 Willys
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: M1 helm schaal ?

Bericht door S1991 »

Heeft de helm een soort zandstructuur? Want de bails lijken op swivel en de straps lijken correct oorlogs, maar deze helmen zijn ook nog in Korea en Vietnam gebruikt.
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: M1 helm schaal ?

Bericht door 779 »

omgitsme schreef: Want de bails lijken op swivel en de straps lijken correct oorlogs

Dus niet. Dit is een rear seam Swivel Bale helmet met post WW2 kin bandjes. Korea of Vietnam. Waarde is in mijn ogen een twee a drie tientjes. Daar moet je niet teveel op vastpinnen, want dat is wat voor mij de waarde is. ;)

779
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: M1 helm schaal ?

Bericht door panzer lehr »

Voor zover het duidelijk leesbaar is staat er AB dan i of l niet duidelijk zichtbaar 8211c1011h81/03
Gebruikersavatar
beno
Lid
Berichten: 700
Lid geworden op: 18 apr 2009, 21:01

Re: M1 helm schaal ?

Bericht door beno »

Is het niet gewoon een Belgische naoorlogse helm? (ABL)
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: M1 helm schaal ?

Bericht door panzer lehr »

Zou kunnen maar denk eerder oorlogs en gewoon doorgebruikt werd indertijd toch veel gedaan? heb ook een abl brodie helm die je kan zien bij rommelmarkt aanwinsten moet hier nog ergen een m1 type hebben liggen met binnenwerk zal daar morgen eens naar kijken . :wink:
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: M1 helm schaal ?

Bericht door 779 »

panzer lehr schreef:Zou kunnen maar denk eerder oorlogs en gewoon doorgebruikt werd indertijd toch veel gedaan? heb ook een abl brodie helm die je kan zien bij rommelmarkt aanwinsten moet hier nog ergen een m1 type hebben liggen met binnenwerk zal daar morgen eens naar kijken . :wink:
Rear seam swivel bale is niet gebruikt in WO2. Daarnaast heeft hij ook niet eens de juiste kin bandjes en is de verf niet goed. Lees mijn reactie hierboven. :frownno:

779
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: M1 helm schaal ?

Bericht door panzer lehr »

Wil niet moeilijk doen maar heb dit er over gevonden bij at the front
US military issue steel helmets, rear seam swivel bale, repainted the correct dark olive drab color and fitted with khaki web chinstraps. This is the standard issue helmet for all soldiers and Marines in WWII, except paratroopers and paramarines.
Price $75
. :?:

volgens hun zijn ze gebruikt.
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: M1 helm schaal ?

Bericht door Erik S. »

At the front levert Re-enactment materialen, ze zeggen niet dat dát model gebruikt is. Men beschrijft alleen de helm, en zijn details, en verteld daarna dat de M1 door alle troepen gebruikt is ;).
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: M1 helm schaal ?

Bericht door 779 »

Dan geloof je het niet... Waarom vraag je in godsnaam meningen als je je eigen waarheden trekt...
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: M1 helm schaal ?

Bericht door sniper snoop »

Gezien de haakjes voor de riemen, is dit geen M1 helm van het model 1941. Alle andere modellen kunnen wel. Je zei AB en iets die lijkt op de letter L? Dan moet het echt toevallig zijn! Dat is 100% zeker een ABL'ke. Vermist de afkorting ABL en de groene kleur is dit 100% een Belgische landmacht helm. Kijk eens de linkerkant (dus als je hem draagt, de linkerkant van uw hoofd) of je daar geen (sporen van een) vlaggetje zie? Deze helmen zouden de Britse Brodie helmen vervangen die enorm gemakkelijk zaten (sarcastisch). De Britse helmen waren model 1949 helmen en de Belgische M1's waren model 1951's. Dus snelle opvolgers. Om even bij te vermelden, het waren de enige helmen die het Belgisch leger gebruikt dat bestond uit twee losse delen (binnen en buitenhelm) en zagen het meeste jaren dienst (1951 tot zeker de jaren 1990).

PS: geloof me maar zeker. :)

Afbeelding
Onderste: Marine (links - gemarkeerd met ZM-FN markering) en luchtmacht (rechts - nooit gemarkeerd met afkorting!)
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: M1 helm schaal ?

Bericht door panzer lehr »

779 schreef:Dan geloof je het niet... Waarom vraag je in godsnaam meningen als je je eigen waarheden trekt...
Heb ik niet gezegt de kans was groot er is indertijd zoveel gealieerd spul overgenomen geweest van voertuigen tot weet ik wat allemaal de waarde die jij zei kan kloppen heb er niet meer dan een tientje voor betaalt heb hem ooit gekocht op een militaire opendeurdag de geschiedenis ervan leek me wel interesant. :)

op de andere m1 type staat er iets met vdn voor de rest zal ik er straks eens naar kijken .
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: M1 helm schaal ?

Bericht door 779 »

panzer lehr schreef:
779 schreef:Dan geloof je het niet... Waarom vraag je in godsnaam meningen als je je eigen waarheden trekt...
Heb ik niet gezegt de kans was groot er is indertijd zoveel gealieerd spul overgenomen geweest van voertuigen tot weet ik wat allemaal de waarde die jij zei kan kloppen heb er niet meer dan een tientje voor betaalt heb hem ooit gekocht op een militaire opendeurdag de geschiedenis ervan leek me wel interesant. :)

op de andere m1 type staat er iets met vdn voor de rest zal ik er straks eens naar kijken .
Swivel Bale met rear seam zag pas het begin van de productie in de laatste dagen van 1944 en verder in 1945. Die hebben WO2 strijdtoneel nooit gezien want ze zijn nooit verscheept. 200% niet origineel WO2 dus. Wat Sniper Snoop zegt dat het een aBL helm is, zou overigens ook kunnen, daarvoor zou je idd wat vlaggetjes en stempels moeten vinden. FEIT BLIJFT DAT DIT GEEN WO2 HELM IS EN DUS OOK NIET DOOR GEBRUIKT KAN ZIJN.

779
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: M1 helm schaal ?

Bericht door panzer lehr »

Sporen van een vlagetje heb wat lijmresten gevonden.en de andere helm is gestempelt met
vdn2786 in de binnenhelm staat een naam riemersma.
Plaats reactie