Show hier je nieuwe rommelmarkt-aanwinsten!

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ArjenS
Lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 18 nov 2007, 18:10
Gegeven: 1 keer

Re: Show hier je nieuwe rommelmarkt-aanwinsten!

Bericht door ArjenS »

Vandaag deze Nederlandse veldfles van voor 1940 op de kop getikt.

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Show hier je nieuwe rommelmarkt-aanwinsten!

Bericht door zjopske »

Grr, ben jaloers op je :evil:

Leuke fles!
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Gebruikersavatar
ArjenS
Lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 18 nov 2007, 18:10
Gegeven: 1 keer

Re: Show hier je nieuwe rommelmarkt-aanwinsten!

Bericht door ArjenS »

Eergisteren weer even een rommelmarkt bezocht en hier het resultaat:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: Show hier je nieuwe rommelmarkt-aanwinsten!

Bericht door panzer lehr »

Mooie aanwinsten. :)
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Show hier je nieuwe rommelmarkt-aanwinsten!

Bericht door zjopske »

Mooi spul, mocht je de foto`s ooit weg doen ;)
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Gebruikersavatar
Bolt Action
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 07 feb 2010, 22:56

Re: Show hier je nieuwe rommelmarkt-aanwinsten!

Bericht door Bolt Action »

Op een rommelmarkt bij mij in de buurt laatst een dikke blauwe map "Documentaire: Nederland in de Tweede Wereldoorlog" gekocht. Ik deed de map open, en raad is wat er in het midden zat. Ja! Een echte krant van 10 mei 1940. Alleen wil ik hem toch nog een keer met UV licht controleren, just to be sure.

Hier een foto ervan.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Show hier je nieuwe rommelmarkt-aanwinsten!

Bericht door Jan Klaassen »

Mooi!!! Da's nog eens een vondst :O
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: Show hier je nieuwe rommelmarkt-aanwinsten!

Bericht door panzer lehr »

Britse brodie helm belgisch doorgebruikt 2 weken geleden voor een tientje meegekregen. :)

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Westwall
Lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 20 okt 2008, 15:23

Re: Show hier je nieuwe rommelmarkt-aanwinsten!

Bericht door Westwall »

panzer lehr schreef:Britse brodie helm belgisch doorgebruikt 2 weken geleden voor een tientje meegekregen. :)

Afbeelding

Afbeelding
Leuk helm. Maar 10 euro vind ik persoonlijk nog wel veel voor een na-oorlogse belg
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Show hier je nieuwe rommelmarkt-aanwinsten!

Bericht door asjemenou »

Bolt Action schreef:Op een rommelmarkt bij mij in de buurt laatst een dikke blauwe map "Documentaire: Nederland in de Tweede Wereldoorlog" gekocht. Ik deed de map open, en raad is wat er in het midden zat. Ja! Een echte krant van 10 mei 1940. Alleen wil ik hem toch nog een keer met UV licht controleren, just to be sure.

Hier een foto ervan.

Afbeelding
Hallo Bolt Action,

De truc met een UV lamp zal niet werken bij deze krant vrees ik. Bij de documentaireserie "Nederland en de tweede wereldoorlog" uit 1989/1990 werd bij het eerste deel een herdruk van het Algemeen Handelsblad van 10 mei 1940 geleverd. Dit is dus de krant zoals op jouw foto. De landkaart van Nederlands-Indië bij deze serie is dus ook een herdruk. Bij de complete serie behoren ook nog 2 CD's met geluidsopnamen uit WO2.

Er zijn in de loop der tijd nogal wat herdrukken geweest van oorlogsgedateerde kranten/drukwerk. Denk hierbij maar aan de serie "De oorlogskranten" uit 1994/1995. Deze herdrukken worden nog steeds regelmatig te koop aangeboden als origineel zijnde. Om de WO2 verzamelaars een handje te helpen heb ik ruim een jaar geleden een lijst met bekende herdrukken van WO2 kranten op dit forum geplaatst. Het Handelsblad van 10 mei 1940 staat daar ook in vermeld; http://wo2forum.nl/viewtopic.php?f=35&t ... t=+kranten .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
beno
Lid
Berichten: 700
Lid geworden op: 18 apr 2009, 21:01

Re: Show hier je nieuwe rommelmarkt-aanwinsten!

Bericht door beno »

panzer lehr schreef:Britse brodie helm belgisch doorgebruikt 2 weken geleden voor een tientje meegekregen. :)
Het spijt me om te zeggen, maar deze helm is nooit Brits gebruikt (en is tussen de 5 en 10 euro waard).
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Show hier je nieuwe rommelmarkt-aanwinsten!

Bericht door 779 »

the_beno schreef:
panzer lehr schreef:Britse brodie helm belgisch doorgebruikt 2 weken geleden voor een tientje meegekregen. :)
Het spijt me om te zeggen, maar deze helm is nooit Brits gebruikt (en is tussen de 5 en 10 euro waard).
Wss gaat panzer lehr nu weer volhouden dat de helm 100% origineel door de Engelsen is gebruikt :lol: :lol:

779
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: Show hier je nieuwe rommelmarkt-aanwinsten!

Bericht door panzer lehr »

:lol: Nee is naoorlogse belg heb er ook maar een tientje voor betaalt . :lol:
Gebruikersavatar
Akko
Lid
Berichten: 1048
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:14
Locatie: den Belgique

Re: Show hier je nieuwe rommelmarkt-aanwinsten!

Bericht door Akko »

Heb overlaatst,
briefje russisch geld gevonden, 5 rupees van 1938
Ook een bijbeltje met liedjes in van mijn streek van 1942, maar 1 euro :p
Delete mijn account, ik ben het forum zijn kinderachtigheid beu zoals velen al hebben ondervonden.
Gebruikersavatar
Bolt Action
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 07 feb 2010, 22:56

Re: Show hier je nieuwe rommelmarkt-aanwinsten!

Bericht door Bolt Action »

asjemenou schreef:Hallo Bolt Action,

De truc met een UV lamp zal niet werken bij deze krant vrees ik. Bij de documentaireserie "Nederland en de tweede wereldoorlog" uit 1989/1990 werd bij het eerste deel een herdruk van het Algemeen Handelsblad van 10 mei 1940 geleverd. Dit is dus de krant zoals op jouw foto. De landkaart van Nederlands-Indië bij deze serie is dus ook een herdruk. Bij de complete serie behoren ook nog 2 CD's met geluidsopnamen uit WO2.

Er zijn in de loop der tijd nogal wat herdrukken geweest van oorlogsgedateerde kranten/drukwerk. Denk hierbij maar aan de serie "De oorlogskranten" uit 1994/1995. Deze herdrukken worden nog steeds regelmatig te koop aangeboden als origineel zijnde. Om de WO2 verzamelaars een handje te helpen heb ik ruim een jaar geleden een lijst met bekende herdrukken van WO2 kranten op dit forum geplaatst. Het Handelsblad van 10 mei 1940 staat daar ook in vermeld; http://wo2forum.nl/viewtopic.php?f=35&t ... t=+kranten .
Tja, ik heb de krant zelf al vergeleken met een boek uit 1945. De verkleuring bij de randen, en de geur van het papier is nagenoeg hetzelfde. Ook in de krant zelf is te zien dat de inkt is weerspiegeld op de tegenovergestelde bladzijde, niet dat dat eigenlijk veel zegd. Ik ben er in ieder geval ervan overtuigd dat hij echt is, uiteraard hou ik de kans open dat het toch een herdruk is.
Plaats reactie