Duitse snipers

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Jorrit
Lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 09 dec 2009, 11:40

Re: Duitse snipers

Bericht door Jorrit »

ZEN.45 schreef:
The_Beno :
Als hij niet onklaar gemaakt is in Belgie, is dat een illegale wapenmodificatie. Zelfs al is het wapen vrij te verkrijgen...
Als een wapen op de lijst van vrije wapens staat kan je er een staanlamp van maken als je wil. De enige modificatie die je niet mag doen is het kaliber wijzigen, want het kaliber staat vermeld op de lijst.
Jorrit:
nogtans spreekt de wapenexpert van de politie dit tegen. Was vorige week nog enkele vragen gaan stellen.


Je mag die ‘wapenexpert’ zeggen dat hij er geen barst van kent !
Jorrit:
Zolang je een attest kunt voorleggen dat het wapen demil is en je kunt bewijzen dat het wapen demil is (loop dicht, gaten geboord en de afsluiter 45° is afgeslepen mag je hem hebben, buitenlandse demil of binnenlands.


Die beschrijving van neutralisatie klopt totaal niet met de wetgeving !
Voor grendelgeweren; V-inkeping in de loop met laspunt op de bodem, pin door de kamer, uitboren van slagpinholte, gat in slagpinkanaal en verwijderen van slagpin.
Jorrit:
Let wel dat je vanaf 10 wapens (demil of wapenrek) een verzamelvergunning moet aanvragen.
Vanaf 10 VERGUNNINGSVERPLICHTE wapens moet je bepaalde maatregelen nemen betreffende de veilige opslag van deze wapens. Totaal niet van toepassing op HFD-wapens.
Jorrit:
Wat betreft het dragen van zulk wapen, schietklaar of demil:
Indien je kan aantonen dat het om een historisch of folkloristisch evenement gaat, dan mag je deze wapens vrij dragen, doch een officieel attest van de gemeente waar het evenement doorgaat moet wel voorhanden zijn.
In de wet staat:
“Art. 9. Het dragen van een vrij verkrijgbaar wapen is alleen toegestaan aan diegene, die daartoe een wettige reden kan aantonen.”
Zo’n attest kan dus niet ‘officieel’ zijn gezien de wetgeving hier niet in voorziet, het kan alleen helpen om ‘een wettige reden aan te tonen’.
tja, ik heb nogtans alles opgeschreven wat hi jtegen mij heeft gezegt, en hij benadrukte mij wel degelijk dat je vanaf 10 HFD wapens een vergunning moet aanvragen. Hij is hier zelfs meermaals op terug gekomen. Wie moet ik nu geloven?

zou ik mogen vragen waar u uw informatie vandaan haalt? aangezien dat dit alles hetgene tegenspreekt wat mij verteld is geweest op het politiekantoor
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Re: Duitse snipers

Bericht door ZEN.45 »

Ik haal mijn informatie uit het Belgisch Staatsblad. Op de website http://www.wapenunie.be kan je alle wetten en KB’s betreffende wapens raadplegen die in het BS gepubliceerd zijn.

Als je geen zin hebt om al deze wetten te lezen kan je teruggaan naar het politiekantoor en de volgende vraag stellen: “ In welke wet (met vermelding van hoofdstuk, artikel en paragraaf) staat deze verplichting ?”
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Duitse snipers

Bericht door jurgen »

Ik weet niet of mijn vraag helemaal in dit topic thuishoort, maar aangezien ik er niet speciaal een nieuw topic voor wil openen...

Wat is het verschil tussen een mauser kaliber 8x57 IS en JS?
Gebruikersavatar
beno
Lid
Berichten: 700
Lid geworden op: 18 apr 2009, 21:01

Re: Duitse snipers

Bericht door beno »

IS staat voor infanterie spitz, maar waarvoor JS staat, weet ik niet. (mss jägerspitz???)
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Re: Duitse snipers

Bericht door ZEN.45 »

De ‘JS’ staat ook voor ‘Infanterie Spitzgeschoss’.
Door het oude Duitse schrift werd de ‘I’ vaak gelezen als een ‘J’ en deze fout is door de tijd blijven hangen. ‘IS’ en ‘JS’ is dus hetzelfde.
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
Gebruikersavatar
beno
Lid
Berichten: 700
Lid geworden op: 18 apr 2009, 21:01

Re: Duitse snipers

Bericht door beno »

ZEN.45 schreef:De ‘JS’ staat ook voor ‘Infanterie Spitzgeschoss’.
Door het oude Duitse schrift werd de ‘I’ vaak gelezen als een ‘J’ en deze fout is door de tijd blijven hangen. ‘IS’ en ‘JS’ is dus hetzelfde.
Bedankt ZEN, dat wist ik niet :)
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Duitse snipers

Bericht door ammo »

the_beno schreef:IS staat voor infanterie spitz, maar waarvoor JS staat, weet ik niet. (mss jägerspitz???)

Zelf bedacht? 7,92x57 I.S. staat voor Leichtes Spitzgeschoß.
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
beno
Lid
Berichten: 700
Lid geworden op: 18 apr 2009, 21:01

Re: Duitse snipers

Bericht door beno »

Dat heb ik zeker niet zelf bedacht.
http://www.google.be/search?q=infanteri ... 1I7GUEA_nl
(ik ben niet de enige die het zegt, het staat ook ergens in een boek, dat zoek ik nog even op...)
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Duitse snipers

Bericht door ammo »

the_beno schreef:Dat heb ik zeker niet zelf bedacht.
http://www.google.be/search?q=infanteri ... 1I7GUEA_nl
(ik ben niet de enige die het zegt, het staat ook ergens in een boek, dat zoek ik nog even op...)
Ik snap niet hoe ze er bij komen.Ik heb zelf 2 boeken over de 7,92 patroon, en in geen van beide ,
word dit genoemd , het zijn de beste boeken die je over deze patroon kan kopen.
Maar ik zal eens verder kijken, zien of ik het kan vinden.
Nemo Me Impune Lacessit
CS Militaria
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 jul 2010, 22:21

Re: Duitse snipers

Bericht door CS Militaria »

König schreef:Deze hobby zal dan ten koste van een andere moeten gerealiseerd worden denk ik. Maar dat heb ik er wel voor over. Bedankt voor de reactie.

Ik vond ook nog deze: http://sturm-miltec.com/images/91014000_gr%5B1%5D.jpg
Het is een Parka van Tsjechië type M85.
Maar hier klopt iets niet met de knopen en er zijn een paar zakken te weinig.
De parka lijkt me ook niet echt vanuit WOII te komen.

Ik heb die een liggen, nieuw ongedragen. Als je interesse hebt kan je mij een PM sturen.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Duitse snipers

Bericht door racefiets »

ammo schreef: Zelf bedacht? 7,92x57 I.S. staat voor Leichtes Spitzgeschoß.
De LS die jij bedoeld is een bepaalde uitvoering. De IS of JS die hier bedoeld wordt heeft te maken met de aanduiding van het kaliber. Ik moet het even na kijken maar het geeft het verschil aan tussen de .318 kogel en de .323 kogel.
Gebruikersavatar
Decerf
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 okt 2010, 17:59

Re: Duitse snipers

Bericht door Decerf »

martinus schreef:
the_beno schreef:Normaal niet, maar kun je wapens ook opnieuw onklaar laten maken???
Toch raar, een schietklare k98 is in Belgie zonder vergunning te verkrijgen. Zou een Engelse onklaargemaakte dan illegaal zijn?

Inderdaad, als wij in België bvb vanaf 18 jaar, vrij een schietklare lee enfield mogen bezitten lijkt het mij logisch dat we onklaargemaakte "wandelstollen" zeker mogen hebben. :lol:
Plaats reactie