Show hier je nieuwe rommelmarkt-aanwinsten!

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Show hier je nieuwe rommelmarkt-aanwinsten!

Bericht door asjemenou »

Bolt Action schreef:
asjemenou schreef:Hallo Bolt Action,

De truc met een UV lamp zal niet werken bij deze krant vrees ik. Bij de documentaireserie "Nederland en de tweede wereldoorlog" uit 1989/1990 werd bij het eerste deel een herdruk van het Algemeen Handelsblad van 10 mei 1940 geleverd. Dit is dus de krant zoals op jouw foto. De landkaart van Nederlands-Indië bij deze serie is dus ook een herdruk. Bij de complete serie behoren ook nog 2 CD's met geluidsopnamen uit WO2.

Er zijn in de loop der tijd nogal wat herdrukken geweest van oorlogsgedateerde kranten/drukwerk. Denk hierbij maar aan de serie "De oorlogskranten" uit 1994/1995. Deze herdrukken worden nog steeds regelmatig te koop aangeboden als origineel zijnde. Om de WO2 verzamelaars een handje te helpen heb ik ruim een jaar geleden een lijst met bekende herdrukken van WO2 kranten op dit forum geplaatst. Het Handelsblad van 10 mei 1940 staat daar ook in vermeld; http://wo2forum.nl/viewtopic.php?f=35&t ... t=+kranten .
Tja, ik heb de krant zelf al vergeleken met een boek uit 1945. De verkleuring bij de randen, en de geur van het papier is nagenoeg hetzelfde. Ook in de krant zelf is te zien dat de inkt is weerspiegeld op de tegenovergestelde bladzijde, niet dat dat eigenlijk veel zegd. Ik ben er in ieder geval ervan overtuigd dat hij echt is, uiteraard hou ik de kans open dat het toch een herdruk is.
Gelet op het feit dat je een deel van de serie "Nederland en de tweede wereldoorlog" met daarin een exemplaar van het Algemeen Handelsblad van 10 mei 1940 hebt gekocht, geeft mij toch wel sterk het vermoeden dat het om de bij de serie behorende herdruk van deze krant gaat.
Je vergelijking qua geur van de krant met een boek uit 1945 is naar mijn mening appels met peren vergelijken. De herdruk is tenslotte ook al ruim 20 jaar oud! Als deze een aantal jaren op een muffe zolder of in een vochtige schuur heeft gelegen dan zal hij inmiddels ook wel zo zijn gaan ruiken. Komt bij dat krantenpapier een goedkoop soort papier is wat snel verkleurd en erg delicaat is. Dat was in 1940 zo en dat is het eigenlijk vandaag de dag nog steeds. Mijn exemplaar van deze herdrukte krant (ik heb deze documentaireserie dus ook) is netjes in een map opgeborgen maar is inmiddels ook al aan de randen vergeeld.
Op de voorpagina van de krant staat een portret van Koningin Wilhelmina afgebeeld. Zou je hier eens een goede scan van kunnen maken en deze in dit topic kunnen plaatsen?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Bolt Action
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 07 feb 2010, 22:56

Re: Show hier je nieuwe rommelmarkt-aanwinsten!

Bericht door Bolt Action »

Zal ik doen, is een Zwart Wit scan van 6500Dpi voldoende? :evil: Nah geintje, maar zo ver kunnen we wel gaan :)

http://i983.photobucket.com/albums/ae31 ... 879de5.gif

Hier is alvast een kopie met mijn HuisTuinKeukenscannertje.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Fotoscan

Bericht door asjemenou »

Bolt Action schreef:Zal ik doen, is een Zwart Wit scan van 6500Dpi voldoende? :evil: Nah geintje, maar zo ver kunnen we wel gaan :)

http://i983.photobucket.com/albums/ae31 ... 879de5.gif

Hier is alvast een kopie met mijn HuisTuinKeukenscannertje.
Als de scan van de foto in ieder geval maar groter en duidelijker is dan de scan die je al hebt gestuurd. Je kunt de scan gewoon in de RGB modus maken en dan vervolgens opslaan al een JPEG afbeelding. Wel de krant goed vlak op de scanner leggen als je 'm gaat scannen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Bolt Action
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 07 feb 2010, 22:56

Re: Fotoscan

Bericht door Bolt Action »

asjemenou schreef:
Bolt Action schreef:Zal ik doen, is een Zwart Wit scan van 6500Dpi voldoende? :evil: Nah geintje, maar zo ver kunnen we wel gaan :)

http://i983.photobucket.com/albums/ae31 ... 879de5.gif

Hier is alvast een kopie met mijn HuisTuinKeukenscannertje.
Als de scan van de foto in ieder geval maar groter en duidelijker is dan de scan die je al hebt gestuurd. Je kunt de scan gewoon in de RGB modus maken en dan vervolgens opslaan al een JPEG afbeelding. Wel de krant goed vlak op de scanner leggen als je 'm gaat scannen.
Ik heb een fout gemaakt bij het uploaden waardoor photobucket hem heeft geschaald naar een kleiner formaat. Volg deze link (hieronder) maar, als dat niet groot genoeg is stuur dan een PB met je email en dan stuur ik de scan in het orignele formaat op.

http://i983.photobucket.com/albums/ae31 ... 1e690c.jpg
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Herdruk krant

Bericht door asjemenou »

Bolt action,

Het is mij eigenlijk al duidelijk zo. Jouw exemplaar van de krant, het Algemeen Handelsblad van 10 mei 1940, is een herdruk zoals deze behoort bij de serie "Nederland en de tweede wereldoorlog". Ik zie in de foto (scan) bepaalde oneffenheden/beschadigingen die typisch zijn voor deze herdruk. Ik heb een origineel exemplaar van deze krant gezien en daar zitten deze beschadigingen in het cliché (beelddrager) van Koningin Wilhelmina dus niet in. De beschadigingen hebben alleen in de krant gezeten welke gescand en gereproduceerd is voor deze herdruk.
Zoals ik al eerder zei, de combinatie van de door jouw aangekochte serie en deze krant zou te toevallig zijn. Ik gun je een originele krant hoor maar dit is helaas een herdruk.
Tot slot, originele oorlogsgedateerde kranten kunnen nog steeds gevonden worden voor niet al teveel geld. Zo heb ik vorig jaar een partij van 34 originele oorlogskranten op een rommelmarkt gevonden. Op de één of andere manier hebben veel mensen destijds toch ingezien dat bepaalde gebeurtenissen historische diepte/hoogtepunten waren. Vandaar dat men zulke kranten heeft bewaard.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Bolt Action
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 07 feb 2010, 22:56

Re: Show hier je nieuwe rommelmarkt-aanwinsten!

Bericht door Bolt Action »

Dat is inderdaad helaas jammer. Maar goed, het is beter dat ik er nu achter kom dan dat ik hem over x aantal jaren als origineel probeer te verkopen (o.i.d.).
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Herdruk

Bericht door asjemenou »

Bolt Action schreef:Dat is inderdaad helaas jammer. Maar goed, het is beter dat ik er nu achter kom dan dat ik hem over x aantal jaren als origineel probeer te verkopen (o.i.d.).
Op zich is de herdruk ook wel aardig om te hebben. Deze kun je tenminste leuk inlijsten en aan de muur hangen. Dit doe je met een originele oorlogskrant niet zo snel. Mocht je de herdruk in de toekomst gaan verkopen, wel als een herdruk zijnde verkopen en niet als een originele. Eerlijk duurt tenslotte het langst. :)
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Bolt Action
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 07 feb 2010, 22:56

Re: Show hier je nieuwe rommelmarkt-aanwinsten!

Bericht door Bolt Action »

Bolt Action schreef:Dat is inderdaad helaas jammer. Maar goed, het is beter dat ik er nu achter kom dan dat ik hem over x aantal jaren als origineel probeer te verkopen (o.i.d.).
Dat zal ik ook doen. (Zie vorige post) Vandaar dat het fijn is om te weten. Die 2 cd's met opnames. Zijn dat opname's van Nederlandse radio's (yust to be sure) Want ik zoek namelijk nog zulke dergelijke opnamen van rond die periode 10 Mei 1940.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

WOII geluidsopnamen

Bericht door asjemenou »

Bolt Action schreef:
Bolt Action schreef:Dat is inderdaad helaas jammer. Maar goed, het is beter dat ik er nu achter kom dan dat ik hem over x aantal jaren als origineel probeer te verkopen (o.i.d.).
Dat zal ik ook doen. (Zie vorige post) Vandaar dat het fijn is om te weten. Die 2 cd's met opnames. Zijn dat opname's van Nederlandse radio's (yust to be sure) Want ik zoek namelijk nog zulke dergelijke opnamen van rond die periode 10 Mei 1940.
De 2 CD's die bij de documentaire serie "Nederland en de tweede wereldoorlog" behoren bevatten opnamen van nieuwsberichten, radiotoespraken, uitzendingen van radio Oranje maar ook Duitse berichtgevingen.
Mooier en uitgebreider is de CD serie "Stemmen des tijds", uitgegeven door het Omroepmuseum in 1993. Deze serie/box bestaat uit 6 CD's die de periode 1936-1945 beslaat. De historische opnamen worden aan elkaar gepraat en de serie heeft dan ook iets weg van een hoorspel. Er bestaan ook nog 2 losse CD's van deze serie namelijk 1945-46 en 1947. Of deze CD serie nog te koop is weet ik eigenlijk niet. Zelf heb ik 'm jaren geleden bij het Omroepmuseum gekocht maar ik heb de CD serie ook wel eens in een muziekwinkel gezien. Via Luisterrijk is de serie wel te downloaden; http://www.luisterrijk.nl/luisterboek/9 ... -1936-1947 .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Bolt Action
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 07 feb 2010, 22:56

Re: Show hier je nieuwe rommelmarkt-aanwinsten!

Bericht door Bolt Action »

Bedankt! Kan hem voorlopig helaas alleen niet bestellen, maar dat komt dan nog wel.
Gebruikersavatar
pascalus
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 aug 2010, 20:25
Locatie: assenede

Re: Show hier je nieuwe rommelmarkt-aanwinsten!

Bericht door pascalus »

Ik weet niet of dit hier op zijn plaats staat anders moet het maar verplaatst worden. Op 3 oktober is er te eeklo de grootste rommelmarkt van vlaanderen. Deze gaat door van 8 tot 18 uur.
Er zijn al meer dan 1000 standhouders ingeschreven waaronder mensen uit duitsland en er mogen geen nieuwe dingen verkocht worden, lijkt me dus wel interessant om enkele mooie vondsten te doen.
"er wordt nooit zoveel gelogen als na een jachtpartij, tijdens een oorlog en voor een verkiezing" Otto von Bismarck
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Show hier je nieuwe rommelmarkt-aanwinsten!

Bericht door Jan Klaassen »

Is daar militaria te vinden of is het echt alleen troepjes voor kleine kinderen? x)
Misschien ga ik ook wel even langs, is niet zo ver weg.

ps; is misschien meer wat in het 'beursagenda' gedeelte...
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Droop
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 okt 2010, 21:41
Locatie: Vlaanderen

Re: Show hier je nieuwe rommelmarkt-aanwinsten!

Bericht door Droop »

Eén van m'n laatste aanwinsten:

Een bronzen Ehrenkreuz der Deutschen Mutter.

Afbeelding
Een mooi exemplaartje. Enkel jammer dat het lintje letterlijk van ouderdom uit elkaar valt. :roll:



Droop
Gebruikersavatar
Bolt Action
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 07 feb 2010, 22:56

Re: Show hier je nieuwe rommelmarkt-aanwinsten!

Bericht door Bolt Action »

Tja, dat heb je soms. Wel een mooi exemplaar zo te zien verder. Hakenkruizen hoef je hier trouwens niet te verbergen. Zolang het maar niet bekrachtigd wordt met leuzen en, nou ja je weet wel denk ik.
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Show hier je nieuwe rommelmarkt-aanwinsten!

Bericht door zjopske »

Leuk moederkruisje, ik ben afgelopen weekeind nog naar den bosch gegaan.
Veel rond gelopen maar toch nog wat leuks gekocht; een hembrug schoonmaaksetje en het boekje van het KL.
Het andere setje en het grenadier veldmuts embleem had ik al liggen :)

Afbeelding
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Plaats reactie