K98k echt of repro-riemen-pompstoken-korrelbeschermers.
ik krijg veel vragen over mij K98k riemen en ik merk dat er niet veel over bekend is
hier onder heb ik wat foto s van wat goede K98k repro riemen die veel als echt verkocht
worden er zijn nog meer repro riemen maar deze kom je het meeste tegen en deze lijken veel op
de echte duitse k98 riemen en daar onder staan wat originele duitse K98k riemen zo dat u ze eens goed kunt vergelijken .
.
na-oorlogs oostenrijkse riemen .
deze na-oorlogse oostenrijkse riemen zijn soms gemerkt met stolla wien.
deze riemen maker heeft ook in 1940-1945 K98k en MP38/40 riemen gemaakt en het verschil tussen een
MP38/40 riem en de na-oorlogse riemen is dan ook haast (en soms niet) te zien .
.
repro 2
dit is een k98 riem gemaakt in israel .
je hebt deze ook zonder het merkje en er
staat soms ook een nummer in dat veel op een rb-nummer lijkt of een serienummer.
veel van deze riemen hebben vaak het zelfde puntje aan de riem als een duitse riem en niet zo als op deze
riem van de foto.
.
repro 3
bij deze riem zijn de drie gaatjes niet goed en het stiksel klop niet
voor de rest kun je haast niet zien dat het een repro is
.
repro 4
dit is een noorse k98 riem.
als u deze ziet in een gebruikte staat dan lijkt die veel op een duitse laat oorlogse riem
deze kom je vaak met nep merkjes tegen.
ook hebben de noren bij de eerste riemen die ze zelf maakten duitse onder delen gebruikt
bij deze riemen is er haast geen verschil te zien met laat oorlogse duitse riemen
.
repro 5
deze is gemerkt met fuq 1944
.
hier zijn wat REPRO- NEP - naoorlogs merkjes/stempels die je op k98 riemen tegen
kunt komen.
.
repro/nep k98 kikkers
de drie kikkers hier onder kom je het meeste tegen en worden door de meeste handelaars
op na-oorlogse riemen gezet.
hier zijn nog wat kikkers die je tegen kunt kommen al deze kikkers zijn na-oorlogs.
...............................
.
ORIGINEEL DUITSE K98k (G41 en G/K 43 ) riemen 1934-1945
originele duitse K98k riemen zijn tussen de 120CM en 124CM lang er zijn ook riemen die iets
langer zijn deze zijn tussen de 125CM en 135CM maar deze langere riemen zijn best zeldzaam en
kom je haast niet tegen.
.
deze komt uit 1935
.
deze riem is gemerkt met Weimar-adelaar en WaA204 .
dit is een zeer zeldzame riem ik heb nog nooit een andere riem met dit merkje gezien.
.
deze riem komt uit 1937
.
dit is ook een vroege riem dit is te zien aan het knopje van de kikker .
kikkers met een koper kleur zijn tot 1937 gemaakt en daar na niet meer.
.
deze riem is gemerkt met WA2 -(dus niet WaA2)-
.
deze riem komt uit 1939 en is gemerkt met D&C
.
deze komt uit 1941
.
deze is gemerkt met OK1851 (dit is niet het jaartal maar de datum van oprichting van deze firma)
-(je kunt dit merkje op late riem/kikkers tegen kommen maar dan als inkt stempel)-
ook staat er nog vaag een inkt stempel KAR op het puntje van de riem je kunt deze stempel ook in het midden van de riem tegen
kommen maar 90% van deze stempels staat op het puntje van de riem.
.
deze riem komt uit 1942 en heeft ook een inkt stempel -kar-
.
deze riem is niet meer gemerkt dat zie je wel vaker met inkt stempels deze zijn er vaak van af gesleten .
.
duits-tjechishe k98 riem
dit is een zeer zeldzame K98k riem uit laat 1943-1945 .
bij deze wijkt de diamant print af van wat je normaal tegen komt op
duitse riemen deze riemen zijn veel dieper geprint.
dit zijn zeer zeldzame riemen die je haast niet tegen komt !!!!!!!!!.
.
dit is een zeer late riem (laat 1944-1945) is niet meer geprint maar gewoon glad.
.
hier zijn wat duitse merkjes die je wel op de slotjes tegen komt.
L&F kom je het meeste tegen =linden & funke
D&C kom je iets minder vaak tegen =dransfeld & co
S-boompje-C kom je echt een stuk minder tegen =schmole & co.
als echt geluk hebt dan kan je er ook een tegen komen met WaA op
het slotje maar deze zijn wel echt heel zeldzaam !!!!!!!!.
de slotjes hier onder kun je tot 1937 tegen kommen bij deze is het staafje waar je de riem mee vast zet dikker dan van de slotjes
van na 1937.
hier onder ziet u wat slotjes van na 1937 .
1938 - 1940 -1942 - 1944.
.
Origineel duitse merkjes die je op de k98 riemen kunt tegen kommen.
.
hier zijn wat Origineel duitse merkjes die je op de kikkers kunt tegen kommen .
CVK40
inkt stempel van 1851 OK
1851 OK
emj41
WaA ???
WaA 101
COG
S/42
WaA 100
WaA163
....
.
K98k echt of repro-riemen-pompstoken-korrelbeschermers
-
- Lid
- Berichten: 122
- Lid geworden op: 25 sep 2005, 11:10
- Locatie: nederland
- Contacteer:
K98k echt of repro-riemen-pompstoken-korrelbeschermers
Laatst gewijzigd door S243 AR op 30 sep 2010, 14:29, 16 keer totaal gewijzigd.
-
- Lid
- Berichten: 122
- Lid geworden op: 25 sep 2005, 11:10
- Locatie: nederland
- Contacteer:
Re: K98k echt of repro-riemen-pompstoken-korrelbeschermers
K98k POMPSTOKKEN (putzstock)
hier zijn wat duitse K98k pompstoken van 1934 tot 1944 .
vroege K98k,s (1934-1940) hadden een 26CM-lange pompstok en van af 1940 tot 1945 hadden ze een 32CM-lange pompstok.
de meeste pompstoken waren van af 1934 tot de eerste paar maanden in 1942 ook genummerd met de laatste twee nummers van het serienummers van de k98k waar deze op zat daar na werd het nummer weg gelaten.
er zijn ook pompstokken met WaA stempels maar deze zijn zeldzaam dit komt om dat er van alle pompstokken die uit de fabriek kwamen er maar een paar gekuurd werden en allen deze kregen een WaA stempel.
er zijn ook nog pompstokken met een letter code dat kunnen de letters B of i of K zijn.
...................................................................................................................................................
hier ziet u wat varianten van de vroege 26CM lange K98k pompstok uit 1934 tot 1939/1940
...................................................................................................................................................................
hier ziet u wat varianten van de late 32CM lange K98k pompstok uit 1939/1940 tot 1945
.............................................................................................................................
dit zijn vroege 26CM lange pompstokken voor K98k,s met de makers code S/42 en 42
de code S/42 kun je van af 1936 tot 1938 tegen kommen .
deze is gemerkt met een letter code K en S/42 + WaA63
van af 1936 tot 1939 kun je ze tegen kommen met allen WaA63
en vanaf 1939 tot 1940 met WaA 655 .
in 1940 zijn ze over gegaan naar de 32CM lange pompstok en deze hebben tot de eerste paar maanden van 1942
ook WaA655 gebruikt hier na werden de pompstokken niet meer gemerkt of genummerd.
.................................................................................................................................
pompstokken met de letter code i kom je tegen op K98k,s met de makers code 337/bcd en 147/ce.
je kunt deze ook tegen kommen met WaA 1 en deze horen bij K98k,s met de makers code 337/bcd tot eerste paar maanden van 1942
hier na werden ze niet meer gemerkt of genummerd .
.....................................................................................................................................
pompstokken met WaA 623 kom je tegen op K98k,s met de makers code 660-bnz .
de korte 26cm lange pompstok met WaA623 zijn zeer zeldzaam deze zijn maar even gemaakt/gebruikt in 1939.
de 32cm lange pompstok met WaA623 kun je van af laat 1939 tot de eerste paar maanden van 1942 tegen komen.
vaak staat de WaA623 stempel er niet helemaal op en kun je allen de eerste/laatste twee nummers zien .
.......................................................................................................................................
pompstokken met WaA280 kom je tegen op K98k,s met de makers code 27-ax.
de korte 26cm lange pompstok met WaA280 kun je tegen kommen van af 1936 tot 1939.
de 32cm lange pompstok met WaA280 kom je tegen op K98k,s met makers code 27-ax uit 1940 tot 1941.
.
om tezien of er een genummerde pompstok op een K98k heeft gezeten kunt u naar de bajonet houder (bajonethalterung) kijken als
daar de laatste twee nummers van het serienummer op staan kunt u er van uit gaan dat ook de pompstok genummerd moet zijn.
(dit geld voor zeker 90% van de K98k,s)
hier zijn wat duitse K98k pompstoken van 1934 tot 1944 .
vroege K98k,s (1934-1940) hadden een 26CM-lange pompstok en van af 1940 tot 1945 hadden ze een 32CM-lange pompstok.
de meeste pompstoken waren van af 1934 tot de eerste paar maanden in 1942 ook genummerd met de laatste twee nummers van het serienummers van de k98k waar deze op zat daar na werd het nummer weg gelaten.
er zijn ook pompstokken met WaA stempels maar deze zijn zeldzaam dit komt om dat er van alle pompstokken die uit de fabriek kwamen er maar een paar gekuurd werden en allen deze kregen een WaA stempel.
er zijn ook nog pompstokken met een letter code dat kunnen de letters B of i of K zijn.
...................................................................................................................................................
hier ziet u wat varianten van de vroege 26CM lange K98k pompstok uit 1934 tot 1939/1940
...................................................................................................................................................................
hier ziet u wat varianten van de late 32CM lange K98k pompstok uit 1939/1940 tot 1945
.............................................................................................................................
dit zijn vroege 26CM lange pompstokken voor K98k,s met de makers code S/42 en 42
de code S/42 kun je van af 1936 tot 1938 tegen kommen .
deze is gemerkt met een letter code K en S/42 + WaA63
van af 1936 tot 1939 kun je ze tegen kommen met allen WaA63
en vanaf 1939 tot 1940 met WaA 655 .
in 1940 zijn ze over gegaan naar de 32CM lange pompstok en deze hebben tot de eerste paar maanden van 1942
ook WaA655 gebruikt hier na werden de pompstokken niet meer gemerkt of genummerd.
.................................................................................................................................
pompstokken met de letter code i kom je tegen op K98k,s met de makers code 337/bcd en 147/ce.
je kunt deze ook tegen kommen met WaA 1 en deze horen bij K98k,s met de makers code 337/bcd tot eerste paar maanden van 1942
hier na werden ze niet meer gemerkt of genummerd .
.....................................................................................................................................
pompstokken met WaA 623 kom je tegen op K98k,s met de makers code 660-bnz .
de korte 26cm lange pompstok met WaA623 zijn zeer zeldzaam deze zijn maar even gemaakt/gebruikt in 1939.
de 32cm lange pompstok met WaA623 kun je van af laat 1939 tot de eerste paar maanden van 1942 tegen komen.
vaak staat de WaA623 stempel er niet helemaal op en kun je allen de eerste/laatste twee nummers zien .
.......................................................................................................................................
pompstokken met WaA280 kom je tegen op K98k,s met de makers code 27-ax.
de korte 26cm lange pompstok met WaA280 kun je tegen kommen van af 1936 tot 1939.
de 32cm lange pompstok met WaA280 kom je tegen op K98k,s met makers code 27-ax uit 1940 tot 1941.
.
om tezien of er een genummerde pompstok op een K98k heeft gezeten kunt u naar de bajonet houder (bajonethalterung) kijken als
daar de laatste twee nummers van het serienummer op staan kunt u er van uit gaan dat ook de pompstok genummerd moet zijn.
(dit geld voor zeker 90% van de K98k,s)
Laatst gewijzigd door S243 AR op 29 sep 2010, 21:17, 28 keer totaal gewijzigd.
-
- Lid
- Berichten: 122
- Lid geworden op: 25 sep 2005, 11:10
- Locatie: nederland
- Contacteer:
Re: K98k echt of repro-riemen-pompstoken-korrelbeschermers
K98k korrel-beschermers (Kornschutz) 1940-1945
mij referentie kistje .
........................................................................................................................................
de korrelbeschermer was het zwakste onderdeel van de K98k dat vaak kapot/verloren ging hier door kan je alle modellen
op alle K98k,s tegen kommen .(het lag maar net aan welk model ze in het veld voor handen hadden om de kapotte/verloren te vervangen)
ook zijn er nog al wat vroege K98k,s aangepast zo dat deze ook een korrelbeschermer konden gebruiken ook hier lag het er maar net aan
welke korrelbeschermers ze voor handen hadden en waar deze aan gepast werden.
dit zijn de twee modellen die je het meeste tegen komt zeker in de eerste drie jaar. 1940 1941-1942.
hier onder zie je wat vroege K98k korrelbeschermers.
1e=byf41 - 2e=ar41 - 3e=duv41 - 4e=bcd41 - 5e=bnz40
deze komt van een K98k met de makers code ax uit 1941 dit model is maar heel even gemaakt in 1941 en misschien ook
al in laat 1940 .
deze kom je soms ook met een makers code en WaA280 tegen maar deze zijn wel zeer zeldzaam.
...................................................................................................
hier onder zie je wat late korrelbeschermers.
1e=bnz44 - 2e=dot44 - 3e=byf43 - 4e=bcd44 - 5e=duv43 - 6e=dou44 - 7e=ar44 - 8e=ce43 -.
(nummer 3 en 8 kun je ook op bijna alle andere K98k makers tegen kommen.)
(nummer 4 kom je ook vaak tegen op K98k,s met de makers code ce .)
ik denk dat er verschillende makkers van de korrelbeschermers waren die soms aan de zelfde fabriek leverde en
dat je daar door soms 2 verschillende modellen tegen kunt kommen op de K98k,s met de zelfde makers code en jaartal .
................................................................................................
mij referentie kistje .
........................................................................................................................................
de korrelbeschermer was het zwakste onderdeel van de K98k dat vaak kapot/verloren ging hier door kan je alle modellen
op alle K98k,s tegen kommen .(het lag maar net aan welk model ze in het veld voor handen hadden om de kapotte/verloren te vervangen)
ook zijn er nog al wat vroege K98k,s aangepast zo dat deze ook een korrelbeschermer konden gebruiken ook hier lag het er maar net aan
welke korrelbeschermers ze voor handen hadden en waar deze aan gepast werden.
dit zijn de twee modellen die je het meeste tegen komt zeker in de eerste drie jaar. 1940 1941-1942.
hier onder zie je wat vroege K98k korrelbeschermers.
1e=byf41 - 2e=ar41 - 3e=duv41 - 4e=bcd41 - 5e=bnz40
deze komt van een K98k met de makers code ax uit 1941 dit model is maar heel even gemaakt in 1941 en misschien ook
al in laat 1940 .
deze kom je soms ook met een makers code en WaA280 tegen maar deze zijn wel zeer zeldzaam.
...................................................................................................
hier onder zie je wat late korrelbeschermers.
1e=bnz44 - 2e=dot44 - 3e=byf43 - 4e=bcd44 - 5e=duv43 - 6e=dou44 - 7e=ar44 - 8e=ce43 -.
(nummer 3 en 8 kun je ook op bijna alle andere K98k makers tegen kommen.)
(nummer 4 kom je ook vaak tegen op K98k,s met de makers code ce .)
ik denk dat er verschillende makkers van de korrelbeschermers waren die soms aan de zelfde fabriek leverde en
dat je daar door soms 2 verschillende modellen tegen kunt kommen op de K98k,s met de zelfde makers code en jaartal .
................................................................................................
Laatst gewijzigd door S243 AR op 29 sep 2010, 10:41, 9 keer totaal gewijzigd.
Re: K98k echt of repro-riemen-pompstoken-korrelbeschermers
Zie ook hier .http://www.webuyrifles.com/fake_images/fakes.htm
Nemo Me Impune Lacessit
-
- Lid
- Berichten: 122
- Lid geworden op: 25 sep 2005, 11:10
- Locatie: nederland
- Contacteer:
Re: K98k echt of repro-riemen-pompstoken-korrelbeschermers
hier onder ziet u wat repro korrelbeschermers deze lijken veel op originele allen hoe deze geblauwd zijn en de veerkracht
verraad dat het hier om repro s gaat.
de korrelbeschermer hier onder komt met de kleur het meest in de buurt van een origineel.
deze worden gemaakt in de usa en als je deze niet kan vergelijken met een origineel is het
verschil haast niet te zien.
het grootste verschil zit in de twee pootjes/vleugeltjes waar de korrelbeschermer mee vast zit
deze zijn net iets breder en ronder. ook zijn deze korrelbeschermers iets langer dan een origineel.
zie de foto,s
.
hier onder ziet u een repro pompstok deze zijn er in twee modellen
26cm lang
32cm lang
bij deze is het verschil met originele duitse pompstokken nog best goed te zien.
.
bij het merkje hier onder heb ik sterke twijfels en denk ik niet dat het om een origineel gaat.
ik heb deze een paar keer gezien en als je deze met een origineel vergelijkt zie je goed het verschil .
nep merkje.
origineel merkje.
verraad dat het hier om repro s gaat.
de korrelbeschermer hier onder komt met de kleur het meest in de buurt van een origineel.
deze worden gemaakt in de usa en als je deze niet kan vergelijken met een origineel is het
verschil haast niet te zien.
het grootste verschil zit in de twee pootjes/vleugeltjes waar de korrelbeschermer mee vast zit
deze zijn net iets breder en ronder. ook zijn deze korrelbeschermers iets langer dan een origineel.
zie de foto,s
.
hier onder ziet u een repro pompstok deze zijn er in twee modellen
26cm lang
32cm lang
bij deze is het verschil met originele duitse pompstokken nog best goed te zien.
.
bij het merkje hier onder heb ik sterke twijfels en denk ik niet dat het om een origineel gaat.
ik heb deze een paar keer gezien en als je deze met een origineel vergelijkt zie je goed het verschil .
nep merkje.
origineel merkje.
Laatst gewijzigd door S243 AR op 30 okt 2010, 14:51, 3 keer totaal gewijzigd.
- Bolt Action
- Lid
- Berichten: 363
- Lid geworden op: 07 feb 2010, 22:56
Re: K98k echt of repro-riemen-pompstoken-korrelbeschermers
Tjonge, das nog eens wat foto's. Een hoop mensen zullen dit op prijs stellen, waaronder ik *Aan favorieten toevoegen*
- luc
- Lid
- Berichten: 606
- Lid geworden op: 05 apr 2005, 18:04
- Locatie: eeklo , oost vlaanderen
- Gegeven: 1 keer
- Ontvangen: 2 keer
Re: K98k echt of repro-riemen-pompstoken-korrelbeschermers
Hopelijk hebt u zich vergist bij de korrelbeschermers .
hier onder zie je wat late korrelbeschermers.
1e=bnz44 - 2e=dot44 - 3e=byf43 - 4e=bcd44 - 5e=duv43 - 6e=dou44 - 7e=ar44 - 8e=ce43 -.
Een K98 - duv43 ????
Duv heeft maar K98's gemaakt tot en met 42 .
hier onder zie je wat late korrelbeschermers.
1e=bnz44 - 2e=dot44 - 3e=byf43 - 4e=bcd44 - 5e=duv43 - 6e=dou44 - 7e=ar44 - 8e=ce43 -.
Een K98 - duv43 ????
Duv heeft maar K98's gemaakt tot en met 42 .
http://meetjesland1940.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Lid
- Berichten: 122
- Lid geworden op: 25 sep 2005, 11:10
- Locatie: nederland
- Contacteer:
Re: K98k echt of repro-riemen-pompstoken-korrelbeschermers
klop deze korrelbeschermer komt niet van een K98k duv 43 maar van een G43 duv 43 daar had ik even overheen gekeken.
ik had dit zelf ook gezien maar ik kan de post helaas niet meer veranderen .
dat er geen K98k met de makers code duv43 zijn gemaakt daar verschillen de meningen over mocht dit zo zijn dan
verklaard dit wel gelijk waarom ik nooit een K98k duv43 ben tegen gekomen wand ik heb er wel heel wat jaren naar gezocht
ook de eerste foto bij( repro/nep merkjes op riemen ) staat verkeerd deze moest bij de originele merkjes staan.
het gaat hier om de dvr43 gemerkte riem en kikker.
mvg,
fred
hier onder ziet u wat varianten van het schroefdraad dat je op duitse pompstokken kunt tegen kommen .
ik had dit zelf ook gezien maar ik kan de post helaas niet meer veranderen .
dat er geen K98k met de makers code duv43 zijn gemaakt daar verschillen de meningen over mocht dit zo zijn dan
verklaard dit wel gelijk waarom ik nooit een K98k duv43 ben tegen gekomen wand ik heb er wel heel wat jaren naar gezocht
ook de eerste foto bij( repro/nep merkjes op riemen ) staat verkeerd deze moest bij de originele merkjes staan.
het gaat hier om de dvr43 gemerkte riem en kikker.
mvg,
fred
hier onder ziet u wat varianten van het schroefdraad dat je op duitse pompstokken kunt tegen kommen .